dressuurwedstrijden in belgie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChicaxIlke

dressuurwedstrijden in belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 12:48

Hay,
Ik woon in belgie en heb nog nooit dressuurwedstrijden gereden (behalve dan de plaatselijke op de manege vroeger)
Zelf rijd ik western en mijn zus doet jumping. Nu hebben we thuis wel een leuk paardje staan dat eigenlijk nog niet echt opgeleid is. Hij kent z'n basis, maar daar stopt het. Volgens mij heeft hij wel aanleg voor dressuur.

Nu zou ik graag met hem wat dressuur gaan rijden (heb dit vroeger nog een aantal jaren gedaan, maar niet wedstrijdgericht). In Nederland weet ik dat je start bij de B en je zo opwerkt met winstpunten.
Maar hoe gaat dit in Belgie tewerk en waar start ik met dit jonge paard? Moet ik me ergens aansluiten?

Alvast bedankt!

Groetjes

leentje91

Re: dressuurwedstrijden in belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:02

ik volg even mee weet het ook niet zo goed

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:08

hey,

je kan kiezen tussen rijden in LRV of HROV. Je kan je aansluiten bij een LRV in je buurt. Bij HROV weet ik dat je gewoon je licentie moet aanvragen en je mag starten. Ik ben persoonlijk meer fan van HROV. Bij LRV vind ik de jurering van de dressuur altijd slecht. Punten kloppen niet of er wordt iemand voorgetrokken, het is er altijd wel iets. Heb dit ook al vaak gehoord van medebokkers die ook bij LRV rijden of gereden hebben en het is er gewoon een feit :+

Zo heel veel ervaring heb ik er verder niet mee helaas. Bij LRV is het ook met B proefjes, bij HROV is het E5, E7, 4-jarige paarden, 5-jarige paarden etc.

Bij HROV weet ik dat je in 2 klasses mag starten. Je mag bvb E5 en E7 rijden, ook al heb je nog geen winst gereden in de E5.

Kijk maar even op http://www.hrov.be of http://www.lrv.be

Of kijk een in een belgisch topic in de HK, die helpen je graag verder :D
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 19-08-10 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:09

Ik volg ook, want ga deze winter eerste keer E7 starten maar ik weet er niets over.

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 14:36

bestaat er ook niets zoals UDR? ik weet dat ik daar vroeger al eens bij reed.. Maar wat het ook weer was weet ik niet meer.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:37

UDR ken ik niet :n

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:43

en dan heb je ook nog de VLP (weet ik niet hoe het werkt )
en dan heb je ook nog de LEWB ( voor wallonië en brussel) en bij de LEWB werk je niet met winstpunten maar rijd je wedstrijden met een licentie, je mag dan ook niet eenders welke proef doen met eender welke licentie
vb . met een licentie L01 mag je geen officiele wedstrijden doen ( wel onderlinge)
met een C01 : mag je dr tot E en springen tot 80cm
J/D 03 is dr vanaf A tot M ( en mss ook de S ) en spr vanaf 80cm tot 120cm
en daarna heb je J/D 06/08/15 en deze zijn meer voor internationale wedstrijden

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:51

Je hebt UDR,VOR,LRV maar dit is allemaal in clubverband. (?)
Dan ben je ook verplicht om trainingen te volgen en in het achttal te rijden en
moet je bijna altijd op wedstrijd meegaan (was bij mij het geval en zat bij de LRV).
Je hebt dan nog de VLP, deze is niet in clubverband, je moet enkel een licentie aanvragen
en je paard krijgt een registratienummer. Je betaald dan lidgeld voor een jaar en je kan zelf kiezen
welke wedstrijden en wanneer je wilt rijden. En in België begin je denk ik ook gewoon in de B.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:07

nja licentie aanvrage?
nja ben een uitzondering op 2forums (bokt.nl en .be) want rijd bij de LEWB en met al de rest heb ik geen verstand , maar wij moeten een brevet afleggen voor onze licentie ( etrier d'or = C01, 1e degre= J/D03 en de 2e en 3e degre is voor leste geven enzo ( vanaf dan mag je een soort brevet aflleggen voor gediplomeerde lesgever te zijn )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:17

Je hebt de LRV en de KBRSF.

De LRV is erg gericht op de vereniging, zoals genoemd: clubtrainingen, achttal rijden. De LRV rijdt de oude Nederlandse proeven. Sinds enige tijd zijn er jurycursussen. Het is altijd zo geweest voorheen dat als je B reed, je de B ook mocht (moest) jureren. De LRV is in het algemeen meer gericht op gezelligheid met elkaar dan op sportresultaten.

De KBRSF wordt verdeeld in de LEWB voor Wallonie en de VLP voor Vlaanderen. De VLP is weer onderverdeeld in provinciale bonden. Chipieke noemde de HROV al voor Oost-Vlaanderen, in Antwerpen is het de VOR, in West-Vlaanderen de WVUR, in Limburg de Kempische Regionale en Brussel/Vlaams Brabant hebben de HGVBB. Wil je een niveautje lager (subprovinciaal) dan kom je bijv. uit bij de Trens etc. De VLP is individueler ingesteld dan de LRV, het is meer gericht op sport resultaten. Er zitten juryleden die daarvoor opgeleid zijn en imo zijn de organisatie en accomodaties ook allemaal wat beter verzorgd en geregeld. Bij de VLP rij je proeven volgens de Duitse indeling: E, A, L en M.

De eerder genoemde UDR is een zwarte bond. Deze is niet erkend en ik meen dat er zelfs flinke gevolgen aan zitten als men van de VLP ontdekt dat je ook UDR start, maar misschien kan iemand anders daar wat over vertellen. De UDR lijkt wat op de VLP, maar het niveau is veel en veel lager (zeg maar gerust : dieptriest :o )

Her en der wat verouderde info denk ik, maar de Wiki kan wellicht toch iets verduidelijken: http://www.bokt.nl/wiki/Wedstrijd_in_Belgi%C3%AB

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:22

mohica schreef:
nja licentie aanvrage?
nja ben een uitzondering op 2forums (bokt.nl en .be) want rijd bij de LEWB en met al de rest heb ik geen verstand , maar wij moeten een brevet afleggen voor onze licentie ( etrier d'or = C01, 1e degre= J/D03 en de 2e en 3e degre is voor leste geven enzo ( vanaf dan mag je een soort brevet aflleggen voor gediplomeerde lesgever te zijn )

Die brevetten is dat zo iets als A en B brevet?
A moet je hebben voor openbaar te gaan met
je paard en de B heb je nodig om wedstrijden
te starten inderdaad, dat klopt. Denk dat je
ongeveer hetzelfde bedoeld.

edit: ja een licentie, je moet je inschrijven bij de VLP
bijvoorbeeld om erkend te worden op wedstrijd. Je
paard krijgt een registratienummer als je met dat
paard op wedstrijd start. Nummer van je paard
en jou licentie heb je nodig om je in te schrijven.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:55

_Alarm_wlkp schreef:
mohica schreef:
nja licentie aanvrage?

Die brevetten is dat zo iets als A en B brevet?
A moet je hebben voor openbaar te gaan met
je paard en de B heb je nodig om wedstrijden
te starten inderdaad, dat klopt. Denk dat je
ongeveer hetzelfde bedoeld.

edit: ja een licentie, je moet je inschrijven bij de VLP
bijvoorbeeld om erkend te worden op wedstrijd. Je
paard krijgt een registratienummer als je met dat
paard op wedstrijd start. Nummer van je paard
en jou licentie heb je nodig om je in te schrijven.

ja dit bedoel ik :p
alleen doen ze het aan de andere kant vd taalgrens een wa ingewikkelder denk ik xD maarja dit bedoelde ik dus

mjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:33

wow wel ingewikkeld zeg!
ik ben ook wel benieuwd hoe het daar in belgie gaat.
Maar als ik het goed begrijp is daar de LRV daar een soort van FNRS hierzo. En is het KBRSF voor hun een soort van KNHS in nederland? En dan zijn al die provinciale bonden in belgie een soort van regio's en kringen in nederland? Net zoals je de regiokampioenschappen hebt. En dan rijden ze bij het LRV onze oude proeven, en bij het KBRSF een soort van duitse proeven met E, A, L en M. Heb ik het zo goed begrepen? Op een gegeven moment kwamen er zoveel termen voor in alle berichten dat ik het even niet meer bij kon houden :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:30

Marit, heb jij nog wedstrijden gekend toen Nederland verschillende bonden had, voor de fusie tot KNHS? De LRV is een beetje de oude NKB en de KBRSF is een beetje de oude NBVR. Het verschil subregionaal, regionaal, nationaal is niet te vertalen naar Nederlandse begrippen, de KNHS kent dat niet, het zijn echt verschillende niveau's.

mjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:36

Nee die wedstrijden heb ik in nederland nooit gekend. Dat word dan toch hardstike ingewikkeld of ligt dat aan mij? Dus je kan dan onder verschillende bonden tegelijk rijden. En dus verschillende niveaus tegelijk rijden in andere bonden? of bekijk ik het nu te ingewikkeld?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:41

Dat kan, ik weet wel mensen die zowel bij de LRV starten als bij de VOR. Hoewel ik denk dat je officieel niet bij meerdere bonden mag rijden, maar dat weet ik niet. En aangezien de promotieeisen en instapeisen verschillend zijn kan het dan zomaar dat je bij de LRV L2 rijdt en bij de VOR M (Z-niveau) :j
Maar goed, dat is in de grensstreek ook met mensen die in Belgie rijden en ook in Nederland, dat ze in het ene land onderaan de ladder staan en in het andere land al in de hogere klasses.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:57

@urielle: een kennis van een vriendin zit bij de HVOR ( voor vlaams- brabant en brussel , als ik me niet vergis) en die reed vorig zomer wedstrijd en die redd een wedstrijd bij ons, kan dat zijn met een daglicentie?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:23

HROV is Oost-Vlaanderen.
Dat zou kunnen, via die daglicentie. Ook voor een buitenlandse start kun je gastlicenties aanvragen dus ik denk ook op deze manier. Maar de meeste mensen doen het ali illegali ;)
Misschien ook dat je het kunt laten vallen onder de vijf proefwedstrijdjes die je mag rijden zonder licentie, alsof je overstap wilt uitproberen? Ik zou het niet durven zeggen.

mjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:05

Maar bij elke bond is zegmaar dan ook een andere puntentelling en andere proeven?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:18

Marit1991 schreef:
Maar bij elke bond is zegmaar dan ook een andere puntentelling en andere proeven?

Nee, alle bonden bij de VLP hebben de Duitse indeling (proeven?)

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:59

Je mag wel bij zowel LRV als KBRSF rijden :)

Wat betreft winstpunten gaat het op de LRV wel anders.
De winstpunten die je haalt zijn niet afhankelijk van de punten op je protocol maar afhankelijk van welke plaats je haalt.
Bij de dressuur:
Krijgt de eerste 10 punten, de 2e 7, de 3e 5, 4e 4, 5e, 3 ,6e 2, 7e 1
De laatste 10 krijgen dan weer minpunten, dus de laatste -10, de voorlaatste -7, die voor de voorlaatste -5 enz..
Overgang naar een hogere klasse mag vanaf 15 punten, maar moet bij 25 punten, (je mag wel het seizoen uitrijden als je bvb al 30 punten hebt gehaald, maar dan moet je het jaar erop dus over)
Bij het springen:
Een foutloze rit zorgt voor 4 punten
van 1 tot 4 strafpunten is 2 punten
uitgebeld is -4 punten, en ik denk bij meer als 20 strafpunten dat je -2 krijgt
Vanaf 20 punten mag je een klasse hoger springen, als je je vaak laat uitbellen kun je dus ook terug lager gaan springen :p

Bij de LRV moet je verplicht achttal of viertal rijden en bij de meeste clubs heb je ook 1x in de week training.
LRV is ALTIJD op zondag (of een feestdag) en de dresuur en jumping vallen samen, dus opdezelfde locatie.

bij de KBRSF is springen zowel op zaterdag als zondag (en eventuele feestdagen en soms ook vrijdagen)
Dressuur is enkel op zondag
Dressuur en springen zijn van elkaar gescheiden, dus op verschillende locaties.

Meer weten? Pb me maar ;)

eejvaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:24

voor lrv:
je kan nooit -10 ofzo verliespunten krijgen, enkel -1. (kijk http://www.lrv.be en klik dan op overgangsregeling dressuur, daar is een duidelijk schema enzo)
en wedstrijden kunnen ook op zaterdag dacht ik, ik heb dit jaar toch al een tornooi gehad op een zaterdag ?