Druk, getolereerd in de B?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJolijn

Druk, getolereerd in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 09:56

Het zit zo:
Mijn arabiertje loopt opzich heel ontspannen en aan de teugel, stap, draf en galop.
Maar na de galop wil ze vaak sneller draven, en dan loopt ze ook niet meer aan de teugel.
Na 1-2 rondjes (ligt er net aan hoe het gaat) heb ik haar wel weer op normaal tempo en weer ontspannen.

Nu was mijn vraag, wordt dit getolereerd in de B?
Want opzich wil ik wel B gaan starten, maar dat vraag ik me dus af.

Ik heb nu 2 keer een onderlinge wedstrijd gereden, 1 x op "save" (dat ze vooral rustig bleef zegmaar), het resultaat : 194 punten.
1 x gingen we er echt voor (dus echt duidelijkere overgangen rijden, een beetje met meer lef rijden zeg maar), voor mn gevoel ging die proef minder als de vorige, omdat ik door de sneeuw 2 maanden niet heb kunnen trainen, maar het resultaat: 196 punten!

Wat vinden jullie, gewoon gaan proberen?
Ik ga zoiezo de komende tijd nog een onderlinge wedstrijd rijden, maar wil eigenlijk ook wel offiecieël gaan starten.

Even voor de duidelijkheid: ik heb les, en het gaat ook al beter. Vorig jaar was ze na de galop bijna niet meer te rijden, dan moest je minstens 15 minuten stappen. Nu kunnen we dus gewoon doordraven, al is ze wel 2 rondjes wat druk.

xJolijn

Re: Druk, getolereerd in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 11:28

Niemand?

Trouwens, mijn paardje is 21, maar dat zie je niet, want ze heeft energie voor 10!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:30

Gewoon doen, mijn pony was toen ik net begon met wedstrijden ook erg enthousiast. Mijn Voorleester kon het soms maar net bijhouden :') De punten waren toen wel iets minder omdat het gehaast was, maar ik reed toch standaard wel een winstpunt.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 11:32

Oke, bedankt.
Mijn voorleester moet ook erg haar best doen, maar ik had er bij de onderling wedstrijden geen commentaar op.

Was met de 194 punten 6e van de 28, en met de 196 punten 5e van de 30. Dat vind ik opzich wel netjes.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:52

Spanning wordt wel vrij zwaar aangerekend, omdat je zonder ontspanning in feite helemaal klaar gereden bent, maar als het alleen om de galop gaat en hij herstelt zich erna weer goed, och, dan weet je ook dat je op de andere onderdelen dus wat moet compenseren.
Punten voor onderling zijn vaak niet zo representatief, meestal moet je er 10-20 punten aftrekken, maar goed, inmiddels heeft hij ook alweer eea bijgeleerd natuurlijk.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 11:57

Urielle schreef:
Spanning wordt wel vrij zwaar aangerekend, omdat je zonder ontspanning in feite helemaal klaar gereden bent, maar als het alleen om de galop gaat en hij herstelt zich erna weer goed, och, dan weet je ook dat je op de andere onderdelen dus wat moet compenseren.
Punten voor onderling zijn vaak niet zo representatief, meestal moet je er 10-20 punten aftrekken, maar goed, inmiddels heeft hij ook alweer eea bijgeleerd natuurlijk.

Ja,idd, onderlinge wordt nooit zo streng beoordeelt. Het gaat dus (voor de duidelijkheid) niet om de galop, dat gaat opzich wel ontspannen, alleen in de draf erna is ze even 1-2 rondjes wat gespannen.
Ik vind het ook gewoon leuk om mee te doen, en om ervaring op te doen en te kijken hoe het gaat.

Ze is echt een heethoofd, dus toen we op onderlinge gingen dachten we dat ze heel druk zou zijn. Maar niets was minder waar, ze liep net zo rustig als thuis, alleen dus de spanning even weg na de galop(hebben we thuis ook).

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:21

Kijk, je streeft natuurlijk naar een perfecte proef, zonder rennen, spanning etc. Maar zeker voor de B wordt het minder zwaar gerekend als je pony niet optimaal in ontspanning en aanleuning loopt. B is immers de beginnersklasse. Dus ik zou gewoon lekker B gaan starten, en aan de spanning werken. Als je dat ook voor elkaar hebt, haal je alleen maar hogere punten :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:31

ja dat denk je,maar ook in de B wordt het je echt wel aangerekend,omdat ontspanning een basisvoorwaarde is.

tuurlijk kun je dan nog best je WP halen als je de rest erg netjes rijdt.

spunky_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 18:13

kun je niet op een andere pony? en anders: trainen trainen trainen! je kan et wel!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 20:24

Nee, ik wil niet op een andere pony, deze pony is van mij. Ik heb er nog wel eentje, maar die heeft spat en kan niet tot nauwelijks meer bereden worden. Tuurlijk is het veel trainen, ik heb elke week priveles.

Jacqanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:23

trainen trainen trainen. mij paard viel na de galop ook heel erg uit elkaar en beetje rennenrig. probeer rustig de overgang te maken. en wat ik nu doe is zo snel mogelijk na de stap zodat die niet kan rennen. en dan wordden de overgangen vanzelf makkelijker. en je kunt het eerste half jaar ook je wedstijden zien als oefening. want daar reageren ze ook weer anders en het is gewoon trainen trainen en nog eens trainen en dan komen jullie er wel.!
veel sucses.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 11:53

Bedankt, ik ga straks weer rijden :)