Wat is bestgaand rijpaard precies?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasterina

Wat is bestgaand rijpaard precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 14:42

Hallo bokkers :wave:

Ik weet niet of dit goed sta? Ik hoop het wel!
De titel zegt het eigenlijk al een beetje, ik wou me graag ervoor opgeven maar toen dacht ik eigenlijk wat voor een regels etc gelden er? Ik las al dat je dekje zadel vormig moest zijn, klopt dit? En wat moet je precies doen etc?
Op de knhs kon ik het niet vinden.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Ciau :evaw:

Tigra_

Re: Wat is bestgaand rijpaard precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:01

Waar wil je je opgeven dan?
Neem aan dat je daar wel informatie kunt aanvragen?
Anders zou je het knhs kunnen bellen en volgens mij hebben stamboeken onderling ook zoiets als best gaand rijpaard. Maar ben daar niet zeker van.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 20:03

In driel, gewoon een normale wedstrijd..
Anders zal ik daar wel even vragen ja want hier blijft het een beetje stil :o
Bedankt! ik ga wel even bellen :D

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:21

Omdat dit een wedstrijdvraag is past het beter op WD-V dan SV, daarom verplaats ik het daarheen :)

scooby1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:51

Hee,

ik heb ook een paar keer meegedaan aan bestgaand rijpaard. Ik mocht toen helemaal geen dekje onder mijn zadel en in de ring moest ik gewoon stappen draven en galopperen, dan kiest de ringmeester het paard met de mooiste gangen. Je moet dus ook heel ruim stappen draven en galopperen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:17

Heb je echt een goed paard met uitstraling? Anders hoef je eigenlijk niet eens mee te doen. Idd wint het paard dat zich het beste laat zien.
Overigens zijn het geen ringmeesters maar juryleden die in het midden staan om te beoordelen ;)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:01

Bestgaand rijpaard is een rubriek waar de paarden of pony's beoordeeld worden op de bewegingen onder het zadel. Meestal worden de gangen getoond in de arbeids- of middengangen. Je toont de stap, draf en galop op beide handen. De jury welke in het midden van de ring staat zal dit alles beoordelen.
Het gaat om de ruimte van de beweging, de takt, regelmaat, souplesse en of het dier zichzelf goed draagt. Let wel op, je kan tijdens je proeven nog zo veel bovenin rijden, bij bestgaand hoeft dat niet!
Je dient je paard voor te stellen met een zo klein mogelijk zadel, dat wil zeggen zonder shabrak of met zadelvormig shabrak. Zo kan de bouw van het dier goed beoordeeld worden.