Van B naar L1, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gentleman

Van B naar L1, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 16:47

Ik mag van de B over naar de L1. Heeft iemand tips waar ik in deze proeven rekening mee moet houden?

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 16:31

Veel thuis oefenen, is het enige wat ik je kan aanraden.
Ga je nu niet meteen teveel op wijken richten, maar blijf bij de basis:
Paard nageeflijk, goed voor het been, rijdt je proef netjes en rustig, maak je figuren goed af.

Dan rustig het wijken oppakken en met je instructeur oefenen op dingen die je niet goed weet. Niet teveel zelf aanklooien als je het niet precies weet, wacht dan met dat betreffende onderdeel tot iemand je kan helpen.

Bij mijn paard was het wijken ook nog niet geheel bevestigd toen ik voor de eerste keer L1 startte, maar doordat ik mijn proef wel consequent netjes reed, was het toch een winstpunt waard.

Elise95

Re: Van B naar L1, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:56

Net wat pieteritus zegt. Niet direct op de echte L1 oefeningen concentreren. Ik kon ook niet wijken en kreeg daar dus een 4 voor, maar door ander oefeningen is dat makkelijk op te halen.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:42

ben het hier niet helemaal mee eens. voor de ontspannenheid moet je paard een proef hoger lopen in de training dan je in de wedstrijden. dit wil niet zeggen dat het allemaal perfect moet gaan, maar de basis moet er zeker inzitten. dus ook het wijken moet erin zitten. lees vooral de proef door en train alle onderdelen een keertje dan kom je er vanzelf achter waar je nog aan moet werken. denk aan de reactie of het veruimen en de middengang en ook een duidelijke reactie op het terugschakelen binnen dezelfde gang.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:03

mvn schreef:
ben het hier niet helemaal mee eens. voor de ontspannenheid moet je paard een proef hoger lopen in de training dan je in de wedstrijden. dit wil niet zeggen dat het allemaal perfect moet gaan, maar de basis moet er zeker inzitten. dus ook het wijken moet erin zitten. lees vooral de proef door en train alle onderdelen een keertje dan kom je er vanzelf achter waar je nog aan moet werken. denk aan de reactie of het veruimen en de middengang en ook een duidelijke reactie op het terugschakelen binnen dezelfde gang.

Ik ben het met je eens. Ik start eind de zomer met ''oefen wedstrijden'' bij de kr dressuur.
M'n paard kan: arbeidsstap, -draf en -galop, middenstap, -draf en -galop, uitgestrekte stap en -enkele passen uitgestrekte galop, wijken, schouder voor, enkele passen schouder binnenwaarts, beetje contra galop, tempo wisselingen van verzamelde galop na middengalop en omgekeerd bv. Volte 10m galoperen, loopt lekker ligt in de hand :o

Ik zeg niet dat ik zo fantastisch rijd, maar ik vind wel dat je je paard goed moet voorbereiden ;)

annie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:02

ik denk dat de overgang van de B naar de L1 niet zo spannend is.
Als je in de B steeds ruime winstpunten haalt en je paard kan een beetje wijken en je krijgt m netjes weer in arb. galop na de enkele passen middengalop (ook makkelijk omdat het vaak op de volte moet) dan kun je rustig L 1 starten.

succes! laat je even weten hoe het gaat?

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:09

In de L1 word al veel meer gekeken naar de nageefelijkheid en de rechtgerichteheid. Ook moet je je figuren gewoon allemaal netjes afwerken en proberen voor zoveel mogelijk ontspanning te zorgen. Dat zijn toch wel de belangrijkste dingen, en het wijken komt er bij.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:11

Vooral netjes op de bordjes rijden. Netjes je proef rijden helpt al heel erg..
Verder zou ik pas overgaan naar volgende klasse als ik de onderdelen die gevraagd worden er in heb zitten. En je in de training al iets verder bent. Is voor jezelf ook fijner gevoel..
Zijn al meer topic's hier over. Denk dat als je de zoekfunctie gebruikt veel meer topics hierover vindt.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:14

Ik zou ook vooral op de basis letten. Goede overgangen, oefeningen netjes afwerken. Losheid, ontspanning en nageeflijkheid.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:57

Ik vind dat je paard alle oefeningen goed moet beheersen, anders kom je later in de knoop. Uiteraard kun je L1 proefen zonder het wijken ook nog windstpunten halen, maar dat is niet helemaal de bedoeling ;) .

Kijk, dat het een keertje het wijken niet goed gaat kan gebeuren, maar het moet er wel inzitten. Ik haalde normaal gesproken met mijn pony een 7 of 8 voor het wijken, soms ging het wat minder en haalde ik een 6. Maar doordat mijn pony het wijken beheersde, haalde ik makkelijk mijn windstpunten en kon ik door naar het L2. Maar als je paard het wijken niet beheerst, en je gaat door, wat doe je dan met de oefeningen in het L2 en vervolgens in het M1/M2/Z1/Z2? Op een gegeven moment gaat het dan niet meer zo makkelijk en je paard moet het toch uiteindelijk toch beheersen. De basis is ook belangrijk, maar die moest ook goed zijn in de B. Ik ben het niet met iedereen hierboven eens, maar de basis blijft wel altijd een belangrijk onderdeel.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:12

Iris_10 schreef:
Ik vind dat je paard alle oefeningen goed moet beheersen, anders kom je later in de knoop. Uiteraard kun je L1 proefen zonder het wijken ook nog windstpunten halen, maar dat is niet helemaal de bedoeling ;) .

Kijk, dat het een keertje het wijken niet goed gaat kan gebeuren, maar het moet er wel inzitten. Ik haalde normaal gesproken met mijn pony een 7 of 8 voor het wijken, soms ging het wat minder en haalde ik een 6. Maar doordat mijn pony het wijken beheersde, haalde ik makkelijk mijn windstpunten en kon ik door naar het L2. Maar als je paard het wijken niet beheerst, en je gaat door, wat doe je dan met de oefeningen in het L2 en vervolgens in het M1/M2/Z1/Z2? Op een gegeven moment gaat het dan niet meer zo makkelijk en je paard moet het toch uiteindelijk toch beheersen. De basis is ook belangrijk, maar die moest ook goed zijn in de B. Ik ben het niet met iedereen hierboven eens, maar de basis blijft wel altijd een belangrijk onderdeel.

De basis en de controle over je paard zijn de benalgrijkste dingen voor je start!

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:45

Ik vind als je overgaat naar een hoger niveau dat je wel alles redelijk onder controle moet hebben van dat niveau, wijken is in de basis al een hele goede oefening om haar voor je been te laten wijken zodat ze goed aan het been is. Middengalop lijkt mij dat dat er ook al goed in zit dat neem je toch mee in de trainen stukje vooruit en weer terug zo maak je haar ook goed aan je hulpen.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:15

Ik ben het eens met dat je paard goed voorbereid moet zijn, evenals jezelf natuurlijk. Ik moet nog B gaan starten maar ik ga woensdag samen met mijn instructrice al beginnen met het wijken. Niet dat ik verwacht in 1x door te gaan naar de L1, maar ik vind wijken een goede oefening voor de balans en het reageren op been. :j

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:31

Wat ik altijd aan probeer te houden is dat als ik de overstap maak, dat ik er dan vrij zeker van ben boven de 195 te kúnnen scoren.
Dus dat betekend niet dat je dat op wedstrijd meteen haalt, maar dat je dat thuis toch met enig gemak wel zou moeten kunnen rijden. :)
Maar dan moet je wel reeël naar jezelf kunnen kijken, en misschien anderen vragen wat zij denken.

annie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:56

Ja niet eerder over gaan tot dat je in ieder geval weet dat je een winstpunt kunt rijden op wedstrijd.
En alvast een stap verder zijn dan de klasse waarin je start vind ik ook altijd fijn. Dan heb je wat extra ruimte voor in de proef. Mocht het niet zo lekker gaan.

ik start nog 2x B en dan ga ik naar de L1.
ben benieuwd.....

enpuro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:23

Ik vind ook de basis het allerbelangrijkste. Natuurlijk moet je voorbereidt zijn op de oefeningen uit de proef, maar een paard dat stabiel loopt en de basis beheerst, vind ik belangrijker dan dat ene puntje wijken. Ik zou niet meteen verwachten dat je hele hoge punten scoort, want zoals je waarschijnlijk in de B ook wel hebt ervaren is dit weer een opbouw. En de L1 is toch weer een stukje moeilijker en strenger gejureerd. Maar als je de B doorkomt met dikke winstpunten, dan komt de L1 vast ook wel goed. Maar mijn tip is nog wel, probeer altijd een stapje voor te zijn wanneer je de stap naar een volgende klasse maakt. Ook omdat alleen maar teleurstellingen ook niet beter wordt voor het zelfvertrouwen. Veel succes!

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:47

Basis lekker ontspannen schakelen. Naar voren terug naar voren terug en dat blijven herhalen. Ook vaak op een volte stelling vragen allebij de kanten op links stelling doet ie goed dan op de volte ook rechts stelling. En beginnen met het naar binnen en naar buiten gaan op een volte buiten been terug naar binnen volte sluiten en dan weer de volte openen. Zo steeds een stukje verder tot je op een AC lijn telkens een stukje verder eerst 1 meter dan 2 en dan 3 en zo verder naar de 5 meter :)
Zo telkens een stapje verder :). Bereid je wel voor op de nieuwe overgang naar een nieuwe klasse dus lage punten kunnen altijd ;) bereid je bij elke wedstrijd voor op dat je geen winst rijd. Dan kan het alleen maar meevallen ;) na een stuk of 6 wedstrijden zie je dat je punten steeds verder omhoog gaan en dat de bevestiging ook steeds beter gaat!
Heel veel succes :)

MM88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:30

Basis voor africhtingsniveau moet toch wel in orde zijn: tempocontrole, nette overgangen, paard kent voorwaartse en zijwaartse druk en jullie hebben plezier!

Tresbien12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:56

Kijk je proefjes eens door die je tegen kunt komen in de L1

Volte 15 meter links, volte 15 meter rechts. oefen eerst de voltes afzonderlijk van elkaar en voeg ze daarna samen, probeer in het omstellen je paard goed recht te houden.
Houdt het wijken simpel, je hoeft maar 5 meter. en gebruik de tijd die je hebt om goed bij de basis te blijven, na-gefelijk, voorwaarts enzovoort.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:33

kinuh schreef:
Wat ik altijd aan probeer te houden is dat als ik de overstap maak, dat ik er dan vrij zeker van ben boven de 195 te kúnnen scoren.
Dus dat betekend niet dat je dat op wedstrijd meteen haalt, maar dat je dat thuis toch met enig gemak wel zou moeten kunnen rijden. :)
Maar dan moet je wel reeël naar jezelf kunnen kijken, en misschien anderen vragen wat zij denken.

Daar zou ik nou nooit aan kunnen denken. Zo i zo heb ik nog nooit 195 gehaald. Ik maak de overstap zodra het kan. En dat ik dan 160 of hoger in het volgende niveau zou kunnen rijden. En dan zie ik het wel :D.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:37

Citaat:
Daar zou ik nou nooit aan kunnen denken. Zo i zo heb ik nog nooit 195 gehaald. Ik maak de overstap zodra het kan. En dat ik dan 160 of hoger in het volgende niveau zou kunnen rijden. En dan zie ik het wel .

dit zie je heel veel mensen die overstap maken bij meteen 10. en vaak lopen die uiteindelijk in het L2 of in de M vast.
Met mijn vorige paard heb ik de B helemaal uitgereden en met mijn huidige paard ga ik dat ook doen, tenzij ik elke
keer bij de eerste 3 eindig. Dan ben je in mijn ogen wel klaar om door te gaan. Maar ik speel het liever wel op save, zeker weten dat we niet te snel en te vroeg over gaan. Ondertussen dan je nog B rijdt wel lekker de oefeningen van de L meenemen!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:39

randie schreef:
Citaat:
Daar zou ik nou nooit aan kunnen denken. Zo i zo heb ik nog nooit 195 gehaald. Ik maak de overstap zodra het kan. En dat ik dan 160 of hoger in het volgende niveau zou kunnen rijden. En dan zie ik het wel .

dit zie je heel veel mensen die overstap maken bij meteen 10. en vaak lopen die uiteindelijk in het L2 of in de M vast.
Met mijn vorige paard heb ik de B helemaal uitgereden en met mijn huidige paard ga ik dat ook doen, tenzij ik elke
keer bij de eerste 3 eindig. Dan ben je in mijn ogen wel klaar om door te gaan. Maar ik speel het liever wel op save, zeker weten dat we niet te snel en te vroeg over gaan. Ondertussen dan je nog B rijdt wel lekker de oefeningen van de L meenemen!

Bij de eerst drie eindig je bij ons zo i zo bijna altijd. Meestal rijd ik alleen of met z'n 2e in de catogorie. Hooguit 5 of 6.

ilonapakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:41

veel basis doen en goed de oefeningen rijden

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:08

goed oefenen in het wijken, lekker ontspanning kweken in de halshouding.
en overgangen netjes en rustig rijden, dus thuis lekker veel L1 oefeningen rijden,
dan komt het allemaal goed :D

zealotic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:19

Van de B naar de L1 is de overstap niet zo heel groot als je paard een goede basis heeft. En als het paard gehoorzaam is is het wijken ook geen probleem.