Verplicht briefje in paspoort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laux

Verplicht briefje in paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 18:06

Hallo,

ik hoorde vandaag dat het vanaf 2010 verplicht is om een briefje in het paspoort van je paard te hebben.
Dat is een briefje over wat er met je paard gebeurd na zijn dood volgens mij.
Heb wel eens van dat briefje gehoord, maar wist niet dat het verplicht was.
Je moet zo'n briefje kopen of anders een nieuw paspoort aanvragen.
Klopt dit? En waar kun je die briefjes halen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:06

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 18:15

En dan ben ik mijn paspoort dus 6 weken kwijt? Wordt nog een probleem met de wedstrijden dan. :=
Kun je als je een nieuw paspoort aanvraagt ook meteen je pony over laten zetten op je eigen naam?
En als ik haar laat over zetten op mijn naam, blijft mijn startkaart dan wel geldig?
Want nu staat er bij eigenaar geen naam op mijn startkaart.

Lielle

Re: Verplicht briefje in paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:19

geen idee, je kunt het best daarvoor bellen met het stamboek (of de organisatie die je paspoort heeft uitgegeven).

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:40

zit het vel er niet al standaard in bij jouw paspoort
en het heeft niets met wedstrijden te maken (wordt niet op gecontroleerd, alleen evt. over geadviseerd)
Als dit vel niet in je paspoort zit overtreed je de wet.

AmazingTygo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:31

ik heb hier nog nooit van gehoord :o waar moet dit anders ergens in het paspoort staan? En wat staat er precies in? :+ dan moet ik hier ook even snel achteraan haha.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:32

denk dat jou paspoort het al heeft, medicatie inlegvel. Je hebt een jong paard.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:03

Ik heb dat in 2004 al in het paspoort laten zetten met een stempel/handtekening van de DA. Het staat bij mij bij 'aantekeningen en/of aanvullingen'. Maar vraag me nu af of dat wel geldig is?

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:08

Bij mij zit het idd ook gewoon in m'n paspoort. Moet hem nog wel invullen.
Maar vraag me dus af wanneer je invult "niet voor consumptie" dat wanneer je wil, hij wel geslacht kan worden? En dan gewoon dat z'n vlees niet gebruikt word?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:29

ja dat kan
besef wel dat er mensen zijn die het een nadeel zullen vinden dat er Niet voor consumptie in het paspoort is ingevuld,
Voordeel als verkoper is dat als je paard veel medicijngebruik nodig heeft gehad je het dan niet in het paspoort hoeft te zetten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:32

jury schreef:
ja dat kan
besef wel dat er mensen zijn die het een nadeel zullen vinden dat er Niet voor consumptie in het paspoort is ingevuld,
Voordeel als verkoper is dat als je paard veel medicijngebruik nodig heeft gehad je het dan niet in het paspoort hoeft te zetten

Maar je kunt het toch altijd nog laten veranderen, mits hij (niet)een bepaald medicijnverleden heeft? Ik heb het namelijk ook een keer veranderd.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:36

Jury, daar heb je misschien een punt. Maar mijn pony word niet verkocht. Die blijft bij mij tot z'n dood. Dus dat is dan alleen voor mezelf :) En je kunt zeggen "er kan altijd wat gebeuren dat je het financieel niet red", en dat is misschien zo, maar mijn moeder staat achter me en die staat anders ook garant :) En dat is een heel fijn idee :)

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:36

Ik moest ook nieuwe paspoorten aanvragen bij het friese paarden stamboek en het haflinger stamboek. Bij beide had ik binnen een week het nieuwe paspoort binnen en de oude terug.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:15

Nee je kunt het niet ongestraft veranderen.
Heb je eerst aangegeven dat je paard niet voor menselijk concumptie bedoeld is dan hoef je medicijnen niet te registreren. Dan mag je het niet meer wijzigen naar wel geschikt voor menselijke consumpie.

Andersom kan wel.

Salim1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:03

AmazingTygo schreef:
ik heb hier nog nooit van gehoord :o waar moet dit anders ergens in het paspoort staan? En wat staat er precies in? :+ dan moet ik hier ook even snel achteraan haha.

Heb er ook nog nooit van gehoord en waarom moeten hun dat dan weten dat zijn toch prive zaken??? :?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:07

Is europese wetgeving. Van elk dier dat voor consumptie geschikt is moet het medicijngebruik van bijgehouden worden.

Salim1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:23

jury schreef:
Is europese wetgeving. Van elk dier dat voor consumptie geschikt is moet het medicijngebruik van bijgehouden worden.

echt waar??? Nou denk dat ik dat dan maar gauw moet gaan doen want anders.......

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:36

jury schreef:
Nee je kunt het niet ongestraft veranderen.
Heb je eerst aangegeven dat je paard niet voor menselijk concumptie bedoeld is dan hoef je medicijnen niet te registreren. Dan mag je het niet meer wijzigen naar wel geschikt voor menselijke consumpie.

Andersom kan wel.

Ik had het ook andersom gedaan :D