Met jonge paarden voor eerst op wedstrijd? Longeren of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ArabicQueen

Met jonge paarden voor eerst op wedstrijd? Longeren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 19:16

Hoi bokkers,

Ik heb 22 mei wedstrijd met 2 paarden.
Voor mijn paarden is het de eerste keer dat ze mee gaan op concours.
Nu is dus mijn vraag .. zal ik ze thuis eerst even longeren of zal ik dat op de wedstrijd doen of helemaal
niet longeren??

Ook heb ik nog een vraag hoe houd ik de ene bezig in de vrachtwagen als ik de ander aan het rijden ben. Ze zijn erg aan mekaar gehecht.

Ik hoop op bruikbare tips!!

Urielle

Re: Met jonge paarden voor eerst op wedstrijd? Longeren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:15

Ik zorg de eerste wedstrijd altijd dat ze alleen gaan dat sowieso, dan zijn ze meer op jou gericht. Verder kies ik een kleinschalige wedstrijd uit, met longeerfacaliteiten en trek ik zeker 30 minuten uit voor het gewoon aan de lijn laten kijken en de spanning eruit lopen. Maar dat is mijn manier.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 20:18

Thnx voor de tips..

Wedstrijd is best groot... maar die heb ik juist gekozen omdat ik weet dat ik hier de ruimte en rust heb om ze even te kunnen longeren.
Ook heb ik er juist voor gekozen ze beide mee te nemen om ze er alvast aan te laten wennen dat als de een weg is de andere gewoon rustig moet blijven staan..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:32

Ik ben gewoon gaan rijden. :D

Alles was nieuw en eng, dus lette ze heel goed op mij. :j Later kon ze pas onderscheid maken tussen extra eng en minder eng, dan wordt het pas lastiger. :7

helina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:34

ik rij gewoon de spanning er uit gewoon wat langer inrijden, en neem ze meestal eerst mee naar een onderlinge ofzo.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:34

Ik ben ook gewoon gaan rijden.
Denk dat het per paard verschillend is.
Mijn paard had ik uberhaupt nog nooit gestresst meegemaakt dus dat verwachtte ik ook niet op de wedstrijd. En dat was goed ingeschat. :)
Als je je er fijner bij voelt zou ik lekker longeren van tevoren.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:09

Ik longeer niet, doe ik thuis ook niet voordat ik erop ga.
Indien nodig ga ik wel eerst even aan de hand een rondje stappen en dan erop.
Zorg wel dat ik er ruim optijd opzit zodat ik in alle rust kan losstappen en zo de meeste spanning al voldoende kan afvloeien.

Daarbij neem ik paarden die snel gespannen zijn vóór de eerste wedstrijd al een keer mee naar les op een vreemde locatie.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:11

Urielle schreef:
Ik zorg de eerste wedstrijd altijd dat ze alleen gaan dat sowieso, dan zijn ze meer op jou gericht.

Dit doe ik ook zo.
Pas na enige ervaring neem ik er twee tegelijk mee.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:12

Die van mij heeft afgelopen zondag zijn debuut gehad (wordt in juni 5) ook meteen groot concour, ben meteen opgestapt! Kun je niet alvast een keer oefenen met 1 achterlaten op de vrachtwagen? Bijv. op de vereniging?

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:12

ik zou ik gaan longeren als ik jou was gewoon erop en gelijk gaan rijden en bezig houden (slangenvoltes,overgangen) dat ze bij jou blijft en tuurlijk zal ze misschien wel schrikke maar als het een jong paard is geeft dat toch niet?
gewoon gaan rijden ermee!! hoelanger je ze gaat longeren hoe meer conditie ze krijgen en als ze jong zijn willen ze dat nog wel eens tegen je gaan gebruiken.

suc6

Looks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:33

Heb je nooit op vreemd terrein geoefend? Dat is misschien wel zo handig, want jij bent straks ook nog gespannen, en voor hen is het dan ook allemaal nieuw. Zou gewoon eerst op vreemd terrein oefenen, zonder wedstrijd, en dan kijken of het kan met of zonder longeren. Mijn jonge paarden longeer ik niet vantevoren, ze zijn dan wel wat drukker, maar dat is dan maar jammer voor mij, ik kan er niet op rekenen dat ik overal kan longeren, dus ik en mijn paarden moeten daar maar aan wennen.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 10:40

Looks schreef:
Heb je nooit op vreemd terrein geoefend? Dat is misschien wel zo handig, want jij bent straks ook nog gespannen, en voor hen is het dan ook allemaal nieuw. Zou gewoon eerst op vreemd terrein oefenen, zonder wedstrijd, en dan kijken of het kan met of zonder longeren. Mijn jonge paarden longeer ik niet vantevoren, ze zijn dan wel wat drukker, maar dat is dan maar jammer voor mij, ik kan er niet op rekenen dat ik overal kan longeren, dus ik en mijn paarden moeten daar maar aan wennen.

Ja ik wel maar ik heb hun beide nog maar 2 keer mee gehad op vreemd terrein..
Ik ken het wedstrijd terrein.. en er is ruimte zat om te longeren. Ben meer bang dat ze in het spring parcour niet te rijden zijn ivm tenten veel publiek etc dat zijn ze niet gewend.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:43

Je hebt het over het pinksterconcours in hoogland he? Kun je niet vrijdagavond met je paarden ernaartoe rijden, en ze aan het handje daar een beetje rond laten stappen? Er staan wel hekken omheen, maar volgens mij kun je nog redelijk in de buurt van de springring komen.
Als je bang bent dat je ze niet meer aan het lopen kunt houden in de ring, zou ik zeker niet gaan longeren...

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:44

Moet je dus springen? Zijn er niet oefenparcoursen bij je in de buurt? Daar zou ik er eerst 2/3 van rijden, dan wennen ze vast een beetje aan de opstelling van het parcour en boompjes en zo. Misschien een keer voor die tijd een voor een BB starten, zo pakte ik het aan.

En inderdaad, gewoon gelijk erop. Als je eerst een rondje aan de hand stapt, kun je wel aan zien hoe hij is (rustig/onrustig). Als je erop stapt en paard wordt heet, gelijk wegdraven of zo?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:45

waarom zou je ze niet even aan het lijntje gooien???

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:49

of je ter plaatse moet longeren of niet hangt echt van je paarden zelf af.
Voorzie iemand extra om in geval van nood bij het achterblijvende paard te blijven, niets zo vervelend als 2 paarden die paniekerig op elkaar blijven roepen, waarvan eentje nog eens de boel probeert af te breken.
ik heb mijn paard gewoon meegenomen met een vreemd paard samen zodat ze het niet vervelend vond alleen achter te blijven. een goed gevuld hooinet en mevrouw was tevreden. Opgezadeld en opgestapt zonder problemen. Ik moest natuurlijk wel maar een dressuurproefje rijden, maar moest wel langs de springparcours en dit vond ze allemaal ok. Dus hangt echt van je paard af. Mijn vorige zou ik eerst een halfuur moeten laten lopen en luid briesen aan de longe vooraleer ik erop zou geraakt hebben...

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:51

Zo snel mogelijk bij de vrachtwagen of trailer vandaag om extra spanning te voorkomen. Direct opstappen en niet eerst longeren.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:52

Hoe ik het doe: zadelen in de vrachtwagen, uitladen, meteen erop en zsm weg van de vrachtwagen (iemand blijft bij ander paard, eventueel hooi of korrels voorzien om diens aandacht af te leiden)
Ik hou niet van aan de hand stappen in een omgeving waar zoveel nieuwe prikkels zijn, erop heb je veel meer controle vind ik.
Longeren doe ik ook niet aan, ik zie daar geen voordeel in en op wedstrijden met veel jonge paarden vind ik het niet altijd veilig wanneer anderen dit tussen de vrachtwagens doen, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Ik ga zeker niet te lang stappen, in mijn ervaring zijn zien ze dan alles en zijn ze nog veel sneller afgeleid. Ik ga gewoon gelijk aan het werk, rustig arbeidsdrafje.

Mijn paarden zijn springpaarden, ik let er bij de eerste parcours in de paddock wel heel erg op dat ik niet net aan de hindernis langskom wanneer een ander paard springt, dit vinden veel paarden heel eng is mijn ervaring.
Eerste sprongetje doe ik altijd gewoon de balkjes op de grond, daarna heel rustig een paar sprongetjes, maar met die jonkies echt niet veel.

In het parcours ga ik goed rond, ik let echt niet op die 45 sec die je krijgt normaal. Let wel, ik ga niet in een sukkeldrafje rond, maar probeer hen mooi in een goed tempo te laten galloperen. Imo is het belangrijkste in de eerste parcours dat ze voorwaarts denken en blijven lopen.
De eerste sprong laat ik meestal eens zien voor ik start, gewoon even voorstaan en belonen. En dan start ik :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:55

kan het met het bovenstaande helemaal eens zijn.......... niet trutten, gewoon rijden :)

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 11:06

kleinvosje schreef:
Je hebt het over het pinksterconcours in hoogland he? Kun je niet vrijdagavond met je paarden ernaartoe rijden, en ze aan het handje daar een beetje rond laten stappen? Er staan wel hekken omheen, maar volgens mij kun je nog redelijk in de buurt van de springring komen.
Als je bang bent dat je ze niet meer aan het lopen kunt houden in de ring, zou ik zeker niet gaan longeren...

Ja klopt! Ik ga naar hoogland ja... Nee ben juist bang dat ze gaat rennen..

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 11:09

jessje schreef:
Hoe ik het doe: zadelen in de vrachtwagen, uitladen, meteen erop en zsm weg van de vrachtwagen (iemand blijft bij ander paard, eventueel hooi of korrels voorzien om diens aandacht af te leiden)
Ik hou niet van aan de hand stappen in een omgeving waar zoveel nieuwe prikkels zijn, erop heb je veel meer controle vind ik.
Longeren doe ik ook niet aan, ik zie daar geen voordeel in en op wedstrijden met veel jonge paarden vind ik het niet altijd veilig wanneer anderen dit tussen de vrachtwagens doen, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Ik ga zeker niet te lang stappen, in mijn ervaring zijn zien ze dan alles en zijn ze nog veel sneller afgeleid. Ik ga gewoon gelijk aan het werk, rustig arbeidsdrafje.

Mijn paarden zijn springpaarden, ik let er bij de eerste parcours in de paddock wel heel erg op dat ik niet net aan de hindernis langskom wanneer een ander paard springt, dit vinden veel paarden heel eng is mijn ervaring.
Eerste sprongetje doe ik altijd gewoon de balkjes op de grond, daarna heel rustig een paar sprongetjes, maar met die jonkies echt niet veel.

In het parcours ga ik goed rond, ik let echt niet op die 45 sec die je krijgt normaal. Let wel, ik ga niet in een sukkeldrafje rond, maar probeer hen mooi in een goed tempo te laten galloperen. Imo is het belangrijkste in de eerste parcours dat ze voorwaarts denken en blijven lopen.
De eerste sprong laat ik meestal eens zien voor ik start, gewoon even voorstaan en belonen. En dan start ik :D

Thnx! Bedankt voor je advies... Met longeren bedoelde ik meer mijn doel dat ze niet te fris zijn en dat ze beetje hun frissigheid kwijt kunnen ( bokken etc) Omdat ik waarschijnlijk vroeg moet starten ( B) zullen ze van te voren niet in de wei gaan.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:19

Ok, dan had ik het verkeerd begrepen. De B duurt de hele ochtend, tenminste dat was de afgelopen jaren zo. Het werkt op inschrijving, je kunt je dus als laatste op de lijst laten zetten, en ze vroeg het land op gooien. Zelf even met de auto heen en weer om parcours te lopen, en dan je paarden halen. Is een optie, weet niet of het haalbaar is voor jou!

pippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:22

Gelijk er op,van longeren worden ze vaak alleen maar drukker van en andere paarden ook.Ga anders even in de buurt van een rustig paard rijden.Ik vind het heel vervelend als ik mijn moed verzameld heb om er op te stappen en een ander laat hem even gek doen aan de longeerlijn.... >;)

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 11:27

kleinvosje schreef:
Ok, dan had ik het verkeerd begrepen. De B duurt de hele ochtend, tenminste dat was de afgelopen jaren zo. Het werkt op inschrijving, je kunt je dus als laatste op de lijst laten zetten, en ze vroeg het land op gooien. Zelf even met de auto heen en weer om parcours te lopen, en dan je paarden halen. Is een optie, weet niet of het haalbaar is voor jou!

Dat is een optie idd!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:33

Mi worden ze van longeren alleen maar frisser, met de staart erop lopen ze op het terrein...
andere paarden reageren daar ook weer op en wordt het nog erger!

Je kunt er het beste op gaan na een paar rondjes aan de hand te hebben gestapt en dan iemand er langs laten lopen of met een ander (braaf) paard meerijden.
En eenmaal op het (inspring) terrein direct aan het werk zetten!

Je kunt vooraf thuis ook je paard losgooien of longeren, maar zorg dat hij wel fit en fris genoeg is voor de wedstrijd.
Meestal zijn ze braaf omdat al die eerste indrukken imponerend zijn en dat vergt ook energie van ze ;-)