Paard schuldig????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalietjuh
Berichten: 1316
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hardinxveld, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:29

dr_jacksel schreef:
Ik vraag me af of het nou echt altijd aan de ruiter ligt, hoewel ik denk dat in het grootste gedeelte van de gevallen dat wel zo is.
Als het paard tijdens proef opeens wat vreugdebokjes geeft en de ruiter eraf vliegt, is het alsnog de schuld van de ruiter Verward Tong uitsteken


nou oke dan niet. maar dan moet je het paard nog niet de schuld geven en verrot schelden voor weet ik veel wat. Tong uitsteken

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:41

Nique"]
! Omdat ik jureer en zelf les geef zie
[/quote]

Geloof ik helemaal niks van, en waarom niet

[quote="Nique schreef:
Ja, anders had ik het niet geplaatst! Ergens last van???



Daarom niet...............

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 12:01

Nou mijn paard kan dus echt een draak zijn zo ook afgelopen dinsdagavond (altijd leuk net voor de 1e proef). En dan maakt het niet uit wie erop zit (ook mijn instructrice krijgt haar dan niet goed aan het lopen Haha! . Maar na 2 uur van zwoegen op dinsdag liep ze boven verwachting een hele goeie proef. Meneer de jury vroeg of er een wonder was gebeurd omdat ze nu ineens wel liep en zei dat ik een winstpunt had gereden (helaas had de schrijfster verkeerd op geteld Frusty dus ipv 157 had ik 155. Maar goed rest van de week 5 wp gereden en zaterdag als afsluiting 1e met 170.
Maar waar ik zo kwaad om kan worden is dat mensen aan de kant het dan altijd beter weten en alleen maar kunnen zeggen dat de ruiter niet kan rijden, nou volgende keer vraag ik of ze een half uurtje willen rijden Haha! , maar dan wel op wedstrijdterrein hoor want thuis zonder andere paarden gaat het een stuk beter,Dus misschien hebben jullie me wel gezien reed op een donkere vos met een rode strik in z'n staart.
En ik verzeker jullie dat het echt niet alleen aan mij ligt, Heus wel een paar keer hoor maar mensen die dit paard kennen weten echt wel beter.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 12:05

Je hebt paarden die je gewoon laten doodvallen tijdens de proef, ECHT die bokken heb je........Karakterfout.........En ik ken hele goed ruiters die echt super handig zijn en die op dat moment ook zo een paard niet zonder de nodige krachttermen/metingen aan het lopen krijgen..........Soms ligt het idd aan het paard. Vaker ligt het aan de ruiter......

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 12:11

Toevallig gijsenkim, jouw verhaal heb ik ook aan Nique gePB't maar nog geen reactie ontvangen.
Nique, waar zit je Knipoog

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 12:53

Ik kan je verzekeren....ik heb zo'n paard Knipoog
Toch kan ik me niet herinneren dat ik hem op heel Almelo heb uitgescholden of geslagen.
Bij mijn paard gaat echt een knop om en hij gaat in blinde paniek aan de klet. Staatsgevaarlijk, want zo heb ik dus wel op Almelo een verschrikkelijk ongeluk meegemaakt dit jaar. Vreselijk voor degene waarmee het gebeurde, maar ook voor mij een heel traumatische ervaring.
En dan is het echt niet zo dat ik hem beter had moeten sturen, want als hij eenmaal gaat houd je hem met z'n vieren nog niet, zo in paniek. Voorheen heeft hij me nooit laten zitten, maar nu dus wel.
Het is altijd makkelijk oordelen vanaf de zijlijn.
Ik heb heel Almelo niet meer gestart, alleen de laatste dag, met als doel hem de ring door te sturen, zodat hij 'niet gewonnen'had en om het vertrouwen terug te krijgen. Die proef zag er natuurlijk niet uit, want ik stond doodsangsten uit. Kom ik ook nog eens jankend (van opgekropte spanning) de proef uit, begint iedereen van mijn groep natuurlijk mijn paard te belonen en de hemel in te prijzen dat ie zooooo braaf was. Dat zal er ook wel raar uitgezien hebben voor die jury en voor omstanders. Maar naadje hoor....die weten toch de voorgeschiedenis niet???? Die proef starten was een betere overwinning dan welk winstpunt ik ook met hem heb gereden.

X Suzanne

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 12:59

Uiteindelijk is het altijd op de ruiter terug te voeren,
want als die kundiger zou zijn (geweest) doen zulke voorvallen zich niet voor.

Alleen vind ik wel dat er best wel een aantal paarden zijn die wel wat vergevingsgezinder mogen zijn en je niet overal op hoeven te pakken.
Ik heb er zelf ook zoeentje die je nooit iets kado geeft, als je net niet op tijd/te weinig/te veel doorkomt met een hulp sta je rechtovereind of achterstevoren. Maar goed, je wordt er wel handiger van Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:03

Sjuimpje schreef:
Uiteindelijk is het altijd op de ruiter terug te voeren,
want als die kundiger zou zijn (geweest) doen zulke voorvallen zich niet voor.



Helemaal mee eens, alleen voor sommige paarden moet je wel ontzettend kundig zijn Haha! Haha! . En dan is soms DAT nog niet genoeg

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:05

Suzan begrijp ik het nu goed dat het jouw paard was die de moeder van Elisa swanenberg omver reed?
Want dan heb ik je nog wel gezien Haha! , nou ja in vogelvlucht dan. En het voorval is erg genoeg natuurlijk (ook als het jouw paard niet was hoor), maar mensen denken altijd dat alle paarden lief en makkelijk zijn op zo'n wedstrijdterrein. Het blijven altijd beesten hoor.
Maar goed ik begrijp je reactie heel goed en heb bewondering dat je de ring nog bent in gegaan hoor.

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:20

Sjuimpje schreef:
Uiteindelijk is het altijd op de ruiter terug te voeren,
want als die kundiger zou zijn (geweest) doen zulke voorvallen zich niet voor.



Ben ik niet met je eens, Sjuim.
Ik ken hele kundige ruiters die ook op bepaalde momenten niets te vertellen hebben.
En ik sluit me bij Suzanne (andere Suzanne Knipoog ) aan, dat het makkelijk praten is vanaf de zijlijn.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:27

Ik ben het er wel mee eens, alleen met de voetnoot dat je voor sommige paarden wel zo ontzettend handig moet zijn dat die kennis en kunde alleen voor de happy few weggelegd is...

Uiteraard is het natuurlijk wel het paard zijn karakter die je zo laat zitten tijdens de proef en das natuurlijk ook niet netjes he...... Scheve mond

Ik ken ze, echt ik ken ze echt. Daar rijden echt geen slechte ruiters op, echt niet... maar ze laten zich gewoon vallen.......wat wil welke ruiter daar nou aan doen?

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:11

En onder Happy few, wie versta je daar dan onder?
Ik kan je verzekeren dat dit iemand is overkomen die ontzettend handig is en op leuk niveau mee rijdt. Die zou ik zeer waarschijnlijk onder jouw happy few rekenen, maar zelfs die wordt nog verrast.

Ach ja, het blijven paarden he, en er zitten onvoorspelbare exemplaren tussen Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:12

Fitzroy schreef:
En onder Happy few, wie versta je daar dan onder?
Knipoog


Sjef Janssen, dat caliber Haha!

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:23

Zal ik de uitdaging aan gaan Knipoog, wie heeft een foonnr. van Sjef Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:31

probeer het eens in het telefoonboek Haha!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:55

Nou Sjuimpje....ik zou zeggen: kom er maar eens een handrem opzetten. En dan graag op concours, want thuis lukt het me zelf ook nog wel.
Ik zou het geweldig vinden. want mijn instructrice, die vast de minste niet is heeft ook bovenop een heuvel met hem gestaan.
Tuurlijk...je moet hem voor zijn, maar als je voor je donder gereden wordt ben je net een fractie van een sec te laat en dan ben je de klos.
Ik ben benieuwd hoe je het oplost.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:00

Neel"]
[quote="Nathalie schreef:
Wat ik vooral erg vind, is dat er soms zelfs mensen de ring uitkomen en dan het paard even heel hard slaan/trappen en nog een uur doorrijden omdat ie wat fout gedaan heeft.


Dat hebben wij 1x gezien en toen hebben we er ook wat van gezegt. Zo ga je toch niet met een paard om Verward .
[/quote]

Zelfde verhaal hier, ook ik heb er toen iets van gezegd.

Het gaat me echt te ver als iemand zijn paard na de proef nog even flink in de mond rukt en een paar schoppen verkoopt. Het dier heeft dan net een lange teugel gehad aan het eind van de proef (lees: beloning voor inspanning) en weet echt niet meer waar hij of zij voor wordt gestraft. Daarnaast vind ik het sowieso erg zwak als iemand zijn frustraties op een ander levend wezen afreageert. Op een mens is nog tot daar aan toe, die kan zich nog verdedigen. Maar een dier... Ik kan het begrijpen als je baalt van een mislukte proef, maar je op je paard afreageren, dat gaat er bij mij niet in. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:32

Simpel feit blijft wel dat de toeschouwer niet kan voelen wat een paard doet...en dat kan de ruiter wel. Ik kan het natuurlijk niet goedkeuren dat iemand zijn paard zomaar even afstraft voor fouten gemaakt door de ruiter maar ik ben wel van mening dat ons toeschouwers iets met het oog soms ontgaat... Ik heb mijn paard ook wel eens een rot schop verkocht terwijl ik er naast stond... voor iemand aan de kant die zichzelf ook met andere dingen bezig houdt kan dat heel onterecht lijken... als ze het moment gemist hebben waarop mijn paard met mij ging liggen... sory, maar ik laat haar natuurlijk niet haar rug breken op mijn zadel, dan liever een rotschop geven... extreem voorbeeld misschien, maar zo zijn er ongetwijfeld ook kleine/andere dingetjes mogelijk... Zo ken ik ook een meisje die met een dwarslaesie in een rolstoel zit omdat een ander meisje haar hengst niet kon houden... die is bovenop een merrie gedoken en heeft daarbij de ruggegraat van de ruiter verbrijzeld... had wellicht ook niet gebeurd als het paard tijdig op zijn nummer was gezet toen hij de aandacht voor de ruiter verloor... en tsja, ik schop mijn paard niet graag hoor, is gelukkig ook niet nodig (1 keer in 5 jaar tot nog toe) maar jee... hoe hard denken jullie wel niet dat paarden elkaar slaan...die lachen ons misschien wel uit met dat "aaitje"... zal meer een schrikeffect beoogsten dan pijn hoop ik... maar goed, in grote richtlijnen ben ik het wel met jullie eens... maar ik kan het niet zo zwart / wit zien... er zijn nog heel veel grijstinten hoor...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:35

Mijn punt: een paard straf je op het moment dat het iets fout doet en niet pas minuten later, bijvoorbeeld na een proef waarin het paard al een lang teugeltje heeft gehad. Dan heeft het straffen totaal geen effect meer, dan is het IMO vooral het afreageren van frustratie door de ruiter.

En als dit een zich herhalend patroon is, dan vraag ik me af: is in zulke gevallen - en al helemaal voor het paard - het wedstrijdrijden eigenlijk nog wel leuk?

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:41

Ik ben het helemaal met je eens Karin.

Er zijn paarden die gewoon echt r*otzakken zijn. Ik heb er bij zo eentje op stal gestaan. Zodra je hem met rust liet was het goed, liep netjes zijn rondjes. Zodra je hem echt aan het werk wilt zetten gaat hij me toch tekeer. Zelfs zo erg dat een zeer ervaren ruiter die nationaal rijdt er gewoon niet meer opgaat. Dat soort paarden hebben gewoon af en toe een klap op hen donder nodig.

Over het algemeen kunnen mensen niet zo goed hun geduld bewaren en is het paard daar de dupe van. Ik heb heus wel eens tot 100 zitten tellen boven op Nic, maar dan ga ik even stappen, tel rustig even verder Haha! , en moet dan eerlijk zeggen dat ik gewoon niet duidelijk ben geweest met mijn hulpen. Jaaaaaaaaaaaaa.........mensen dat kan ik!!!! Ik kan zeggen wanneer IK iets fout doe *LOL*

Afgelopen weekend is onze pensionhouder met zijn paarden op Almelo wezen springen. Ging super. Hij sprong met een paardje wat voor het eerst Z zou springen. Na 5 goede hindernissen is hij gestopt. Het was een zwaar parcours, paardje had zijn best gedaan en hij wilde hem niet meteen over de zeik helpen met zo'n zwaar parcours. Dat zijn nou de mensen waar ik respect voor heb Paard tevreden, ruiter tevreden, een goede ervaring en dus klaar voor de volgende wedstrijd met veel zelfvertrouwen!

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:48

precies! dat is nou de goede manier van het omgaan met je paard ( ik moet er wel bij zeggen dat ik niet denk dat ik hetzelfde had gedaan )

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:50

Karin schreef:
En als dit een zich herhalend patroon is, dan vraag ik me af: is in zulke gevallen - en al helemaal voor het paard - het wedstrijdrijden eigenlijk nog wel leuk?


Ik werk ook niet omdat ik het zo leuk vind, maar dat is weer erg off-topic Knipoog

Anyway, Vikki heeft een goed punt te pakken. Aan de kant kun je niet zien wat de ruiter voelt.
Ik heb in Almelo ook even tegen 'beste stuurlui' mijn mond opengetrokken omdat ze commentaar hadden op een Z2-amazone die haar paard terecht op zijn donder gaf. Het is zo makkelijk praten langs de kant.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:57

Werken is iets wat moet om in je levensonderhoud te voorzien, wedstrijden rijden doe je - als het goed is - omdat je het leuk vindt. 't Is een hobby en die moet IMO niet tot frustratie leiden. Ik heb dit jaar in Almelo hetzelfde geconstateerd als Nique, vandaar dat ik me in dit topic meng.

En ja, die van ons krijgt ook een flinke schop als-ie zich met zadel en al laat vallen, precies zoals Vikki het beschrijft. Gevaarlijk gedrag wordt niet getolereerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:58

Ik stoor me er ook aan dat als de proef voorbij is het paard ff in de mond getrokken word, tegelijk geschopt enz.

Ga dan nog gewoon een kwartier je paar d aan het werk zetten en sluit dus normaal af.

Of heb het lef hem in de proef een keer aan te pakken.

Dat heb ik bij een clubgenootje een keer gezien, dat paard liet haar ook echt in de steek in de proef.

na 1,5 !! jaar heeft ze hem een keer onder zijn flikker geschopt in de proef en heeft voor de rest een redelijk nette proef gereden.

Toen ze daarna aan mij vroeg hoe vond je het heb ik gezegt dat Dat stukje de beste van de hele proef was Lachen

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:59

Ik bedoelde die opmerking ook met name richting paard. Ik werk om in zijn levensonderhoud te voorzien, dus dan moet hij op wedstrijden voor mij werken Knipoog of hij het nou leuk vindt of niet.