Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Looks schreef:Heb je nooit op vreemd terrein geoefend? Dat is misschien wel zo handig, want jij bent straks ook nog gespannen, en voor hen is het dan ook allemaal nieuw. Zou gewoon eerst op vreemd terrein oefenen, zonder wedstrijd, en dan kijken of het kan met of zonder longeren. Mijn jonge paarden longeer ik niet vantevoren, ze zijn dan wel wat drukker, maar dat is dan maar jammer voor mij, ik kan er niet op rekenen dat ik overal kan longeren, dus ik en mijn paarden moeten daar maar aan wennen.
kleinvosje schreef:Je hebt het over het pinksterconcours in hoogland he? Kun je niet vrijdagavond met je paarden ernaartoe rijden, en ze aan het handje daar een beetje rond laten stappen? Er staan wel hekken omheen, maar volgens mij kun je nog redelijk in de buurt van de springring komen.
Als je bang bent dat je ze niet meer aan het lopen kunt houden in de ring, zou ik zeker niet gaan longeren...
jessje schreef:Hoe ik het doe: zadelen in de vrachtwagen, uitladen, meteen erop en zsm weg van de vrachtwagen (iemand blijft bij ander paard, eventueel hooi of korrels voorzien om diens aandacht af te leiden)
Ik hou niet van aan de hand stappen in een omgeving waar zoveel nieuwe prikkels zijn, erop heb je veel meer controle vind ik.
Longeren doe ik ook niet aan, ik zie daar geen voordeel in en op wedstrijden met veel jonge paarden vind ik het niet altijd veilig wanneer anderen dit tussen de vrachtwagens doen, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Ik ga zeker niet te lang stappen, in mijn ervaring zijn zien ze dan alles en zijn ze nog veel sneller afgeleid. Ik ga gewoon gelijk aan het werk, rustig arbeidsdrafje.
Mijn paarden zijn springpaarden, ik let er bij de eerste parcours in de paddock wel heel erg op dat ik niet net aan de hindernis langskom wanneer een ander paard springt, dit vinden veel paarden heel eng is mijn ervaring.
Eerste sprongetje doe ik altijd gewoon de balkjes op de grond, daarna heel rustig een paar sprongetjes, maar met die jonkies echt niet veel.
In het parcours ga ik goed rond, ik let echt niet op die 45 sec die je krijgt normaal. Let wel, ik ga niet in een sukkeldrafje rond, maar probeer hen mooi in een goed tempo te laten galloperen. Imo is het belangrijkste in de eerste parcours dat ze voorwaarts denken en blijven lopen.
De eerste sprong laat ik meestal eens zien voor ik start, gewoon even voorstaan en belonen. En dan start ik
kleinvosje schreef:Ok, dan had ik het verkeerd begrepen. De B duurt de hele ochtend, tenminste dat was de afgelopen jaren zo. Het werkt op inschrijving, je kunt je dus als laatste op de lijst laten zetten, en ze vroeg het land op gooien. Zelf even met de auto heen en weer om parcours te lopen, en dan je paarden halen. Is een optie, weet niet of het haalbaar is voor jou!