Jury houdt zich niet helemaal aan reglementen, wat doe jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Jury houdt zich niet helemaal aan reglementen, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 14:24

Hallo,

Ik vroeg me wat af.. ( ik las het topic van een ruiter die zich er niet aan houdt, maar dit kan ook andersom natuurlijk) Ik heb nu een paar keer wat mee gemaakt, wat niet volgens de reglementen klopt.
Het is puur interesse dus absoluut geen "aanval" op een jurylid, ik ben maar wat blij dat er zoveel juryleden zijn en zij doen vaak hun uiterste best.

Maar de afgelopen 2 wedstrijden, kloppen er wat dingen niet helemaal i.m.o. Ik vroeg me gewoon even af hoe jullie hier op zouden reageren.
Ik heb de reglementen van 2010 erbij gepakt.

Ik reed naast de ring,voordat mijn proef begon. Jury was nog bezig met het schrijven/overleggen van de amazone voor mij ( die was inmiddels wel weg uit de ring). Ik galoppeer aan en rijd een rondje door de bak. Ik hoor geroep, jury.. Of ik even wilde komen. Toen ze ze: Sorry, het is niet toegestaan om te galopperen bij het verkennen van de baan. Ik verzoek vriendelijk om te gaan draven of stappen.
Prima, dat deed ik netjes.

Echter in de reglementen staat dit:

Artikel 114 - Verkennen van de rijbaan
4. Het verkennen van de ring en het rijden langs de buitenzijde van de ring is toegestaan
in stap, draf of galop.

Goed, vorige week had ik ook wedstrijd. Achterwaarts veel geoefend en het gaat echt goed. Dus ik ga netjes halthouden, tel tot 3 en zet mijn achterwaarts in. Paard reageerde niet direct maar ging bij de 4e of 5e seconde toch netjes zonder verzet achterwaarts.

Op mijn protocol staat zoiets als: Geen directe reactie met een 4.

Prima, dacht ik.. Maar toen ik net dus de reglementen aan het lezen was voor dat galopperen kwam ik dit tegen:

"In de L-klasse wordt het niet als fout gerekend als het paard even aarzelt alvorens achterwaarts te gaan. "

Ik vraag me af, wat doen jullie als er iets niet klopt naar jou weten? Kijk, nu kom ik er thuis pas achter en ik vind het allemaal prima hoor :) Het is natuurlijk een jury sport. Maar mocht zoiets nogmaals voorkomen, kan ik dat dan aangeven aan de desbetreffende jury, of is dat onsportief/onaardig? Die mensen zitten er ook "vrijwillig" natuurlijk :)

Ik vraag me gewoon af hoe jullie zoiets doen. Dus stel je kent de reglementen en weet zeker dat het goed is wat je doet, zeg je er dan wat van als het wordt afgestraft? Ben ook wel benieuwd hoe jury leden hier tegen over staan.

Nogmaals, het is gewoon een vraag :) Ben er gewoon benieuwd naar.

Groetjes, Nessah.

Hier kan je trouwens de reglementen terug vinden ( de bovengenoemde voorbeelden staan op pagina 9 en 41)
http://www.knhs.nl/objects/00017561.pdf

WenK

Re: Jury houdt zich niet helemaal aan reglementen, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:30

Het verkennen van de rijbaan is wel een rare opmerking van de jury. :j Op dat moment (voor het starten van de proef) zou ik er niet zo gauw iets van zeggen, maar als het later op de een of andere manier op het protocol verwerkt is dan wel.

Bij het achterwaarts zal wel iets gestaan hebben als "niet op eerste hulp". Dan vind ik het wel logischer, even aarzelen is anders dan het, als ruiter nog eens heel duidelijk te moeten vragen...

Zelf heb ik idd wel eens een discussie gehad met een jury, was in een indoor wedstrijd, bak was 20x60 en er was niet omheen te rijden. Ik reed toen M1 en reed de bak in. Had ik een 6, -2 op mijn binnenkomen. Ben toen de discussie wel even aangegaan, maar de jury stond daar niet voor open. Overigens voor meer niet, want toen ik om algemeen commentaar vroeg was haar antwoord dat ze geen winst wilde geven omdat ik met een tinker startte...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 14:36

Over dat galopperen was geen opmerking gemaakt op het protocol hoor.. Maar mijn merrie is gewoon fijner als ze al een rondje gegaloppeerd heeft in de ring.

Zoiets was het inderdaad, zit mijn protocol te zoeken maar kan hem 1,2 niet vinden. Ik hoef nooit iets duidelijk te vragen, maar ze reageerde niet op mijn 1e kuithulp en toen deed ik een klein beetje spoort en ging ze netjes terug. Als ik zo de reglementen lees, is dat toegestaan.

Hmm, dat is stom die opmerking over je tinker.. Dat vind ik erg flauw.. Als een tinker even mooi en beheerst loopt als een warmbloed paard moet daar geen onderscheid in gemaakt worden vind ik.

Ik ben zelf met een dressuurwedstrijd nog nooit verhaal gaan halen, dit zijn ook pas de eerste dingen die ik mee maak in de dressuur.. ( en heb toch aardig wat paardjes gestart).

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:36

Zo heb ik vorige maand een discussie gehad met een jury.
Ná de proef deed ik mijn paard belonen, had ze op de coupons laten zetten dat dit in de wedstrijdring niet is toegestaan.
Aangezien ik zelf jury ben en wéét dat dit onzin is ben ik verhaal gaan halen maar ze bleef voet bij stuk houden alleen wilde niet aanwijzen waar dit in de reglementen stond...

In jouw voorbeeld van het aw gaan, daar is niet echt een discussie over mogelijk, je paard twijfelde, maar of dit even was (en dus toegestaan) of in de ogen van de jury meer dan even twijfelen is een meningsverschil.
Daarbij kun je geen 'protest' indienen tegen het oordeel van de jury (punten).

Maar over het verkennen van de rijbaan zou je wel degelijk kunnen vragen of ze het kunnen aantonen in de reglementen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:38

WenK schreef:
Overigens voor meer niet, want toen ik om algemeen commentaar vroeg was haar antwoord dat ze geen winst wilde geven omdat ik met een tinker startte...

:(

Je had haar moeten vragen of ze dat even op je protocolletje wilde zetten.... dan had je gelijk een gegronde reden om een klacht in te dienen bij de KNHS - had madam het op d'r buik kunnen schrijven om nog verder te jureren.

Wat een omhooggevallen troelstra zeg.....

Helaas gebeurt het vaker - deze had dan nog het lef om het recht in je gezicht te zeggen, maar jammer genoeg zijn er nog een hoop bekrompen geesten die het nu eenmaal niet waarderen als je met iets anders aankomt dan een heethoofdige overfokte KWPN'er die door 99% van het amateurvolk niet fatsoenlijk de baan rond te sturen is.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 14:39

@_10_: Ja over dat achterwaarts is wel zo inderdaad :) Daar kunnen meningen over verschillen.
Maar dat andere is gewoon een feit. Belonen mag inderdaad na het groeten, dat doe ik ook altijd.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:41

je moet juist wel na de proef even proberen de jury aan te spreken,misschien heeft hij of zij zich wel gewoon vergist.
Wat een enorme negatieve reactie lees ik hierboven, als ik zo aangesproken zou worden als jury dan zou ik ook niet blij zijn. Het komt vaak wel van 2 kanten hoor...een normaal gesprek kan men tegenwoordig niet meer voeren, moet gelijk met klachten gaan dreigen...

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:42

_10_ schreef:
Zo heb ik vorige maand een discussie gehad met een jury.
Ná de proef deed ik mijn paard belonen, had ze op de coupons laten zetten dat dit in de wedstrijdring niet is toegestaan.
Aangezien ik zelf jury ben en wéét dat dit onzin is ben ik verhaal gaan halen maar ze bleef voet bij stuk houden alleen wilde niet aanwijzen waar dit in de reglementen stond...

In jouw voorbeeld van het aw gaan, daar is niet echt een discussie over mogelijk, je paard twijfelde, maar of dit even was (en dus toegestaan) of in de ogen van de jury meer dan even twijfelen is een meningsverschil.
Daarbij kun je geen 'protest' indienen tegen het oordeel van de jury (punten).

Maar over het verkennen van de rijbaan zou je wel degelijk kunnen vragen of ze het kunnen aantonen in de reglementen.

Is dat nou nog steeds niet bekend bij sommige jury's :n
Had je gezegd dat je zelf ook jureert?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:42

Nessah schreef:
@_10_: Ja over dat achterwaarts is wel zo inderdaad :) Daar kunnen meningen over verschillen.
Maar dat andere is gewoon een feit. Belonen mag inderdaad na het groeten, dat doe ik ook altijd.

Juist dus ik zou voor reglementaire feiten de jury wel degelijk aanspreken.
Jury's zijn ook maar mensen en dit voorkomt een zelfde fout de volgende keer :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:43

Ja,helaas gebeurd het nog vaak dat juryleden de reglementen niet kennen.Zorg dus dat je altijd zelf een boekje bij je hebt.
Ik heb een keer in het M1 niet rond de ring kunnen rijden en moest er ook direct starten van buitenaf.
Niet gedaan en natuurlijk geen winst maar dat kan me dan niet schelen,ik hou vast aan mijn principes!

EllyC

Een jury kan ook fouten maken (is net een mens) maar dit moet natuurlijk ook wel tot een minimum beperkt worden.
Hier op bokt leer ik door jullie vragen ook nog steeds, al neem ik regelmatig het regelement door, je merkt toch dat bepaalde regels (vooral van minder belang zijnde) toch wat minder blijven hangen.

Het verkennen van de bak is een bekend probleem vooral van de oudere garde. Vroeger mocht dit niet en je ziet dat sommige oudere jury's wat blijven hangen in de oude regels. Ik heb me voorgenomen me niet meer de bak uit te laten sturen. Ik vraag vriendelijk waar dit staat in het regelement en geeft het art. nr. aan waar volgens mij staat dat het wel mag. En anders teken ik bezwaar aan.

De opmerking over geen winst geven aan een tinker zou mijn bloeddruk doen stijgen en als er getuigen bij zouden staan zou ik ook bezwaar indienen. Maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een jury dit zegt.

En belonen kan niet genoeg gedaan worden. Alleen als je western rijdt moet je even wachten heb ik net op de site van anky.nl begrepen. :D

WenK

Barmat, misschien offtopic, maar ik vind het over het algemeen wel meevallen met de "vooringenomenheid" etc van de juryleden. Er zijn er absoluut een aantal die het mij gezegd hebben en ja hoor, er zijn er ook die het op het protocol gezet hebben, maar over het algemeen kan ik me, ook in de lagere punten, wel vinden in het oordeel en dan met name het commentaar van de jury. Een cijfer vind ik vaak nog over te discussieren, maar als ik weet wat er in de ogen van de jury beter moet voor een hoger cijfer (en of dat dan van een 5 een 6, van een 6 een 7 of nog hoger maakt maakt voor mij dan niet uit) kan ik me daar over het algemeen wel in vinden. Een jury moet ook niet kijken naar "goed voor een tinker". Het is goed of niet. En dan moet een tinker hetzelfde laten zien als die overfokte KWPNer, al zijn ze er niet op gebouwt.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:44

liess1 schreef:
je moet juist wel na de proef even proberen de jury aan te spreken,misschien heeft hij of zij zich wel gewoon vergist.
Wat een enorme negatieve reactie lees ik hierboven, als ik zo aangesproken zou worden als jury dan zou ik ook niet blij zijn. Het komt vaak wel van 2 kanten hoor...een normaal gesprek kan men tegenwoordig niet meer voeren, moet gelijk met klachten gaan dreigen...

En dat vind jij gek? Als iemand mij zou vertellen dat ik nooit winst zou krijgen omdat ik met een Tinker/ Fjord/Belg/Fries/Bonte/Draver/oid zou rijden, dan kregen ze een klacht aan hun broek, inderdaad!

Het gaat niet om wát voor paard je rijd, maar hóe je je proef rijd. Als de oefeningen juist uitgevoerd worden, dan heeft de jury deze te beoordelen zoals ze in het regelement beoordeeld dienen te worden, als is mijn paard pimpelpaars met gouden sterren en heeft hij een oranje vlag in zijn kont gestoken!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:45

Splinter schreef:
Is dat nou nog steeds niet bekend bij sommige jury's :n
Had je gezegd dat je zelf ook jureert?
Uiteindelijk toen ze vertikte het aan te wijzen in de reglementen zei ik haar dat het er ook niet in stond en dat ik zelf ook behoorlijk goed op de hoogte was van de regels omdat ik idd ook jureer.
Tevens zei ik haar dat ik juist motiveer dat mensen hun paard na de proef belonen en dat ik het jammer vond dat zij zulke mensen weer doet twijfelen en ze wellicht de volgende keer niet meer belonen, wat ik als jury dan juist weer jammer vind!
Helaas had ze daar allemaal geen boodschap aan.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:46

Uh,Barmat....Volgens mij mag je geen vlag in zijn kont steken hoor.Alleen met de parade als je voorop rijdt.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:48

liess1 schreef:

Doel je op mij?

Want ik wilde juist een open gesprek mogelijk maken met de betreffende jury. Ik ben als ruiter niet perfect en blij met elke aanwijzing wat er verbeterd kan/moet worden. Soms voelen dingen ook heel anders dan ze eruit zien en dan kan zo'n gesprekje met de jury heel verhelderend zijn.

Jury: er zijn zeker nog juryleden die het zeggen hoor. Naar mijn idee zijn er weinig "racistische" juryleden, maar ze bestaan. Ik heb indertijd de jury bedankt voor haar mening en tijd.

Overigens kom ik het ook wel tegen met de wedstrijden voor tinkers die ik organiseer. Ik krijg regelmatig te horen dat ze geen tinkerwedstrijden willen jureren. Ik vind dat hun goed recht en gelukkig zijn er ook vele juryleden die het wel heel leuk vinden om te doen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:48

@Barmat, ik vind jou wel érg negatief hoor.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:49

@WenK: natuurlijk, een Tink zal meer moeite moeten doen een oefening te laten zien dan die KWPN'er. maar is de oefening goed uitgevoerd, dan hoort deze ook naar behoren te worden beloond. Simpel toch? En niet door een jury te worden bekeken (bij voorbaat) met een blik van: Oh gut, tis weer zo'n koudbloed, dat is niks, dat wordt niks en dat zal nooit wat worden..... En dan gelijk maar gaan zitten 5-en en 4-en...... Dat is bevooroordeeld en onrechtmatig. Gelukkig is niet iedereen zo, maar je hebt er helaas wel bij. Reden voor mij ook om niet te willen starten.

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:49

Jeetje wat een belachelijke opmerking zeg dat die jury geen winst wilde geven omdat je een tinker hebt.
@ Barmat:ik ben het hier helemaal mee eens. In mijn ogen moet het helemaal niet uitmaken op wat voor type paard je rijdt. Als je netjes de figuren rijdt en je paard goed loopt, dan moet je gewoon je punten krijgen.

Ik ken ook mensen in mijn omgeving met Friezen en Tinkers die hier jammer maar waar tegenaan lopen.

Na het afgroeten in mijn proef beloon ik mijn paard ook altijd. Dat is het moment dat hij klaar is en beloon ik hem voor zijn inspanningen. Heb hier zelf nog nooit commentaar op gehad!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:50

_10_ schreef:
@Barmat, ik vind jou wel érg negatief hoor.

Dat mag je vinden, ik noem het eerder realistisch :)

WenK

Barmat, als het nou de mening van die jury is, dan is dat toch klaar? Kun je toch niet veranderen en met boos en verongelijkt doen bereik je alleen maar het tegenovergestelde. Inmiddels loopt de betreffende tinker Z en ben ik elke keer weer trots op onszelf als ik aan dat gesprekje terugdenk... :j

Splinter

heel apart 10, ik snap dat jury's ook weleens fouten maken, maar dit is toch wel een punt wat heel vaak voorkomt,
zou je dan niet zo snel 'vergeten'

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:51

Van dat wat je zegt over de galop heb ik ook eens opmerking over gehad. Ik wist toen echter niet dat het wel mocht, lees het nu pas bij jouw topic. Ik dacht dat ik het fout deed en heb sindsdien niet meer gegaloppeerd in de ring.

Zo heb ik 2 weken geleden commentaar gekregen dat ik mijn linkerhand te vast hou en daarmee te veel in mijn paard zijn mond zit. Wat de jury echter niet weet, ik heb een overbelasting in mijn linkerpols en kan deze dus niet goed gebruiken. Kan er geen kracht mee zetten. Er zijn foto's gemaakt die dag van mijn proef en daarop zie je dat soms die teugel minder onder contact staat. op 1 moment hangt ie zelfs in boogje los :o .. Maar waarschijnlijk oogde het zo krampachtig omdat ik mijn hand hoog hield zodat hij niet tegen d'r hals aan kwam en het het minste pijn deed.
Had ik wel verhaal kunnen gaan halen, maar de jury heeft het zo gezien dus het zal in haar ogen zo zijn. Ze geeft niet voor niets die punten en dat commentaar.. Ik was het niet met haar eens. En mijn instructrice ook niet, want mijn paard kantelde haar hoofd telkens. Weet ik dat ik mijn linkerhand er niet genoeg bij had juist. Daarbij komt dat ik juist altijd hoor dat ik er strenger moet aanpakken. Maar goed, dat doet er niet toe.

Bedoel eigenlijk te zeggen dat je wel een discussie kunt aan gaan, maar dat ik denk dat het weinig uitmaakt. Het is altijd jouw woord tegen dat van haar/ hem. Of je moet de regelementen erbij pakken en zwart op wit dingen kunnen bewijzen. Bij zaken zoals die galop/ belonen na het afgroeten zou ik wel de discussie aangaan, vooral omdat het in de regelementen staat. Maar wel op een vriendelijke manier. Jury zit er ook voor haar/ zijn plezier. :)
Denk dat het ook heel erg afhangt van de manier waarop jij dingen brengt..

Met dingen over het rijden ofzo ga ik niet snel de discussie aan. Of je moet dingen op film hebben en de jury na de proef aanspreken omdat je dingen niet snapt. Maar ik zal hier niet gauw een discussie over gaan voeren. Iemand is niet voor niets jury en die zal er dus vast meer verstand van hebben dan dat ik heb. Zou dan eerder gaan vragen wat hij/ zij bedoeld met het commentaar zodat ik er wat van kan leren.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:54

Maar Sannnn, in dat geval kun je wel naar de jury lopen, aangeven wat je probleem is en of hij/zij misschien een idee heeft om het in ieder geval optisch te veranderen...

Net zoals je doet met commentaar wat je niet begrijpt. Je kunt er alleen maar van leren, ook als je het er niet mee eens bent...

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:56

Daar heb je gelijk in WenK. :j
Had ik misschien ook wel gedaan als ik me niet zo beroerd had gevoeld. Was ook ziek die dag namelijk, maar was selectie en was eigenwijs. Niet goed, ik weet het :o

Heb ook vaak zat gehad, dat ik dacht Huh? Waarom staat dat er. Dus naar de jury toe, jury legt het uit en dat ik toen dacht van: Hee ja, op die manier had ik het nog niet bekeken. :)
Ik blijf het jammer vinden dat je na afoop niet meer naar de jury toe kan om tips te vragen. Maarja, is niet anders!