Morgen 29-8 starten op gras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwelgje

Morgen 29-8 starten op gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 17:25

Ga morgen met een vriendin mee naar een concours om te lezen voor haar.
Vertelde haar net dat het morgen bagger weer wordt en dat ik me niet kan voorstellen dat de bodem de hele dag goed blijft.
Alles is op gras en er zijn geen uitwijkmogelijkheden naar binnen. Dat moet toch een gigantische modderpoel worden. Ik zag dat heel veel wedstrijden die op gras verreden zouden worden wel al afgelast zijn.
Vind het zelf niet zo verstandig om te gaan rijden morgen maar die keuze is niet aan mij.
Wat zouden jullie doen gezien de hoeveelheid die al gevallen is en wat er morgen nog aankomt... .

Corellaa

Re: Morgen 29-8 starten op gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:26

Ik zou zeer zeker mezelf afmelden :) als de organisatie het nog niet doet ;)

Mijn crosstraining vandaag werd ook door de organisatie zelf afgelast

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:31

Volgens mij is een wedstrijd op nat gras dé ultieme test om te bepalen of een paard zich draagt en op eigen benen loopt. Eerlijk gezegd snap ik het probleem niet. Als je paard van achteren naar voren loopt, in evenwicht is, zichzelf inclusief ruiter goed draagt, zal je paard niet uitglijden. Heb je daar wél problemen mee, dan heb je niets op een dressuurwedstrijd te zoeken.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:33

Ik ben het met Ibbel eens, behalve als er echt modderplassen liggen.

Als het gewoon wat drassig is kan het prima, en als je voelt dat je paard glijderig is kan je altijd afgroeten.

Als het paard ijzers heeft moet je natuurlijk wel kalkoenen indoen. :)

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 17:34

Nou, heb net zelf maar even naar de organisatie gebeld en zij laten het gewoon doorgaan??? De grasbodem lag er volgens hen nog goed bij. Maar hoe zal die er bij liggen na 10 paarden? Dat is de reden dat ik nooit inschrijf voor wedstrijden op gras, ik rijd liever 30min. langer maar dan kan ik wel op fijne zandbodems starten of uitwijken naar binnen.

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:36

Bij ons in de omgeving zijn bijna alle wedstrijden afgelast wegens de zware regenval van de afgelopen dagen. Ik zelf zou niet gaan, ik heb thuis al een x een glijer gemaakt op gras en ben echt wat voorzichtiger geworden.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:37

Dat is wel waar, het gras zal niet al te best meer zijn.
Alsnog zou ik er gewoon heengaan en het even aankijken.

Nu afbellen of morgen maakt in princiepe niets uit, coupons zijn toch al ingeleverd...

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 17:38

Ibbel schreef:
Volgens mij is een wedstrijd op nat gras dé ultieme test om te bepalen of een paard zich draagt en op eigen benen loopt. Eerlijk gezegd snap ik het probleem niet. Als je paard van achteren naar voren loopt, in evenwicht is, zichzelf inclusief ruiter goed draagt, zal je paard niet uitglijden. Heb je daar wél problemen mee, dan heb je niets op een dressuurwedstrijd te zoeken.

Wat een vreemde uitspraak. Slaat mijn inziens kant noch wal. Dus als je paard zou glijden, loopt ie niet in evenwicht??? Als dat de Ultieme test zou zijn, dan zouden ze veel vaker wedstrijden op gras moeten houden of misschien wel in een modderpoel...da's pas een uitdaging :9

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:40

Als je paard goed in evenwicht loopt heeft hij er niet zoveel last van hoor. :) Het licht er wel een beetje aan hoe die zn benen neerzet, maar mijne heeft bijv. nooit zoveel last van (nat) gras.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:41

ben vandaag naar een onderlnge wedstrijd geweest om te kijken, maar inrijden was eerst op het gras maar dat ging niet meer ze liepen echt alles aan gort waardoor het glad werd toen zijn ze uit geweken naar tarwe veld ernaast, maar was al snel zelfde probleem.

gelukkig voor de ruiters was de wedstrijd wel op zand en dat gind goed.

springen zou op gras zijn maar nu hadden ze een weiland, onder het zand gereden zodat er een zandlaag boven op het gras lag maar was nog hel glad, vele paarden schoven onderuit in de bochten terwijl ze dravend de ban rond moesten want galop was echt bijna niet te doen.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:43

Springen lijkt mij indd ook te gevaarlijk.

Glad gras is in princiepe niet zo gevaarlijk, het wordt pas gevaarlijk als het helemaal kapot getrapt is...

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 17:44

Maar ik heb het ook niet over nat gras, ik heb het over kapot getrapte velden waardoor je onvermijdelijk gladde stukken en modderplassen krijgt. En dat krijg je als er uiteindelijk 40-50 paarden overheen hebben gedraafd en gegallopeerd. Ik durf ook wel een proefje op nat gras te rijden maar zodra je behoorlijke spoorvorming krijgt, vind ik het toch wel link worden.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 17:46

xSaarSaar schreef:
Springen lijkt mij indd ook te gevaarlijk.

Glad gras is in princiepe niet zo gevaarlijk, het wordt pas gevaarlijk als het helemaal kapot getrapt is...

Ja, dat bedoelde ik dus ook. Nat gras is echt geen punt maar ik denk dat het gras snel kapot getrapt zal zijn en het een glijbaan wordt. Maar volgens mij heb ik d'r al bang gemaakt want ze wil niet meer, hahaha.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:47

Als hoeveelste moet je vriendin starten? :)

Hahaha, nouja dan is het probleem opgelost. :')

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:48

Ik heb vanmiddag ook op gras gereden (zaten flinke kaopt gereden modderige stukken tussen)
Zat er wel een beetje onzeker op, was wel bang dat ze zou gaan glijden.
Ik had er meer last van in mn gedachte dan mn paard in de ring, die heeft niet 1 glijer gemaakt.

Morgen start ik weer, stiften in en de ring in.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 17:49

Ze zou helemaal op het einde van de dag moeten, wanneer er zeker al 30 tot 40 paarden overheen zijn gereden. Ze gaat zich morgen afmelden, ik denk dat het een wijs besluit is. Volgende week kunnen we weer fijn op zandbodems starten ;-)

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 17:51

areke schreef:
Ik heb vanmiddag ook op gras gereden (zaten flinke kaopt gereden modderige stukken tussen)
Zat er wel een beetje onzeker op, was wel bang dat ze zou gaan glijden.
Ik had er meer last van in mn gedachte dan mn paard in de ring, die heeft niet 1 glijer gemaakt.

Morgen start ik weer, stiften in en de ring in.

Kan best zijn dat het allemaal meevalt maar het wordt haar debuut in de Z1 en dan wil ze wel kunnen rijden en niet met de handrem erop. Ze debuteert dus een weekje later ;-)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:52

Zwelgje schreef:
Dus als je paard zou glijden, loopt ie niet in evenwicht??? Als dat de Ultieme test zou zijn, dan zouden ze veel vaker wedstrijden op gras moeten houden of misschien wel in een modderpoel...da's pas een uitdaging :9

Ja precies. Een paard in vrijheid glijdt niet op z'n bek, tenzij hij rare capriolen uithaalt, die met nomaal rijden niet gevraagd worden. Je pikt de paarden die niet in evenwicht lopen er zó uit, onder gladde omstandigheden.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 17:56

Misschien moeten we dan concoursen op de ijsbaan houden. Dat zijn pas de Ultieme gladde omstandigheden. Pik je ze d'r zo uit die niet op hun eigen poten lopen.
Maar goed, zij heeft niets te bewijzen. Ik heb haar alleen maar geadviseerd het niet te doen om onnodige risico's te vermijdn.

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:22

Ibbel schreef:

Idd, vandaag wedstrijd gereden op nat gras en dat ging prima :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:19

Ik heb vandaag ook wedstrijd gereden op gras. Dat ging prima, het concours laat het niet voor niets doorgaan. Dan zal het gras prima te rijden zijn. Zo niet, dan zullen ze het wel afzeggen. Veiligheid gaat voor alles. :)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:17

Gewoon heen gaan en ter plekke beoordelen hoe de bodem is.. Als een organisatie het door laat gaan dan is het verantwoord. Blijkt het slecht te zijn dan hebben ze kans dat er bij de volgende wedstrijd weinig deelnemers zijn

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:23

Ik moet zo ook starten en het heeft hier vannacht echt gehoosd :( De wedstrijd gaat tot nu toe gewoon door (ook het springen), maar ik ben benieuwd of dat zo blijft. Als ik niets hoor, ga ik wel heen en bekijk ik de situatie ter plekke.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 10:04

Het heeft vannacht inderdaad behoorlijk gehoosd. Onze eigen bak ligt op het hoogste punt van het dorp en zelfs die is nu zeiknat. Heb net de paarden buiten gegooid en onze weiden zijn nagenoeg altijd droog maar na 2 sprintjes waren de sporen ook al goed te zien in het weiland. Kan mij echt niet voorstellen dat de bodem na 60 combi's (x2) nog fijn te rijden is.
Mijn vriendin had vanmorgen nog wel even met de organisatie gebeld en het gaat vooralsnog gewoon door. Uiteraard kunnen ze vanmiddag niet voorspellen hoe erg het gaat worden en de wedstrijd zou halverwege de dag nog afgelast kunnen worden als het echt te slecht wordt. We nemen dat risico dus gewoon niet. Bovendien voorspellen ze juist voor de middag en avond zware regenval en harde windstoten...daar wil je dan ook niet met de trailer doorheen. Wij moeten toch al snel een uurtje rijden. En de organisatie kan ook andere redenen hebben om het toch door te laten gaan, al dat inschrijfgeld wat overgemaakt is moet je dan weer terugstorten. Als mensen zich nu vrijwillig afmelden, dan hebben ze in ieder geval dat nog en hoeven ze niets retour te storten. Kan me dus ook wel voorstellen dat ze het echt wel tot op het laatste nippertje door willen laten gaan. Alleen als het echt onverantwoord wordt, zullen ze afgelasten.
Maar ik denk dat onze grenzen net wat anders liggen dan die van de organisatie. Wij 'verliezen' er misschien 20 euro mee, maar dat is je eigen risico.
En toch vind ik het frappant dat de meeste andere concoursen in de omgeving wel zijn afgelast of zijn verplaatst naar binnen.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:17

CoRiNa1983 schreef:
ben vandaag naar een onderlnge wedstrijd geweest om te kijken, maar inrijden was eerst op het gras maar dat ging niet meer ze liepen echt alles aan gort waardoor het glad werd toen zijn ze uit geweken naar tarwe veld ernaast, maar was al snel zelfde probleem.

gelukkig voor de ruiters was de wedstrijd wel op zand en dat gind goed.

springen zou op gras zijn maar nu hadden ze een weiland, onder het zand gereden zodat er een zandlaag boven op het gras lag maar was nog hel glad, vele paarden schoven onderuit in de bochten terwijl ze dravend de ban rond moesten want galop was echt bijna niet te doen.

Jij was in Hank neem ik aan, heb er zelf meegereden. Ook gesprongen, (3 parcoursen). Met mijn pony had ik nergens last van, ik had zelfs geen schroeven in. Bij mijn paard wel schroeven in gedaan en die moest ik erg terughouden maar ook die gleed niet. Sommige mensen gingen superkorte bochten maken zoals van hindernis 3 naar 4, dat gaat natuurlijk niet. Ik heb gewoon rustig een volte gereden, kost tijd maar liever dat dan plat gaan. Dus het viel wel mee als je zelf verantwoord rijd!