Waar valt een haflinger onder bij officiele wedstrijden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bianc_Sten

Waar valt een haflinger onder bij officiele wedstrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 22:51

Hallo bokkers

Miss een domme vraag maar toch stel ik hem want ik kan er geen info over vinden
Ik wil graag officiele wedstrijden gaan rijden met mijn haflinger
Haflinger vallen onder de paarden qua ras maar hebben de lengte van een pony
Nu moet ik een startkaart aan vragen en vroeg me dus af of ik dan een pony startkaart moet aan vragen of een paard
Ik ben zelf 29 jr dus ik moet zoizo tussen de paarden rijden dat is 1 ding wat ik zeker weet.
Oh en ook hoorde ik dat haflingers geen knotjes en dat soort dingen hoeven te hebben
Is dat zo, en zo ja mogen ze dan wel gewoon knotjes en/of hengsten vlechten hebben
Ik heb altijd alleen maar on officiele wedstrijden gereden dus weet hier het fijne niet van

MariekeS_

Re: Waar valt een haflinger onder bij officiele wedstrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:14

KNHS wedstrijden gaan op stokmaat, een Haflinger is dus een pony :)
18+ moet je tussen de paarden rijden en zal je dus een paardenstartkaart aan moeten vragen.
Je Haf hoeft alleen niet gemeten te worden aangezien de stokmaat door jouw leeftijd niet meer van toepassing is.

Haflingers hoeven inderdaad ook niet gevlochten te worden voor wedstrijden maar het mag wel. Ik merk zelf dat juryleden het alleen wel op prijs stellen als de manen gevlochten zijn...dan is de hals goed zichtbaar :)

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:16

De manen van mijn haf hangen ook gewoon los naar 1 kant. Netjes wit gewassen met zilvershampoo. Al die moeite die ik daarvoor doe, daar ga ik vlechten niet meer bij op tellen. Heb er overigens nog nooit commentaar over gehad, en ze kunnen aan de andere kant de hals ook zien :)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:19

Je krijgt er geen commentaar op omdat het bij een Haflinger mag; met losse manen de wedstrijd rijden. Maar je krijgt van de meeste juryleden wel minder punten dan wanneer je ze wel invlecht.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:24

hier telt jou leeftijd. dus maakt het niet uit op welke pony (of paard) je rijd. je moet starten bij de paarden.

ben je onder de 18 dan geld de stokmaat van je pony. dus een kind op een fries, te grote haflinger (boven de 156cm als ik het goed heb) en paard moet ook starten bij de paarden.

je hoeft inderdaad niet te vlechten. het staat als het goed is ergens in het regelement. en misschien ook in je proevenboekje (kan niet meer herinneren waar ik het gezien heb.)
niet alle jury's vinden het prettig. (in principe mogen ze volgens mij ook niet meer of minder punten geven, maar blijft een jury sport)
maar heb met me shet zelfs gehad als ik wel gevlochten had dat ik veel minder punten en een opmerking kreeg bij een jury dan als ik losse manen en staart had.
je merkt het snel genoeg.

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 23:41

Thanks voor de tips ,,Mijn haf heeft aan 2 kanten manen dus dat word een hengstenvlecht op de huid aan beide kanten
ik ga morgen gelijk een aanvraag doen
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat het binnen is.
Bij die stal genoot van me waren ze er al binnen 3 weken en morgen heeft ze haar 1ste wedstrijd, (op een fries)

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:06

De startkaarten zijn tegenwoordig snel binnen. 1/2 week heb je hem wel in je brievenbus liggen :)