Met 4-jarige op wedstrijd, galop nog niet goed. Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

izzie

Met 4-jarige op wedstrijd, galop nog niet goed. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 12:07

Ik wil graag even jullie mening horen.
Binnenkort ga ik voor het eerst met mijn 4-jarige haflinger op wedstrijd. Ik heb nog geen startkaart, dat is ook niet nodig hierbij en het betreft een koudbloedenwedstrijd.
Het rijden gaat op zich best goed. Ik kan een B proef goed uitlopen alleen gaat het fout bij de galop. Ze springt vaak in de verkeerde galop aan en tijdens en na de galop is ze nog een paar figuren erg onrustig in haar hoofdhouding en beweging.
Ik wil echter wel een keer op wedstrijd om ervaring op te doen, en dit leek me een ideale situatie.
Nu is mijn vraag wat jullie zouden doen:
- toch maar niet gaan en nog even oefenen?
- gaan en de onrust voor lief nemen. En als ze verkeerd aanspringt terugnemen en het nog eens proberen, of gewoon door galopperen.
- gaan en de galop overslaan.
Het gaat mij dus niet om de winst, het is niet officieel, maar vooral om de ervaring.

Zirkonia

Re: Met 4-jarige op wedstrijd, galop nog niet goed. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:08

Je start HC als oefening ;) Gewoon doen en dan je tweede optie proberen. Heb ik destijds ook gedaan en 't is een hele leuk oefening en haalde toch nog 176 punten[oude telling] voor de rest.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:09

De ervaring is ook wat waard, als je er niets van verwacht kan hetn iet echt misgaan toch? Probeer het een positieve ervaring te houden, die galop komt dan wel als je seriezer wil gaan starten.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:13

gewoon mee doen...altijd galop verbeteren als ze verkeerd aan springt...

succes..

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:15

Je kan eerst thuis goed oefenen tot dat de galop wel goed gaat om onrust te voorkomen op wedstrijd. Als het fout gaat en daardoor raak jij gestresst kan jou paard dat ook worden. Als je wel op wedstrijd wil gaan zou ik gewoon opnieuw aanspringen als hij dat verkeerd doet en rustig blijven. Het is een goede oefening. De wedstrijd is idd fijn om te oefenen en je kunt daarna altijd nog starten met startkaart als het helemaal goed gaat.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:17

Tja persoonlijk heb ik zoiets van waarom op wedstrijd gaan als dingen nog niet bevestigd zijn.. ervaring opdoen kan volgend jaar ook nog..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:37

Ik zou niet op wedstrijd gaan als ik thuis al niet alle onderdelen kan uitvoeren. Op een wedstrijd is alles anders, en gaat het maar zelden beter dan thuis. Ik zou echt thuis nog even dooroefenen tot dat je tenminste thuis winstpunt-waardig rijdt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:40

Als het niet officieel is, zou ik het gewoon doen. Is alleen maar goed voor de ervaring.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:41

Ik zou eerst de galop goed bevestigen. Dus dat je paard dan netjes aanspringt en rustig blijft. Als dit allemaal goed is dan wedstrijden gaan doen. Het lijkt mij ook best frustrerend dat de galop niet goed gaat tijdens een proef. Succes! :)

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:44

Gewoon gaan voor de ervaring. Neem de oefeningen die niet goed gaan voor lief en probeer niet te stressen voor de galop. Gaat t fout jammer dan. Wel proberen om opnieuw aan te springen als je pony verkeerd aanspringt.

Mijn zoon is eind vorig jaar gaan starten met zijn toen 4-jarige. Zijn galop was toen ook absoluut nog niet bevestigd. We hebben het binnenseizoen de tijd genomen om de pony te laten wennen aan vreemd terrein en de soms slechte punten voor lief genomen. Pony vond het ook heel eng op vreemd terrein.
De galop wordt langzaam beter en inmiddels rijden ze bijna elke proef een winstpunt. Afgelopen weekend had hij zelfs 7-ens voor alle galoponderdelen.
En de pony vindt het nu niet meer zo spannend om mee te gaan op concours.
Die jonkies hebben gewoon de tijd nodig om ervaring op te doen.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:46

ik had hetzelfde probleem met mijn haf en heb twee wedstrijden gereden en dubbel winst.
Onthoudt goed dat het maar twee onderdelen zijn.
Veel haflingers hebben dit probleem en de mijne wordt nu pas nageeflijk in de galop.
Gewoon gaan starten hoor is ook goed voor d ervaring!

succes!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:47

Gewoon gaan voor de ervaring
Galop wel doen gewoon corrigeren als hij fout aanspringt :j

Je paard moet kilometers maken dus lekker aan de slag veel oefenen thuis aan de galop aan de longe etc zet hem maar lekker aan het werk!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:50

Gewoon gaan :)
Het is goed voor de ervaring, en galopfoutjes mogen kunnen bij een jong beestje.
Ik ben ook zo met mijn pony begonnen. Hij wilde er nogal snel vandoor gaan, op die wedstrijd toen ook gebeurd. Maar so what! Je hebt niks te verliezen toch?

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 13:54

Bedankt voor jullie reacties! :D
Wel veel verschillende meningen. Maar ik denk dat ik het maar gewoon ga doen. De winst komt later wel. Ik ben wel al superzenuwachtig. Maar ja, we zien het wel.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:59

ik heb ook gewoon met de onderlinge meegedaan met m'n paard terwijl de galop ook nog niet helemaal goed is. (Mijne springt dan wel over, verder is hij vrij rustig qua hoofd. ) Maar mijn wedstrijd was gewoon thuis.
Ik heb gewoon op z'n moeilijke kant, gewoon aangesprongen, in de bocht terugnemen en verder op rustig weer aangalopperen.

Ik deed het ook puur voor de ervaring en ik zou als ik jou was gewoon heen gaan ook gewoon voor de ervaring, kan nooit kwaad.. :)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:02

Niet zenuwachtig zijn, dat helpt niet. Ontspannen op 't paard zitten, dan is hij het vaak ook :)

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:04

als het nou een 'echte wedstrijd was, zou ik zeggen. dooroefenen, en pas gaan als de pony bevestigd is.

maar het is onderling, en goed voor de ervaring. blijf gewoon rustig als ze verkeerd aanspringt, netjes terugrijden en opnieuw proberen. enne voor de tijd, thuis nog even goed oefenen.
succes

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:12

ik zou het wel gewoon doen, ik rij zelf op een lusitano maar daar is de linkergalop nog niet goed aan springt hij altijd verkeerd aan maar ik ga 27 juni mijn eerste knhs wedstrijd met hem rijden

meid ga er gewoon voor ik vind op ander terrein zijn ze anders en ze moeten het een keertje leren

en wat als je op eenander terrein ben en alles is bevestigt en ze gaat op der wedstrijd in de verkeerde galop of ze schrikt van iets dan is je proef ook verziekt dus of je het nu doet terwijl de galop niet goed is of alles is wel goed maar ze schrikt overal van zie geen verschil

die paarden zullen een keertje als je wedstrijd wil gaan rijden ook moeten wennen aan ander terrein

dus zou zeggen ga lekker die wedstrijd rijden en zoveel mogenlijk op verschillende terrein het komt goed

wat je wel moet doen is als je paardje verkeerd aan springt in de galop is terug nemen en dan opnieuw proberen en als je dan weer verkeert aan springt gewoon in de verkeerde galop verder rijden en dan moet je op een gegeven moment terug naar draf en dan ga je gewoon terug naar die drag ander kunnen ze die overgang galop draf niet beoordelen en heb je weer van niet getoond dus ook een laag cijfer

succes meid

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:16

Ik zou zelf in dubio staan. Ook voor een onderlinge wil je dat je gewoon netjes rond kan komen, dus ook de galop en na de galop. Ik zou dus nog niet opgeven.
Mocht je het toch zo graag willen dat je wel opgeeft zou ik de tweede optie doen. Wanneer ze verkeerd aanspringt netjes proberen te corrigeren en verder rijden alsof er niets aan de hand is.

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 14:29

@ chrisje 83: Dat is dus ook mijn dubio. Op zich heb ik er heel veel zin in, maar er komen toch veel mensen kijken, en dan wil je wel enigszins fatsoenlijk rond kunnen rijden. (Ik weet natuurlijk goed dat je het voor jezelf en je paard moet doen, maar toch). :o
Maar ja, de overige overgangen en figuren zijn geen probleem voor haar. Dus ga er toch maar voor.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:31

Goed dat je het probeert! Het toon lef hoor, je probeert het gewoon en lukt het niet dan is het jammer. Je doet het voor de lol.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:36

izzie schreef:
@ chrisje 83: Dat is dus ook mijn dubio. Op zich heb ik er heel veel zin in, maar er komen toch veel mensen kijken, en dan wil je wel enigszins fatsoenlijk rond kunnen rijden.

Niks van een ander aantrekken :D
Gewoon je rondjes rijden en corrigeren als ze verkeerd aanspringt

heel veel plezier!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:39

Kan je geen A-proef rijden (weet niet of het nu ook nog A heet, heb al 5 jaar niet gestart).

Dan zijn jullie toch een ervaring rijker, zonder gevecht om de galop. Je hafje is pas 4 en je moet ergens beginnen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:41

Gewoon doen joh! Het is toch super voor de ervaring.

Maar, dat doei ook zegt, je kan ook BB gaan doen, of kan je dat niet kiezen? (A=BB?)

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 14:43

Helaas is het niet mogelijk om een A proefje te starten.