TE braaf op wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marritpiebe

TE braaf op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 11:03

ik heb een leuke kruising fries kwpn.
ik rij met haar wedstrijden.
thuis gaat het rijden altijd erg goed.
emaar op wedstrijd is ze wel actief en aan het been, maar niet opvallend of spetterend.
ik zou haar dus graag wat mee willen zien zoals thuis. dus wat meer opvallend.
hebben jullie tips om dit voor elkaar te krijgen.

Dankje ;)

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:36

Mischien helpt het om bij het losrijden veel overgangen te rijden en haar een beetje heet te rijden. Misschien word ze daar actiever van en zal ze zich meer laten zien.
Ik moest mijn pony tijdens het losrijden ook vaak heel actief maken en wakker houden, ik deed dat ook vooral door veel overgangen te maken, ook van stap naa galop en weer terug, dit hielp bij mij vaak erg goed..
Hoop dat je er wat aan hebt

CoronaLime

Re: TE braaf op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:48

Mijn pony liet zich alleen van zn beste kant zien als ie echt boos was. Helaas was ie dan ook ontzettend gespannen en liep het alsnog in de soep, maar dan liet hij zich wel van zijn allerbeste kant zien!

Misschien kan je oefenen door met middendraf nét ietsje meer eruit te rijden, wat meer been geven? In de zin van, dúrf te rijden, misschien dat je door je eigen spanning wel iets te veel op safe speelt om netjes te rijden en daar thuis, in de training niet echt bij stilstaat omdat er dan niks op het spel staat.
Veel succes ermee in ieder geval.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:54

Inrijden met een zweepje ?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:56

Ik zou ook voor overgangen gaan. Dus midden draf en weer terug weer verruimen en weer terug. draf schijn overgang stap en weer weg rijden. Hierdoor stel je haar goed aan het been. Die van mij wordt hier erg heet van (tot nu toe nog een beetje te) maar misschien is het voor jou een uitkomst

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 17:16

ik zal het gaan proberen.
de overgangen van stap-galop en galop-stap, draf-stilstaan, stilstaan- draf doe ik eigenlijk ook altijd wel vaak.
maar kan inderdaad dat van de middendraf wel eens gaan proberen.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:21

Sporen met grove wieletjes doet de truc bij mijn paard wel eens.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:23

x_Quinta_x schreef:

Sorry, maar ik denk niet dat dat een goede oplossing is. Een spoor is om je hulpen te verfijnen, niet om je paard er harder of pittiger mee te laten lopen.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:02

Veel schakelen! En dan niet alleen tussen verschillende gangen, maar ook vooral middendraf etc.

Soms kan het ook nog wel eens helpen om in stap een aantal keer aan te dribbelen, daar worden ze ook nog wel eens goed actief van.

Succes. :)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:45

x_Quinta_x schreef:

Lijkt me niet echt de oplossing eigenlijk.. Ik zou inderdaad lekker overgangen gaan rijden en ook in een bepaalde gang schakelen. Dus niet alleen van stap-galop, draf-halthouden e.d., maar ook bij die stap, draf en galop gaan verruimen en weer verzamelen, wat tempowisselingen rijden binnen een gang.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:49

Waarom ineens sporen of zweepjes erbij?
Dat slaat nergens op.

Idd: Maak je paard "heet" veel overgangen, stap galop, galop stap. Draf stap
Veel overgangen, zet hem heel hard aan het werk!

Verder zou ik er niet te veel aan gek maken, want misschien is je paard wel onwijs onzeker. Dan heeft hij jou als hou vast, en ga jij hem heter rijden, word hij misschien bang.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:56

Misschien het voer aanpassen? Kan zijn dat je paard nét ietje heter is als je ander voer geeft of gewoon wat meer geeft.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:59

Jep, meer energie betekent vaker dat een paard heter of drukker is :)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:03

Marjoow schreef:
Jep, meer energie betekent vaker dat een paard heter of drukker is :)

heter = energierijker = meer spetterdende bewegingen?
in combo met overgangen ofcourse, maar als je op wedstrijd steeds maar overgangen gaat inrijden, wordt paardje ook wél moe he? :')
Thuis meer overgangen rijden en wat meer voer lijkt me een betere oplossing.
Enfin, ik ga niet beweren dat ik gelijk heb, maar dit lijkt me beter :)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 08:19

Overgangen en schakelen!

Dit moet je wel ook al thuis doen anders overval je m wel op wedstrijd. In de overgangen die je rijd ben je concequent dat je paard direct reageert. Dus niet gewoon aandraaft (lees; aansukkelt) maar echt *pats* van stap naar draf gaat (met pats bedoel ik niet slaan, schoppen natuurlijk :D ) Scherp maken, hij moet als je aan draf denkt al in draf zitten bij wijze van spreken. Stap-draf overgangen werken vaak goed maar misschien werkt bij jouw paard overgangen draf-galop weer heel goed tja dat is even uitproberen...

deCent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:08

Ik denk dat inderdaad goed voeren en veel overgangen rijden> ook thuis!
Daarnaast denk ik dat het belangrijk is om niet te lang in te rijden op wedstrijd, als je paard moe is zal het er niet spetterend uit gaan zien.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 07:51

kleinvosje schreef:
x_Quinta_x schreef:

Sorry, maar ik denk niet dat dat een goede oplossing is. Een spoor is om je hulpen te verfijnen, niet om je paard er harder of pittiger mee te laten lopen.

Wat nou joh wat zou je met sporen met wieletjes geen verfijnde hulp kunnen geven. Op het gewone been reageert dit paard niet door te schoppen. Bij een spoortje met wieletjes zou je maar een klein tikje hoeven geven en het paard reageerd al. Euhm? kan een hulp dan nog verfijnder?
Daarnaast vergeten weer veel bokkers dat een spoor met een wieletje de vriendelijkste spoor is van allemaal.
En ik vind dat ik in dit topic ook gewoon mag zeggen wat voor mijn paard helpt. Dat het niet zou helpen is onzinpraat. Ik zie toch wat ik zie bij mijn paard. Overgangen doet bij mijn paard net het tegenovergestelde en op den duur bij jij harder aan het werken dan het paard, met een hoop geschop en zwieberende benen. Dat lijkt me niks voor de dressuur.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:16

Ik zou zowiezo niet te lang losrijden, gewoon lekker voorwaarts in draf afgewisselt met een korte galop.! Succes.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:37

x_Quinta_x, je hoeft met niet aan te vallen hoor. Ik zeg ook niet dat je met wielsporen GEEN verfijnde hulp kunt geven, maar dat sporen bedoeld zijn OM de hulpen verfijnd te kunnen geven. En ja, een wielspoor is heel vriendelijk, maar als TS al met sporen rijdt, en daar reageert het paard niet goed op, dan zou een vriendelijker spoort toch ook niet helpen? Je spreekt wat dat betreft jezelf een beetje tegen vind ik. Natuurlijk mag je zeggen wat je bij jouw paard ziet werken, maar dat een ander daar dan weer niet op mag zeggen dat ze denkt dat dat niet de goede oplossing is, maag niet, gezien je reactie daarop...
TS zegt dat het paard actief genoeg is, en ook aan het been, maar het is niet flitsend. Ik zou daar toch wat aan proberen te doen zoals anderen aanraden, door veel te schakelen. Kleine stukjes naar voren, kleine stukjes terug. Kuit geven is reactie krijgen, krijg je die niet, dan even aantikken met een zweepje.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:38

Quinta: Op de manier waarop je het zegt, komt het over als: Prik de sporen er maar in, dan word ie goed heet!

Dat is gewoon niet logisch ;)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:51

Ik zou het antwoord eigenlijk ergens anders zoeken...

Rijd je zelf hetzelfde op wedstrijd als thuis? Word je zelf niet zenuwachtig of bang voor foutjes of zo? Paarden voelen dat en passen zich daarop aan. De een wordt er ook zenuwachtig van en de ander gaat voorzichtiger (lees rustiger) van lopen. Meestal zit dit in de ruiter en niet in het paard. (spreek uit ervaring ;) )

Mijn advies zou dan ook zijn om je instructeur te vragen een keer mee te gaan op wedstrijd. Die kan dan zien wat je daar doet en dat vergelijken met hoe je thuis rijdt. Hij/zij zal je dan het beste advies kunnen geven.

Veel succes!!!

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 20:10

PriscaZ schreef:
Ik zou het antwoord eigenlijk ergens anders zoeken...

Rijd je zelf hetzelfde op wedstrijd als thuis? Word je zelf niet zenuwachtig of bang voor foutjes of zo? Paarden voelen dat en passen zich daarop aan. De een wordt er ook zenuwachtig van en de ander gaat voorzichtiger (lees rustiger) van lopen. Meestal zit dit in de ruiter en niet in het paard. (spreek uit ervaring ;) )

Mijn advies zou dan ook zijn om je instructeur te vragen een keer mee te gaan op wedstrijd. Die kan dan zien wat je daar doet en dat vergelijken met hoe je thuis rijdt. Hij/zij zal je dan het beste advies kunnen geven.

Veel succes!!!

ik vind het een goeed idee instructirce mee te nemen op wedstrijd.
maar niet mijn instructrice. ik kan niet goed met haar overweg namelijk.

ik ben op wedstrijd niet meer zenuwachtig. ik ben zeker van mijn zaak want ik weet ook wel dat mijn paard netjes loopt en ik ook wel leuke punten krijg.
ik rijd thuis eigenlijk niet anders als op wedstrijd.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:11

Meer schakelen en maar een paar passen! en idd misschien de dag voor de wedstrijd wat ander voer!

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 20:15

x_Quinta_x schreef:

dit vind ik zelf neit de manier.
ik wil gewoon blijven rijden hoe ik nu ook doe. mijn paard reageert als ik haar in draf galop of iets wil hebben.
de reactie is er wel.
maar het is te netjes.
ik zou het iets gewaagder willen hebben zegmaar.
ik denk dat als ik mijn paard met die sporen ga porren dat het er niet beter op word. ik denk dat ze daar alleen maar zenuwachtig van word en dan kan ik die hele proef wel vergeten.

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 20:15

Roxxxhorses schreef:
Meer schakelen en maar een paar passen! en idd misschien de dag voor de wedstrijd wat ander voer!

aan wat voor voer zou ik dan moeten denken?