Mag je zonder frontriem starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WiskyBokjes

Mag je zonder frontriem starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 17:38

Hallo
Ik had even een vraagje, want mag je officiele wedstrijden starten zonder frontriem?
Natuurlijk wel met gewoon leer hoofdstel maar zonder frontriem. Ik heb al op de KNHS-site gekeken maar ik kan er nu niet duidelijk uit op maken of dat nou wel of niet mag..

Alvast bedankt :)

Charaz

Re: Mag je zonder frontriem starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:39

Nee dat mag niet, je tuig moet compleet zijn. Waarom zou je dat willen?

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:39

Jaah idd..
Maar hoezo zou je zonder gaan uberhout als ik vragen mag ? :)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:41

Goh, daar vraag je wat... Volgens mij kan het wel gewoon, hoewel een frontriem wel gewoon bij het hoofdstel hoort (tenzij het hier over western gaat...)

Wat is je achterliggende gedachte hierbij? Waarom zonder als ik zo nieuwsgierig mag zijn (Ik ben mee van het principe hoe blingerig hoe mooier :) )

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 17:42

Omdat mijn paard zijn hoofdstel niet meer om laat doen over zijn hoofd en anders gaat het een beetje moeilijk. := Ik heb nu tijdelijk een ander hoofdstel (halsterhoofdstel) die je achter de oren langs vastmaakt en daar heb ik de frontriem er ook van af gehaald.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:42

Zoals opgenomen in het Disciplinereglement Dressuur is het rijden met een Engels of hierop lijkend hoofdstel verplicht. Een frontriem, een keelriem en een neusriem is een onderdeel van een Engels hoofdstel en dus ook verplicht in onze dressuursport. Afbeeldingen van de hoofdstellen die zijn toegestaan zijn te vinden in het Disciplinereglement dressuur – Annex C.

Dit vond ik, heb je hier iets aan?

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:44

WiskyBokjes schreef:
Omdat mijn paard zijn hoofdstel niet meer om laat doen over zijn hoofd en anders gaat het een beetje moeilijk. := Ik heb nu tijdelijk een ander hoofdstel (halsterhoofdstel) die je achter de oren langs vastmaakt en daar heb ik de frontriem er ook van af gehaald.

Dan zou ik eerder wat meer vertrouwen in elkaar krijgen voordat je op wedstrijd gaat :o
Ik weet niet of er iets gebeurd is, maar lijkt me niet handig als je dan op wedstrijd gaat!

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 17:45

Nou ik vroeg het mij gewoon af, want als dat wel zou mogen dan ga ik gewoon verder met wedstrijd rijden. Maar nu mag dat dus niet, dus ik wacht dan gewoon met wedstrijden rijden totdat het wel weer gaat. :) Gelukkig kan ik nu wel gewoon nog rijden met dat halsterhoofdstel.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:45

WiskyBokjes schreef:

Gut wat raar zeg? Kan het ook zijn dat hij gewoon niet wil dat je zijn oren aanraakt? (wat wel even moet om een hoofdstel aan te doen) Want een frontriem.... Tussen mijn frontriem kunnen 2 vingers en het lijkt mij dat bij mijn paard dit toch erg weinig hindert.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:46

hmm misschien moeilijk om uitte leggen maar misschien snap je het.

Als je je hoofdstel uit elkaar haalt heb je alleen nog het bakstuk in je hand. ( kan je die wel gewoon op zijn plek leggen )
Leg die achter zijn oren, zo kan je, je frontriem monteren om gewoon de linker kant in de linkerkant te steken en rechts in rechts, dan zit je frontriem erop.
En dan verder je hoofdstel maken.
En eventueel als dat mag, een vliegen frontriem die draadjes eraf knippen en dan met het klittenband aan je hoofdstel maken..
Dan heb je een frontriem.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:47

oefenen :) ipv een uur rijden, een uur frontriem oefenen ;)

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 17:49

Nou hij had een wond aan zijn oog en de DA wilde dat eigenlijk hechten maar naar heel veel verdoving lukte het nog steeds niet.. Halster krijg ik ook niet om via over zijn hoofd halen, die moet ik achter langs doen. Het probleem is ook dat je niet kan doorzetten want hij begint te slaan (zelfs met praam op), hij heeft vroeger ook nare dingen mee gemaakt dus het is ook wel angst. Met die vliegengrontriem ga ik eens proberen!

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 17:50

Daphaan schreef:
oefenen :) ipv een uur rijden, een uur frontriem oefenen ;)

Dat hebben wij al gedaan. := Eerst moe gemaakt werkt ook niet, aan de stal vastzetten werkt ook niet want hij trekt alles kapot (zelfs met halsband) of hij begint uit paniek te slaan..

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:50

Zou het niet kunnen dat hij iets van pijn aan/in zijn oren heeft? En dat hij daarom zo dol wordt?

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:52

Dat hoor je ook wel eens idd!
Mischien heeft hij een ontsteking in zijn oren ofzo?
Want ook al heef thij wat dingen emegmaakt, dan is dit nog geen normaal gedrag... :o

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:52

Mag je ook niet aan zn oren komen? Je hebt ook van die frontriemen met drukknoopjes aan de zijkant, misschien dat dat wel wil! :)

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 17:52

x_Quinta_x schreef:
Zou het niet kunnen dat hij iets van pijn aan/in zijn oren heeft? En dat hij daarom zo dol wordt?

Het is vooral te beweging van zijn neus naar zijn oren. Halster achter zijn oren? Geen probleem. Met mijn hand kan ik ook alles aanraken ook boven zijn oog en bij zijn oren. Maar zodra je iets over zijn hoofd probeert te doen gaat het mis.

Mette schreef:
Mag je ook niet aan zn oren komen? Je hebt ook van die frontriemen met drukknoopjes aan de zijkant, misschien dat dat wel wil! :)

Misschien is dat ook wel een idee ja!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:53

misschien tijdelijk zelf iets in elkaar flansen met klittenband/

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:55

Wat een mafketel, je paard :+ hihi :=

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:57

Het zou goed kunnen dat hij er gewoon pijn aan heeft, een ontsteking ofzoiets. Of heeft hij iets naars in zijn verleden mee gemaakt?

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 17:58

Zijn oog is waarschijnlijk wel weer een beetje onstoken maar dat is al weer bijna over. We laten het nu maar gewoon even met rust anders raakt hij helemaal het vertrouwen kwijt. Toen hij net bij ons kwam kon ik eerst niet aan zijn oren komen maar dat kan nu wel gewoon, dus ik denk eerlijk gezegd niet dat het aan zijn oren ligt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:10

is een tijdje geleden ook al topic over geweest.
dat paard zou er kaal van worden.
moet je zoekfunctie maar eens gebruiken.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:34

rustig opbouwen, van de hals toewerken naar de oren, veel lekkers en lieve woordjes, etc.
steeds iets verder tot je weer ontspanning hebt, niet te snel willen. Elke dag even oefenen. Ik heb een shetlander die helemaal door het lint ging als je aan haar oortje kwam. Na een uurtje los (met halster om) oefenen was het klaar. Vraag desnoods iemand die er handig mee is, bijvoorbeeld een instructeur o.i.d. :)
dit kan echt niet het einde zijn van het gebruik van een normaal hoofdstel.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:49

Dabo @ bokt maakt ze volgens mij ook, die zijn wel van stof, maar als je zwarte neemt. Of zoals iemand anders al zei, met klittenband. Maar dat geluid kan wel eng zijn als je het omdoet/afhaalt. :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:24

Reglementsvraag, en bij deze een slotje.