Hoe zouden jullie inrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sofy

Hoe zouden jullie inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 11:48

Volgend weekend ga ik voor het eerst meedoen aan een stedenontmoeting. Dit is een wedstrijd tussen verschillende studentenruiterverenigingen. Daarbij word je geloot op een paard of pony van de organiserende ruitervereniging (waar je dus nog nooit op gezeten hebt).

Nu ben ik zelf nog een behoorlijke beginner, ik start dan ook in de Ba. We mogen op het paard waarschijnlijk vijf minuten aan de lange teugel stappen, vijf minuten actief stappen en vijf minuten draven. Galopperen mag tijdens het inrijden vaak niet.

Nu is mijn vraag aan jullie een beetje, wat zou je in deze tijd voor oefeningen/figuren doen? Wat vraag je van je paard? Hou daarbij rekening met mijn niveau en met het feit dat ik het paard op dat moment voor het eerst onder me heb!

spoekie

Re: Hoe zouden jullie inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:50

Gewoon heel veel voltes, achten en gebroken lijnen. Lekker veel laten buiten, zodat hij een beetje los door zijn lijf wordt. Daarnaast veel schakelen qua tempo binnen de stap en binnen de draf, zodat hij voor je been wordt. Dat zou ik iig doen :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:19

tempocontrole ofwel rem opzoeken en actief voor het been maken.
Dus veel overgangen om hem/haar gehoorzaam te maken.
Als dat lukt en je hebt nog tijd, dan stelling en buiging.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:13

Je begint met voelen hoe het paard aan je been is. Reageert hij voldoende wanneer je kuitdruk geeft? Reageert hij niet, dan ga je daar even mee aan het werk, reageert hij wel, dan is het goed. Hetzelfde met de rem, hoe reageert hij op een ophouding? Loopt hij er doorheen of reageert hij anders?
Daarna kan je wat voltes en wendingen gaan rijden.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 14:16

Hoe zouden jullie het dan aanpakken wanneer hij niet goed aan het been is? Dat is zelfs met paarden waar ik wel regelmatig op rij nog best lastig. Iemand tips/oefeningen om dan te doen?
En oefen je het 'aan het been zijn' al tijdens het stappen met lange teugel, of kun je dat echt pas doen zodra je actief mag stappen? En hetzelfde voor ophoudingen?

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:42

Wat leuk dat je meegaat doen! Ik rij zelf al 5,5 jaar SO's en ben er dat weekend ook bij.
In de Ba krijg je vaak hele brave paarden die net wat te sloom zijn vaak. In de Ba is het van belang dat je vooral heel netjes zit en mooie figuren stuurt. Omdat de paarden vaak wat langzaam zijn kun je flink punten scoren door een mooi tempo te rijden. Tijdens het losstappen kun je even halthouden en daarna weer voorwaarts stappen. Een paar voltes linksom en rechtsom. Veel bezig blijven geen lange stukken rechtdoor rijden maar telkens wat oefeningetjes bedenken.
Als je mag draven en galopperen (galopperen mag je ook altijd doen) ook geen hele grote stukken acher elkaar doordraven maar vooral overgangen maken. Stukje galop op de linkenhand en op de rechterhand meepakken. Op t laatst iets rustiger aan doen zodat je nog genoeg puf hebt voor je proef.
Toen ik Ba reed heb ik me hier het meeste op gefocust, ook in de Bb. In de La probeerde ik ook meer te letten op het nageeflijk rijden van de paarden maar wanneer dit niet lukte dan ging ik weer voor de netheid :D Nu in de M kom ik tijd te kort om alles even door te nemen :D Ik raak dan altijd heel gestresst als het niet lukt dus dat is een voorbeeld hoe het niet moet :D
Maar heel veel plezier alvast!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:46

Direct wanneer je erop zit moet je paard aan je been zijn, dus ook met het stappen aan lange teugel!

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 17:46

Fijn om te weten dat je toch een stukje mag galopperen. Dat mocht bij ons op de onderlinge wedstrijd niet, waarna ik het uiteraard in de proef ook niet voor elkaar kreeg... Ik heb toch wat meer vertrouwen in een paard zodra ik alle gangen even uitgeprobeerd heb :).

Pff, ben nou al zenuwachtig, echt onzin. Maar ja, ik heb ook pas één keer eerder wedstrijd gereden (en dat ging dus niet zo super :P). Maar ik heb wel heel veel zin er in !

lalalauraaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 10:35

probeer alles wat je moeilijk vind te doen en ook alle gangen zodat j het paard een beetje leert kennen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:19

Wat leuk dat je aan studentenwedstrijden gaat deelnemen!!

De tips die Fleur geeft zijn zeker nuttig, in de Ba is het vooral belangrijk dat je netjes rijd, dus de figuren mooi op de letter sturen en zelf netjes blijven zitten. Veel overgangen zodat je het paard beter leert kennen zijn ook aan te raden!

Verder zijn er vast wel mensen aanwezig die je daar ter plekke willen helpen met losrijden, vraag ook gewoon tips.

Succes!!