Wat te doen... Als een andere combinatie door je ring rijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

I_Moondance

Wat te doen... Als een andere combinatie door je ring rijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:53

Ja dit heb ik dus vandaag meegemaakt..

Toen ik de ring in wou stappen reed er een meisje in mijn ring, die eigenlijk in de ring er naast moest rijden..
Ze ging weer naar haar eigen ring en hervatte haar proef. Dus ik startte mijn proef en dit ging goed, tot ze haar pony weer niet onder controle kon houden en dus weer in mijn ring reed. En even later was dit dus nog een keer het geval.
Ik was door haar uit mijn concentratie en heb dus geen goede proef meer kunnen rijden. De jury heeft wel gelijk gezegt dat ik er niks aan kon doen en dat ik gewoon moest proberen rustig verder te rijden.
De combinatie die telkens door mijn ring reed is zelf niet eens uitgesloten, wat ik belachelijk vond omdat het meerdere malen gebeurde!

'S middags hoorde ik iemand zeggen dat ik had moeten vragen of ik mijn proef opnieuw mocht rijden, omdat het niet mijn schuld was..
Zelf heb ik dit niet gedaan en beschouw het maar als dikke pech (al baalde ik natuurlijk wel heel erg).

Wat zouden jullie in dit geval gedaan hebben?

ulestro

Re: Wat te doen... Als een andere combinatie door je ring rijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:55

ik zou idd ook vragen om de proef opnieuw te mogen doen...

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:55

Jij kan er inderdaad niks aan doen.
Ik vind meer dat de jury waarvoor dat meisje reed er wat van had moeten zeggen, of dat meisje gewoon niet meer laten starten.

Ik had denk ik wel gevraagd of je je proef opnieuw mocht doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:57

Als ze echt je baan kruist en je daardoor moet uitwijken oid, dan mag je dat onderdeel opnieuw doen. Je mag ook stil gaan staan tot de combi je ring weer uit is. Maar verder is het toch je eigen zorg dat je je proef weer gewoon hervat zonder teveel afgeleid te raken. Op een wedstrijd kan nu eenmaal vanalles gebeuren, vooral buiten. En eigenlijk moet je je niet uit je concentratie laten halen.

Hele proef opnieuw doen is dus niet terecht en mag ook niet.

Dat meisje kon er ook weinig aan doen, paarden doen nu eenmaal niet altijd wat je wilt ;)

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 17:00

Relaxed schreef:
Als ze echt je baan kruist en je daardoor moet uitwijken oid, dan mag je dat onderdeel opnieuw doen. Je mag ook stil gaan staan tot de combi je ring weer uit is. Maar verder is het toch je eigen zorg dat je je proef weer gewoon hervat zonder teveel afgeleid te raken. Op een wedstrijd kan nu eenmaal vanalles gebeuren, vooral buiten. En eigenlijk moet je je niet uit je concentratie laten halen.

Dat meisje kon er ook weinig aan doen, paarden doen nu eenmaal niet altijd wat je wilt ;)

Ja als het éénmalig was wel ja. Maar dit meisje reed tijdens mijn proef wel 3x in mijn baan. Officieel zou ze na de eerste keer al uitgesloten zijn en zou ik gewoon mijn proef kunnen oppakken. Maar telkens als ik mijn proef had opgepakt kwam ze weer een keer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:02

I_Moondance schreef:
Relaxed schreef:

Ja als het éénmalig was wel ja. Maar dit meisje reed tijdens mijn proef wel 3x in mijn baan. Officieel zou ze na de eerste keer al uitgesloten zijn en zou ik gewoon mijn proef kunnen oppakken. Maar telkens als ik mijn proef had opgepakt kwam ze weer een keer...

Tja als dat meisje bij mij in de ring had gereden had ik dr idd al uitgesloten, maar de betreffende jury deed dit niet. Zijn/haar keuze op dat moment.. Toch is het aan jou om je niet te laten afleiden. De jury heeft er bij jou toch verder geen punten voor afgehaald?

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 17:03

Ik denk het niet, zo aardig was hij wel. Ik heb niet op mijn uitslag gewacht dus krijg mijn coupon deze week een keer.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:04

Heb dat ook eens gehad en ben de 1e keer inderdaad gaan stilstaan want de combinatie kwam recht op me af en de 2e keer ben ik gewoon doorgegaan met de proef. Was in de tijd, dat er nog jurycommentaar was na de proef en hebben het er wel even over gehad, maar mijn cijfers waren ook op die 2 onderdelen gewoon goed. Was dus niets afgetrokken, omdat ik ineens ging stilstaan...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:05

Wat een vervelende situatie!

Citaat:
Artikel 130 - Verlaten van de ring tijdens de proef
1. Indien een paard tijdens de proef tussen het moment van binnen rijden en verlaten
van de ring bij A, bij een gesloten ring, met alle vier de hoeven buiten de ring terecht komt volgt uitsluiting van de desbetreffende combinatie, ook wanneer zich bij de letter A een vaste opening bevindt of de deelnemer er voor gekozen had de ring niet door een helper te laten sluiten en de ring derhalve niet geheel is afgesloten.
2. Indien een paard, na een proef die is geëindigd na het voor de tweede maal groeten, tussen het moment van voorwaarts gaan na het groeten en het verlaten van de ring bij A, bij een gesloten ring, met alle vier de voeten buiten de ring terecht komt, wordt het aan de (voorzitter van de) jury overgelaten te beslissen of de desbetreffende
combinatie, gezien de omstandigheden, al dan niet wordt uitgesloten.
3. Met inachtneming van de maximale tijd van onderbreking van de proef van 60 seconden, zal het verlaten van een niet geheel afgezette ring (bv. het achter een bordje om rijden) worden bestraft als een vergissing in het programma.
4. De deelnemer dient te allen tijde de ring te paard te verlaten. Indien dit niet geschiedt
wordt het aan het oordeel van de (voorzitter van de) jury overgelaten te beslissen of de desbetreffende combinatie, gezien de omstandigheden al dan niet wordt uitgesloten.
5. Indien de deelnemer bij het verlaten van de ring wordt gedwongen af te stijgen omdat de ring of rijbaan niet door derden wordt of kan worden geopend en de deelnemer derhalve de ring niet te paard kan verlaten, dan volgt geen uitsluiting.

Was drie van toepassing?

Ik neem aan dat het voor jou een onvoorziene omstandigheid is geweest:
Citaat:
Artikel 134 - Onvoorziene omstandigheden
Indien door onvoorziene omstandigheden van welke aard en oorzaak dan ook, een deelnemer
zijn proef niet kan vervolgen, kan de (voorzitter van de) jury de deelnemer door middel van een (bel)signaal aangeven dat de proef dient te worden onderbroken. Wanneer
de deelnemer, ondanks het (bel)signaal de proef niet onderbreekt, vervolgt hij de proef op eigen risico en zal de jury ook de beoordeling daarvan voortzetten en de (eventuele)
invloed van de onverwachte en/of onvoorziene omstandigheden daarbij buiten beschouwing laten. De (voorzitter van de) jury zal in dat geval beslissen of de deelnemer moet worden uitgesloten vanwege het negeren van het (bel)signaal tot onderbreken van de proef, of dat het hem, gezien de omstandigheden, kan worden toegestaan de proef te vervolgen.
Heeft de deelnemer de proef in opdracht van de (voorzitter van de) jury onderbroken, dan zal de proef weer worden voortgezet zodra de omstandigheden in (de directe nabijheid
van) de ring dat, ter beoordeling van de (voorzitter van de) jury, rechtvaardigen. De (voorzitter van de) jury wijst de deelnemer het punt aan, waarop met de proef moet worden doorgegaan, onder vermelding van de volgende beweging/oefening, die moet worden uitgevoerd.

Bron: KNHS reglement Dressuur

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 17:08

Het meisje verlaatte haar ring wel telkens, maar ging telkens meteen terug, dus dat duurde geen 60 seconde. Maar ze is wel uit haar ring gekomen, dus dit klopt half.

Ja ik denk wel dat het een onvoorziene omstandigheid was, de jury heeft niet gebeld, dus ik reed maar gewoon door.
Bedankt voor de informatie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:18

I_Moondance schreef:
Het meisje verlaatte haar ring wel telkens, maar ging telkens meteen terug, dus dat duurde geen 60 seconde. Maar ze is wel uit haar ring gekomen, dus dit klopt half.

Ja ik denk wel dat het een onvoorziene omstandigheid was, de jury heeft niet gebeld, dus ik reed maar gewoon door.
Bedankt voor de informatie!

Nee, zo wordt dat artikel niet bedoeld. Als je namelijk langer dan 60 sec uit je ring bent, ben je meteen uitgesloten. Maar als je 3x kort uit de ring bent (dus ook buiten het bordje om), telt dat steeds als een vergissing. Bij de 3e x ben je dan dus uitgesloten omdat dat je 3e vergissing is.

Voor jou was het idd een onvoorziene omstandigheid :j

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:08

vervelend ik rijd altijd stug door maar hoefde ook nog nooit uit te wijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:31

Erg vervelend maar dat is ook wel een beetje het risico van starten op buitenwedstrijden.

Ik heb wel eens iemand tijdens mijn kur op muziek in de ring gehad, terwijl mijn ring zelfs hekjes had :P Paard kwam uit de springring gesprongen en nam ondertussen ook de hekjes bij mijn ring maar mee. Kon oefening niet meer goed laten zien, maar op andere lijn wel extra laten zien.
Zelfs ben paar weken geleden ook door een andere ring heen gereden, denk dat iedereen wel eens overkomen is.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:06

Vervelend, maar dit gebeurt....net als die vrouw met die kinderwagen die niet ziet dat het een ring is en dwars oversteekt, of die jack russel die ontsnapt is en vier ringen doorgaat. Zolang er geen gevaarlijke situaties ontstaan, laat ik een combinatie gewoon doorrijden, kwestie van je concentreren.

Valt in mijn ogen in dezelfde categorie als de traumahelicopter die laag overvliegt of de motorclub die toerend langsrijdt, gewoon doorgaan!

Is het een combinatie uit mijn eigen ring die alle ringen doorkruist, is ze wel gediskwalificeerd in dit geval. Ook al is het een open ring, drie maal eruit is stoppen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:22

Dat is echt vervelend ja, en vaak houdt de jury er wel rekening mee.
Ik heb het op gehad tijdens de eerste outdoor wedstrijd, alle paarden lekker fris. Tijdens mijn proef 3 paarden door me proef gehad, waarvan 2 zonder ruiter := De mijne vond dat ook wel gezellig en wilde meegaan, heb 'm toen op de volte gezet eventjes maar geen punt aftrek gekregen, juist commentaar dat ik het goed heb opgelost.
Laatste wedstrijd kwam een een shetlandertje met ruitertje rakelings langs mijn ring, mijn paard ging gewoon even stilstaan en snuffelen omdat hij dat kleintje wel heel lief vond. Jury zei dat ik even rondje mocht rijden om de concentratie weer terug te krijgen en dan weer hervatten.
Ook vervelend zijn de motorclubs, ererondes bij springen ect tijdens je proef..maar opzich je paard/pony moet er maar aan wennen..concentratie erbij houden.
Denk dat belangrijk is dat je gewoon probeert door te rijden en doen alsof er niets aan de hand is, zeker niet boos worden ;)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:50

daffodil schreef:
Vervelend, maar dit gebeurt....net als die vrouw met die kinderwagen die niet ziet dat het een ring is en dwars oversteekt, of die jack russel die ontsnapt is en vier ringen doorgaat. Zolang er geen gevaarlijke situaties ontstaan, laat ik een combinatie gewoon doorrijden, kwestie van je concentreren.

Valt in mijn ogen in dezelfde categorie als de traumahelicopter die laag overvliegt of de motorclub die toerend langsrijdt, gewoon doorgaan!

Is het een combinatie uit mijn eigen ring die alle ringen doorkruist, is ze wel gediskwalificeerd in dit geval. Ook al is het een open ring, drie maal eruit is stoppen!

Als de trauma helikopter o.i.d echt nadrukkelijk de boel verstoord hou ik daar rekening mee als jury. Ik probeer voor Alle combinaties de omstandigheden zo gelijk mogelijk te laten zijn. Lijkt me wel zo eerlijk.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:11

Als je er niet echt last van hebt gehad is het terecht dat je gewoon door moest rijden. Dit soort dingen kunnen nu eenmaal gebeuren.
Als je wel hebt moeten stoppen of uitwijken zou je van mij het betreffende onderdeel overnieuw mogen doen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:29

Pfff ... ik vind jullie best streng, collega-juryleden. Hier kan de betrokken deelneemster echt niets maar dan ook niets aan doen. Ik zie het wel als een onvoorziene omstandigheid en van mij had ze derhalve opnieuw mogen rijden.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:25

Ik ben ook wel eens door 3 ringen gevlogen :S omdat mensen hun hond niet aan de lijn hadden en in zijn achterbenen probeerde te happen. Hier kon ik dus ook echt helemaal niks aan doen. Heb naderhand wel de eigenaren van de hond aangesproken! Bij terugkomst weer dat onderdeel over gereden en normale punten gekregen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:49

Nu doen jullie net of ik de boeman ben, maar ik ben heeeel soepel, tegelijkertijd vind ik wel dat je geconcentreerd bezig moet zijn met je proef en dat houdt in dat sommige verstoringen jammer maar helaas zijn. Anders blijf je bezig met proeven stilleggen, want het volgende paard schrikt van de koeien die door het land rennen, of van het paard wat kletterend van de trailer komt of van mensen die net langs je ring lopen.

Als er echt iets gebeurt, ben ik de eerste om iemand in de gelegenheid te stellen dat over te doen maar grenzen moeten er wel zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:33

Eerlijk gezegd vind ik het wel een behoorlijke verstoring als er tot 3 x toe iemand door je ring komt zetten. Het is niet ernaast, maar erin.
Je ring hoort vrij te zijn. Wat er naast de ring gebeurt is weer een ander verhaal.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:00

Drie keer is wel extreem maar met buitenwedstrijden komt het echt regelmatig voor dat iemand al dan niet te paard je ring doorkomt, dat bedoelde ik ermee. Als je voor elke verstoring dan een proef stil moet leggen...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:30

Ik denk dat het je het per geval moet bekijken.
Als een deelnemer zijn paard redelijk onder controle heeft, en het onderdeel opnieuw rijd en het gaat goed, hoeft hij echt niet opnieuw te beginnen. En al helemaal niet als hij er zelf niet om vraagd.
Maar als het paard steeds meer en meer gespannen is, en het inderdaad wel 3 keer voorkomt, én de deelnemer het zelf vraagd, zou hij van mij echt wel opnieuw mogen beginnen.
Maar het hoeft dus niet zo te zijn dat dit verstoorde proefje een verknoeit proefje is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:39

O nee, dat ben ik met je eens. Mijn paard liep zijn beste Z2 proef ooit toen er een loslopend tuigpaard over het terrein ging :))
Daar kreeg ie pas uitstraling van :D

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:40

Whahahha, dat kan ook ja, je voordeel eruit halen en showen maar :D