Wisseltrofee Brakkestein-Nijmegen! Waar is dit kunstvoorwerp

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

J01andA

Wisseltrofee Brakkestein-Nijmegen! Waar is dit kunstvoorwerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 18:01

Ik ben benaderd door de gastconservator van Museum Het Valkhof te Nijmegen, die ter wille van een tentoonstelling over de kunstenaars- en edelsmedenfamilie Arens op zoek is naar een wisseltrofee die de laatste telg van deze familie gemaakt heeft. Deze laatste zilversmid in de familie, de inmiddels 92-jarige Rudie Arens jr, bewaart nog immer de oorspronkelijk ontwerptekening.

Deze spring-wisseltrofee is destijds (rond de jaren 70) ingezet op landgoed Brakkestein in Nijmegen. Waarschijnlijk destijds georganiseerd door campagnevereniging De Keizerstad te Nijmegen.
Wie weet waar deze wisseltrofee is gebleven? Heeft iemand deze toevallig nog ergens in een prijzenkast liggen of ergens in een prijzenkast gezien?

Het is niet de bedoeling dat deze wisseltrofee worden ingenomen. Het gaat enkel om deze wisseltrofee gedurende de tentoonstelling uit te lenen aan het museum.
Ik ben heel benieuwd of iemand kan helpen.
Het gaat om onderstaande trofee:

Afbeelding
Afbeelding

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:11

J01andA schreef:
Deze spring-wisseltrofee is destijds (rond de jaren 70) ingezet op landgoed Brakkestein in Nijmegen. Waarschijnlijk destijds georganiseerd door campagnevereniging De Keizerstad te Nijmegen.

niemand van het landgoed die weet wie die wedstrijd heeft uitgeschreven/georganiseerd, nergens meer uitslagenlijsten terug te vinden? Ook niemand van de Keizerstad die nog wat weet?
Vraag de oudste plaatselijke rijvereniging eens... vraag het gemeentearchief naar kranten van die periode misschien staat er ergens nog wat van opgeschreven?

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 16:29

Al bij de betreffende rijvereniging geinformeerd, maar helaas heeft niemand meer stukken uit die tijd of weet er concreet iets van. Bij verschillende ruiters uit die tijd geinformeerd en die kennen de wisselbeker wel maar weten niet meer wie de laatste winnaar is geweest.
In het gemeente-archief heeft de gastconservator al gezocht ... en niets gevonden. Vandaar dat hij uiteindelijk een beroep op ons deed om binnen de ruiter-kringen op zoek te gaan.
Het zou leuk zijn als het lukt. :j maar gelet op het nog korte tijdsbestek, heb ik jammer genoeg niet meer het idee dat het gaat lukken.

cissy

Re: Wisseltrofee Brakkestein-Nijmegen! Waar is dit kunstvoorwerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:25

tja, dan heb je weinig andere opties meer, helaas....
een replica maken is dat geen idee? wordt wel kort dag maar de tekeningen zijn er....

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:28

Weet je toevallig wanneer de prijs ongeveer voor de laatste keer is uitgereikt? Misschien ken ik nog wat mensen die rond die tijd bij keizerstad hebben gereden.

Gr Kyra

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 23:30

Het zilveren beeld is in de jaren 70 tijdens spring wedstrijden op Brakkestein-Nijmegen als jaarlijkse (wissel)prijs uitgereikt. Ik heb al bij oude en nieuwe bestuursleden van Keizerstad navraag gedaan. Helaas zonder succes. Documentatie is in de loop der jaren verloren geraakt.
Wanneer het niet lukt om het daadwerkelijke kunstvoorwerp te verkrijgen dan zal tijdens de tentoonstelling de ontwerptekening en foto van de wisselprijs te zien zijn. Het zou natuurlijk veel mooier zijn geweest wanneer het zilveren beeld er echt zou staan. *D
Omdat de tentoonstelling 3 april a.s. begint, zie ik het niet meer gebeuren dat het lukt om het kunstvoorwerp terug te vinden.

delerium

Re: Wisseltrofee Brakkestein-Nijmegen! Waar is dit kunstvoorwerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:36

Omdat het daar gepaster staat verplaats ik het topic van TAO naar WD :)