Reglementen niet nagekomen door ruiter, wat doe jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Reglementen niet nagekomen door ruiter, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 10:13

Hallo,

Omdat het andere topic werd gesloten, maak ik even een nieuw topic aan!
het gaat om deze topic: [JI] Mag een jury zijn/haar eigen leerlingen jureren?

wat vinden jullie?

iemand rijd een proefje en de jury blijkt haar lesgeefster te zijn?
is het jullie plicht om het te melden of vind je van niet?

of iemand rijd bijvoorbeeld met een bit die niet is toegestaan of wat anders wat niet is toegestaan!

wat doe jij?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:30

Ik zou flink balen en boos zijn, maar zou het denk ik niet melden!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:32

marjolein_el schreef:

waarom zou je balen? ik weet iig niet welke jury ik heb als ik op wedstrijd ga? als dan toevallig mijn instructrice mijn baan jureert moet ik dan maar al het trainen te niet doen. en mijn spullen pakken en naar huis gaan?? sowieso hebben wij aardig veel connecties met juryleden. mag ik dan bij hen ook niet starten?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:34

Ja ik meld het. Zeker de gevallen waarbij een verkeerd bit wordt gebruikt, of andere harnachementszaken. Maar ook het geval uit het genoemde topic zou ik doorgeven.
Ik ben jury, dat maakt dat ik verplicht ben dat soort dingen aan te geven, zeker als ik het in de ring tegenkom. Als ik geen jurylid zou zijn, zou ik het ook doen, omdat het oneerlijke sport wordt als je het neit door zou geven.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:35

themuisje schreef:
marjolein_el schreef:

waarom zou je balen? ik weet iig niet welke jury ik heb als ik op wedstrijd ga? als dan toevallig mijn instructrice mijn baan jureert moet ik dan maar al het trainen te niet doen. en mijn spullen pakken en naar huis gaan?? sowieso hebben wij aardig veel connecties met juryleden. mag ik dan bij hen ook niet starten?

Ik mag aannemen dat je instructrice je wel meldt waar ze moet jureren? Zo heb ik het wel altijd met mijn instructrice gedaan. Je instructrice hoort het ook aan het secretariaat door te geven als ze op de startlijst ziet dat een van haar leerlingen erop staat...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 10:36

themuisje schreef:
marjolein_el schreef:

ik snap je wel hoor, maar ik ben zelf niet iemand die er snel wat van zegt het ligt er ook aan wie het is! en hoe vaak diegene het doet!
als hun er blij mee zijn dan moeten ze het vooral doen, die mensen komen er ooit vanzelf wel achter denk ik dan!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:42

kleinvosje schreef:
Ik mag aannemen dat je instructrice je wel meldt waar ze moet jureren? Zo heb ik het wel altijd met mijn instructrice gedaan. Je instructrice hoort het ook aan het secretariaat door te geven als ze op de startlijst ziet dat een van haar leerlingen erop staat...

meestal wel ja. maar ze jureert ook veelal de paarden :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:45

Ik zou er niet snel iets van zeggen.
Dan moet de persoon wel heel erg fout bezig zijn, wil ik er een melding van gaan maken.
Als je op die manier wilt winnen (áls dat al lukt zonder dat ze goed rijden) dan moeten ze er maar blij mee zijn ;)
Ik rij iig voornamelijk voor de punten en vind het prettig als ik daarbij in de prijzen val wat een fijne bevestiging is dat het goed gaat. Daarbij kan je als ruiter in dezelfde groep de proef toch meestal niet bekijken (druk met losrijden ;) )

DDW1190

Re: Reglementen niet nagekomen door ruiter, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 10:52

dat is waar Superwoman!

ik vind het zelf een beetje kinderachtig om er wat te van gaan zeggen! en heb ook niet echt zin om mijn energie er in gaan steken!

maar ik heb het zelf ook niet meegemaakt en misschien sta ik er dan anders naar te kijken!

ik ben ook zeker niet iemand die ieder paard die ik voorbij zie rijden zit te controleren of het bit wel is toegestaan!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:54

ik heb het trouwens nog nooit meegemaakt dat mijn instructrice mij moest jureren :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:58

Ik wel, op mijn eigen vereniging nog wel. Er is toen een aparte rubriek voor mij gemaakt, bij een andere jury!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 10:59

maar jij bent jury en dat vind ik wel anders dan dat je een ruiter bent!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:10

Hoezo? Op het moment dat ik zelf start, ben ik gewoon ruiter hoor, met dezelfde regels als andere ruiters.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:47

DDW1190 schreef:
ik ben ook zeker niet iemand die ieder paard die ik voorbij zie rijden zit te controleren of het bit wel is toegestaan!

haha, nee ik ookal niet. Vind het wel fijn als iederen een beetje sociaal rijdt/is en dus bij kleine groepjes gedag zegt en bij de ring verlaten de ander succes wenst, maar verder zal het me echt een worst zijn :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:20

Niks, ik vind het erg onsportief maar ik zal er niks van zeggen.
Waar ik ook moeite mee heb, is mensen die tijdens de proef langs de kant nog les staan te geven. De jury hoort/ziet het zelden en ik vind het het toppunt van onsportiviteit maar ik wil ook geen klikspaan zijn (en ik denk dat de jury ook alleen er iets mee doet als hij of zij het zelf constateert).

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:56

Urielle, ik heb dat inderdaad ook, verschrikkelijk, helemaal als er drie of vier verschillende combinaties nog aanwijzingen krijgen. Als ik er last van heb, zeg ik er wel wat van hoor, ik wil ook fatsoenlijk in kunnen rijden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:48

Niet tijdens het losrijden bedoel ik he, ik bedoel echt tijdens de proef. En dan heb ik het niet eens over een voorlezer die kucht wegens op het verkeerde been lichtrijden in de AB/B ofzo, maar over volwassen amazones in pakweg de M waar de instructeur naast de kant staat les te geven met weggedraaid gezicht...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:59

Als ruiter zie ik weleens dingen gebeuren waar ik op dat moment niets van zeg maar welke dingen ik níet zou accepteren als ik op dat moment official zou zijn.
Om een voorbeeld te geven: mensen die zonder cap op paarden uitstappen. Of mensen die ver van tevoren in de wedstrijdring losrijden (als 1e start).

Dingen waar ik als ruiter wél wat van zou zeggen zijn dingen als onnodig zweepgebruik, loslopende instructie in de bak en bijv. niet toegestande hulpteugels.

Over het wel of niet starten bij de eigen instructie, zelf vind ik het Not Done, maar het zou me een worst wezen als de betreffende jury (en ruiter) die ellende op de hals wil halen.
Kan me niet voorstellen dat beide partijen zich dan prettig zullen voelen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:27

kleinvosje schreef:
Ja ik meld het. Zeker de gevallen waarbij een verkeerd bit wordt gebruikt, of andere harnachementszaken. Maar ook het geval uit het genoemde topic zou ik doorgeven.
Ik ben jury, dat maakt dat ik verplicht ben dat soort dingen aan te geven, zeker als ik het in de ring tegenkom. Als ik geen jurylid zou zijn, zou ik het ook doen, omdat het oneerlijke sport wordt als je het neit door zou geven.

Waarom is dat oneerlijk?
Ik denk eerder dat je in het nadeel bent als je door je eigen instructrice wordt beoordeeld. Ik kan mij daar dan ook absoluut niet druk om maken. :n

Ik ben ruim 20 jaar actief in de regio waar ik nu woon; ik krijg mensen in de ring die ik al ruim 20 jaar ken, vriendinnen, mensen die veel voor me betekenen, maar ook mensen die ik niet leuk en soms ronduit vervelend vind. Is dat altijd eerlijk? Waar leg je de grens?
Ik wil voor mezelf het gevoel hebben dat ik zuiver en eerlijk beoordeel, wie ik ook in de ring heb.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:51

Urielle schreef:
Niet tijdens het losrijden bedoel ik he, ik bedoel echt tijdens de proef. En dan heb ik het niet eens over een voorlezer die kucht wegens op het verkeerde been lichtrijden in de AB/B ofzo, maar over volwassen amazones in pakweg de M waar de instructeur naast de kant staat les te geven met weggedraaid gezicht...

Okee, ik begreep em even verkeerd. Als het gebeurt terwijl ik zelf aan het jureren ben en ik merk het, komt er een opmerking op het protocol. Gebeurt het meerdere keren, dan kost dat punten.

Wat ik met oneerlijke sport bedoel, is bijvoorbeeld in het geval van verkeerde bitten, of niet toegestane hulpmiddelen, dat dat oneerlijk is voor het dier, die hulpmiddelen zijn niet voor niets niet toegestaan. Oneerlijk voor diegenen die wel die punten verdienen, maar niet krijgen omdat de eigen leerling ze krijgt. In die zin oneerlijk. Wat de combinatie die die punten krijgt, ach, ze lopen vanzelf tegen de lamp...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 07:44

Foutje van mod :+
Bij deze dus weer open ;)