Quir schreef:Als een paard geen chip hoeft, door bepaalde redenen moet je wel een DNA nummer aanvragen. Anders heb je een niet-traceerbaar paard. Dus naar mijn weten moet het paard óf gechipt zijn óf een DNA nummer hebben.
Anders kan je inderdaad geen startkaart aanvragen, kon je dat voorheen wel? Lijkt me niet, want dat moest je ook een chipnumer of DNA nummer doorgeven.

Nope, volgens de I&R regeling zijn er uitzonderingen dat paarden geen transponder en geen DNAnummer behoeven te hebben. Daarnaast kun je geen DNA meer laten vastleggen als ontheffing van de chipverplichting.
Mijn paarden voldoen aan de I&R regeling en hebben toch geen chip en geen DNA nummer. En daardoor kan ik niet online voor die paarden een startkaart aanvragen.
Citaat:
27 Wanneer is een Nederlands of buitenlands paard correct geïdentificeerd?
1.paarden in andere lidstaten geboren vóór 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, voorzien zijn van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt, zijn correct geïdentificeerd volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008.
2.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt zijn tóch correct geïdentificeerd (ondanks de Nederlandse chipverplichting sedert 2004) omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen en die kenden geen chipverplichting.
3.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie), die niet gechipt zijn, maar een VHL-ontheffingssticker voor DNA-bepaling in het paspoort hebben, zijn correct geïdentificeerd.
4.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009 en niet voorzien van een correct paspoort moeten uiterlijk 31 december 2009 zijn geïdentificeerd overeenkomstig EU-verordening 504/2008, wat betekent dat ze zowel een paspoort als een chip moeten hebben.
5.paarden in andere lidstaten geboren ná 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, moeten wél zijn gechipt of zijn voorzien van een ander toegelaten alternatief herkennings-merk.
6.paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die een correct paspoort hebben, hoeven niet alsnog gechipt te worden, want ze zijn correct geïdentificeerd.
7.paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die géén correct paspoort en geen chip hebben, moeten een paspoort krijgen én gechipt worden, omdat er sprake is van voor de eerste keer identificeren.