Tot welke leeftijd starten jullie met je paard/pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Tot welke leeftijd starten jullie met je paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 11:48

Hallo ik hoop dat het hier goed staat ander sorry en zouden jullie (de mods) het willen verplaatsen? :o

Ik heb een 14 jarige ruin en ga dit jaar starten met hem ik start puur voor de fun, en dat houd voor mij in dat ik ong.. 1 a 2 keer per maand start.

Ik heb mezelf wel voorgenomen dat als ik merk dat pony er niet zo veel zin meer in heeft ik stop.

Maar ik was nu eigenlijk wel heel nieuwschierig tot welke leeftijd de bokkers met hun paar gestart zijn of nog starten!
En wanneer stopen jullie met wedstrijden of zijn jullie gestopt?

HighFly_

Re: Tot welke leeftijd starten jullie met je paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:51

mijn Welsh pony is gestopt met springwedstrijden toen ze ongeveer 20 jaar was. Maar dit was omdat ze een peesblessure had gekregen. Nu gaat ze ook verder niet wedstrijden rijden.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:53

Ik stop wanneer het niet meer gaat, wanneer het te zwaar wordt. De 1 zal het bij 16 zijn de ander kan in de begin 20 nog mee. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:54

Ligt er maar net aan.. Een 18 jarige bv die lang stil heeft gestaan zou ik niet meer aan beginnen.. Maar een 18 jarige die altijd in de sport gelopen heeft kan je gewoon mee verder gaan zolang het nog gaat..
Ook ligt het aan jezelf, doe je het puur voor je lol en blijft het bij B/L dan kan je doorgaan tot ze 20 zijn bij wijze van..

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:00

Ik heb mijn E-pony gestart tot hij 21 jaar was in het Z.
Op een gegeven moment merkte ik dat het te zwaar werd en ben toen gestopt met de wedstrijden.
Ik reed toen tussen de paarden.

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:02

Mijn paard is 19, en ik start er dressuur L2 mee, springen BB/B en we doen oefencrossen en tripalons.
Door tijdgebrek kan ik helaas niet veel starten!! Anders hadden we nu wel M2 gereden (of hoger), want hij kan t zat aan, vind het leuk, is gezond, enz.

Ik heb hem gekocht toen hij 15 was, en toen had hij jaren op de wei stilgestaan. Toen ie jong was wel M1 gelopen. Maar meer ook niet, nooit gesprongen.
Natuurlijk rijd ik nu ook niet echt op hoog niveau, maar we hebben toch heel wat bereikt, ik zelf kon ook nog niet veel toen. De leeftijd heeft tot nu toe nog nergens voor in de weggestaan bij ons, ik had met een 5 jarige toen exact hetzelfde gedaan.

En ik ga gewoon door, tot hij niet meer aankan, of ik zie dat hij het niet zo leuk meer vind (maar dat kan ik me niet voorstellen :Y) . Al wordt het waarschijnlijk stoppen omdat ik ga studeren.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 12:04

Leuk om te lezen dat de meeste toch wel wat ouder zijn :D

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:42

Die van mij is 18 en loopt M2 dressuur :) Soms denk ik dat het wat zwaarder wordt voor hem, maar dan doe ik zelf gewoon iets verkeerd in het rijden :P Daarna loopt hij dan weer hartstikke fijn :)
En paard wat 14 is en gewoon gezond kan nog jaren mee hoor :) als je ze maar los houdt. Lang losstappen, eigenlijk het liefst langer dan 10 minuten, goed uitstappen, over het harde is ook goed. af en toe naar het bos, keertje sprongetje, keertje longeren. regelmatig rijden, ik probeer zeker 5x per week te rijden. en als ze wat ouder worden mogen ze best wat stijf beginnen hoor :j je wilt soms niet weten hoe die van mij de stal uitkomt af en toe := maar even goed losstappen en hij loopt weer gewoon een M2 proefje zonder moeite :)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:44

Paard wat ik rijd was 10 toen ze haar debuut maakte. Ze was erg braaf en rustig, maar had moeite met haar balans op het gras zonder een bakrand.
Start haar nu 2 of 3 keer per maand, het gaat steeds beter. :)

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:45

maar 10 is echt niet oud hoor :D paarden die voor het eerst grand prix lopen zijn vaak niet veel jonger ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:50

de mijne is 22 en loopt zz-z en geloof het of niet we zijn nog steeds aan het verbeteren..bevestigen van oefeningen en sterker maken van beweging en spiergroepen. op het moment dat ik merk dat hij het niet meer trekt\afhaakt gaan we afbouwen,maar dan is er misschien nog iemand op stal die met hem de b in wil...het is nl wel een paard dat werken wil en sjacherijnig wordt als hij 2 dagen niet werkt

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:51

Mijn paard is 19 en heeft afgelopen voorjaar zijn laatste SGW wedstrijd gelopen in de klasse L, op dit moment loopt hij nog wedstrijden in de dressuur (Z1) en in het springen (B/L) en hiermee gaan we lekker door zolang we er beiden nog plezier in hebben :D Ik moet hem gewoon regelmatig beweging geven (rij hem zeker 6 keer in de week) en goed loswerken en uitstappen.
Wel is het voor elk paard verschillend tot welke leeftijd je ze in de wedstrijdsport kunt laten lopen, maar ik ben ervan overtuigd dat ze dat zelf wel aangeven ;)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:09

sharonalover schreef:
maar 10 is echt niet oud hoor :D paarden die voor het eerst grand prix lopen zijn vaak niet veel jonger ;)

Nee, maar je ziet al veel jonge paarden die al in de M/Z lopen.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:02

Dat veschilt per paard, de 1 is bij 16 jaar al op & de andere loopt op zijn 25ste nog vrolijk een wedstrijd;)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 15:58

Ik merk dat veel mensen het op mij richten maar dat is niet de bedoeling!! weet dat het per paard ligt daarom heb ik ook voor me zel besloten om te stoppen waneer hij dit aangeeft.

Wel leuk om te lezen hoe de ''oudere'' paarden het nog doen!
En sommige ook nog echt hoog!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:01

ik heb met een 20 jarige kwpn ruin nog z1 dressuur gestart :) zelfs indoor zeeland nog gewonnen in 2006.
paard had ook al internationaal gesprongen en met 4 andere ruiters z dressuur gelopen.
dat paard leefde echt voor de wedstrijden, was zo mooi om te zien (L)
helaas is hij overleden aan koliek...
leeftijd maakt niet veel uit hoor, gewoon lekker gaan starten met je beestje.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 16:03

@ Timilon gaaf zeg!! en doe ik ook gewoon hoor! Vind het gewoon leuk om te horen hoe de ''oudere'' paardjes het doen :j

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:08

heb ik er nog 2 voor je :)
ik heb maximo, een oude EK pony van barbara en mischa koot, nog gereden.
was ook al rond de 20, en nog m2 met mij gestart.
was wel al meer "op" dan het paard, maar vond het ook nog erg leuk om mee te gaan.
en tot slot nog mijn eigen schimmeltje, welsh zonder papieren.
rond de 15 toen ik haar kreeg, m1 en m springen.
dat was een draak van een pony, maar met een waanzinnig springtalent.
op 24 jarige leeftijd nog wat b proefjes gelopen, maar helaas erg dampig.

geef mij maar de proffesors onder de paarden, de oudere,wijzere dieren.
had het kwpn paard ook omgedoopt in "Expert" als wedsrijdnaam, en die kwam hem absoluut toe.

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:41

ik zou persoonlijk kijken of het paard de wedstrijden zelf nog aankan, wie weet heb je een oudje dat op zijn/haar 25jaar nog met plezier wedstrijden rijd misschien wel niet op een hoog niveau

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:45

Nance is net 15 geworden, maar die is nog heel fit.
Ik ben van plan gewoon nog lekker met dr door te rijden, en als ze nog fit genoeg is wil ik haar ook meenemen naar mn (paarden) opleiding. :)

Getup

Heb mn paard t/m zn 19e gestart, toen zowel hij als ik een blessure kreeg....aangezien we niet meer op ons oude niveau gingen komen, heb ik besloten ermee op te houden en lekekr thuis te rijden. Mocht ook de forrester van een vriendin starten, die sprong op z'n 25e nog L-springen...bij de paarden! Op een gegeven moment merkten we, dat het te veel werd en hij niet meer zo gek als anders, en mocht hij ook lekker boscrossen.

Karin

Zolang mijn paard er nog lol in heeft én het lichamelijk kan hebben.

Mijn paard is dit jaar 18 geworden. Hij is vanaf zijn 5e uitgebracht in achtereenvolgens dressuur, springen, SGW, endurance en TREC. Liep nog tot vorig jaar klasse 3 endurance (tot 120 km), inmiddels vind ik klasse 2 (tot 80 km) wel voldoende en daarbij TREC T1/T2.

Zodra hij niet meer door de veterinaire keuringen komt en/of er merkbaar geen plezier meer in heeft mag hij met wedstrijdpensioen. Tot nu toe iig nog niets van gemerkt. :D

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:49

Ik had een merrie die heb ik tot 19 jaar gereden, maar toen hebben we een ongeluk gekregen en moest zij worden afgemaakt..... anders had ik nog wel doorgereden tot ze 25 was ofzo. Ze vond het zelf ook gewoon geweldig!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 17:56

Wat leuk zeg! Dat er nog zoveel paardjes tot de oudere leeftijd zijn gestart (of nog steeds starten)!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:02

Ik heb mijn pony tot zn 21 nog gestart.
Dressuur (m2) en springen (b) maar begon wel te merken dat hij meer 'moeite' met alles begon te krijgen.. Daarom ook gestopt. :)