Wat ik me nu afvroeg is het volgende :

Als je de uitgestrekte draf moet laten tonen en het paard kan (zit er gewoon niet in) geen optimale uitgestrekte draf.
Krijg je dan hier nog min(lage)punten voor?
(ik denk het wel
)Groetjes
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

)
Nou ligt het natuurlijk niet zo makkelijk, maar als je bijvoorbeeld eens goed gaat kijken op wedstrijd, zie je zóveel mensen die terugwerken met hun handen in de middengangen, terwijl je juist mee moet geven, op moet drijven. Natuurlijk zit het in het ene paard veel meer dan in het andere paard, maar élk paard kan verruimen, van daar uit is het de taak van de ruiter om dat te optimaliseren.
)
Myukii schreef:De jury waar ik gisteren bij moest schrijven zei dat ze vaak te maken kreeg met ruiters die achteraf komen klagen voor hun 4 voor middendraf/uitgestrekte draf, "omdat hun paard het echt niet kan". "Maar het probleem ligt altijd in de ruiter, niet in het paard"
Dus: beter rijden.Nou ligt het natuurlijk niet zo makkelijk, maar als je bijvoorbeeld eens goed gaat kijken op wedstrijd, zie je zóveel mensen die terugwerken met hun handen in de middengangen, terwijl je juist mee moet geven, op moet drijven. Natuurlijk zit het in het ene paard veel meer dan in het andere paard, maar élk paard kan verruimen, van daar uit is het de taak van de ruiter om dat te optimaliseren.
![]()
En tja, de ene jury geeft een 6je voor een 'geprobeerde' middendraf, de andere jury een 4, omdat het gevraagde niet goed genoeg getoond is. Ligt er dus erg aan, maar als je geen midden/uitgestrekte draf laat zien, zal je er ook geen punten voor krijgen nee..
) Maar dan geef ik je wel weer gelijk dat de meeste lopen te sjorren en trekken en ze het dan gek vinden dat het paard geen nette uitgestrekte draf doet
Myukii schreef:Waarom zou een paard niet kunnen strekken? Enige wat ik me zou kunnen bedenken is te korte spieren om de benen uit te strekken, maar verder denk ik dat elk paard wel kan strekken, of in ieder geval verruimen. Een fries heeft bijvoorbeeld vaak hele stuwende gangen, waardoor het strekken bij een fries er vaak heel anders uitziet dan bij een KWPNner met meer dragende gangen, maar dat betekent niet dat een Fries niet kan dragen, of dat hij met een meer stuwende gang kan verruimen. Om maar een voorbeeld te geven.![]()
Mijn paard snapte eerst ook geen donder van verruimen. Sneller draven lukte hem best, maar zijn passen verlengen? Nah-uh. Maar als ik hem dan los in de bak of round-pen op een vlot tempo liet draven, zag ik ineens een achterbeen wat enorm goed naar voren greep en een voorbeen met enorm veel ruimte. Hij kan het dus prima, het eruit rijden is alleen vaak het probleem.
Je hebt er gewoon waarbij het er niet in zit. Ayasha schreef:Myukii schreef:Waarom zou een paard niet kunnen strekken? Enige wat ik me zou kunnen bedenken is te korte spieren om de benen uit te strekken, maar verder denk ik dat elk paard wel kan strekken, of in ieder geval verruimen. Een fries heeft bijvoorbeeld vaak hele stuwende gangen, waardoor het strekken bij een fries er vaak heel anders uitziet dan bij een KWPNner met meer dragende gangen, maar dat betekent niet dat een Fries niet kan dragen, of dat hij met een meer stuwende gang kan verruimen. Om maar een voorbeeld te geven.![]()
Mijn paard snapte eerst ook geen donder van verruimen. Sneller draven lukte hem best, maar zijn passen verlengen? Nah-uh. Maar als ik hem dan los in de bak of round-pen op een vlot tempo liet draven, zag ik ineens een achterbeen wat enorm goed naar voren greep en een voorbeen met enorm veel ruimte. Hij kan het dus prima, het eruit rijden is alleen vaak het probleem.
Er zijn nu eenmaal paarden die van nature korte gangen hebben en die nooit fantastisch zullen gaan strekken. Daar kan je als ruiter nog het maximale uitrijden, wat er niet in zit, zit er niet in. Jij hebt ook genoeg spieren die goed functioneren om hoog te springen maar ik vermoed niet dat je even hoog kan springen als Tia Hellebaut bv. Da's nl een stukje aanleg ook. Zulke paarden zullen ook vrij geen echt mooie uitgestrekte draf tonen. Dat jij het er niet uit kreeg/krijgt bij jouw paard betekent niet dat dat bij elk paard het probleem is.Je hebt er gewoon waarbij het er niet in zit.
) kan strekken, daarmee zeg ik wel dat elk paard kan strekken.
Natuurlijk zal een shetlander nooit zoveel bodem dekken als een top-strekkende warmbloed. Maar ook een shetlander kan zijn passen verruimen, ondanks dat ze van nature korte gangen hebben.

) Roxx schreef:Het argument dat hij nu eenmaal niet beter kan vind ik niet erg sterk. Dan zou je een (om het even heel bot uit te drukken) volledig talentloos paard dat wel zijn best doet maar overal een mooi cijfer voor moeten geven omdat hij nu eenmaal niet beter kan? Zo werkt het niet natuurlijk.
Ook een paard met minder spectaculaire gangen kan goede cijfers halen op de verruimingen, mits ze goed uitgevoerd zijn. Dus: tactmatig, mooi in de aanleuning blijven, goed over de rug blijven lopen, duidelijk verruimen en duidelijk terug rijden. Dat kan gerust een 8 opleveren, ook bij een paard dat geen super gangen heeft.

Ayasha schreef:Myukii: Er staat ook niet dat ie niet kan strekken, er staat dat ie geen optimale uitgestrekte draf kan tonen.
Iris82: Dat vind ik ook weer zo wat... Ginny van GinnyBanshee kan beter strekken dan menig KWPN'er