B Afwenden en arbeidsstap, middenstap, halsstrekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

B Afwenden en arbeidsstap, middenstap, halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 12:17

Hoe doen jullie dit?
Tot nu toe heb ik de overgang altijd in de wending gemaakt, maar nu begin ik toch te twijfelen.
toen de proeven net werden ingevoerd is mij verteld dat je de overgang in de wending moet maken
nu zag ik tijdens de wedstrijd dat veel mensen het anders doen,
ze maken eerst de wending en pas als het paard recht is maken ze de overgang.

Wat is nou precies goed?

dan nog de vraag wat jurys het liefste zien bij de middenstap.
ik geef mijn paard altijd wat meer teugel en zorg ervoor dat hij ruimer gaat stappen ( dus niet sneller ).
zonder de extra teugel lijkt me dit erg lastig, toch merk ik dat mijn punten niet erg hoog zijn voor de middenstap.
dit kan natuurlijk ook liggen aan de afwerking, paard komt wel eens tegen de hand.
is het de bedoeling dat je de gehele lijn in middenstap doet, of maar enkele passen?
want in de proef staat daarbij, ik weet niet hoe ik dat moet opvatten

en dan nog een vraagje over halsstrekken.
ook hierbij geef ik mijn paard natuurlijk iets meer teugel en laat ik hem langer worden in de hals.
moet mijn paard hierbij nog keurig aan de teugel lopen of mag hij langer worden?
wat ziet een jury eigenlijk liever? een paard die er een beetje uitkomt maar zijn hals erg lang maakt.
of een paard die netjes rond blijft en zijn hals hierbij wat laat zakken?

alvast bedankt!
groetjes Sanne
Laatst bijgewerkt door PreHungaro op 27-05-10 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:18

eerst wenden en dan overgang deed ik altijd ;)
Maar wel gelijk na het wenden rechtstellen en stappen

FriesWytske

Re: Proef 5 en 6: B Afwenden en arbeidsstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:19

Zoals het er staat. Dus tijdens de wending.

Anoniem

Eerst wenden en dan stappen. In de wending gaan stappen ziet er bijna altijd rommelig uit. Nooit commentaar op gehad

Maydine

Ik maak ook altijd de overgang in de wending en dan rechtstellen in stap, vind ik zelf fijner..
Wat officieel nou moet of mag weet ik niet, dus ik lees ff met je mee ;)

M_i_R

volgens mij is het toch stappen IN de wending, anders had er wel gestaan: Afwenden, daarna arbeidsstap... lijkt mij?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:20

Eérst wenden en dan de overgang. De wending kun je dan mooi als voorbereiding op de aankomende overgang gebruiken.

Smart

Ik dacht ook in de wending, ga met M_I_R mee...

bosperdje

Inderdaad ik sluit me aan bij M_I_R.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:22

M_i_R schreef:
volgens mij is het toch stappen IN de wending, anders had er wel gestaan: Afwenden, daarna arbeidsstap... lijkt mij?

dit dacht ik ook, dus ik doe het ook altijd in de wending.

Hanneke184

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:22

In de wending, er staat EN. Als er daarna staat is het na de wending!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:24

Precies. Dacht ook eerst wenden en dan arbeidsstap. Maar heb hier regelmatig commentaar op gehad. Dat het in de wending moest gebeuren.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:25

Het is inderdaad in de wending op de dvd word het ook gezegd letterlijk dat je in de wending moet gaan stappen

PreHungaro

Re: B Afwenden en arbeidsstap, middenstap, halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 12:28

dan deed ik het dus toch al die tijd goed. Maar begon wel erg te twijfelen toen ik 5 mensen het op de andere manier zag doen. Dan oefen ik gewoon vrolijk verder op deze manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:28

goldwing schreef:
Het is inderdaad in de wending op de dvd word het ook gezegd letterlijk dat je in de wending moet gaan stappen

Vreemd heb er nog nooit commentaar op gehad. En toen dr tijd zei mijn instructrice (ZZ en jury) dat het ook na de wending mocht

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:29

DVD van de dressuurproeven is idd wel handig,daar hou ik me ook gewoon aan.sommige juryleden hebben soms wel eens een andere mening,maar voor jezelf kun je beter altijd dat aanhouden zoals het voorgeschreven word,anders ga je steeds iets veranderen.zeeer vervelend vind ik dat

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:30

Ik doe het altijd in de wending, zoals het ook in de proef staat. Ik heb vaak 7ens hiervoor, dus het moet goed zijn :)

Met middenstap geef ik ook meer teugel, want je paard moet langer worden in de hals. als je geen goede punten hebt, kijk dan eens naar het commentaar. Stapt je paard misschien nog te weinig over? rijd je te weinig terug? etc.

Halsstrekken geef ik zoveel teugel als het paard vraagt. Liefst zien ze neus op kniehoogte, constant. Daarvoor moet je wel een lange teugel geven :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:34

Het is idd IN de wending. Je dient het te laten zien zoals het er staat. De achterlichende gedachte is dat jonge paarden makkelijker een overgang terug kunnen maken in de wending. (althans, dat is door de proevenmakers aan mij uitgelegd).

Met middenstap idd iets meer teugel geven. Als je naar de GP proeven kijkt kan je dit duidelijk zien. Mijn paard stapt een ruime twee hoeven over voor een 7 of een 8.

Met halsstrekken moet je ten aller tijde contact onderhouden. Dit betekent net zo veel teugel geven als je paard vraagt. Probeer hierbij de hals te laten vallen vanuit de schoft. Met teugels op maat maken EERST je buitenteugel bijpakken.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:38

't Is b hè, zo heel gruwelijk veel zal het niet uitmaken. Ook ik heb zevens en achten voor mijn manier van wenden en overgang maken gekregen.
De tip van Mootje over de wijze van teugels op maat maken is ook een goede! banketstaaf als je paard naar binnen valt als je eerst de binnenteugel oppakt.....

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:40

De juryleden die ik ken geven een dikke onvoldoende wanneer je na de wending in stap gaat.

Dat van de teugels zien veel juryleden niet eens als het wel verkeerd gaat. Laatst las ik in een topic dat iemand die nu Z rijd, altijd met links groette en hier nog nooit commentaar op had gehad. Erg slordig van de juryleden...

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 12:52

zo kom je nog eens dingen te weten, dat over teugels op maat maken heb ik wel ooit geleerd, let er nu bijna nooit meer op. Kan dus ook goed dat ik dat verkeerd doe.

Ik heb pas mijn eerste wedstrijd verreden en ben dus nog hard aan het oefenen. De middenstap lukt redelijk, hij snapt nu dat het verruimen is en niet versnellen nu nog wat meer lengte en wat ruimer overstappen.

het halsstrekken gaat voor ons doen ook wel aardig. Het is een Fjord dus perfect halsstrekken zal nooit echt lukken met zo'n speknek. Wel snapt hij nu sinds enkele weken dat hij mijn hand moet volgen ipv de ruimte nemen en omhoog komen.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:57

Inderdaad in de wending :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:59

Mootje schreef:
De juryleden die ik ken geven een dikke onvoldoende wanneer je na de wending in stap gaat.

eigenlijk is dat raar. Dan beoordeel je dus niet de kwaliteit van de overgang maar uitsluitend de plaats. Dat het aftrek oplevert kan ik nog snappen maar een dikke onvoldoende voor iets dat verder netjes wordt uitgevoerd :?

mjhlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:01

ik kreeg laats nog commentaar toen ik het in de wendig deed en een duidelijke 4, dus ik vraag het me inderdaad ook af

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:07

Welk commentaar kreeg je hierop dan?

Lielle, zeg twee punt aftrek... Dus een 4 ipv een 6!