vraagje over stang en trens en sperriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RolexandMe

vraagje over stang en trens en sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 20:33

hallo medebokkers!

ik had even een vraagje ik heb al de site van de knhs gekeken en heb gebeld,
maar het geeft me nog niet echt een duidelijk beeld,

Nu mijn vraag aan jullie,
mag je met stang en trens plus een sperriem rijden?
het gaat mij dan of het op concours mag..

ik hoop dat iemand van jullie mij een duidelijke uitleg kan geven

alvast bedankt

pres

Re: vraagje over stang en trens en sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:35

Nee, dat mag niet en moet ook niet nodig zijn vind ik persoonlijk.
Je kunt dan beter gewoon blijven rijden met een trens.

In de reglementen van de KNHS staat toch echt duidelijk aangegeven welke optoming is toegestaan en welke niet ;)

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:36

Het lijkt me niet..
Nu ben ik wel heel nieuwsgierig geworden, waarom rijd je met sperriempje met S&T? :)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:37

Mag niet, de neusriem mag zelfs geen lusje voor een sperriem bevatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:40

Olympus_ schreef:
Het lijkt me niet..
Nu ben ik wel heel nieuwsgierig geworden, waarom rijd je met sperriempje met S&T? :)

Waarschijnlijk om zijn mond te snoeren.. Zou niet weten waar je het anders voor nodig bent.

TS, mag dus niet ;)

RolexandMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 20:42

nou het staat er niet duidelijk in anders had ik hier mijn vraag niet gesteld, en de vrouw aan de telefoon kon mij vertellen dat een gecombineerde keel neusrriem mag,ook in stang en trens,,dus als je dan de plaatjes bekijkt.. zou het mij zeggen dat het wel mocht ;)

Ik rijd er mee omdat ik het dan voor mn paard iets makkelijker maak, mn paard heeft hoe dan ook op 1 of andere manier altijd zn mond open, of het nou gewoon trens is of stang en trens het maakt niks uit. hij heeft niet last van zn gebit, hebben al vele andere bitten geprobeerd maar er is eigelijk tot nu toe geen oplossing geweest. en heb ondervonden dat als ik met deze combinatie rijd dat hij veel rustiger is en ook zn mond gesloten houd.. ook als ik hem er na de tijd dan afhaal.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:43

zeker ook omdat aan de stang aan de kinketting zit, zou het erg aso zijn om dan ook nog eens daar een sperriem langsaf te doen. Die lopen namelijk vlak langs elkaar af als je dat zou doen. Bovendien zou dit als je met S&T rijd ook echt niet meer nodig moeten zijn...

Edit: Voor zover ik weet doe je bij geen enkel stangbit een sperriem....Bij S&T dus al helemaal niet.
Laatst bijgewerkt door _Zsazsa_ op 08-07-10 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

RolexandMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 20:47

het is ook zeker niet nodig om dagelijks mee te rijden, en als ik er mee rijd is het alleen het eerste halfuurtje met los rijden om hem even duidelijk te maken dat hij zn mond niet mag openen

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:49

Een paard vertel je niet dat hij 'de mond niet mag openen'
Met het openen van de mond vertelt het paard jou iets :)
Dat het niet lekker zit in de mond, of de ruiterhand.
Ik zie wel dat je al vanalles hebt geprobeerd, jammer dat het niet werkt, maar sperriem mag niet in combinatie met S&T dus..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:50

Het mag overigens wel met stang en trens en gecombineerde neusriem vanaf het Z springen.
Maar ik gok dat dit een dressuurvraag is.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:52

RolexandMe schreef:
het is ook zeker niet nodig om dagelijks mee te rijden, en als ik er mee rijd is het alleen het eerste halfuurtje met los rijden om hem even duidelijk te maken dat hij zn mond niet mag openen

Zoals mijn edit al zei, er is een reden waarom er bij geen enkel stangbit een sperriem toegestaan word, en dat zal zijn door de kinketting denk ik. Die combinatie is erg ruw. Persoonlijk vind ik Kinketting en Sperriem echt een notdone ding. Je kunt een paard niet leren zijn mond dicht te houden door hem gewoon dicht te snoeren. Daar is een sperriem sowieso niet voor bedoeld. Die is er voor om het bit meer rust te bieden in de mond. Ik denk dat je voor een andere iets vriendelijkere oplossing moet gaan.
Ik ken je probleem wel, een vriendin van me heeft een paard die gewoon altijd zijn mond open doet als hij zich erg gaat concentreren. Heeft ook geen problemen verder, maar dat heeft hij zichzelf aangeleerd.
Erg lastig probleem!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:53

Katja schreef:
Het mag overigens wel met stang en trens en gecombineerde neusriem vanaf het Z springen.

Weet je dat zeker? Ik heb ooit gemaild met de knhs over stangbitten en sperriemen. En dat werd toen niet geaccepteerd met sterke argumenten.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:55

Misschien opent je paard zijn mond wel om de pijnlijke druk van het bit/de bitten op de onderkaak te ontwijken? Dat kan voor paarden soms de enige manier zijn om het nog een beetje draaglijk te maken. Dan is er inderdaad niets mis met het gebit, maar doet het bit hem gewoon pijn. Met een sperriempje los je dit ''probleem'' voor het oog op, je paard houd gedwongen zijn mond dicht, en kan niet ontsnappen aan de druk. Daarmee bestrijd je het symptoom maar niet het probleem.

Het is echt niet zo onwaarschijnlijk dat het gewoon heel erg pijnlijk is om een stalen stang met voortdurende druk tegen je kaak gedrukt te krijgen...

RolexandMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 20:55

het is zeker een lastig probleem en heb al jaren zonder gereden, het is zeker niet om mijn paard hier toe te dwingen, maar het is nu eenmaal zo dat ze vanaf de z graag een gesloten mond zien in de proef,

RolexandMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 20:58

Maeve schreef:
Misschien opent je paard zijn mond wel om de pijnlijke druk van het bit/de bitten op de onderkaak te ontwijken? Dat kan voor paarden soms de enige manier zijn om het nog een beetje draaglijk te maken. Dan is er inderdaad niets mis met het gebit, maar doet het bit hem gewoon pijn. Met een sperriempje los je dit ''probleem'' voor het oog op, je paard houd gedwongen zijn mond dicht, en kan niet ontsnappen aan de druk. Daarmee bestrijd je het symptoom maar niet het probleem.

Het is echt niet zo onwaarschijnlijk dat het gewoon heel erg pijnlijk is om een stalen stang met voortdurende druk tegen je kaak gedrukt te krijgen...

Ik ben een ruiter die een hele vriendelijke hand heeft en zeker het paard niet wil storen in zn mond,.Als je hebt gelezen heb ik al van alles geprobeerd om mn paard zn mond gesloten te houden,zie. bitten, hoofdstellen, alleen is hier tot nu toe geen oplossing voor geweest. ook als ik gewoon op een simpel trensje rijd is het ook dat hij zn mond opened

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:59

_Zsazsa_ schreef:
Katja schreef:

Weet je dat zeker? Ik heb ooit gemaild met de knhs over stangbitten en sperriemen. En dat werd toen niet geaccepteerd met sterke argumenten.

Weet ik helemaal zeker.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:03

Heb je het al eens zonder bit geprobeerd?
Zo nee, dan kun je er dus vanuit gaan dat de werking van het bit er dus voor zorgt dat hij zijn mond opent, waarschijnlijk om de druk te ontwijken. Ik weet wel zeker dat je hem niet wilt storen in zijn mond:) maar een bit is nou eenmaal storend, hoe je het ook wend of keert. Het kan gewoon niet prettig zijn voor een paard, en blijkbaar is het aantrekkelijker voor hem om met zijn mond open te lopen dan dicht.

RolexandMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 21:05

Maeve schreef:
Heb je het al eens zonder bit geprobeerd?
Zo nee, dan kun je er dus vanuit gaan dat de werking van het bit er dus voor zorgt dat hij zijn mond opent, waarschijnlijk om de druk te ontwijken. Ik weet wel zeker dat je hem niet wilt storen in zijn mond:) maar een bit is nou eenmaal storend, hoe je het ook wend of keert. Het kan gewoon niet prettig zijn voor een paard, en blijkbaar is het aantrekkelijker voor hem om met zijn mond open te lopen dan dicht.

zeker heb ik het zonder geprobeerd, en dan is de uitwerking dat hij heel erg gaat knarsen, als je kunt lezen heb ik al heel veel geprobeerd,

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:07

Weet je dat zeker? Ik heb ooit gemaild met de knhs over stangbitten en sperriemen. En dat werd toen niet geaccepteerd met sterke argumenten.[/quote]
Weet ik helemaal zeker.[/quote]

Ok weer wat geleerd :D De KHNS stuurde me namelijk dat de kinketting i.c.m sperriem echt niet mag.
Misschien is het veranderd dan...

@ T.S heb je ook al verschillende combi's S&T gehad? grotere tongboog, bredere trens en derg.
Dat wil namelijke ook erg veel schelen.

RolexandMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 21:09

_Zsazsa_ schreef:

Weet ik helemaal zeker.[/quote]

Ok weer wat geleerd :D De KHNS stuurde me namelijk dat de kinketting i.c.m sperriem echt niet mag.
Misschien is het veranderd dan...

@ T.S heb je ook al verschillende combi's S&T gehad? grotere tongboog, bredere trens en derg.
Dat wil namelijke ook erg veel schelen.[/quote]

ja echt alle soorten en maten geprobeerd maar het blijft,
Alleen als ik dus deze combinatie gebruik bij het losrijden, is het na het losrijden goed en houd hij zn mond gesloten,

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:14

Bedoel je eigenlijk dat de sperriem onder de 2 bitten doorgaat, of zo alleen onder de trens langs?
Afbeelding

RolexandMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 21:16

CaPrIoLe`79 schreef:
Bedoel je eigenlijk dat de sperriem onder de 2 bitten doorgaat, of zo alleen onder de trens langs?
Afbeelding

alleen zo, want anders zit hij met de kin ketting in de knoop!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:16

Dat is toch wel raar, en wat als je op trens blijft rijden en dan met sperriem? De merrie van mijn nichtje kan ook niet met S&T gereden worden, blijft gewoon met mond open lopen. Ze loopt nu gewoon ZZ licht op een trens. En gaat gewoon super, ja met S&T was het allemaal wat makkelijker met appuyementen en derg. Maar uiteindelijk gaat dat op trens ook gewoon goed.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:19

Krijg jij hier mindere punten om? Als jou paard de mond open heeft?

Zo nee, vind ik het onzin
zo ja, vind ik het ook onzin...

Een sperriem is er niet om de mond te snoeren, hoe dan ook.

Een lastig probleem als je al vanalles hebt geprobeert.
Misschien dan toch met trens blijven rijden, zodat je wel met gecombineerde mag starten.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:19

Hoe loopt het paard dan eigenlijk als hij met alleen trens en hoge neusriem, zonder sperriem gereden wordt? Dan weet je al of de trens of de stang irriteert?