wat mag de jury vermelden bij moment opname?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ship

wat mag de jury vermelden bij moment opname?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 22:03

hallo

ik heb jullie mening nodig? vandaag voor de 2 keer met mijn 5 jarige ruin op wedstrijd, wel moet hij hier nog aan wennen vind het allemaal wat spannend en gezellig.
dat geeft mij helemaal niks ik heb gezegt 1 ste jaar oefenen daarna knallen paard heeft tijd nodig om te wennen aan allerlij nieuwe dingen 1 ste wedstijd die ik reed was flut meneer wilde niet in de galop was veel te onzeker op de nate bodem geen punt volte maar in draf jah jammer dan..

vandaag ging het eingelijk erg goed alleen opzadelen en proppen zijn een probleem en hij was erg onrustig en voor zijn normale doen erg heet, dit zie ik gewoon als toch stress en spanning voor de rest deed ie braaf wat ik van hem vroeg en liep zijn rondje.

1 ste proef was erg rommelig lag ook aan mijn spanning maar hij deed zijn best en de galop ging super ubber trots was ik op hem dikke 10 kreeg ie van mij.

2 de proef ging echt super kreeg ik ook van anderen te horen dat het een nette proef was oke ik was al bij dat meneer zijn rondje deed en de galop dit keer weer goed...dacht zo rond de 173 punten moet het wel kunnen zij...helaas 165 ook prima voor de 2 de keer ik stapte tervreden van mijn paard ikwas trots op hem..

nu greeg ik mijn briefje combinatie is nog niet klaar voor de B?????? wat willen ze tegen woordig zien van een B proef dacht zelf toch voornamelijk de basis dingen maar krijge het gevoel dat je paard thuis al L/M moet lopen om normaal beoordeeld te worden voor een B proef, was eingelijk inwendig wel ff pissig omdat ze niet de broek aan had om mij dit persoonlijk te verkondigen of eventueel toelichting te geven van waarom niet helaas kon ik mij er geen gezicht bij halen om haar op te zoeken en te vragen om toelichtig..
maar zouden ze dit gewoon mogen schrijven op je coepon wil eingelijk knhs ff mailen met deze vraag?

wil geen rel topic maar gewoon meninen en eventueele ervaringen en wil graag weten wat zullen jullie hier mee doen?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:06

Tja ook als je thuis al L-M kan rijden zal je paard aan de wedstrijden moeten wennen en zal je de eerste keren (bij de meeste paarden) toch stress krijgen.
Ik denk dat dit voor een groot deel de mening van de jury die je had is, gewoon lekker door blijven oefenen!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:10

Een wedstrijdoptreden is per definitie een momentopname. Of het voor jóúw paard best aardig ging is ook niet de maatstaf waarop je proef wordt beoordeeld. Kennelijk ging het naar B-niveau beoordeeld gewoon iets minder goed dan je zelf dacht. :)

Ik snap niet helemaal waar je je nu zo druk om maakt, het is pas de tweede wedstrijd en je paard liep voor jouw gevoel en op zijn niveau toch fijn - dat is dan toch het belangrijkste? Met meer routine en trainen zullen die punten dan ook wel komen. :)

DeHP

Re: wat mag de jury vermelden bij moment opname?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:17

Je geeft zelf al aan dat het eerste jaar voor jullie alleen oefenen is, daarmee zeg je dus zelf al dat je nog niet klaar bent om in de prijzen te vallen. Nu zegt een jurylid hetzelfde, maarmet andere woorden en en dan ben je beledigd.
Jurylid geeft gewoon aan dat jullie nog niet klaar zijn om in de prijzen te vallen. Dat wist je zelf natuurlijk ook al anders zou je zelf niet neerzetten dat je eerst gewoon rustig wilt oefenen en daarna pas wilt knallen.
Het jurylid zegt toch niet dat je moet stoppen met rijden, of dat je nog moet wachten voor je weer kunt starten.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:19

elanor schreef:
Een wedstrijdoptreden is per definitie een momentopname. Of het voor jóúw paard best aardig ging is ook niet de maatstaf waarop je proef wordt beoordeeld. Kennelijk ging het naar B-niveau beoordeeld gewoon iets minder goed dan je zelf dacht. :)

Ik snap niet helemaal waar je je nu zo druk om maakt, het is pas de tweede wedstrijd en je paard liep voor jouw gevoel en op zijn niveau toch fijn - dat is dan toch het belangrijkste? Met meer routine en trainen zullen die punten dan ook wel komen. :)

_/-\o_

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 22:21

nou even voor de duidelijk heid het ging mij niet om de punten heb met mijn merrie ook lang in de b gelopen start nu L1 maar het feit dat zij met 1 proef kan zeggen dat ik en mijn paard nog niet klaar zijn voor de B zonder toelichting en zonder comentaar waar ik wat mee kan er word nu gezegt zoals ik het zie, ik kan niet goed genoeg rijden en mijn paard kan niet goed genoeg lopen met alleen basis.

kijk als zij toe lichting geeft kan ik der wat mee nu helemaal niks zij vind dat ik en mij paard niet eens een B proef kan rijden.

ik persoonlijk vond het nog al kleinerend overkomen iedereen moet ergens beginnen voor mijn part rij ik nog 3 jaar in de B ik heb lol en plezier dat is niet het punt..
er waren meerde die zijden dat die opmerking niet terecht was maar zo kun je wel de lol er van kwijd raken...

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:22

Een wedstrijd is geen momentopname, 't is een proef van bekwaamheid :j

Soms heb ik ook wel eens combi's in de ring die imo beter nog even thuis kunnen trainen, dingen moeten leren, ontdekken, een oefenwedstrijdje of onderlinge wedstrijd rijden ipv KNHS.
Dan vermeld ik op het protocol dat de combi nog heel veel moet oefenen en geduld moet hebben maar uiteindelijk een beter resultaat kan behalen. Misschien heeft deze jury zich een beetje verkeerd uitgedrukt ;)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:24

Ik snap je punt wel. B is idd het niveau waar iedereen moet beginnen! En ook ik vind dat ze zo'n opmerking wel mogen onderbouwen want nu weet je niet precies wat de jury bedoelde. Zoals idd hierboven daar kan je wat mee!

De reactie met niet klaar voor in de prijzen... niet iedereen gaat voor de prijzen en daar hoort een jury lijkt me ook niet vanuit te gaan. Ik vind het leuk als ik in de prijzen kom, maar een lekkere proef met jury die dat goed beoordeeld vind ik toch een stuk prettiger!

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 22:27

miep1979: kijk zoals jij het zegt kun je iets in zien dan krijg je tocn op een normale manier comentaar dit vond ik persoonlijk niet netjes...ik zou het nooit zo vermelden en ik weet ook van mensen in omgeving dat mijn paard met mij best een leuke proef laat zien en gewoon de B aankan en tuurlijk maken wij fouten van fouten leer je...

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 22:31

wouterpaard schreef:
Ik snap je punt wel. B is idd het niveau waar iedereen moet beginnen! En ook ik vind dat ze zo'n opmerking wel mogen onderbouwen want nu weet je niet precies wat de jury bedoelde. Zoals idd hierboven daar kan je wat mee!

De reactie met niet klaar voor in de prijzen... niet iedereen gaat voor de prijzen en daar hoort een jury lijkt me ook niet vanuit te gaan. Ik vind het leuk als ik in de prijzen kom, maar een lekkere proef met jury die dat goed beoordeeld vind ik toch een stuk prettiger!

juist ja dat bedoel ik ben gewoon ff uit mijn doen hier door wij moeten hun respecteren maar verwacht ook respect terug en geen rare opmerkingen waar ik niks mee kan..

en ik rij niet voor prijzen of punten ik heb der lol in winstpunten zijn leuk maar L1 lopen doet ie nog lang niet dus wil ook niet snel al zou ik over 20 jaar nog geen Z rijden daarvoor rij ik geen wedstrijden..

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:44

pepsy schreef:
miep1979: kijk zoals jij het zegt kun je iets in zien dan krijg je tocn op een normale manier comentaar dit vond ik persoonlijk niet netjes...ik zou het nooit zo vermelden en ik weet ook van mensen in omgeving dat mijn paard met mij best een leuke proef laat zien en gewoon de B aankan en tuurlijk maken wij fouten van fouten leer je...

Ondanks dat ik het commentaar op deze manier niet geheel netjes vind, weet je niet wat er op dat moment gaande was in de ruimte van de jury, misschien was er weinig tijd en kon de jury niet snel genoeg een andere verwoording vinden, ik noem maar wat.

En zoals je zelf al zegt een proef is een moment opname, je bent van zoveel factoren afhankelijk!
Lekker thuis trainen en op naar de volgende proef :+

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:47

pepsy schreef:
2 de proef ging echt super
......dacht zo rond de 173 punten moet het wel kunnen zij...helaas 165 ook prima voor de 2 de keer ik stapte tervreden van mijn paard ikwas trots op hem..

ik val hier al eerlijk gezegd over... je vond het super gaan, maar je schatte hem op 173, in de b?? ik zou persoonlijk zowat gaan huilen bij 173.. :')

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:48

Ik moet zeggen dat ik het geen rare of disrespectvolle opmerking vindt. Dat het niet "in je gezicht" wordt gezegd lijkt me vrij logisch, het commentaar wordt op de coupon gezet. Als je even had gevraagd had je er zo achter kunnen komen wie de jury was en had je hem/haar om een toelichting kunnen vragen als je het er niet mee eens bent.
Met de opmerking zelf vind ik ook niets mis. De jury moet jouw proef beoordelen en geeft daar dus zijn/haar mening en conclusies bij. Een algemene opmerking (soort van samenvatting) onder op de coupon is daarbij heel gebruikelijk. De ene keer is dat positief (bijvoorbeeld "wat een leuk paard!" of "keurig gereden proef"), de andere keer helaas iets minder positief (bijvoorbeeld "paard is gehele proef erg tegen de hand" of "Combinatie is nog niet klaar voor de B"). De jury zit er nu eenmaal voor om jouw proef te beoordelen en daarbij commentaar te geven.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 22:49

casperrr schreef:
pepsy schreef:
2 de proef ging echt super
......dacht zo rond de 173 punten moet het wel kunnen zij...helaas 165 ook prima voor de 2 de keer ik stapte tervreden van mijn paard ikwas trots op hem..

ik val hier al eerlijk gezegd over... je vond het super gaan, maar je schatte hem op 173, in de b?? ik zou persoonlijk zowat gaan huilen bij 173.. :')

jah oke dat huilen verschild per persoon ik had wel wat fouten die ik zelf opmerkte dus vandaar verwacht ik geen wintpunt maar vond gewoon de opmerking niet nodig..

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 22:53

Roxx schreef:
Ik moet zeggen dat ik het geen rare of disrespectvolle opmerking vindt. Dat het niet "in je gezicht" wordt gezegd lijkt me vrij logisch, het commentaar wordt op de coupon gezet. Als je even had gevraagd had je er zo achter kunnen komen wie de jury was en had je hem/haar om een toelichting kunnen vragen als je het er niet mee eens bent.
Met de opmerking zelf vind ik ook niets mis. De jury moet jouw proef beoordelen en geeft daar dus zijn/haar mening en conclusies bij. Een algemene opmerking (soort van samenvatting) onder op de coupon is daarbij heel gebruikelijk. De ene keer is dat positief (bijvoorbeeld "wat een leuk paard!" of "keurig gereden proef"), de andere keer helaas iets minder positief (bijvoorbeeld "paard is gehele proef erg tegen de hand" of "Combinatie is nog niet klaar voor de B"). De jury zit er nu eenmaal voor om jouw proef te beoordelen en daarbij commentaar te geven.

jah oke dat snap ik maar geef dan ook bij de rest van de proef comentaar waar je wat mee kunt meer er stond niks jah paard valt uit galop of srinkt verkeert aan jah daar kan ik niks mee dat voel en zie ik zelf ook.. vond het gewoon raar overkomen vandaar dit topic er zijn hier meer mensen die je duidelijk heid kan geven..

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:58

Weinig commentaar is inderdaad wel jammer ja. Met een goede schrijfster probeer ik altijd zoveel mogelijk commentaar te geven, ook bij zessen, want daarvan is het juist interessant om te weten wat er beter kan zodat het cijfer hoger wordt.
En verder..... JIJ bent hartstikke tevreden over je paard en trots op hoe hij het heeft gedaan. Dat is toch het belangrijkste? Lekker van je paard genieten en gewoon doorgaan. Met de ervaring komen de punten vanzelf ook wel!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:59

Roxx schreef:

Eens, en bovendien wordt er toch ook wel van de deelnemer verwacht dat er enigzins zelf nagedacht kan worden.
Wij zitten er niet als instructie, maar om te beoordelen wat we zien.
En zoals jij beschrijft, is je paard inderdaad nog geen B klaar.
Je maakt teveel fouten en kan dit ook nog niet in de proef oplossen.
Foutjes maken is menselijk, een kijkerig paard is ook mogelijk. Maar ook in de B wordt verwacht dat je onverwachtse dingen kunt oplossen en dat je paard enigzins aan de hulpen is.
De bedoeling is om je protocol samen met instructie na te lezen en te bekijken aan welke onderdelen je nog moet werken.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 23:01

Snap je punt wel hoor! Ik heb ook nog een jong paard, waar we nu langzaamaan kilometers mee aan het maken zijn. We hebben eerst wat wedstrijden thuis gehad, wat al een paar winstpunten opleverde. Maar je kan je voorstellen dat de eerste paar proeven niet bepaald netjes gingen op vreemd terrein. Thuis loopt ie braaf, maar op vreemd terrein was het nog allemaal erg spannend. Kreeg ook als commentaar nog niet wedstrijd klaar. Ja dat had ik ook wel door :D, daarom was ik aan het oefenen met wedstrijden..

Het belangrijkst is je eigen gevoel en het daarom zitten we in de B om te oefenen :j

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 23:02

pepsy schreef:
jah oke dat snap ik maar geef dan ook bij de rest van de proef comentaar waar je wat mee kunt meer er stond niks jah paard valt uit galop of srinkt verkeert aan jah daar kan ik niks mee dat voel en zie ik zelf ook.. vond het gewoon raar overkomen vandaar dit topic er zijn hier meer mensen die je duidelijk heid kan geven..

maar deze onderdelen, waar je vermoedelijk een onvoldoende voor kreeg, moet wel voorzien worden van commentaar.
En dan is het ook heel logisch dat dit commentaar vermeld word.

Wat verwacht je qua commentaar van een jury?
Als je echt een hele slordige proef reed?

sarona27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 00:45

Ligt vaak ook aan de jury sommige verwachten inderdaad al een heleboel in de b.
Op de manege ook ze moeten aan de teugel alls en dat terwijl er kindertje van 8 mee doen en dan denk ik die rijden alleen maar voor de ervaring.
En ook officieel zijn er jonge paarden die moeten leren aan de drukte en alles wat er bij komt kijken

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 08:48

Ja hoor, een jury mag zo'n opmerking zeker maken. Als het goed is moet de onderbouwing bij het commentaar dat bij de punten staat terug te vinden zijn.

Het lijkt me stug dat je zoiets op een coupon laat zetten en verder alleen maar punten zonder commentaar daar neerzet.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 09:06

Scum schreef:
Ja hoor, een jury mag zo'n opmerking zeker maken. Als het goed is moet de onderbouwing bij het commentaar dat bij de punten staat terug te vinden zijn.

Het lijkt me stug dat je zoiets op een coupon laat zetten en verder alleen maar punten zonder commentaar daar neerzet.

ja dat bedoel ik er staan namelijk geen onderbouwend commentaar waar ik dan ook wat mee kan ik vind dat wel heel belangrijk dar er dan ook de nodige commentaar word gegeven en dat is er niet gedaan op de coupon dat vind ik gewoon jammer...mijn paard loopt netjes de viguren de basis doet ie netjes.

er word nu gewoon eingelijk alleen gezegt combi is niet klaar voor de B voor de rest niks dat is mijn punt..

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:20

pepsy schreef:
Scum schreef:

ja dat bedoel ik er staan namelijk geen onderbouwend commentaar waar ik dan ook wat mee kan ik vind dat wel heel belangrijk dar er dan ook de nodige commentaar word gegeven en dat is er niet gedaan op de coupon dat vind ik gewoon jammer...mijn paard loopt netjes de viguren de basis doet ie netjes.

er word nu gewoon eingelijk alleen gezegt combi is niet klaar voor de B voor de rest niks dat is mijn punt..

Maar in een eerdere post zeg ja dat er wel op je coupon staat je paard uit elkaar viel in galop en niet goed strekt, dat is toch gewoon onderbouwd commentaar? Daardoor weet je dan toch waar je aan moet werken? :)

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:20

kan je je cupon inscannen?
ik ben namelijk erg benieuwd. streep even naam en nummer van de jury door, dat is niet netjes namelijk.

wat een paard in de b moet laten zien voor een winstpunt,
is och nageeflijk lopen, de overgangen keurig gereden tussen de bordjes, figuren op de bordjes,
in de overgangen nageeflijk blijven ( als een paard er in uit valt, of getrokken geschopt word heb je al een 5 of 4 te pakken)terwijl je dan wel je rondje galopeert.
doe je alles netjes heb je net een winstpunt, ja je moet tegenwoordig in de B al behoorlijk knallen wil je hoge punten rijden.
de lat voor een winstpunt ligt best hoogh, maar i.m.o is dat goed.

misschien kan je beter een paar keer onderling starten om de spanning af te leren vloeien en ervaring op te doen.

als je paard de basis nog niet beheerst hoor je nog niet in de wedstrijdring thuis.
ga lekker thuis trainen en lessen, neem je protocollen mee, ga proeftechnisch oefenen,
heel veel succes! het komt vast goed.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 09:23

[

[/quote]

er word nu gewoon eingelijk alleen gezegt combi is niet klaar voor de B voor de rest niks dat is mijn punt..[/quote]

Maar in een eerdere post zeg ja dat er wel op je coupon staat je paard uit elkaar viel in galop en niet goed strekt, dat is toch gewoon onderbouwd commentaar? Daardoor weet je dan toch waar je aan moet werken? :)[/quote]

jah klopt dat was het eenigste wat er op staat valt uit galop en springt verkeert aan meer niet bij de 1 ste proef stond best veel waar ik mij ook in kan vinden.