Z1 verplicht met cap? Hoedje mag niet meer????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Z1 verplicht met cap? Hoedje mag niet meer????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 22:16

Wat ik nou weer te horen krijg...
Ze willen gaan afschaffen dat je in het Z1 en Z2 met hoedje mag rijden.

Ik vind dit zo raar. Er wordt mij verteld dat ik op een wedstrijd eind deze maand dus met cap moet verschijnen.
Bij het doorzoeken van de reglementen kan ik niks vinden.

Wie of wie weet hier meer over??

cp112

Re: Z1 verplicht met cap? Hoedje mag niet meer????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:18

Ik weet wel dat sommige verenigingen de cap verplichte en dat hoedjes niet meer mogen, dit ivm de veiligheid (ik ben het hier wel mee eens hoor, wat voor nut heeft zo'n hoedje nou :?)

Maar dat het helemaal afgeschaft werd weet ik niks van.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:18

Niet in de KNHS regelementen maar je mag als wedstrijdsecretariaat er wel voor kiezen om vanwege de veiligheid een cap verplicht te stellen.
Dit dient vermeld te worden in het vraagprogramma.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:19

Ik heb hier nog niets over gehoord. Wie zegt dat dan en waar hebben ze de wijsheid vandaan? Kan het zijn dat iemand je voor het zootje heeft?

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:19

Sommige verenigingen zeggen inderdaad; Bij ons mag niet met hoedje worden gestart. (En dag mogen ze als regel stellen!)
Dus dan moet ook de Z met cap starten. Maar volgens mij veranderd er verder niks hoor..

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:22

De regelements weiziging zijn afgelopen april in gegaan, daar stond het niet bij. Ik denk idd dat dit door een vereniging verplicht gesteld kan worden...

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 22:23

De wedstrijdvereniging heeft zelf contact met mij opgenomen, is iemand die altijd eerlijk is en graag iedereen op de hoogte stelt. Dus de bron vertrouw ik wel.

Maar aangezien ik het nergens kan terug vind dat het landelijk verplicht is geworden..
Als dat niet zo is en het mag per vereniging bepaalt worden.. Dan is het natuurlijk anders

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:23

Het had iets te maken met de verzekering.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:24

Het staat niet in de reglementen en ook niet in de nieuwe wijzigingen, dus ik denk dat het dus vanuit de vereniging zelf bepaald is.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:49

Ik zet mijn hoedje zondag gewoon weer op hoor! Heb er nog niks van gehoord.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:54

ik heb er ook nog niks over gehoord, maar het lijkt mij best wel een goed idee. ook al rijd je Z, je kan er altijd nog naast vallen en bijvoorbeeld een trap tegen je hoofd krijgen of je valt tegen de bakrand aan met je hoofd. Zo'n hoedje geeft dan al helemaal geen bescherming...

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:06

Amaretto27 schreef:
ik heb er ook nog niks over gehoord, maar het lijkt mij best wel een goed idee. ook al rijd je Z, je kan er altijd nog naast vallen en bijvoorbeeld een trap tegen je hoofd krijgen of je valt tegen de bakrand aan met je hoofd. Zo'n hoedje geeft dan al helemaal geen bescherming...

Ja ik heb inprincipe altijd mijn cap wel bij. Mijn paard is niet altijd een schatje en aan zijn humeur weet ik al of ie die dag streken heeft of niet. Ik rijd thuis ook altijd met cap nooit zonder

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:35

Maar ook al zijn ze zo braaf, een paard kan struikelen en vallen.

Maar goed.. iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf weten, ik zou niet eens met een hoedje durven starten :o

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:00

Mocht het zo zijn, dan vind ik het alleen maar positief dat een cap verplicht word :)
Het zou inderdaad wel iets met de verzekering zijn...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:02

Het staat een vereniging vrij om cap te verplichten, ook in de Z. Vaak heeft dit inderdaad te maken met de eisen die de verzekering stelt.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:18

Ik heb hier nog nooit van gehoord. Ook niet dat een vereniging het verplicht kan stellen ivm de verzekering. Ik weet wel dat in een accomodatie waar een veiligheidscertificaat op zit (is verplicht bij KNHS-wedstrijden), gewoon met een hoedje gereden mag worden. Ik heb er nog nooit over gelezen dat dit verplicht kan worden gesteld door een wedstrijdorganisatie. Dan zou dit in de reglementen van de KNHS moeten staan dat dit mogelijk is. En aangezien ik het daar niet in heb zien staan, is het niet toegestaan. Tenzij iemand mij kan laten zien dat er wel een dergelijke uitzondering gemaakt wordt in het regelement van de KNHS. Een wedstrijdorganisatie kan daar niet omheen lijkt mij, ook niet als het in het vraagprogramma staat. Dan moeten ze maar ergens anders organiseren als de accomodatie het zelf verplicht stelt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:57

vur schreef:
Ik heb hier nog nooit van gehoord. Ook niet dat een vereniging het verplicht kan stellen ivm de verzekering. Ik weet wel dat in een accomodatie waar een veiligheidscertificaat op zit (is verplicht bij KNHS-wedstrijden), gewoon met een hoedje gereden mag worden. Ik heb er nog nooit over gelezen dat dit verplicht kan worden gesteld door een wedstrijdorganisatie. Dan zou dit in de reglementen van de KNHS moeten staan dat dit mogelijk is. En aangezien ik het daar niet in heb zien staan, is het niet toegestaan. Tenzij iemand mij kan laten zien dat er wel een dergelijke uitzondering gemaakt wordt in het regelement van de KNHS. Een wedstrijdorganisatie kan daar niet omheen lijkt mij, ook niet als het in het vraagprogramma staat. Dan moeten ze maar ergens anders organiseren als de accomodatie het zelf verplicht stelt. ;)

Vaak geven verenigingen dit dan aan op het vraagprogramma, dat zij iedereen verplichten tot een cap en dat een hoedje dus niet is toegestaan. Als jij dus voor die wedstrijd opgeeft, ga je dus accoord met deze voorwaarden lijkt me?
Hier in de regio zijn ook verenigingen die het verplichten, ook een manege en heb wel eens gehoord dat die dat doen omdat ze het goede voorbeeld willen geven.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:03

ach een hoedje is mooi
maar een mooie cap is ook niet lelijk
dus waarvoor niet?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:06

Een vereniging mag dit besluiten inderdaad, dan is het jouw keus of je daar wil starten (met cap) of ergens anders met hoedje. Dit heeft inderdaad met de veiligheidsregels te maken.

SWDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:58

je mag in de Z1 en Z2 nog steeds met cap rijden

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:34

SWDesign schreef:
je mag in de Z1 en Z2 nog steeds met cap rijden

Het gaat hier juist om het omgekeerde ;) Of het hoedje wel of niet mag..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:07

Ja, als je het daar over hebt, mag je in de Grand Prix ook met helm rijden (nationaal tenminste dan). ;)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:31

Het niet meer mogen rijden met dressuurhoedje heeft inderdaad vooral te maken met de verzekering. Op het moment dat een vereniging rijd op een accomodatie met een veiligheidscertificaat is op basis daarvan verzekert. Een verzekering dekt NIET als er geen veiligheidscap wordt gedragen. Een vereniging loopt dus een enorm risico op het verhalen van schade als er iets gebeurt want de verzekering dekt dat niet. Mocht een z ruiter met hoedje dus vallen en hierdoor letsel oplopen dan wordt de vereniging zelf aansprakelijk gestelt: oftewel dag vereniging :(:) .

Veel verenigingen zijn hiervan niet op de hoogte, behoorlijk risicovol dus!

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:33

Ik zou het meer dan logish vinden.. Inderdaad met de verzekering zit je..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:49

Ik zou toch erg graag weten waar dat allemaal staat. Ik heb hier alleen ooit over gelezen dat ondanks het veiligheidscertificaat op een wedstrijd gewoon met hoedje gereden mocht worden en dat dit dan ook onder de verzekering viel. Dus ik vraag me werkelijk af waar deze regel op gebaseerd is :?