Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

RolexandMe schreef:het is ook zeker niet nodig om dagelijks mee te rijden, en als ik er mee rijd is het alleen het eerste halfuurtje met los rijden om hem even duidelijk te maken dat hij zn mond niet mag openen
Maeve schreef:Misschien opent je paard zijn mond wel om de pijnlijke druk van het bit/de bitten op de onderkaak te ontwijken? Dat kan voor paarden soms de enige manier zijn om het nog een beetje draaglijk te maken. Dan is er inderdaad niets mis met het gebit, maar doet het bit hem gewoon pijn. Met een sperriempje los je dit ''probleem'' voor het oog op, je paard houd gedwongen zijn mond dicht, en kan niet ontsnappen aan de druk. Daarmee bestrijd je het symptoom maar niet het probleem.
Het is echt niet zo onwaarschijnlijk dat het gewoon heel erg pijnlijk is om een stalen stang met voortdurende druk tegen je kaak gedrukt te krijgen...
_Zsazsa_ schreef:Katja schreef:Het mag overigens wel met stang en trens en gecombineerde neusriem vanaf het Z springen.
Maar ik gok dat dit een dressuurvraag is.
Weet je dat zeker? Ik heb ooit gemaild met de knhs over stangbitten en sperriemen. En dat werd toen niet geaccepteerd met sterke argumenten.
Maeve schreef:Heb je het al eens zonder bit geprobeerd?
Zo nee, dan kun je er dus vanuit gaan dat de werking van het bit er dus voor zorgt dat hij zijn mond opent, waarschijnlijk om de druk te ontwijken. Ik weet wel zeker dat je hem niet wilt storen in zijn mond:) maar een bit is nou eenmaal storend, hoe je het ook wend of keert. Het kan gewoon niet prettig zijn voor een paard, en blijkbaar is het aantrekkelijker voor hem om met zijn mond open te lopen dan dicht.
De KHNS stuurde me namelijk dat de kinketting i.c.m sperriem echt niet mag._Zsazsa_ schreef:Weet je dat zeker? Ik heb ooit gemaild met de knhs over stangbitten en sperriemen. En dat werd toen niet geaccepteerd met sterke argumenten.
De KHNS stuurde me namelijk dat de kinketting i.c.m sperriem echt niet mag.