Wedstrijd rijden in Belgie bij de KBRSF

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Abydos

Wedstrijd rijden in Belgie bij de KBRSF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 12:39

Hoi allemaal,

Ik ga aankomend schooljaar in Belgie diergeneeskunde studeren en ik neem mijn paard mee. Ik wil ook graag wedstrijden gaan rijden in Belgie, maar ik weet niet precies hoe dit in zijn werking gaat. Kan iemand mij hier wat meer over vertellen.
Ik rij nu L2, maar hoop tegen de tijd dat ik ga verhuizen (september) M1 te zijn, mijn paard was kreupel, dus ben nu weer aan het opbouwen. Maargoed. Weet iemand dus iets over de overstap naar wedstrijd rijden in Belgie, hebben ze daar dezelfde proeven, kan ik op mijn eigen niveau verder rijden of moet ik weer helemaal opnieuw beginnen.
Ik hoop dat iemand er iets van af weet :P Alvast bedankt!!!

Groetjes Patty

Frieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:41

Als je in België wedstrijden wil rijden, heb je twee mogelijkheden.

- LRV (Landelijke Rij Vereniging, http://www.lrv.be): die organiseren per provincie tornooien waar je zowel kan springen als dressuur kan rijden. Je begint in de B1 (hier in België is er dus B1 en B2) en verdient winstpunten per wedstrijd (de 1e krijgt 10 punten, 2de krijgt er 7, 3de krijgt er 5, ... enkel 1/3 van de deelnemers krijgen winstpunten, het laatste 1/3 krijgt allemaal 1 verliespunt). Bij 15 punten mag je over, bij 25 (dacht ik) moet je over. De proeven zijn sinds dit jaar dezelfde als in Nederland, alleen de aparte onderdelen waar je een punt krijgt voor stap, draf en galop zijn weggelaten. De wedstrijden vinden vooral plaats op akkers en graslanden, wat bij nat weer niet zo ideaal is. De juryleden hebben vaak geen speciale opleiding gekregen. Je moet je aansluiten bij een club die dan vaak ook lessen en andere activiteiten organiseert. Je betaalt jaarlijks lidgeld en voor de wedstrijden hoef je niet meer bij te betalen (enkel je coupons moet je betalen, maar er zitten er al tien in je lidgeld inbegrepen).

- VLP (Vlaamse Liga Paardrijden, http://www.vlp.be): de spring- en dressuurwedstrijden worden apart georganiseerd. Hier worden de Duitse proeven gebruikt (E, A, L, M). Je mag hier wel starten in een proef naar keuze, maar een keer je in dat niveau gestart bent, mag je niet zomaar veranderen. Ook hier wordt met winstpunten gewerkt, maar die verdeling weet ik niet exact (is vast wel te vinden op de website, net als de proeven). Hier ook weer: bij een bepaald aantal mag je over, bij de bovengrens moet je over. Deze wedstrijden vinden hoofdzakelijk plaats in manèges, waardoor je dus meestal op zand (en soms eens op gras) kan starten en waar je ook een propere parking hebt. De juryleden hebben een opleiding gekregen. Ook hier moet je je aansluiten bij een club, maar dat is eigenlijk gewoon een formaliteit, er worden geen lessen of andere activiteiten georganiseerd (bij ons toch niet). Je betaalt jaarlijks lidgeld (+ eenmalige immatriculatie voor je paard) en per proef die je rijdt betaal je ongeveer 9 euro.

Dat zijn de belangrijkste verschillen denk ik. Ze hebben alletwee hun plus- en minpunten.

Bij de LRV is er een gezellig groepsgevoel, maar de terreinen en de jury's zijn niet altijd om over naar huis te schrijven.
In de VLP is er minder groepsgevoel, maar je rijdt wel in een nette locatie met een geschoolde jury.

Als je nog vragen hebt, vuur maar af!

Edit: ik weet trouwens niet of je, als je beslist om LRV te rijden, je huidig niveau mag starten of als je opnieuw onderaan moet beginnen. Ik denk dat, als je 'bewijs' kan voorleggen dat je in Nederland in een bepaalde klasse start, je waarschijnlijk wel in dezelfde klasse zal mogen starten.

Abydos

Re: Wedstrijd rijden in Belgie bij de KBRSF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 14:01

Bedankt voor je reactie!!! Woon je zelf in Belgie?
Nounou dat is wel even anders allemaal zeg.
Ik heb zojuist even gebeld met de vlp, ik wist niet dat er ook nog iets anders was (lrv) nu dus wel, bedankt!
Ze vertelde me dat ik een licentie moet aanvragen en een buitenlands attest. Bij die licenties kan je ook weer kiezen uit verschillende dingen en ik weet eigenlijk helemaal niet wat een buitenlands attest inhoud.
Ik heb die Duitse proeven eens doorgekeken, wat zijn die raar zeg. Je moet daar in niveau L al opeens een vliegende galopswissel doen, maar nog geen travers of appuyementen.
Het eerste spreekt me qua proeven dan meer aan, maar daar heb je dan inderdaad het nadeel van ongeschoolde jury's en minder goede wedstrijdlocaties. Ik ben er nog niet over uit.

Weet je ook toevallig hoe het zit met springen?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:10

Persoonlijk (heb jaren en jaren LRV gereden) vind ik de springwedstrijden bij de LRV veel beter geregeld en veel beter van niveau dan de dressuurwedstrijden.. Die laatste zijn bij de VLP inderdaad wel een stuk professioneler. Maar voor die professionaliteit betaal je dan natuurlijk wel weer een stuk meer dan voor LRV... Lrv is praktisch volledig op vrijwillige basis, zowel wedstrijden (club organiseert, jury is onbetaald, helpers zijn allemaal leden van de club) als het clubgebeuren (50€ lidgeld voor een heel jaar lessen te krijgen en gebruik te maken van de clubterreinen én inschrijving van wedstrijden... dus alle lessen worden gegeven door vrijwillige lesgevers)

Als je echt voor de wedstrijden wil gaan, voor de competitie, voor de sport (zeker bij dressuur): zeker VLP. Wil je gewoon fijn rijden, regelmatig eens een wedstrijdje rijden, in het groepsgebeuren en met een club altijd samenzijn, je wedstrijddagen niet alleen wil rondlopen,... : zeker LRV. Springen zit bij LRV wel op behoorlijk niveau, wedstrijden voor jonge paarden ook.. Enkel die dressuur (vooral de regeling errond), daar kan nog aan gewerkt worden :Y)

Frieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:18

Verdikke, had ik een hele lap tekst getypt en nu verschijnt ie niet ...
Opnieuw dan maar.

Ik woon zelf in België en heb zowel LRV als VLP gestart.

Als je even zoekt op de VLP site op trefwoord 'buitenlands attest' dan vind je twee pagina's (weliswaar uit 2006). Misschien heb je daar iets aan.
Ik heb een D03 licentie en mag daar provinciale wedstrijden mee starten. Als je wil springen zal je nog een aparte licentie daarvoor moeten betalen vrees ik.

De Duitse proeven zitten inderdaad niet altijd even logisch in elkaar, maar het went.

En wat het springen betreft ...
- LRV: Aspiranten (iets lager dan B, ik geloof dat je een bepaald aantal seconden krijgt en zolang in het parcours mag proberen, je hoeft dus niet na 2 weigeringen al uit het parcours, je mag nog even verder proberen tot je tijd verstreken is), B, L, M, Z. Ook hier winstpunten, maar geen idee hoe die verdeling is.
- VLP: heel wat verschillende reeksen en hoogtes. Als ik het goed voor heb mag je zelf bepalen welke hoogte je start en mag je de week nadien bv ook een proef hoger of lager starten (maar misschien is dat in de afgelopen jaren al wel veranderd, daar heb ik geen zicht op). Groot nadeel: je kan niet op dezelfde dag dressuur en springen starten, tenzij je van de ene locatie naar de andere rijdt.

veerkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:57

Abydos schreef:
Hoi allemaal,

Ik ga aankomend schooljaar in Belgie diergeneeskunde studeren en ik neem mijn paard mee. Ik wil ook graag wedstrijden gaan rijden in Belgie, maar ik weet niet precies hoe dit in zijn werking gaat. Kan iemand mij hier wat meer over vertellen.
Ik rij nu L2, maar hoop tegen de tijd dat ik ga verhuizen (september) M1 te zijn, mijn paard was kreupel, dus ben nu weer aan het opbouwen. Maargoed. Weet iemand dus iets over de overstap naar wedstrijd rijden in Belgie, hebben ze daar dezelfde proeven, kan ik op mijn eigen niveau verder rijden of moet ik weer helemaal opnieuw beginnen.
Ik hoop dat iemand er iets van af weet :P Alvast bedankt!!!

Groetjes Patty

ik rijd bij de lrv is heel leuk je schrijft je in en je word automatich op de hoogte gehouden van wedstrijden
als je vragen hebt stuur ne pb k weet er alles van woon zelf in belgie

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:42

Ik heb in Belgie ook beide gereden en mijn persoonlijke mening:
als het je om de sfeer en gezelligheid gaat > LRV
als je een serieuze sportruiter bent die gesteld is op professionaliteit > VLP
Dat geldt overigens voor de dressuur, springen heb ik geen verstand van.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:56

en heb je ook nog de LEWB maar dees is is voor Brussel en Wallonië

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:22

Hoi,
Ik vroeg me af hoe het zit met een brevet halen, is dat bij beide verenigingen?

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:36

Hej!
Bij de VLP kan het ook gezellig zijn hoor!
Je spreekt af met mensen van je manege om samen te gaan en je kan ook oude paardenvrienden uitnodigen.
Zo gaat het bij ons toch =)
Maarja het is en blijft wel een stuk individualtistischer dan bij de LRV.
Veel Succes in ieder geval!
Spijtig als je bij gent rijdt zal ik je waarschijnlijk niet snel tegenkomen moest je VLP kiezen.