spanning

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flippi

spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 18:29

Hallo iedereen,
ik heb een beetje een probleem.
Mijn pony en ik wij oefenen thuis heel vaak en dan gaat het altijd supergoed (ook mijn instructeur zegt dat). Zodra ik op de wedstrijd kom gaat alles fout, ik krijg hem niet meer in de aanleuning, ik ga helemaal voorover zitten, mijn handen bewegen constant. Ik weet echt niet wat er fout gaat. Mijn pony kan er helemaal niets aan doen die kijkt nergens naar en doet alles was ik vraag alleen ik doe iets niet goed, mijn instructeur zegt dat het van de spanning komt en dat ik het allemaal veel te goed wil doen(en dat is ook zo) maar juist daarom gaat het fout. Met springen is dit minder omdat ik dan veel zelfverzekerder ben en weet dat ik het kan en dat het goed gaat, maar met de dressuur ben ik echt een ramp, het wil opeens niet meer lukken. Ik ben ook al naar faalangsttrainingen geweest maar die helpen ook niet echt omdat ik van tevoren voordat ik op de pony zit helemaal niet gespannen ben, maar zodra ik erop zit ben ik een bonk zenuwen. Ik heb al van alles geprobeerd maar ik weet niet wat ik nu moet doen, alsjeblief help me. Ik zit nu al een jaar met dit probleem en ik ben met dressuur nog geen stap vooruit gekomen op de wedstrijden, thuis wel daar doe ik een proefje uit de losse hand en gaat het allemaal goed, maar als het er echt op aankomt lukt het niet meer.
Heeft iemand dit ook of heeft iemand tips, please help

mandyrakker

Re: spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:02

ga eerst is iets anders doen dan wedstrijden. ook iets waar je zenuwachtig voor zou kunnen worden. dat is minder belangrijk dan een wedstrijd, of veel mensen zeggen ook; hoe meer dressuurwedstrijden je rijd hoe beter het gaat dus gewoon ervaring opdoen. En het belangrijkste is, reageer het niet af op je pony!

santos17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 22:56

Bachspray! dat helpt echt heel erg! Het zijn geen drugs.

Jolien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:17

santos17 schreef:

Hoeveel druppeltjes moet je een shetlander dan ong. geven?
Voor een mens is dat 30 druppeltjes per dag, zegt mama.

corine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:25

als je zelf eerst probeert kalm te worden dan kom je al een heel eind denk ik.
en anders zou ik die tip van santos17 zeker gebruiken!

Febe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:50

Laat je instructeur eens mee gaan op concours. En dan je pony even goed doorpakken. Dus lekker, laag, los rondrijden enzo! Ik hoop dat het beter gaat

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:02

ik heb het zeflde probleem!, maar vooral binnen!, ik heb nu valdispert opgehaalt, speciale tabletjes, ik heb morgen mijn 1e wedstrijd buiten dus even kijken hoe dat gaat!.

aurora12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:12

bach rescue werkt ongeveer hetzelfde als valdispert. 10 druppels voordat je weggaat, je pony ook, op een suikerklontje. je bent dan nog steeds zenuwachtig maar je kunt het controleren. en vooral veel op wedstrijd gaan! succes

Paula92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 15:02

Ik zou vooral veel wedstrijden inschrijven en dan gewoon HC starten. Het resultaat telt dan niet en dat haalt misschien een beetje de druk eraf. In ieder geval veel succes!

ebn830

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:14

Is goed om uit te vinden waar de zenuwen vandaan komen en wat de oorzaak is. Je zegt dat faalangsttrainingen niet helpen omdat je pas zenuwachtig wordt wanneer je op je paard zit. Maar wat gaat er in je hoofd om dat je zo zenuwachtig wordt? Heb je last van irreele gedachten of komt het omdat je denkt aan vorige keren dat het misging?
Wat mij erg helpt bij zenuwachtige momenten is mij te concentren op mijn paard en zijn reacties. Als jij zenuwachtig wordt reageerd je paard hierop en let op je ademhaling als deze hoog zit probeer deze te verplaatsen naar je buik ,aan laag ademen denken denken aan je voeten kan je ademhaling nooit te hoog zitten.
En vooral oefenen oefenen oefenen helaas is dat toch de beste manier...
Bach rescue of valdispert kunnen hulpmiddelen zijn vooral al je geloofd in de werking. Bij extreme zenuwen kunnen soms Beta-blokkers worden voorgeschreven.

lor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:51

waar haal je bach rescue?

judithjehhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:23

Ik had daar ook altijd last van.
Als ik dan op wedstrijd was vergat ik zeg maar mijn pony te rijden.
Toen heb ik op een paar kleine wedstrijden heel bewust onderdeel voor onderdeel in de proef gereden en steeds controleren, zodat ik bleef rijden.
Ik weet niet of dit bij jou kan werken, maar je kunt het proberen.

Veel succes!!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:42

Ik denk eerlijk gezegt niet dat de pony druppels of kalmering nodig heeft maar jij zelf.

Jij bent de leider van jou pony. Als jij tegen je pony aangeeft dat het goed is, en dat er niks te vrezen is, dan gelooft een pony/paard dat, omdat hij jou vertrouwd. Je zegt het zelf al, je handen gaan helemaal heen en weer, etc. Zelf rustig rijden, ga eens lekker lang instappen, praat met een vriendin/moeder ondertussen en relax. Dan is je pony ook relaxt!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:44

jolieneuuh schreef:
santos17 schreef:

Hoeveel druppeltjes moet je een shetlander dan ong. geven?
Voor een mens is dat 30 druppeltjes per dag, zegt mama.

Daar mijn bovenstaande reactie op.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:32

Lief Flippi...

Hier nog zo'n zenuwpees. Ik ging hyperventileren. Ben ermee gestopt.
Misschien rijd ik af en toe nog eens een wedstrijd, maar mijn kijk erop is erg veranderd.

1: vraag jezelf af waarom je graag wedstrijden wilt rijden.
2: probeer te verwoorden welke gedachten je hebt die je gespannen maken (vb. ik mag geen fout maken)
3: ga naar logopedie of fysiotherapie voor een juiste ademhaling en leer ontspanningsoefeningen
4: ga eens met iemand anders mee en bedenk nogmaals waarom je voor een wedstrijd zo zenuwachtig bent

Motivatie (ik doe dit omdat 'iedereen' het doet?), druk van binnen (ik moet naar het Z) of buitenaf (als ik niet goed rijd denkt die of die vast....vul in)....bedenk eens wat je precies denkt!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:33

Ik zou je instructeur niet meenemen, omdat je dan misschien nog meer druk ervaart.
Maar je moet het zelf weten. Succes.

EvieNargileh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:33

MeFlower schreef:
Ik zou je instructeur niet meenemen, omdat je dan misschien nog meer druk ervaart.
Maar je moet het zelf weten. Succes.

Mmmm.
Dat is dan weer voor iedereen verschillend..
Ik vind dat namelijk wel fijner, want die steld je gerust.
Teminste bij mij.
Kijken wat je zelf fijner vind.

kroontje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:45

ik heb dat soms ook wel..
ik doe niet vaak wedstrijden maar, als ik het doe ben ik heel erg zeneuwachtig..
dat is inderdaad heel vervelend.
maar je moet je zelf gerust stellen.
je moet denken van het lukt me wel en als het mij niet lukt dan is het jammer (dat werkt bij mij wel..)
en denken wat kan er mis gaan? mijn paard doet niets en als ik niets doe dan gaat het toch goed? (helpt ook wel eens bij mij)

maar je moet maar kijken wat je fijner vind
Succes!

zealotic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:59

Ik zou is een keer iemand laten helpen, je instructeur bijvoorbeeld. Deze kan bijvoorbeeld zeggen van ontspan is even, laat je schouders los/hangen. Ikzelf wil het op wedstrijd altijd heel goed doen, waardoor het vaak niet lukt. Maar als ik iemand naast me heb staan die me even helpt losrijden ga ik veel zelfverzekerder mijn proef in!!!

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:14

Je kan ook gewoon een keer mee gaan naar een wedstrijd terrein, en daar gaan rijden maar geen wedstrijd. Zo kom je er toch al een beetje in de sfeer.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:36

Ik had dat vroeger ook altijd,
vooral omdat mijn paard op wedstrijden heel wild was.
Maar nu denk ik bij mezelf gewoon van ik probeer het,
maar het is niet erg als het niet lukt.
niemand zal je uitlachen hoor! :D