dressuurring binnenkomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

dressuurring binnenkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 18:42

Hoi allemaal,

ik zit met een vraag en hoop dat ik hier juist zit.

Sinds dit jaar zijn in België bij LRV de dressuurproeven "veranderd/aangepast". Ik heb vroeger ponywerking gedaan en een enkele keer de winterwerking op niveau B1 en B2, maar hierbij moest je net zoals in de proeven van andere niveaus altijd over A-X binnenkomen en tussen X en G halthouden en groeten.

Voor deze zomer staat bij de proef Paarden B1, Proef 2 KNHS 2009-2010 vermeld.
De proef zelf begint met
A-K-E-H-C Binnenkomen in arbeidsdraf op de rechterhand.

Dus mijn vraag: hoe rijd je binnen?
* in het verlengde van de A-C lijn en bij A links afwenden op de hoesflag
* een volte 10m bij A (buiten de ring en op linkerhand), omstellen bij A en dan verder op de hoefslag
*...

Mijn instructrice wist het ook niet goed, maar zei dat je alleszins niet "schuin mag binnenrijden" of zoiets.

Wie kan mij dit uitleggen?
Alvast bedankt.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:43

Gewoon zoals je normaal ook de bak rond rijd.
In Nederland beginnen alle B proeven zo al een paar jaar, maar toen dit bij ons voor het eerst veranderd was snapte ook niet iedereen het meteen.
Zelf dacht ik ook eerst even dat het iets heel lastigs was, haha. Maar het valt mee.
Je kunt dus gewoon de ring in rijden van tevoren, rechtsom.
Op het moment dat je mag beginnen en je rijd voorbij A is je proef begonnen, je rijd dan gewoon over de hoefslag door naar C en dat is het. :)
Laatst bijgewerkt door Appieee op 22-03-10 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:44

Je mag gewoon een rondje in de ring doen, je melden bij de jury en dan als je een teken krijgt beginnen bij a, dan zit je dus al in de bak. :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 18:45

ach zo, je mag al de ring in voor je begint, dit mocht in België dus niet, hooguit 1x rond de ring, zodat je paard de juryutafel/auto al van dichtbij gezien had.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:45

Ik wist niet dat ze nu ook in Belgie de Nederlandse proeven hebben.
Voor je van start gaat idd, gewoon in de ring gaan. Je melden bij de jury en dan op de hand beginnen zoals gevraagt.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:46

Ik weet verder niet zeker of je dan nu wel vast de ring in mag van tevoren hoor, of hoe dat verder in Belgie is.
Maar stel dat je van tevoren niet eerst de ring in mag, dan kan je op het moment dat de proef begint een stukje buiten langs de ring op rijden, en dan bij A de bak binnen komen en meteen over de hoefslag verder..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 18:48

@tamoreliefje: voor de B1 proef blijkbaar wel, de andere heb ik nog niet gekeken, misschien dat het daar de VLP-proeven zijn...

@ appie: dat dacht ik eerst ook, maar m'n instructrice zei dus dat je niet schuin mag binnenkomen... (zij heeft M9 gereden)

voel me wel een beetje dom nu, maar had eerlijk gezegd nog nooit een proef gezien die zo begon. Ben gewoon (van 10 jaar geleden) van rond de ring te stappen om aan te melden... :o

Appieee

Re: dressuurring binnenkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:54

Dat zou kunnen, maar in de hogere klassen is dit sowieso anders.
Bij ons mag je vanaf de M1 of misschien zelfs de L2 niet meer van tevoren de ring in en moet je ook in een rechte lijn binnen komen..
Dus misschien even een mailtje sturen naar de "Belgische KNHS"? Ik weet niet hoe jullie federatie heet eerlijk gezegd..

En er is niets doms aan!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:43

Ik weet niet of je in Belgie van tevoren in de ring mag rijden. Per bond is het ook heel verschillend heb ik gemerkt. We hebben ooit in Duits gebied een SGW gestart en daar waren ze heel streng. Je mocht absoluut niet de ring in van tevoren.
Dan bij de LRV ging het er weer heel gemoedelijk aan toe. Daar mocht je wel de ring in en dan kreeg je een startteken.

Als je niet van tevoren de ring in mag, dan wordt het wel lastig. Ik zou dan contact opnemen met de bond en het even navragen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 21:03

volgende week op de vergadering eens vragen, maar bij ons rijden ze alleen jumping of zijn al M1 of hoger en daar heb je dit niet...
tot vorig jaar was het afhankelijk van de jury of je op voorhand de ring in mocht of niet, meestal was rond de ring de norm (bij LRV, maar laatst bij de VLP jury ook), maar dan maakte het niet uit omdat je uiteindelijk altijd over de middenlijn moest binnenkomen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:28

Worden er geen wedstrijden bij je in de buurt gehouden in de periode voordat je zelf gaat starten? Kun je even kijken hoe ze het doen...Wat wel en niet mag.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:20

Een jaar of vijf geleden mocht je bij de LRV nog gewoon de ring verkennen in de B1. Dat heb ik met Urielle gedaan nl.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 10:28

@Aukelizzy: dat is misschien wel een idee, want ga waarschijnlijk deze zomer toch maar 2 of 3x starten...

@ Urielle: dat hangt denk ik van de jury af, laatste keer dat ik als secretaris mee geweest ben, was de regel: als de eerste het vraagt, dan mogen ze allemaal de ring in. indien niet, dan heeft al wie volgt "pech" maar gelden dezelfde regels, niet in de ring, alleen er rond

iedereen bedankt om mee te denken!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:32

Hahaha, dan heb ik een heel seizoen geluk gehad, dat kan ook :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 10:42

wie weet :) alleen maar goed voor jou toch?

nu heb ik wel redelijk veel verschil gemerkt tussen de provincies en de gewesten en bovendien zijn de jury's in de B-proeven niet noodzakelijk mensen met kennis... Bij tekort in mijn vorige club zou ik pony's tot L1 moeten gaan jureren terwijl ikzelf maar op dat niveau gereden heb en mijn wedstrijdervaring dateert van 10 jaar geleden...

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:22

Je volgt gewoon over de hoeflsag de letters zoals aangegeven. In de B en L1 hoef je namelijk niet binnen te komen over de AC-lijn.

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:27

[quote="Appieee"]Dat zou kunnen, maar in de hogere klassen is dit sowieso anders.
Bij ons mag je vanaf de M1 of misschien zelfs de L2 niet meer van tevoren de ring in en moet je ook in een rechte lijn binnen komen..

Wanneer je een rondje om de ring heen kunt rijden, mag je vanaf het M1 niet meer binnenkomen vanuit de ring.
Wanneer je GEEN rondje om de ring kunt rijden, mag je gewoon vanuit de ring starten. Dus in een binnen 20 x 60 baan waar een stuk is afgezet van 20x40 mag je in het M1 en M2 gewoon vanuit de ring binnen komen. Dit hoeft niet, natuurlijk.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:58

Ik deed bij de LRV vorig seizoen ook altijd aan ring verkennen, en dan niet een rondje, maar een heleboel, en wat figuurtjes rijden. Zodra de vorige klaar was en buiten ging ging ik binnen, en bij het teken van de jury (belletje of "begin maar") gaf ik een seintje aan de voorlezer en begon ik mijn proef. De twee keer dat ik kon meedoen, was dat :+
Vorige week ook de nieuwe proeven moeten rijden, ben weer gewoon vlak na de vorige binnengegaan, me aangemeld, paar rondjes gedraafd, en na het teken van de jury (claxonneer - paard de lucht in) begonnen de volgende keer ik voorbij de A kwam!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 13:18

@memuska: goed om te weten. Wel niet echt snugger van de jury om te claxonneren :D
Als ik oppaasmaandag op tijd gedaan heb met werken, ga ik proberen bij ons in het dorp te gaan kijken naar de LRV wedstrijd. Kan ik ook de concurrentie zien :p (weet ik ineens of ik nog wel wil starten :D)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:55

@ petitparis: ben je aangesloten bij Westerlo? Waar ga je kijken? Mss kom ik je van de zomer nog wel eens tegen op 't provinciaal ofzo - of als ik één van de zoveel malen moet gaan jureren :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 20:20

nee na 10 jaar terug bij herselt, dus da's dichtbij om te gaan kijken. ik denk wel niet dat ik provinciaal ga halen :o

kellyvdh90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:52

Gewoon via de hoefslag, zogauw je voorbij A komt, begint je proef. (Mits de jury een teken heeft gegeven)