Hengst op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pepper3

Hengst op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 16:33

Ik ga 26 juni voor het eerst met mijn (dek)hengst op wedstrijd. Daarom ben ik al op verschillende plekken en met verschillende paarden aan het samen rijden zodat hij er aan went. Vooral ook met merries ook die hengstig zijn. Hier reageert hij weinig tot niks op gelukkig.
Maar nu kwam mijn vraag als mijn hengst zich gewoon gedraagt maar bijv een hengstige merrie van een ander die helemaal verliefd word en dus niet meer te rijden valt is het dan mijn schuld en mogen die ruiters dan terecht boos op mij worden. Of hoe gaat dat ?

Urielle

Re: Hengst op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:48

Zolang jouw hengst zich blijft gedragen, waarom zou iemand anders dan boos op jou worden :?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:49

Je moet eerst L2 plus winst zijn, er word zelfs al gesproken om dit te verhogen naar M1 plus winst.
Maar als een merrie lastig is is dat niet jou w probleem zolang jou hengst maar braaf en controleerbaar blijft

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:55

Zolang jij je hengst onder controle hebt, kan er niemand boos op jou worden.

Maar inderdaad, er zijn wel regels voor het uitbrengen van een hengst op wedstrijd en die zijn er niet voor niets.
Heb laatst gejureerd op een rassenwedstrijd en daar reden dus (onervaren) combinaties mee, met alle risico's van dien.

Hengst bokte amazone eraf, paard ging aan de loop, andere ring door, waar iemand anders maar snel van haar paard af sprong, omdat de hengst de boel op stelten aan het zetten was.

Was voor mij weer een duidelijk voorbeeld, waarom je niet zomaar een hengst mag uitbrengen.

Ik zeg hiermee overigens niet dat jij jouw hengst niet onder controle hebt, maar wees er wel bedacht op, dat vreemd terrein en mogelijke wedstrijdspanning de controle over je paard toch iets beïnvloeden.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 18:47

Het is een benefietwedstrijd waar je ook zonder startkaart aan mee mag doen. Heb het uiteraard gevraagd aan de organisator of dit mocht natuurlijk.
En tuurlijk het blijft altijd maar de vraag hoe ze reageren inderdaad. Je kan er niet echt op voorbereid zijn want overal is het natuurlijk weer anders. Maar ik probeer dat voor te blijven en mocht ik aan het begin al merken dat het niet goed zit. Bijv door spanning of iets anders kan zo niet zeggen wat stop ik er gelijk mee want wil niet mijn mede wedstrijd kandidaten in gevaar brengen natuurlijk.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:23

Zet hem met losrijden meteen flink aan het werk, zodat hij geen tijd heeft om de amoureuze hengst te spelen. Wanneer zijn aandacht bij het minste of geringste even wegglipt, ookal gluurt hij een klein stukje de andere kant op: direct aanpakken, werkelijk niet 1x ook maar een beetje toestaan, zet direct een figuur in, tempo verandering, spoortje erbij, etc. (maar geen halthouden). Probeer ook niet teveel op de andere ruiters/paarden te letten, want als jij dat doet zal hij het ook doen.

Als jij je hengst prima onder controle hebt, heeft de rest met hengstige merries daar niets over te zeggen. Je hebt natuurlijk kans dat ze wel klagen als hun merrie geen stap meer verzet. Iemand/iets anders de schuld geven wanneer je zelf je paard niet onder controle kan houden is populair. Maar ik zou me daar niet druk om maken. Zolang jou hengst zich fatsoenlijk gedraagt en niet de boel bij elkaar gilt en bokt, kun je die mensen die toch klagen prima van een weerwoord voorzien. Al doen ze nog zo moeilijk, bedenk dan dat het niet naar jouw persoonlijk bedoeld is en het een uiting van hun onmacht en onkunde is/dan wel slecht voorbereid zijn. Jij hebt net zoveel recht daar los te rijden als de rest.

Maar blijf op je hoede, want al rij je 100x met andere merries rond zonder problemen, er kan er net altijd eentje een keer bijlopen waar je hengst wel de bloementjes mee buiten wil gaan zetten. Van de reclame: "Dat doettie anders nooooooit..."
En met een wedstrijd ben je vaak net wat zenuwachtigtiger en dit kan ook effect op je paard zijn gedrag hebben. (hengst of geen hengst)

Rij zelf ook op een (dek) hengst wedstrijden, en van alle keren heb ik inderdaad 1x gehad dat hij opeens in love was met een merrie. Zoiets is dan niet te trainen/oefenen. Het enige waar ik eieren voor mijn geld kies is de ereronde op muziek. Dat gaat zijn hormonen level te boven. Volgende keer klim ik wel op de stal shetlander.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 03:21

Jij bent altijd verantwoordelijk voor hetgeen er met jouw paard gebeurt of evt schade die hij aanbrengt aan anderen. Daarom is het ook zo dat je WA verzekerd moet zijn. Stel voor dat jij van je hengst af valt en jouw hengst ergens aan de kletter gaat en ook nog een merrie van een ander dekt, dan ben jij verantwoordelijk voor de schade en alle kosten die dat met zich meebrengt. Ik weet niet wat jouw nivo is maar om met een hengst op concours te gaan moet je toch ten eerste wel goed kunnen rijden en heel goed weten wat je doet en ten tweede moet je ook mans zijn want een hengst die een hengstige merrie ziet en ruikt kan helemaal gek worden. Dan kan het thuis de braafste goedzak zijn die je kent, hij kan veranderen in een wild paard dat bijna niet te controleren is. Ik werk veel met hengsten omdat ik voor een stoeterij werk, maar er zijn er echt bij die je constant in de gaten moet houden op concours terwijl het thuis hele fijne rustige dieren zijn.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:36

Ik zou meer bang zijn voor andere hengsten / dominante ruinen, althans, met mijn hengst levert dat meer 'problemen' op.
Verder zijn er erg veel nuttige tips gegeven waar je zeker aan moet denken! Nooit nonchalant lange teugel geven o.i.d., want mocht je hengst dan uithalen, ben je natuurlijk wel de schuldige.

Verder zou ik me niet schuldig gaan voelen als een ander zijn paard niet onder controle kan houden..
Moet zeggen dat zolang je hengst zich gedraagt, veel merries niet eens door hebben dat er een hengst tussen loopt. Pas als hij steeds gaat lopen brullen en de matcho uit gaat hangen, zie je de hengstige merries tot leven komen (of juist niet :+ )
In zo'n brulsituatie kan ik me wel voorstellen dat je chagrijnig aangekeken wordt. Bij een van de eerste wedstrijden van mijn hengst, heb ik op zulke momenten, afhankelijk van wat voor combinaties er verder rondliepen, gewoon aan het werk gezet/rustig plekje van het inrijterrein op gezocht/inrijterrein verlaten om de overige combinaties wel de mogelijkheid te geven fatsoenlijk te kunnen inrijden.
Kan me voorstellen dat er tijdens een onderlinge wedstrijd er een iets gemoedelijkere sfeer hangt en er meer begrip is/verdragen wordt.

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:10

@ TS
Als die hengstige merries ECHT hengstig zijn, gaan ze ook voor een ruin door de knieën. ;)
Zolang jij jouw paard onder controle hebt, valt jou niets te verwijten. En dan daarbij, ik zie ook regelmatig ruinen of merries stout of vervelend doen, soms zelfs gevaarlijk ook, maar als een hengst het doet, krijg je gelijk commentaar OMDAT het een hengst is. :(

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:05

Lekker gaan rijden, Rivano geeft al een hele boel tips en ik doe het eigenlijk ook zo.
Nadeel van een hengst rijden is dat je zelf gewoon heel erg goed moet uit kijken. Als een andere ruiter mij afsnijd met mijn merrie of tegen mij aanbotst is dat al niet leuk maar die hengsten willen dan nog wel eens van zich af slaan of erop vliegen. Hoewel ik 9 van de 10 keer gewoon voorrang heb wijk ik dan toch uit omdat een mederuiter een beetje aso aan het rijden is. Met een ander paard wil ik dan nog wel eens doordrukken ;)
1 van de hengsten die ik rijd heeft een hekel aan friezen. Daar kom je snel achter dus ik zorg altijd dat ik daar bij uit de buurt blijf.
Mijn andere hengst geeft echt nergens om die staat zelfs naast hengstige merrie's op de trailer dus dan heb ik het iets rustiger met losrijden