voor het eerst een parade rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

voor het eerst een parade rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 22:48

oeioeioei die zag ik niet aankomen.

komende zaterdag ga ik een oefenwedstrijdje starten in hagestein. vanmiddag op de startlijst gekeken waar ik stond. staat er ( een beetje vaag) bij dat er ook een parade wordt gereden en anders geen prijs. maar het staat na de springruiters. dus is stuur een beetje nonchalant een mailtje met "die parade is zeker alleen voor de springruiters of niet? "
maar dan krijg ik terug dat iedereen eraan mee moet doen of geen prijs. nou gaat het me niet om die prijs hoor daar niet van en het lijkt me heel leuk om eens een parade te rijden. maar ik heb dat dus nog nooit gedaan en ik knijp em wel een beetje. want wat gaat er eigenlijk gebeuren. wat moet ik doen. en is er nog een volgorde of een etiquette die je moet volgen ofzo ( in de trant van drie rondjes en dan weg oid) wordt er nog iets van mij verwacht?

is het trouwens misschien een slim idee om een orennetje om te doen bij de parade. volgens mij is een parade met muziek toch? en ik weet niet of ze al die herrie ineens wel zo fijn vind.

heeft er iemand al eens een keer een parade gereden en hoe beviel dat. oh, en mag ik er trouwens vanuit gaan dat als er een parade is dat de prijsuitreiking dan ook te paard is?

hunter87

Re: voor het eerst een parade rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:43

parade rijden is echt gaaf! wij hebben hier jaarlijks een wedstrijd en daar is ook altijd een parade bij.

wij komen, achter de parade commandant, in slangevolte aan over het veld (zn 200/250)paarden
dan word er opgesteld. praatje van hoge piefen en worden de paarden bekeken door iemand van de gemeente samen met de parade commandant( wij staan dan op gesteld in een grote U)
na alle praatjes enz. door tot de prijsuitreiking en dan moet je zelf ff opletten bij wie je moet komen.
als er een gedeelte van de prijzen zijn uitgereikt gaan wij achter de parade command aan een ere ronde rijden, bij ons is dat maar 1 ronde. dat geld voor prijswinnaars en kampioenen en dag kampioenen. en dan achter de parade commandant er in een slangevolte er weer af.

tja er word wel muziek gebruikt, dat is soms ff lastig maar ik denk niet dat een oornetje je daar zoveel mee gaat helpen. probeer naast een rustig paard te rijden als ik jou was.

veel plezier en this echt leuk!!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:10

ik heb ook wel eens gezien dat als het wilhelmus, ruiters hun rechterhand in ''soldatenhouding'' doen. volgens mij is daar iedereen vrij in of word het per club bepaald

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:09

Oe, dat is lang geleden. Vroegah was dat standaard het geval op buitenwedstrijden, 800 paarden op het veld :)) Vooral leuk in april als de groentjes voor het eerst mee waren :D

Wij reden toen altijd met vieren naast elkaar, commandant voorop en de buitenste ruiter (rechts) van de eerste vier droeg het vaandel. En zo dus alle verenigingen, echt een prachtig gezicht. Verzamelen was op het losrijdterrein en dan achter elkaar het hoofdterrein op, en opstellen voor het publiek. Lange toespraken, officiele opening, Wilhelmus (ruiters cap af, en achter de dij, dames alleen rechterhand achter de dij, vaandel schuin naar voren houden) en prijsuitreiking van de afdelingsdressuur (alleen commandant). Daarna weer intreden bij je vereniging, en slangevolte over het veld, onder leiding van de paradecommandant. Er was ook nog altijd een prijs voor de best paraderende afdeling, die werd aan het einde van de parade bekend gemaakt.

In jouw geval, ik verwacht dat er gewoon een paradecommandant is, en dat je die braaf moet volgen. Orennetje kun je doen, mijn ervaring is dat het meestal reuze meeviel, ook omdat er heel wat ervaren paarden waren die zich nergens meer iets van aantrokken.

(nostalgie :D )

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 10:14

oh dus er is ook echt iemand om achteraan te rijden, dat scheelt wel. ik dacht dat iedereen gewoon op de start van de muziek een rondje of wat rijdt.
ik heb er wel zin in, lijkt me heel leuk en spannend.
al het mogelijk is om in de buurt van een ervaren paard te blijven dan doe ik dat wel. goede tip!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:15

Dat het nog bestaat! Ik vond het vroeger ook altijd wel leuk, maar wat duurde het lang. Er gebeurde ook regelmatig ongelukken en ik meen dat dat o.a. de reden was van de afschaffing. Tijdens parade trouwens geen proppen.
Als het een oefenwedstrijd voor jou is, zou ik zeker overwegen om niet mee te doen. Kan je eerst eens kijken wat ze doen en kan je een volgende keer misschien mee doen.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:03

mee doen met de parade is echt leuk, als je het wil/ druft en denk aan te kunnen meot je het zeker doen!
maar idd wat tjady zegt, geen proppen!!

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:43

JA dat is echt gaaf :))
SCHEUREN *\o/* :P *\o/* :P *\o/*

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:48

Parade rijden is erg leuk om te doen, maar houdt goed je paard in de gaten, vooral als het voor hem ook de eerste keer is.
Een paar jaar geleden heb ik de parade gereden met een vrij groene pony die normaal nooit iets deed, erg rustig en niet snel ergens van onder de indruk, dat heb ik geweten. Het rijden ging goed, maar het stilstaan was een hel, ben naar een minuutje maar afgestapt nadat we bijna samen achterover lagen.

Pas dus wel goed op!

Dit was overigens wel binnen in een bak die aan de kleine kant is met een grote tribune.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 18:44

ja ik denk ook vooral dat het stilstaan een probleem wordt, zeker als ze nerveus is wil ze daar nog wel eens problemen geven. het rijden lijkt me niet zo erg, ik stuur haar wel achter een ervaren paard aan.
wat zijn proppen? en waarom moeten ze niet op een parade?
heb trouwens geen idee waar we parade gehouden wordt, in een bak of op een weiland. er wordt wel gsprongen dus ik denk in diezelfde bak/weiland.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:49

proppen = schroeven = kalkoenen = stiften = vijzen (die heb ik pas geleerd) = stollen; er zijn er vast nog meer.

Ik heb zelf wel altijd met schroeven gereden, maar ik kan me voorstellen dat je ze niet indraait, ivm evt slaan naar een andr paard.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 18:58

oh, kalkoenen, stiften :) ze staat niet eens op ijzers, dus dat zal geen probleem zijn
ik dacht aan echte proppen van iets, maar wat dan..?? :) en waar :P

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:21

en heb je hem gereden?

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:46

Gelukkig hoeft dat hier niet. xD. Dan lig ik er zeker weten af.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:50

Ahh de parade meerijden aan het eind v/d wedstrijd, super leuk :D
Vroeger bij de kringwedstrijden bij de pony's altijd, super gezellig ook. Ik miste het behoorlijk toen ik over ging naar de paarden :+
Als je prijs had mocht je met gepaste snelheid ererondje om de rest doen :P
Ik ben eigenlijk altijd de vaandeldrager geweest, pony vond het aangeven minder geslaagd .. maar als ik hem maar éénmaal bij me had was het over :)
Wij reden altijd per club 2 aan 2 in stap .. en de commandant (meestal iemand v/d organiserende vereniging) stelde iedereen dan in een grote halve ronde op het veld op.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 22:02

ja ik heb em gereden, ze was wel wat gespannen maar het viel uiteindelijk allemaal verschrikkelijk mee :D ze was superbraaf!
ik heb er ook nog foto's van:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
en een ereronde in rengalop :D
Afbeelding

uiteindelijk resultaat van de proef, een 2e prijs en 204 punten *\o/*

*ze was hier trouwens al uitgevlochten, de vlecht liet los en toen heb ik em er maar uitgehaald*
Laatst bijgewerkt door abeltje_xx op 27-04-10 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 22:03

Lappie_Lap schreef:
Ahh de parade meerijden aan het eind v/d wedstrijd, super leuk :D
Vroeger bij de kringwedstrijden bij de pony's altijd, super gezellig ook. Ik miste het behoorlijk toen ik over ging naar de paarden :+
Als je prijs had mocht je met gepaste snelheid ererondje om de rest doen :P
Ik ben eigenlijk altijd de vaandeldrager geweest, pony vond het aangeven minder geslaagd .. maar als ik hem maar éénmaal bij me had was het over :)
Wij reden altijd per club 2 aan 2 in stap .. en de commandant (meestal iemand v/d organiserende vereniging) stelde iedereen dan in een grote halve ronde op het veld op.

zo is het inderdaad precies gegaan, alleen gingen we in draf achter de voorsten aan. en er waren geen vlaggen :P

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 20:31

met zoveel paarden (200 of meer) waar sommigen het nu over hebben
lijkt me echt doodeng! ik denk dat ik dan in het dichstbijzijnde bosje lig :')

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:03

Ik herken me helemaal in Lielles verhaal en moet stiekem toegeven dat ik de tamtam van de parades best mis :o

Stippies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:20

Als ik die foto's zo zie was het een bescheiden aantal in de parade die je reed. Maar dat was dan alleen maar erg fijn, zodat je het rustig eens kon uitproberen/ leren! De eerste keer dat ik mee reed in de parade bleek dat ik een prijs had gehaald en dus naar voren moest. En idd daarna een ererondje, had geen idee. Maar mijn pony wist het blijkbaar wel, plat door de bocht om al die opgestelde ponykonten heen en daarna midden over het veld terug naar haar plekje via de voorkant ipv via de achterkant zoals het hoort! Mijn hoofd was zo rood als wat...