per 1 julie alleen nog startkaart via Mijn KNHS

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

per 1 julie alleen nog startkaart via Mijn KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 14:05

mogelijk...

Mijn vraag:
Heeft iemand ervaring met het online aanvragen van een startkaart wanneer het paard geen transponder- en/of geen DNAnummer heeft?

Uiteraard bedenk ik dit soort dingen altijd vlak voor het weekend, en was het antwoord van de KNHS, op de vraag hoe ze omgingen met paarden die nog transponder nog DNAnummer hebben, dat ik maar moest aanvragen en dat ze dan zouden bekijken hoe er mee om te gaan...
Echter kun je niet aanvragen zonder 1 van die nummers.... :+

Ik heb inmiddels weer een mailtje gestuurd, maar men dus opzoek naar mensen die dit al hebben meegemaakt/gedaan cq aangevraagd.

ps: Er zijn dus uitzonderingen dat een paard geen transponder hoeft.
(www.nl-paardenpaspoort.nl)

Quir

Re: per 1 julie alleen nog startkaart via Mijn KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:22

Als een paard geen chip hoeft, door bepaalde redenen moet je wel een DNA nummer aanvragen. Anders heb je een niet-traceerbaar paard. Dus naar mijn weten moet het paard óf gechipt zijn óf een DNA nummer hebben. :)

Anders kan je inderdaad geen startkaart aanvragen, kon je dat voorheen wel? Lijkt me niet, want dat moest je ook een chipnumer of DNA nummer doorgeven. :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 09:46

Quir schreef:
Als een paard geen chip hoeft, door bepaalde redenen moet je wel een DNA nummer aanvragen. Anders heb je een niet-traceerbaar paard. Dus naar mijn weten moet het paard óf gechipt zijn óf een DNA nummer hebben. :)

Anders kan je inderdaad geen startkaart aanvragen, kon je dat voorheen wel? Lijkt me niet, want dat moest je ook een chipnumer of DNA nummer doorgeven. :)

Nope, volgens de I&R regeling zijn er uitzonderingen dat paarden geen transponder en geen DNAnummer behoeven te hebben. Daarnaast kun je geen DNA meer laten vastleggen als ontheffing van de chipverplichting.

Mijn paarden voldoen aan de I&R regeling en hebben toch geen chip en geen DNA nummer. En daardoor kan ik niet online voor die paarden een startkaart aanvragen.

Citaat:
27 Wanneer is een Nederlands of buitenlands paard correct geïdentificeerd?

1.paarden in andere lidstaten geboren vóór 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, voorzien zijn van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt, zijn correct geïdentificeerd volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008.
2.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt zijn tóch correct geïdentificeerd (ondanks de Nederlandse chipverplichting sedert 2004) omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen en die kenden geen chipverplichting.
3.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie), die niet gechipt zijn, maar een VHL-ontheffingssticker voor DNA-bepaling in het paspoort hebben, zijn correct geïdentificeerd.
4.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009 en niet voorzien van een correct paspoort moeten uiterlijk 31 december 2009 zijn geïdentificeerd overeenkomstig EU-verordening 504/2008, wat betekent dat ze zowel een paspoort als een chip moeten hebben.
5.paarden in andere lidstaten geboren ná 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, moeten wél zijn gechipt of zijn voorzien van een ander toegelaten alternatief herkennings-merk.
6.paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die een correct paspoort hebben, hoeven niet alsnog gechipt te worden, want ze zijn correct geïdentificeerd.
7.paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die géén correct paspoort en geen chip hebben, moeten een paspoort krijgen én gechipt worden, omdat er sprake is van voor de eerste keer identificeren.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:13

Ahh, dat wist ik niet. Alleen dan zou ik het ook niet weten, want je moet het nummer invullen welke je dan niet hebt. :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 12:58

Quir schreef:
Ahh, dat wist ik niet. Alleen dan zou ik het ook niet weten, want je moet het nummer invullen welke je dan niet hebt. :)

precies... :P

en nog steeds geen antwoord, kan uiteraard nog, van de KNHS.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:46

Dit gaat over de europese regelgeving, niet over de regels van de KNHS dus.
Als je KNHS wedstrijden wilt rijden moet je paard dus altijd gechipt zijn, anders krijg je echt geen startkaart.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 17:12

De KNHS verwijst in haar eigen reglementen naar de nederlandse wetgeving (die gelijk is aan die van de EU)

Algemeen Wedstrijdreglement KNHS schreef:
HOOFDSTUK 6 - REGISTRATIE PAARD
Artikel 28 - Wettelijke bepalingen
1. Op het identificeren en registreren van paarden is de Nederlandse wet- en regelgeving
van toepassing. In geval van tegenstrijdigheden prevaleert de Nederlandse
wet- en regelgeving boven de KNHS-reglementen.
2. Aan wedstrijden mag alleen worden deelgenomen met paarden, die conform de
Verordening Identificatie & Registratie van het Productschap Vee en Vlees (PVV) zijn
geïdentificeerd en geregistreerd.

3. Een lid, dat deelneemt aan wedstrijden onder auspiciën van de KNHS met een
paard met een buitenlands paardenpaspoort, dient er conform de hiertoe wettelijk
vastgestelde bepalingen voor te zorgen, dat het paard conform een wettelijk goedgekeurde
identificatiemethode is geregistreerd is en geïdentificeerd kan worden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:57

Alane schreef:
De KNHS verwijst in haar eigen reglementen naar de nederlandse wetgeving (die gelijk is aan die van de EU)

Algemeen Wedstrijdreglement KNHS schreef:
HOOFDSTUK 6 - REGISTRATIE PAARD
Artikel 28 - Wettelijke bepalingen
1. Op het identificeren en registreren van paarden is de Nederlandse wet- en regelgeving
van toepassing. In geval van tegenstrijdigheden prevaleert de Nederlandse
wet- en regelgeving boven de KNHS-reglementen.
2. Aan wedstrijden mag alleen worden deelgenomen met paarden, die conform de
Verordening Identificatie & Registratie van het Productschap Vee en Vlees (PVV) zijn
geïdentificeerd en geregistreerd.

3. Een lid, dat deelneemt aan wedstrijden onder auspiciën van de KNHS met een
paard met een buitenlands paardenpaspoort, dient er conform de hiertoe wettelijk
vastgestelde bepalingen voor te zorgen, dat het paard conform een wettelijk goedgekeurde
identificatiemethode is geregistreerd is en geïdentificeerd kan worden.

Daar moeten paarden gechipt (of DNA) zijn. Dus kan je zonder niet mee doen aan KNHS wedstrijden. :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 17:59

Nee dat hoeft dus niet.

Citaat:
27 Wanneer is een Nederlands of buitenlands paard correct geïdentificeerd?

1.paarden in andere lidstaten geboren vóór 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, voorzien zijn van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt, zijn correct geïdentificeerd volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008.
2.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt zijn tóch correct geïdentificeerd (ondanks de Nederlandse chipverplichting sedert 2004) omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen en die kenden geen chipverplichting.
3.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie), die niet gechipt zijn, maar een VHL-ontheffingssticker voor DNA-bepaling in het paspoort hebben, zijn correct geïdentificeerd.
4.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009 en niet voorzien van een correct paspoort moeten uiterlijk 31 december 2009 zijn geïdentificeerd overeenkomstig EU-verordening 504/2008, wat betekent dat ze zowel een paspoort als een chip moeten hebben.
5.paarden in andere lidstaten geboren ná 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, moeten wél zijn gechipt of zijn voorzien van een ander toegelaten alternatief herkennings-merk.
6.paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die een correct paspoort hebben, hoeven niet alsnog gechipt te worden, want ze zijn correct geïdentificeerd.
7.paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die géén correct paspoort en geen chip hebben, moeten een paspoort krijgen én gechipt worden, omdat er sprake is van voor de eerste keer identificeren.

bron: http://www.nl-paardenpaspoort.nl

mijn duitsers zijn geboren vóór 1 juli 2009, hebben een paspoort,brandmerk met nummerbrand. en voldoen geheel aan de eisen van de EU wet en regelgeving I&R regeling paardachtigen en zo dus ook aan de reglementen van de KNHS.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:09

ben ook bezig met startkaart aanvraag via mijn KNHS. Mijn paard wordt momenteel op mijn naam geregistreerd bij het KWPN maar ik vind het allemaal maar lang duren, je krijgt geen reactie van de KNHS, bellen, mailen, onduidelijke website (en ik ben heel goed thuis in computerland) etc. Ik hoop dus dat ik binnenkort een bevestiging krijg dat ik mijn startkaart heb, want geld afschrijven voor lidmaatschap en contributie , dat kunnen ze natuurlijk wel heel snel..... :-(

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:12

Gewoon even het bericht van de KNHS afwachten dus.
Zoals je dat leest lijkt het niet verplicht, maar dat zou dan nieuw zijn, want het is altijd verplicht geweest.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 18:14

Jij kunt nog een startkaart aanvragen, mij lukt dat helemaal niet :')

Ik heb vanmiddag gebelt, en de dame sie ik aan de lijn kreeg wist het evenmin, en ik zou zsm terug gebelt worden.

Zou wel handig zijn dat ze de site aanpassen.
Snap uberhaupt niet waarom ze niet registreren via UELN, voorkomt dit soort gedoe.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 18:16

schoentje schreef:
Gewoon even het bericht van de KNHS afwachten dus.
Zoals je dat leest lijkt het niet verplicht, maar dat zou dan nieuw zijn, want het is altijd verplicht geweest.

Dat is correct, maar is inmiddels al weer een poos geleden aangepast. Eerder moest alles gechipt zijn, en nu blijkt dat het dus niet zo is. Wat wel weer is, is die paarden die nog geen paspoort hebben alleen een paspoort krijgen als ze gechipt zijn.
En dit is in Duitsland nu ook zo.

Heb toen al de KNHS gemaild, en daar de melding gekregen dat ik dan maar moest aanvragen, dan bekeken ze wel hoe er mee om te gaan. Dus nu aangevraagd, maar ook de vereniging kan het alleen online.

We zijn benieuwd.
En ben dus op zoek naar bokkers die dit al meegemaakt hebben.

Oberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:15

DNA of transponder is verplicht ;)

xavier1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:25

ik ga hier zeker meelezen want snap er zelf ook de ballen van XD

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 23:36

Oberlina schreef:
DNA of transponder is verplicht ;)

Nogmaals.... een transponder is verplicht, TENZIJ.... en mijn paarden voldoen aan de TENZIJ.... Ontheffing voor DNA is niet meer te verkrijgen.

Hierboven staan de recente regels vwb de TENZIJ regelingen....

bron: www.nl-paardenpaspoort.nl

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 14:11

Telefonisch contact gehad met de KNHS, en de uitzonderingen kunnen schriftelijk een startkaart aanvragen. Er wordt dan gekeken of je voldoet aan de eisen.