Wel / niet "aan de teugel" in de B, blijft een struikelblok!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Wel / niet "aan de teugel" in de B, blijft een struikelblok!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 19:00

Ik kom het erg vaak tegen;

- "Ik wil graag B starten, maar mijn paard loopt nog niet aan de teugel, kan ik nu geen wp meer rijden?"
- "Binnenkort onze eerste wedstrijd, mijn paard loopt alleen nog niet aan de teugel, is dit erg?"
- "Help! Mijn paard wil niet aan de teugel, dan maar niet starten?"

En altijd kom je tegen; "Nee een paard hoeft in de B niet aan de teugel".

Echter klopt dit wel, maar wat wel erg belangrijk is, een ontspannen paard met een ontspannen ruiter erop. Die lekker rustig hun B proefje door sturen. Geen trek of pluk werk, nee rustig en ontspannen! Een constante hoofdhouding, en nee dan is het absoluut niet erg als je paard niet recht met z'n hoofd op de loodlijn loopt.

Echter, wanneer jullie als combinatie lekker rustig en ontspannen aan het rijden zijn, zie je dit al snel terug in de houding van het gehele paard EN de ruiter. Al snel gaat je paard dan ook nageven. Het geeft een prettig en rustig beeld, en je zult zien als de spanning er wat af is dat je paard al snel "aan de teugel" loopt. Ofwel lekker nagevelijk, die de hand wil volgen, en een prettig beeld geeft om naar te kijken.

Dus, niet druk maken om of je paard wel of niet aan de teugel loopt. Werken aan de ontspanning, niks afdwingen en gewoon met plezier op concour gaan! Dat werpt zoveel meer vruchten af, dan gaan hannesen over dat "aan de teugel" lopen. :)

Succes met de eerste wedstrijden allemaal! +:)+

Janine1990

Re: Wel / niet "aan de teugel" in de B, blijft een struikelblok!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:04

Er wordt op wedstrijden ook niet gesproken over aan de teugel, maar over de aanleuning.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 19:06

Klopt, echter kom je hier dus constant toppic met aan de teugel tegen. Vandaar dat ik dat ook gebruik hierin. Zelf heb ik het liever over de nageeflijkheid. Kwam laatst nog een heel mooi toppic erover tegen, zal hem even opzoeken.

Edit: [RT-D] De juiste nageeflijkheid....
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 17-05-10 19:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:06

Jonge kinderen leren op maneges al snel dat je goed kan rijden als je je paard aan de teugel kunt rijden.
Alleen worden daarbij niet geleerd dat je aan de teugel hebt, en aan de teugel... En wat het verschil is.

MCGlinster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:57

Bij mijn vorige paard kreeg ik in de B vaak als commentaar "niet nageeflijk genoeg" en ook wel weer eens "te diep". Dus niet elk jurylid denkt er hetzelfde over. En mijn paard liep beslist niet met zijn neus in de lucht ofzo.

ninatjeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:35

Tja het lijkt mij dat als je een paard goed ontspannen hebt lopen, goed aan de hulpen e.d. dat hij zelf wel de aanleuning gaat zoeken.

Als je dit nog voor elkaar hebt, lijkt het mij wellicht wijs eerst door te lessen voor je op wedstrijd gaat.

Uitzonderingen daar gelaten uiteraard.

famw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:46

Het is ook niet echt nodig,

maar ik vind dat je wel een andere 'binnen komst' maakt. Behalve natuurlijk als er alleen maar word getrokken en geplukt..