Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
beantsje schreef:Dus: is een recreatiepaard een (rij-)paard dat te slecht is voor de sport? Of zou een recreatiepaard altijd goed genoeg moeten zijn om in de basis (laten we zeggen minimaal L-niveau) succesvol te kunnen uitkomen?

Johanna59 schreef:Tinkers, Fjorden en Haflingers, Shires, uit gekoersde Dravers etc., zijn recreatie paarden. Je kunt er ook mee sporten. Maar het worden geen sportpaarden.
Niet iedere KWPN-er kan de basissport doorlopen (laat staan subtop of hoger) maar kan wel een ideaal recreatiepaard zijn. Afstamming zegt in mijn ogen niets.
Marieke_K schreef:Op papier kan je niet rijdenNiet iedere KWPN-er kan de basissport doorlopen (laat staan subtop of hoger) maar kan wel een ideaal recreatiepaard zijn. Afstamming zegt in mijn ogen niets.
Mijn paard is een recreatiewedstrijdpaard. Ik start ermee, maar weet ook dat we niet de basissport uit zullen rijden, hij is bomproof, kan springen en is betrouwbaar. Ik vul er idd zoals Cowgirl aangeeft mijn vrije tijd mee, ik hoef er niet mijn brood mee te verdienen. Mooi omschreven Cowgirl
Esmeralda schreef:een recreatiepaard is in mijn ogen een paard dat:
alleen op pad kan
goede benen/hoeven
het heerlijk vind rond te dwalen
dol op bos en strand is
een paar daagjes kan laten staan
een sprongetje links en rechts kan maken
super verkeers/trailermak
waterproof
een paard waar je heerlijk je gedachte op vrij kan laten gaan
dit was het zo ongeveer, zal vast wel meer te boven komen
of aangevult worden
Vjestagirl schreef:Esmeralda schreef:een recreatiepaard is in mijn ogen een paard dat:
alleen op pad kan
goede benen/hoeven
het heerlijk vind rond te dwalen
dol op bos en strand is
een paar daagjes kan laten staan
een sprongetje links en rechts kan maken
super verkeers/trailermak
waterproof
een paard waar je heerlijk je gedachte op vrij kan laten gaan
dit was het zo ongeveer, zal vast wel meer te boven komen
of aangevult worden
alleen op pad kan Nope
goede benen/hoeven Yep
het heerlijk vind rond te dwalen Nope
dol op bos en strand is Nope
een paar daagjes kan laten staan Yep
een sprongetje links en rechts kan maken Yep
super verkeers/trailermak Nope/Yep
waterproof Nope
een paard waar je heerlijk je gedachte op vrij kan laten gaan Nope
Voor de lol eventjes ingevuld voor mijn recreatiepaard, die volgens dit lijstje geen recreatie paard is, maar het toch echt wel is!
Oo wat spreek ik mezelf tegen

]
]alison_belle schreef:imo is een sportpaard een eenzaam dier. Vele mogen de wei niet op anders krijgen ze een krasje.
Ze worden met stang gereden en sporen en op de wei is uit den boze.
Veel en zwaar serieus oefenen, en zeker niets geks doen onder de man.
Sportpaard word nog wel eens (niet door iedereen gelukkig) gezien als ding.
Doet hij het goed dan issie braaf en anders issie geen knuffel waard.
Mijn receatie merrie loopt niet in de sport omdat ik daar zelf niets in zie.
Merrie is aan het oefenen om buitenritten te maken, loopt braaf haar rondjes in de bak en daarbij netjes aan de teugel en over de rug, zet de achterhand er netjes onder en is mooi in balans en heeft een leuke stabiele draf.
Ja hoor, een betere ruiter zal er best een stuk mee komen in de sport maar doe ik merrie daar plezier mee???
Volgens mij heb je
1- sportpaarden
2- recreatiepaarden (die met gebreken)
3- veelzijdige paarden ( die leuke waar je veel mee kan en mag)
(ik zeg niet dat deze kenmerken bij geen een sportpaard voorkomen maar bij heel veel komen die ook niet voor)