Eerste springwedstrijd, iemand tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

Eerste springwedstrijd, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 16:37

Hoi,
Ik heb binnenkort mijn eerste springwedstrijd met mijn Fries!

Nu weet iedereen dat Friezen geen top springers zijn, Maar mijne kan aardig springen.

Nu moet ze 1 meter springen in de B, Dat gaat opzich wel maar 10 achter elkaar van een meter word pittig en is voor haar heel moeilijk!

Misschien heeft er iemand tips om haar beter te later springen en dat ze het langer achter elkaar volhoud.

Misschien weet iemand ook waar ze vooral op letten tijdens het springen in de B en of je al van gallop moet wisselen.
En of je de proef moet galloperen of dat je het ook dravend mag doen (dit word voor haar makkelijker)

xx

__Jolien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:41

Ik zou gewoon doen wat je paardje het beste kan, het is toch de eerste wedstrijd, normaal gezien wordt een parkoer in galop gereden maar ik denk eigelijk niet dat het kwaad kan dat je draaft, de eerste wedstrijd is tog moeilijk om te winnen ofzoo, ik zou gewoon jezelf zijn, en denken dat het een training is, je moet je paardje niet forceren.
XX

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 16:45

Ja dat is zo, Maar zou wel beter willen willen worden met haar.
Nu kan ik dat wel doen, maar zal later toch overgaan op de gallop. Iemand tips om dit te trainen?

x

Yucca

Re: Eerste springwedstrijd, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:46

1 meter vanuit draf lijkt me niet handig....
Als je nog nooit een (volledig) parcours hebt gesprongen zou ikzelf niet gaan.

Ga eerst BB doen, dat kan wel vanuit draf en oefen eerst een paar keer een oefenparcours!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:47

Waarom ga je eigenlijk springen als je paard er nog niet klaar voor is :=

Ik zou eerst zorgen dat mijn paard een parcours galloperend volhoud ;) Hoe oud is je paard?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:48

balkjes galloperen? des noods een parcourtje van alleen balkjes neerleggen en daarna hindernisjes er van maken. Als het thuis makkelijk gaat dan kan je het op wedstrijd ook :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:48

trainen, trainen, trainen! en ik zou als ik jou was(maar dat ben ik niet) nog even wachten en nog van 't winter wat oefen parcoursjes mee springen, dan start je gewoon wat later(januari)

__Jolien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:50

Anne_mieke88 schreef:
Ja dat is zo, Maar zou wel beter willen willen worden met haar.
Nu kan ik dat wel doen, maar zal later toch overgaan op de gallop. Iemand tips om dit te trainen?

x

maar wat is dan net het probleem met haar galop?
xx

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 16:51

Heb inmiddels via een andere topic te weten gekomen dat er je ook voor spec/ bonen mee mag doen (om het maar even zo te zeggen)
Dat vind ik wel een heel goed idee :D
Ik ga maar eens BB proberen, ik ga uiteraard voor de ervaring en zelf vind ik springen helemaal niet zo leuk.
Ik wil springen omdat mijn paard er zoveel plezier aan beleefd.
Daarom is BB de beste oplossing.

Paardje blij want die mag springen, en ik blij want ik ga niet af :P

@ jolien: na de hindernis pakt ze de verkeerde gallop of ze maakt 2 sprongen en valt dan terug in de draf en galopwisseling kan ze niet

__Jolien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:02

Anne_mieke88 schreef:
Heb inmiddels via een andere topic te weten gekomen dat er je ook voor spec/ bonen mee mag doen (om het maar even zo te zeggen)
Dat vind ik wel een heel goed idee :D
Ik ga maar eens BB proberen, ik ga uiteraard voor de ervaring en zelf vind ik springen helemaal niet zo leuk.
Ik wil springen omdat mijn paard er zoveel plezier aan beleefd.
Daarom is BB de beste oplossing.

Paardje blij want die mag springen, en ik blij want ik ga niet af :P

@ jolien: na de hindernis pakt ze de verkeerde gallop of ze maakt 2 sprongen en valt dan terug in de draf en galopwisseling kan ze niet

En kan je ze niet na de sprong in draf zetten en dan de juiste galop vragen? *D
XX

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:29

Inderdaad, je kunt dan via een paar drafpassen naar de andere galop, dat mag gewoon. Wat je ook kunt oefenen is het landen in de goede galop. Dan ga je boven de sprongen met je gewicht naar de goede kant en geef je de hulp voor de goede galop.

Ook thuis veel oefenen met tempowisselingen, veel galop oefenen en zorg vooral dat het tempo van jou is en dat je altijd kunt schakelen (alle tempo's).

Ik zou eerst oefenspringen en BB doen en thuis kleine parcourtjes trainen. Krijg je ook les?

Ik vind het knap dat jouw Fries kan springen, Ik heb er eens 1 gereden, maar die kon er niets van (hij vond het wel leuk, maar het was echt te gevaarlijk met hem!)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 08:14

Ik krijg 1 keer in de maand privespringles, maar dit is meer balkes lopen en kleine sprongetjes maken. Maar als ik een sprongetje van een meter neerzet springt ze daar overheen met gemak.
Ik meerk wel dat een breedte sprong haar makkelijker afgaat dan een hoogte sprong maar ze doet het super...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:18

Waarom loop je in de les alleen maar balkjes en kleine sprongetjes? Heb je dat je instructeur wel eens gevraagd? En wat vind hij er van dat je (nu al) B wilt starten?

Ik zou eerst maar eens thuis een parcoursje gaan oefenen o.l.v. je instructeur!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 08:38

We doen dit als afwisseling van het dresuur, om der lekker los in der rug te houden. Dus we springen dressuurgericht zegmaar. Maar vanaf volgende week gaan we het springen (springgericht) beginnen zegmaar.
Maar het komt wel goed hoor, ga gewoon een BB-proef rijden en dan zie ik gauw genoeg of ze het kan of niet!
bedankt

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:59

Voor de goede galop, boven de hindernis duidelijk stelling vragen en been achter de singel, dan landt ze in de goede galop. :)

Verder zou ik niet al te veel draven in je parcours, soms worden paarden daar ook een beetje onzeker van als je ze teveel inhoudt. :)

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:01

Je kan ook gewoon eerst lekker veel oefenen (: en dan later een keertje een wedstrijd.
Of inderdaad een keertje BB rijden.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:40

Als je gaat starten in de winter, zou ik nog even wachten.
In de zomer is het namelijk een stuk groter en dan zijn de afstanden/bochten ook wat groter.

En waarom springen terweil je het zelf niet zo leuk vind?
Dan kun je thuis toch ook 1x per week springen, zo hoog als je wilt, in welk tempo dat je wilt :)
Het is natuurlijk wel leuk als je met een fries tussen al die springpaarden in de prijzen valt, zo had ik dat ook met mijn ex-verzorgfjord :D

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:30

bumper schreef:
Als je gaat starten in de winter, zou ik nog even wachten.
In de zomer is het namelijk een stuk groter en dan zijn de afstanden/bochten ook wat groter.

En waarom springen terweil je het zelf niet zo leuk vind?
Dan kun je thuis toch ook 1x per week springen, zo hoog als je wilt, in welk tempo dat je wilt :)
Het is natuurlijk wel leuk als je met een fries tussen al die springpaarden in de prijzen valt, zo had ik dat ook met mijn ex-verzorgfjord :D

Die van mij is op gras een stuk onzekerder. Ik zou toch kiezen voor binnen aangezien je dan nog een beetje steun heb van wanden en andere paarden die meestal in de buurt zijn.. Ook zijn binnenwedstrijden meestal toch wat rustiger.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:36

Zeker niet vanuit draf doen.
Bij het parcours verkennen goed de galopsprongen tussen de hindernissen tellen, en bij het rijden ook steeds tellen.
Jij moet ervoor zorgen dat je paard goed uitkomt bij de hindernissen, paarden kunnen zelf geen afstanden inschatten.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:17

44Myrthe44 schreef:
Zeker niet vanuit draf doen.
Bij het parcours verkennen goed de galopsprongen tussen de hindernissen tellen, en bij het rijden ook steeds tellen.
Jij moet ervoor zorgen dat je paard goed uitkomt bij de hindernissen, paarden kunnen zelf geen afstanden inschatten.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens :o afgelopen donderdag lijntje van 4 oxers neergezet. Hij kwam iets te hard in en voordat ik hem kon corrigeren kwam hij zelf al terug... En om zelf leren afstand in te schatten zal je toch ervaring moeten opdoen en je de eerste keren ook echt niet altijd uitkomen... het voordeel is dat het laag is en ze eigenlijk altijd kunnen springen.

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:35

ga naar een oefen parcours.. kan je beetje oefenen. Gelijk b starten vind ik nog heel wat als je nu al twijffeld. ik laat altijd een spring ruiter (instructeur) voorrijden en eeste parcours springen. Dan weet je dat hij de volgende keer met vol vertrouwen weer springt.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 12:19

Ik heb inmiddels besloten om geen springwedstrijden meer met haar te rijden maar gewoon wat vaker thuis ga springen en meer springles neem. Zodat ik het vaker doe en ik ook doe wat mijn paardje leuk vind.

Deze foto is van afgelopen zaterdag Hoogte is 85 cm.

Afbeelding