Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 21:59

Het valt mij heel erg op dat de jonge dressuurpaarden heel vaak een begeleider bij hebben, terwijl de ruiter erop zit.
Bij de springpaarden zie je dit zelden tot nooit.

In fotoreportages over het het WK voor jonge paarden en de PAVO-cup staan er ook altijd foto's van. Het word dus heel normaal gevonden.
Bij het springen zou je toch echt heel erg uitgelachen worden.

Het valt mij ook op dat het de laatste jaren alleenmaar meer voorkomt.

Waar ligt het volgens jullie aan?
-Zijn dressuurruiters zo'n schijters?
-Zijn dressuurpaarden veel "gekker" dan springpaarden?
-Of is het gewoon populair om het te doen, omdat iedereen het doet?

Of hebben jullie een hele andere verklaring?
Ik ben gewoon eens heel nieuwgierig naar de mening van allerlei soorten paardenmensen...

Mango96

Re: Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:02

dressuur paarden zijn toch minder gewent. ik help op ergens met top spring- en dressuurpaarden. dan zie je toch een duidelijk verschil

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:04

Bianca, dat viel mij ook al op!
Afgelopen zondag op wedstrijd: Mensen reden binnen in, of met een hengstenketting met begeleider.... Zelfs in de longeercirkel reed er iemand :+ En de rest van de ruiters moest om de 3 rondjes door de baan even wat drinken. Inrijden voor een B dressuurproef is inderdaad heel inspannend :)) Voelde mij als 'springruiter' toch een beetje een vreemde eend in de bijt!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:06

:=

Ik begrijp niet wat je bedoeld, heb het nog nooit gezien. Maar ga binnenkort weer op wedstrijd dus dan merk ik het wel. Of geldt het hier alleen voor de hogere dressuur :+

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 22:08

vooral bij de jonge paarden rubrieken. ben foto's aan het zoeken...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:09

Het viel mij ook op vorige week tijdens een wedstrijd. het grootste gedeelte kan zijn eigen paard nog niet eens "los" naar de ring rijden, maar kan wel een prima proef rijden kennelijk.

Vraag ik me af wat de term "goed kunnen rijden" dan inhoudt....

Alja

denk dat dressuurruiters echte schijters zijn :D

Urielle

Ik heb het met de eerste wedstrijden met het hengstje gedaan, eerste rondjes met een begeleider ernaast, die was nogal drukjes en ik voel me op een hengst altijd extra verantwoordelijk voor mijn omgeving. Mogen mensen best commentaar op hebben, ze hebben vast meer commentaar als hij ineens met zijn voorvoetjes op hun schouders zit in een poging om hun merrie te dekken :+

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:11

Nou dit heb ik nog nooit gezien hoor.
Ik rijd mijn paarden altijd zelf..
De paarden die ik in heb gereden heb ik nog nooit een touwtje aan gehad.
Gewoon huppa erop en gaan...

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:11

Wij deden het alleen de eerste keer toen ik met mijn pony van 5 jaar een L1 proef moest rijden maar na een tijdje kon ik gewoon alleen rijden hoor... hij is heel braaf maar het was de eerste keer dus ik vond het spannend :) en normaal rij ik gewoon alleen hoor

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:12

Springruiters hebben volgens mij gewoon meer lef :D

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:14

veel dressuurpaarden zijn lekker heet en veel dressuurruiters zijn lekker bang :P
Die combi gaat vaak niet helemaal samen :P dus oplossing voor hun is een touwtje er aan...

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:15

Alja schreef:
denk dat dressuurruiters echte schijters zijn :D

_O-
Haha dat zal wel mee vallen, maar moest wel lachen om je opmerking.

Wij zagen dat tijdje terug in Ermelo op het knhs centrum ook al..... Ik was daar om aan een sgw training mee te doen en je zag de mooiste (en waarschijnlijk erg dure) paardjes allemaal begeleid naar de dressuurbak gaan.
Ik geinde ook al en vroeg wie mij wou brengen, want die van mij was ook levensgevaarlijk (hij stond stom verbaasd de hele tijd om zich heen te kijken) :+

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:16

ja Bianca, die vraagt reist bij mij al jaren... ik zie het niet alleen bij jonge paarden, maar ook regelmatig bij ruiters/ amazones met een hoedje...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:17

Nicjuh_ schreef:
ja Bianca, die vraagt reist bij mij al jaren... ik zie het niet alleen bij jonge paarden, maar ook regelmatig bij ruiters/ amazones met een hoedje...

Met de selectie wedstrijden voor WK Verden heb ik het ook gezien :j
Nicjuh, inmiddels is het dus zelfs overgeslagen naar de B dressuur! En trouwens laatst ook op oefenparcours springen... Meisje (met paard ;) )werd tot de bel vastgehouden aan een hengstenketting!

Edit: Tnx Denice :D
Laatst bijgewerkt door Mootje op 19-08-10 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:19

Dat meisje :wow:

(okee flauw)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:21

Springpaarden zijn dan waarschijnlijk allemaal suffe bokken? :D

Volgens mij zijn spring en dressuurpaarden even heet dus het verschil zal wel op de rug van het paard zitten.

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:23

Ik denk 1 en 2 samen.
Dressuurruiters zijn poeperts en zoeken daarom ook nooit eens spannende situaties op.
Daardoor zijn de paarden ook niets gewend.

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:24

Ik denk dat sommige dressuurruiters minder lef hebben.
Heb het enorm hard gemerkt toen ik een tijdje op een dressuurstal stond als er een springruiter wissels aan het trainen was en het paard maakte een sprongetje direct reacties amai hij staat fris en dergelijke Ook hengsten zijn vaak gevaarlijk oke je moet oppassen ermee maar heus niet alle hengsten zijn monsters!
Waarom zou een hengst die niet eerst is rondgeleid aan een touw op een merrie springen en anders niet?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:25

Maar laten we niet alle dressuurruiters over een kam scheren, ik ben er een, maar mijn paard en ik worden toch echt niet vastgehouden en doen regelmatig spannende dingen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:29

funnyteam schreef:
Ik denk 1 en 2 samen.
Dressuurruiters zijn poeperts en zoeken daarom ook nooit eens spannende situaties op.
Daardoor zijn de paarden ook niets gewend.

1e was een beetje flauwe opmerking maar ik denk dat je gelijk hebt, ze worden "koeler" gemaakt doordat springruiters niets uit de weg gaan, er rond de ring veel meer gebeurt, er staan ook meer dingen in de ring maar paarden hebben denk ook meer plezier in springen waardoor ze minder snel met andere dingen bezig zijn.

Uiteraard niet generaliserend bedoelt, ik heb op Ermelo M/Z dressuramazones meegemaakt die aan een crossles mee gingen doen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:29

Ik denk dat alle 3 de oorzaken in de openingspost er mee te maken hebben. Dressuurruiters hebben nu eenmaal minder lef en dressuurpaarden zijn ook anders dan springpaarden. Zelfs met zadelmak maken kan ik een verschil tussen dressuur en springpaarden merken, en het staat natuurlijk chique, kijk mijn paard is een écht dressuurpaard :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:30

ik denk dat het 9 van de 10 keer lekker interessant staat.

Op de kampioenschappen waren er ook mensen die zo naar de ring begeleid werden. Paard blikte of bloosde niet.

paar weken terug een gezien die ging alle kanten op aan het touwtje, dan denk ik idd, das misschien nog niet zo onverstandig.

Maar ik vind het vaak flauwekul en naar mijn mening staat het interessant.

'zie-mij-is-gaan-op-me-wilde-dressuur-crack'

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 22:30

Ik wil ook absoluut niet alle dressuurruiters over 1 kam scheren.
Maar dit valt mij gewoon heel erg op. Zeker dat het bij de dressuurruiters doodnormaal is en bij springruiters echt not done.

En ik kan nou niet echt zeggen dat er bij de springpaarden veel ongelukken met jonkies of hengsten gebeuren.

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:30

denice schreef:
Maar laten we niet alle dressuurruiters over een kam scheren, ik ben er een, maar mijn paard en ik worden toch echt niet vastgehouden en doen regelmatig spannende dingen! :D

Misschien ben je dan wel een allround ruiter. :)