Lengte dressuurzweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije031

Lengte dressuurzweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 11:15

Hoi,

Ik weet niet of dit onderwerp al eens is besproken, maar ik had een vraag wat betreft de lengte van je dressuurzweep.
Ik heb deze discussies al vaak gevoerd en iedereen zegt weer wat anders.

Ik heb onlangs een nieuwe dressuurzweep gekocht. De verkoopster meldde hierbij dat een dressuurzweep 1.10m mocht zijn inclusief verlengstuk(het touwtje of klepje). Ik heb deze zweep gekocht, kom op concours en wordt er gelijk op aangesproken.

De één zegt dat het 1.10m mag zijn zonder verlengstuk. de ander weer met verlengstuk. dan heb je nog de mogelijkheid dat het verlengstuk slap hangt of gespannen is. Ik heb maar weer een nieuwe kortere zweep voor op concours gekocht om van het gezeur af te zijn, maar was nou toch wel benieuwd of iemand mij die nu echt met zekerheid kan zeggen hoelang je dressuurzweep werkelijk mag zijn, met of zonder verlengstuk.

Groetjes,

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:16

1 meter intotaal dacht ik

ik heb altijd zwepen van 1,20 excl verlengstuk ik word hier nooit over aangesproken omdat ik hem ruim onder het handvat vast heb ik kan niet rijden als ik hem vast heb bij het handvat

Daarbij start ik eigenlijk bijna nooit met zweep alleen met los rijden maar als ik start met zweep heb ik gewoon die van 120 hoor

mocht ik er over aangesproken worden leg ik hem gewoon weg gelukkig is dit nog nooit gebeurt

Sim

Re: Lengte dressuurzweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:20

Dit staat gewoon in het disciplineregelement Dressuur op de site van de KNHS vermeld. Geen discussie over mogelijk dus en simpel zelf op te zoeken.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:22

De regels van de zwepen zijn op 1 april weer herzien en nu mag een zweep weer 1,20 zijn, dit is de totale zweep
Ik had het probleem toendertijd opgelost door de verstelbare zweep te kopen die kon je verstellen van een 1,10 tot 1,30

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:26

Ik rijd al jaaaaaren met mijn 120 zweep nooit wat van gezegt

Maargoed zoals ik al zij had ik hem ruim onder het handvat vast

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:31

inderdaad 1.20 incl. fliebertje bij paarden.
bij pony's 1.10

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:54

Dit is een reglementsvraag. Bij deze dus een slotje hier.