Verliespunten, tijd voor een nieuwe aanpak?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Verliespunten, tijd voor een nieuwe aanpak?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 13:13

Ik erger me soms groen en geel aan ruiters die vrijwillig afgroeten..........
Geregeld ga ik mee schrijven met mijn instructrice en zie steeds vaker combinaties die vlak voor voordat ze klaar zijn afgroeten in de proef.
Dan pen je de hele proef als een gek om commentaar te geven waar de amazone/ ruiter iets mee kan en als dank daarvoor wordt je imo niet serieus genomen. :n

Ik heb er eens over nagdacht en wat mij betreft mag er een nieuwe invoer komen van verliespunten:

Heb je een verliespunt gereden, dan krijg je 1 minpunt

Groet je vrijwillig af: bestraf dat met 2 minpunten
.

Dan laten ze het wel om vlak voor het eind af te groeten én wordt de sport voor het publiek ook weer leuk om te volgen.

Wat vinden jullie hiervan?

Ik heb een soortgelijke mail naar de KNHS gestuurd. :o

Lielle

Re: Verliespunten, tijd voor een nieuwe aanpak?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:15

vroegah was afgroeten twee verliespunten. daar zijn ze mee gestopt omdat het misbruikt werd door ruiters die tegen de 40 wp'en zaten die zich op die manier weer ruimte gaven om alsnog selecties en kampioenschappen te rijden. Dus beide is een probleem.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:17

Vlak voor het eind afgroeten als in 'hij loopt niet goed genoeg ik stop maar' ??

Ik snap het niet helemaal :o

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 13:20

Lielle, dat wist ik niet, dat is dan ook weer een goede.

En Margoot, ja, helaas komt het echt vaak voor...........dan stoppen ze bij onderdeel 20 of zo, groeten en stappen de baan uit

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:22

Ik snap het niet, waarom zou je dat doen als ruiter? :S

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:22

Ik ben nu 2 keer in een proef gestopt, omdat het voor mijn gevoel niet meer vertrouwd was om verder te rijden. Ze ging in de baan bijna met mij aan de kletter. Terwijl ze tijdens het inrijden mooi rustig en lekker ontspannen was.

Dus ik vind zeker niet dat het weer terug gedraaid moet worden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:23

Ligt aan de reden waarom je afgroet....

Ik kreeg mijn jonkie (voor de 5e keer mee) laatst niet 1 hoek door,
daar stond achter de heg een groot wit opblaasbaar zwembad in de tuin met zo'n zuigende pomp :P
Nu gingen de oefeningen buitenom die hoek erg goed en ik had toch nog 196 :o

Maar een stalgenootje van mij moest in de ring erachter met partytent, publiek, honkbalveld ernaast en jury onder de parasol, reclameborden etc.
nou die kreeg hem nergens langs, ze had niet afgegroet, maar het was wel heel erg slecht 160 maar.
Terwijl dit paard normaal de rust zelve is, noooiiitt kijkerig, maar nu.....

In dat laatste geval had ik waarschijnlijk ook afgegroet, als je hem echt nergens langs krijgt en ieder onderdeel gaat de mist in!

Dat voorbeeld van Lielle snap ik wel, wel de wedstrijdervaring en routine, maar dan toch binnen de punten blijven voor de selecties//kampioenschappen >;)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 23-07-10 13:29, in het totaal 2 keer bewerkt

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:23

Ik ben heel blij dat ik zonder "verlies"- of "minpunten" kan afgroeten. Ikzelf heb er maar 1 keer gebruik van hoeven maken. Paard was zo ontzettend moe dat ik er echt geen fatsoenlijke M2 proef meer uit kreeg. Zou ik dan een verliespunt (of minpunt) rijden had ik echt niet afgegroet, terwijl het toch wel in het kader van paards welzijn was.

Daarbij, ook als een ruiter afgroet omdat het niet goed voelt, paard spanning heeft of wat dan ook, kunnen ze nog best iets doen met het commentaar. Al denk ik dan ook: als je paard standaard veel spanning geeft en je gaat op wedstrijd om 'm daar iets te leren, start dan HC...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:24

kaatje77 schreef:
Ik erger me soms groen en geel aan ruiters die vrijwillig afgroeten..........
Geregeld ga ik mee schrijven met mijn instructrice en zie steeds vaker combinaties die vlak voor voordat ze klaar zijn afgroeten in de proef.
Dan pen je de hele proef als een gek om commentaar te geven waar de amazone/ ruiter iets mee kan en als dank daarvoor wordt je imo niet serieus genomen. :n

Ik erger mij als jurylid daar helemaal niet aan. Ook ruiters die afgroeten hebben gewoon netjes voor hun proef betaald en ik zie dat helemaal niet als niet serieus genomen worden. Ik ben soms juist blij met het afgroeten omdat de ruiter kennelijk zelf ook wel doorhad dat het geen goede proef was. Dat heb ik liever dan een ruiter die vind dat hij/zij de sterren van de hemel rijdt en zich totaal niet kan vinden in je commentaar.

Zoals Lielle ook al zei hebben ze met een reden het vrijwillig afgroeten niet meer bestraft met verliespunten. Dan krijg je ruiters die nog even snel een paar keer afgroeten zodat ze de selecties voor de kampioenschappen nog in hun huidige klasse kunnen starten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:24

Ik heb het nog nooit mee gemaakt.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:28

kaatje77 schreef:

Ik denk dat je hiermee iets te kort door de bocht gaat, want wie zegt dat ze daar niet alsnog iets mee kunnen? Ik zelf jureer en zit soms te wachten, soms zelfs te hopen dat een ruiter afgroet, zo beroerd gaat het. En ikzelf heb inmiddels ook een paar keer afgegroet om uiteenlopende redenen.

Nee hoor, die regel mag van mij gewoon zo blijven. Ik zelf vat het echt niet als belediging op als een ruiter afgroet, moet hij/zij zelf weten!

Charlie_P

WenK schreef:
Ik ben heel blij dat ik zonder "verlies"- of "minpunten" kan afgroeten. Ikzelf heb er maar 1 keer gebruik van hoeven maken. Paard was zo ontzettend moe dat ik er echt geen fatsoenlijke M2 proef meer uit kreeg. Zou ik dan een verliespunt (of minpunt) rijden had ik echt niet afgegroet, terwijl het toch wel in het kader van paards welzijn was.

Daarbij, ook als een ruiter afgroet omdat het niet goed voelt, paard spanning heeft of wat dan ook, kunnen ze nog best iets doen met het commentaar. Al denk ik dan ook: als je paard standaard veel spanning geeft en je gaat op wedstrijd om 'm daar iets te leren, start dan HC...

Maar als je paard zo moe is, merk je dat toch ook wel voordat je de ring ingaat lijkt me? Waarom dan toch nog proberen aan die proef te beginnen.
Heb zelf nog nooit afgegroet. En persoonlijk vind ik afgroeten omdat het niet goedgaat een beetje flauw. In het kader van veiligheid of welzijn van je paard vind ik wat anders.
Laatst bijgewerkt door Charlie_P op 23-07-10 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

WenK schreef:

In deze gevallen zou ik ook afgroeten....

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 13:31

Tuurlijk ligt het er ook aan hoe iemand afgroet, teveel spanning, paard durft ergens niet langs etc etc etc

Misschien heb ik het ook te zwart-wit opgeschreven.

Maar de combinatie sdie we de laatste tijd hebben gehad groeten eigenlijk om niks af, kun je die niet meer gaan straffen als jurylid zijnde?

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:32

Ik snap je punt wel een beetje, maar het ligt er wel aan waarom je afgroet.

Ik heb 1 keer afgegroet, anderhalf jaar geleden ofzo.
Paard voelde verschrikkelijk aan, kwam de proef maar niet door, dus zag het helemaal niet zitten...

Word tik me toch door de jury en m'n vriend uitgefoetert :o
met hetzelfde wat jij nu in de OP noemt....
toevallig had m'n vriend gefilmd en toen ik het terugzag schaamde ik me wel een beetje, zag er zo slecht niet eens uit...
maar had de week erna wel de dierenarts op stal met een antibioticakuur voor een ziek paard!
dus zo gek was mijn gevoel nog niet geweest.
was niet eerlijk geweest om 'm door te trappen (bij wijze van spreken)

tja, en soms zijn er van die proeven.... paard z'n dag niet, ik rij blijkbaar niet goed genoeg om 't op te lossen... jammer dan, maar dan moet je jezelf maar eens schop onder je kont geven en doorrijden, ben ik wel met je eens.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:33

kaatje77 schreef:
Tuurlijk ligt het er ook aan hoe iemand afgroet, teveel spanning, paard durft ergens niet langs etc etc etc

Misschien heb ik het ook te zwart-wit opgeschreven.

Maar de combinatie sdie we de laatste tijd hebben gehad groeten eigenlijk om niks af, kun je die niet meer gaan straffen als jurylid zijnde?

Maar misschien werd de ruiter onwel? Dit is natuurlijk moeilijk te controleren WAAROM iemand zomaar afgroet?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:33

Wat voor jou niks lijkt, is misschien voor de ruiter (en/of paard) wel heel wat...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:35

Heeft die persoon waar TS het over heeft niet een persoonlijke vete tegen de jury? Dat gebeurt hier tegenwoordig redelijk veel in de regio. Op de startlijsten worden soms de juryleden niet eens meer vermeld om deze reden.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:42

Charlie_P schreef:
WenK schreef:

Maar als je paard zo moe is, merk je dat toch ook wel voordat je de ring ingaat lijkt me? Waarom dan toch nog proberen aan die proef te beginnen.
Heb zelf nog nooit afgegroet. En persoonlijk vind ik afgroeten omdat het niet goedgaat een beetje flauw. In het kader van veiligheid of welzijn van je paard vind ik wat anders.

In dit geval? De 1e proef ging nog wel, de 2e proef was in een warmere, benauwdere bak, paard bleef de eerste oefeningen nog aardig lopen, daarna kakte het steeds meer in.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:50

daffodil schreef:
kaatje77 schreef:

Ik denk dat je hiermee iets te kort door de bocht gaat, want wie zegt dat ze daar niet alsnog iets mee kunnen? Ik zelf jureer en zit soms te wachten, soms zelfs te hopen dat een ruiter afgroet, zo beroerd gaat het. En ikzelf heb inmiddels ook een paar keer afgegroet om uiteenlopende redenen.

Nee hoor, die regel mag van mij gewoon zo blijven. Ik zelf vat het echt niet als belediging op als een ruiter afgroet, moet hij/zij zelf weten!

Ik ben het helemaal met daffodil eens.

Kijk zomaar afgroeten omdat je geen wp wil halen ofzo vind ik raar, maar normaal gesproken ken je je eigen paard het beste en zal je niet zomaar afgroeten al is het voor een jury misschien niet altijd meteen duidelijk.

Zo heb ik eens gehad ik groet af, want de spanning die ik voel aankomen (incl omhoog komen e.d.) is niet af te vloeien tijdens de proef. Ik groet af en jury zei, nou dat snap ik niet. vervolgens duurde het (bij wijze van spreken) 5 minuten eer ik de baan uit was :D :o . toen begreep ze helemaal wat ik bedoelde.

Maar soms zou ik het andersom ook willen zien, ik heb een keer een proef gereden waarvan ik wist oke geen winst maar ook verre van de slechtste proef ooit, wat blijkt ik heb een verliespunt. er stond eigenlijk geen commentaar bij en de jury had ook verder niets gezegd. Toen had ik toch wel zoiets van iig jammer dat ze niet even toegelicht heeft waarom ze het slecht vond.

Dus als ruiter vind ik ook niet dat ik altijd verplicht ben om uit te leggen waarom ik afgroet ;) ;) ;) ;)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:57

Oh ik ben toen wel naar de jury gegaan om uit te leggen waarom. Had ook het idee dat ze dat wel waardeerde, ze kon zich er ook in vinden in ieder geval.

Ik vind dat ook wel netjes trouwens, dat je zelf even bij de jury aangeeft waarom je afgroet... :j

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:00

Zomaar afgroeten terwijl het paard best aardig loopt vind ik geen goede zaak, ik zie het hier in de buurt ook erg weinig. daarvoor ga je niet op concours toch?

Ik heb laatst wel voor het eerst in mn leven afgegroet. Het was erg warm, was mn 2e proef en eigenlijk kon ik niet meer. Mn paard werd ook wat tegen het been en ging daarna bij onderdeel 5 of 6 gigantisch in de staak, ik kon er even niks meer aan doen (omdat ik zelf niet zo "fit" meer was) dus heb afgegroet.
Moest daarna even melden bij de jury, ze was heel aardig en zei dat ik de juiste beslissing had genomen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 14:00

Inderdaad WenK, het is wel net zo netjes als iemand afgroet zich dan ook bij de jury meld met de reden.

Wij zaten soms echt te kijken :?
Waarom groet iemand af?

Persoonlijke vete kan ik me niet indenken, maar goed, je moet alle opties openhouden ;)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:01

Ik heb twee keer afgegroet.
Een keer werd ik idd zoals gezegt onwel en begon alles te draaien, de tweede keer wilde het echt niet lukken en heb daarom afgegroet. Het ging me niet eens om die punten, maar ik zou mezelf, en mijn pony alleen maar tegenwerken als ik verder zou gaan. En dan was ik nog verder van huis.

Nee, ik vind het totaal onnodig, ik schrijf zelf ook en ach, die paar extra maakt me niet uit hoor.
En wat dan nog, ik denk dat het leeuwendeel van de mensen die echt afgroeten, afgroeten met een goede reden. En die mogen daarvoor boeten? Nee sorry...
Imo vind ik dit erg onredelijk..

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:03

kaatje77 schreef:
Inderdaad WenK, het is wel net zo netjes als iemand afgroet zich dan ook bij de jury meld met de reden.

Wij zaten soms echt te kijken :?
Waarom groet iemand af?

Persoonlijke vete kan ik me niet indenken, maar goed, je moet alle opties openhouden ;)

Tuurlijk geef ik aan waarom ik afgroet, maar bedoel meer (heb het meegemaakt dus) dat de jury in eerste instantie zei nou vind het raar. en dan heb ik zoiets van ja sorry dit is mijn keus. Ik mag ook niet aan jouw keus twijfelen qua cijfers en kundigheid.

NOgmaals ik heb dus een paard wat erg spanning opbouwt maar ik start wel en ga voor het uitrijden van de proef maar soms is dat niet haalbaar voor mij.