Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

liess1 schreef:je hebt dan goed overzicht over de ring en of je nu bij B of E staat maakt niet zoveel uit. Maar als jij bij B staat en iemand naast je in de ring bij E sta je zo dicht bij elkaar dat je door elkaar heen staat te schreeuwen.

texelse schreef:Volgens mij mag een voorlezer zelf bepalen waar hij/zij gaat staan, al is het bij A, of ergens op een hoek, dat bepaalt de jury niet. Alleen als je pal naast de jury gaat staan, kan ik me voorstellen dat ze je vraagt om een paar passen opzij te doen.

)

judithh schreef:texelse schreef:Volgens mij mag een voorlezer zelf bepalen waar hij/zij gaat staan, al is het bij A, of ergens op een hoek, dat bepaalt de jury niet. Alleen als je pal naast de jury gaat staan, kan ik me voorstellen dat ze je vraagt om een paar passen opzij te doen.
Dit is niet waar...als lezer ben je zelfs verplicht bij E of B te gaan staan.
Hier het stukje reglement![]()
Artikel 115 - Uitvoering van de proeven
1. Op alle dressuurwedstrijden is men verplicht met de teugels in twee handen te rijden. Bij het verlaten van de ring in stap, eventueel met lange teugel, als de proef is afgelopen, mag de ruiter als hij wil de teugels in één hand nemen. Dit geldt alleen
voor zover de proef na het voor de tweede maal groeten als beëindigd wordt beschouwd.
2. Voorlezen:
a. De proeven tot en met de klasse Z2 en bepaalde ZZ-Licht/ZZ-Zwaar-proeven, alsmede
Duitse S-proeven mogen worden voorgelezen. In het vraagprogramma kan desgewenst worden bepaald dat op regionale en KNHS-kampioenschappen
de proeven vanaf de klasse Z1 uit het hoofd gereden dienen te worden.
De voorlezer neemt plaats bij B of bij E, tenzij door de jury anders is bepaald.
Indien de voorlezer een verkeerde opdracht geeft, waardoor een vergissing in het programma wordt gemaakt, is de deelnemer hiervoor zelf verantwoordelijk.
De deelnemer wordt geacht de proef te kennen. De (voorzitter van de) jury gaat in dat geval te werk als zijnde er een fout in het programma is gemaakt.
xLauraax schreef:Ik denk inderdaad dat het ook een beetje van de wind
afhangt en als de een bij de B staat en de ander bij de E sta
je inderdaad door elkaar te schreeuwen. Erg verwarrend