Doorzitten L1 ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Doorzitten L1 ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 22:53

Misschien loopt hier al wel een topic over, maar deze heb ik niet kunnen vinden.

In het L1 moet je vaak wisselen van doorzitten naar lichtrijden. Nu vroeg ik me af of het in de tussenstukken toe is gestaan door te blijven zitten.

uit proef 9:
Bijvoorbeeld: E linkerhand en overgang arbeidsdraf, voor A doorzitten, A afwenden en arbeidstap.
Mag ik hier bij E al direct door gaan zitten (het is immers VOOR A)?

Ander voorbeeld: K-X-H gebroken lijn doorzitten, tussen C en M arbeidsstap.
Het stuk tussen H en C, mag/moet je dit doorzitten?

uit proef 10:
X volte 15 meter doorzitten, B rechterhand, voor A doorzitten.
Het stuk tussen X - B - A mag/moet je dit doorzitten?

Ik heb hier al verschillende antwoorden op gehad. De een zegt lichtrijden tenzij doorzitten word gevraagd: dus lichtrijden.
Maar zeker waar genoemd wordt VOOR letter, dit kun je nogal breed oppakken. Ook zijn sommige stukken zo kort om weer licht te gaan rijden, of ik me af vraag of dit wel echt de bedoeling is.

Vandaar deze vraag.

Talishe

Re: Doorzitten L1 ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:55

Ik denk dat de jury hier niet al te moeilijk over doet.
Ik heb allebei wel eens gedaan, dus of lichtrijden elke keer of blijven doorzitten en nooit commentaar gehad.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 00:07

Ik zit het me ook vaak af te vragen. Vind het namelijk heel rommelig dat steeds veranderen. Ook in een proef moet je van stap naar draf in de hoek en dan volgende hoek gebroken lijn doorzitten. Ik ben toen gelijk gaan doorzitten maar had voor het in draf gaan een 5 omdat ik niet was gaan lichtrijden. Dit was wel tijdens een onderlinge wedstrijd maar toch.
Heb ook wel eens in een M proef een stukje lichtgereden en daar heb ik dan weer geen commentaar voor gekregen :P. Denk dat het heel erg van de jury afhangt maar ik zou gewoon blijven doorzitten als jij dat fijner vindt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:00

Je moet officieel lichtrijden na de onderdelen waar doorzitten wordt gevraagd.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat het niet altijd opgemerkt wordt ald je het niet doet. Maar als het wel gezien wordt kost het je een punt per onderdeel.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 08:42

Oke, en hoe zit het dan bij de stukken waar staat VOOR A doorzitten. Er staat niet bij hoe ver voor A. In het eerste voorbeeld, om dan bij E meteen door te gaan zitten is dit wel toegstaan? Of is het echt de bedoeling eerst licht te gaan rijden en vervolgens weer door te gaan zitten?

Ik vind het zelf inderdaad ook erg rommelig en moeilijker mijn paard hierdoor aan de hulpen te houden.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:53

Volgens mij maakt het niet zoveel uit, ik deed het allebei wel eens en nooit ook maar een opmerking of lager punt door gehad van de jury. Denk als je het officieel echt helemaal goed wil doen, dat je eerst even een paar passen lichtrijdt en dan gaat doorzitten, maar echt belangrijk is het volgens mij niet :)

Ik vind dat laatste wat je zei wel een beetje vreemd eerlijk gezegd, moeilijker aan de hulpen te houden.. zoveel verschil is het toch niet, lichtrijden of doorzitten? :o? Het lijkt me hooguit wat verwarrend voor jezelf..

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:04

De stukken waar staat "voor A doorzitten" daar gaat meestal een oefening aan vooraf voordat in het proevenboekje staat voor A doorzitten dus dit moet dan ook na de oefening....

dus jouw vb eerst bij E afwenden overgang arbeidsdraf en daarna pas gaan doorzitten...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:37

op de dvd knhs proeven staat hier voorbeeld proeven van. Daar gaat de opgenomen ruiter echt iniministukjes lichtrijden, wordt je bijna zenuwachtig van maar hij doet het wel zoals het in de proef omschreven staat.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:45

Ik heb net de jury-opleiding achter de rug, en kan daar wel een antwoord op geven. Je mag officieel niet door blijven zitten. Ui t proef negen zoals genoemd, voor A doorzitten, dat betekent dat je zoveel voor A gaat doorzitten als nodig is om een overgang goed te maken. Meestal is dat gewoon bij het ingaan van de hoek, tussen K en A.
Het tweede voorbeeld, zou je gewoon kunnen blijven zitten, het stukje lichtrijden is dan zo klein dat je het beeld alleen maar onrustig maakt.

Als je gaat lichtrijden waar doorzitten gevraagd wordt, of blijft doorzitten waar je moet lichtrijden, wordt het cijfer dat je voor de oefening zou krijgen, met 1 punt verminderd. Stel, je rijdt die gebroken lijn doorzitten, maar je blijft lichtrijden. Het figuur is goed voor een 7. Dan krijg je een 6 op je protocol, omdat je niet hebt doorgezeten.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:48

Kijk eens de dvd van de dressuurproeven. Wordt het allemaal uitgelegd :)

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:41

Maar... in proef 5 of 6 van de dvd zit zij het laatste stuk ook door (vanaf afwenden tot A afwenden, G(?) halthouden en groeten) terwijl dat niet in de proef genoemd wordt.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:09

uit proef 10:
X volte 15 meter doorzitten, B rechterhand, voor A doorzitten.
Het stuk tussen X - B - A mag/moet je dit doorzitten?

je moet pas voor a gaan doorzitten,
dit stukje heb ik 1 x fout gedaan, je hebt die volte linksom, volte rechtsom, als je met die volte klaar bent moet je weer lichttrijden,

zoals je zei in
Ander voorbeeld: K-X-H gebroken lijn doorzitten, tussen C en M arbeidsstap.
Het stuk tussen H en C, mag/moet je dit doorzitten?

tussen c en m, is toch wel een aardig stukje, dus daartussen kun je doorzitten en terug naar stap, hoe hoger je komt hoe meer wisselingen je moet kunnen rijden, dus je moet tussen c en m ook echt doorzitten en terug naar stap.
tussen h en c moet je btw, lichtrijden.

dat voor a doorzitten, a afwenden en 5 meter wijken.
ik doe meestal als ik net na de F of de K ben.