Starten op gras zonder ijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Starten op gras zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 19:44

Hallo bokkers,

Wie start er met zijn paard dressuurwedstrijden op het gras
zonder ijzers? Kan dat uberhaupt?
Ik start vanaf juni en er zijn veel wedstrijden op gras, maar moet
ik daarvoor mijn paard laten beslaan, of kan het ook zonder?

Isis_Quinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:44

Dat hangt er vanaf.
Glijd je pony snel uit op het gras of niet,
dat moet je even uittesten.
Het is natuurlijk wel veel veiliger!
Als het nou heel nat is dan glijden ze veel sneller uit
Ik doe dat wel want mijn pony glijd snel uit.

Laux

Re: Starten op gras zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:46

Ik start zonder ijzers, is best te doen hoor! :)
Zit ook nog in de B, dus daar heb je nog geen krappe wendingen enzo.
Maar mijn pony glijdt helemaal niet snel uit, dus dan kan het wel.

wpb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:48

ik heb tot het L2 zonder ijzers gedaan. daarna merkte dat ik er last van kreeg en toen zijn er ijzers onder gedaan.
kan dus best

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:53

ik rijd m'n paard zonder ijzers in het B dressuur en heb niet het idee dat ze daar onzekerder van word

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:54

Wil prima. Alleen wel even uitkijken wanneer het veel geregend heeft. Ik merkte toen wel dat mijn paard ging glijden :j

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:56

Ik heb het ook tot de l2 zonder gedaan.
Maar nu wel ijzer eronder alleen voor, en alleen met het buiten seizoen.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:58

Ik start ook zonder ijzers, als voorbereiding op het seizoen rijdt ik zo af en toe in de wei. Ik ben wel iets 'voorzichtiger' als het gras nat is. Over het algemeen heb ik nergens problemen mee. Je kunt er ook voor kiezen als je jezelf niet zo veilig voelt om bijvoorbeeld je paard voor op ijzers te zetten met schroeven

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:46

Ik heb mijn paard 2 jaar geleden van ijzers af laten halen en dat bevalt mij prima. Zijn hoeven blijven beter zonder en ik probeer wedstrijden op zand te rijden.
Gelukkig is de dichtstbijzijnde op zand en kunnen daar buiten meer combinaties starten dan tijdens het indoorseizoen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:48

Met nat gras zou ik het risico niet nemen. :n

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:49

Ik heb altijd zonder ijzers gereden t/m M. Nooit problemen gehad.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:50

Ik heb met mijn pony tot en met het Z2 zonder ijzers gereden en ook nog B springen. Ook als het regende.. Dus ik zou geen problemen zien!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:54

Wanneer de ondergrond droog is is het prima te doen, wanneer het wat geregend heeft of er ligt dauw op het gras dan is de ondergrond wat gladder.
Wanneer je je paard redelijk goed onder controle hebt en hij gaat niet meer "plat" door de bochten dan is het best te doen.
Vaak hebben ze zelf ook heel snel door dat ze wat voorzichtig moeten doen in een bocht als het nattig is.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:56

Heb overigens begrepen dat bij wat vochtige ondergrond een paard zonder ijzers beter uit de voeten kan dan een paard op ijzers maar zonder proppen. Dus als je ijzers eronder laat zetten, vergeet dan niet de propgaten!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:17

BrankaZ schreef:
Heb overigens begrepen dat bij wat vochtige ondergrond een paard zonder ijzers beter uit de voeten kan dan een paard op ijzers maar zonder proppen. Dus als je ijzers eronder laat zetten, vergeet dan niet de propgaten!

Maar een paard met ijzers en "proppen" kan dan natuurlijk nog veel beter uit de voeten ;)

Moet wel zeggen dat mijn pony vroegah wel veel "handiger" was dan mijn huidige paarden.
(paste zich makkelijk aan) Dat ik me wel kan voorstellen dat sommige geen problemen ondervinden. Echter vind ik het zelf vrij gevaarlijk en zou ik liever wat extra geld neerleggen voor ijzers óf alleen op een zandbaan starten.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:18

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:19

Ik heb gister concours gehad.

En weetje, mét ijzers en zonder stiften. Als dat nou moet glijden? Pfff, viel mee := Kon gewoon in volle galop de heuvel af zonder op de kont te gaan

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:24

Tot het L2 of M1 kun je makkelijk zonder, zolang het niet hoeft komen ze er bij mijn paard niet onder!

Scheelt btw ook nog eens een hoop hoefsmidkosten :P

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:25

Ik start zonder ijzers (Z1) waar ik voorheen, toen hij nog op ijzers stond, de zandbanen moest opzoeken omdat hij gewoon niet vrij liep op gras, loopt hij nu echt geweldig op gras met veel meer vertrouwen ook op nat gras, hij heeft veel en veel meer grip dan met ijzers (met stiften)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:35

superwoman schreef:
BrankaZ schreef:

Maar een paard met ijzers en "proppen" kan dan natuurlijk nog veel beter uit de voeten ;)

Moet wel zeggen dat mijn pony vroegah wel veel "handiger" was dan mijn huidige paarden.
(paste zich makkelijk aan) Dat ik me wel kan voorstellen dat sommige geen problemen ondervinden. Echter vind ik het zelf vrij gevaarlijk en zou ik liever wat extra geld neerleggen voor ijzers óf alleen op een zandbaan starten.

Tja... ik zag de kwaliteit van de hoeven van mijn paard afnemen door de ijzers. Om die reden liet ik hem van de ijzers afhalen en vind ik het geen probleem om uitsluitend op zand wedstrijden te rijden ondanks we nog maar B rijden en gras dus geen probleem hoeft te zijn.
Dat er bij de dichtstbijzijnde locatie op zand kan worden gestart is mooi meegenomen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 14:42

BrankaZ schreef:
Tja... ik zag de kwaliteit van de hoeven van mijn paard afnemen door de ijzers. Om die reden liet ik hem van de ijzers afhalen en vind ik het geen probleem om uitsluitend op zand wedstrijden te rijden ondanks we nog maar B rijden en gras dus geen probleem hoeft te zijn.
Dat er bij de dichtstbijzijnde locatie op zand kan worden gestart is mooi meegenomen.

He , jij staat bij mij op stal! Hoe is je wedstrijd gegaan? :D

Ik heb besloten haar lekker blootvoets te laten en alleen op zand te starten. Mij teveel
gedoe en heb altijd al 'iets' tegen ijzers gehad.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:43

xApple schreef:
Hallo bokkers,

Wie start er met zijn paard dressuurwedstrijden op het gras
zonder ijzers? Kan dat uberhaupt?
Ik start vanaf juni en er zijn veel wedstrijden op gras, maar moet
ik daarvoor mijn paard laten beslaan, of kan het ook zonder?

Ik heb met een pony 3 seizoenen op gras gestart en dat ging prima. Van Bt/mL2.
Het scheelt wel of het dier een beetje stevig op zijn benen staat. Je kunt dat uitproberen door in het weiland of op veldjes te gaan rijden en dan in de maat van een 20 bij 40 baan de onderdelen uit een proefje rijden en kijken hoe je paard zijn balans houd.
Soms maakt het uit of het droog of nat weer is, of het lang of kort gras is, of de grond hard of juist zacht is. Probeer eens onder verschillende omstandigheden dan weet je beter wat je kunt verwachten.

Ik rijd mijn paarden ook zonder ijzers op gras. Dat is minder glad dan "met ijzers zonder proppen". Als de bodem te zacht is lopen ze zowel met als zonder ijzers niet goed...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:47

xApple schreef:
BrankaZ schreef:

He , jij staat bij mij op stal! Hoe is je wedstrijd gegaan? :D

Ik heb besloten haar lekker blootvoets te laten en alleen op zand te starten. Mij teveel
gedoe en heb altijd al 'iets' tegen ijzers gehad.

Klopt, daarom ook mijn opmerking over dichtsbijzijnde locatie op zand ;)

Wedstrijd ging goed, over details heb je pb.

Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:33

ik ben ooit 1x gestart zonder ijzers, en doe het nooit meer, ik ging in de galop op de volte met paard en al onderuit, en daar lagen we! uiteindelijk verder gereden, maar me paard wilde niet meer galoperen, durfde echt niet meer.
Als ik jou was zou ik hem gewoon beslaan, en van de winter de ijzers er weer af. Doe ik nu ook.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:21

Petersburg schreef:
ik ben ooit 1x gestart zonder ijzers, en doe het nooit meer, ik ging in de galop op de volte met paard en al onderuit, en daar lagen we! uiteindelijk verder gereden, maar me paard wilde niet meer galoperen, durfde echt niet meer.
Als ik jou was zou ik hem gewoon beslaan, en van de winter de ijzers er weer af. Doe ik nu ook.

Dat is mij dus ook gebeurd maar mijn paard had rondom ijzers met stiften.. helemaal uitsluiten kan je dit soort ongelukjes niet met of zonder ijzers.