Het niet "horen" van je voorlezer..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Het niet "horen" van je voorlezer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 16:19

En dit komt niet omdat ze zacht praat. Maar omdat ik met opperste concentratie aan het rijden ben }:0 .
Wanneer er E Afwenden in stap, B rechterhand gezegd wordt. Heb ik gehoord dat ik bij M "iets' moet
doen maar wat heb ik dan weer niet gehoord :o . Zijn er meer mensen die hier last van hebben? En de
enige oplossing die ik tot nu toe kan verzinnen is mijn proef uit mijn hoofd leren..

iemand tips?

kohtje

Re: Het niet "horen" van je voorlezer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:21

Inderdaad uit je hoofd leren.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:22

Daarom leer ik mijn proef altijd uit mijn hoofd. zeker nu je toch 3 maanden achter elkaar dezelfde proeven moet rijden, net zo makkelijk.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 16:23

oh ja dat ze 3 maanden achter elkaar hetzelfde zijn had ik niet meer aangedacht. Ik zag mezelf al iedere x 2 proeven uit mijn hoofd leren...

Skyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:25

Inderdaad uit je hoofd leren. Of toch iemand die de rest over schreeuwt. Ik heb het geluk dat ik een voorlezer heb die mij altijd iets uit mijn concentratie probeert te halen omdat ik er anders als een plank boven op zit. Zij gaat dan bijvoorbeeld een liedje zingen. Zo let ik weer op haar en minder op mijn paard wat bij mij het rijden bevordert. (mijn moeder heeft ooit voorgelezen en die begon boven aan en las in 1 keer naar beneden ik was nog bij punt 10 en zij aan het eind bij wijze van. Hierdoor moest ik op haar letten en heb ik mijn beste proef ooit gereden hihi)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:25

Word je elke keer door dezelfde persoon voorgelezen?
Als ik mijn proef rijd heb ik heel goed in mijn hoofd zitten prenten wie mij leest en wie ik dus moet horen.
Als mijn vader leest is hij dus ook echt de enige die ik hoor, soms staat mn zusje nog wat te zeggen ofzo, maar die is helemaal buitengesloten.
In mijn concentratie neem ik ook de stem van degene die mij leest mee, die komt echt over alle andere gedachten heen.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 17-03-10 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Stoomme d-t fout weg gehaald.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 16:26

Ja mijn moeder is zo goed als altijd diegene door voorleest, spreekt erggg luid en duidelijk, Foccussen op een bepaalde stem is ook inderdaad een idee, moet er maar op vertrouwen dat mijn paard wel loopt.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:29

Dat is inderdaad een kwestie van vertrouwen, daar heb je voor getraind.
Maar je kan jezelf er op trainen om de lezer te horen en tegelijk toch ook met je gedachten bezig te zijn over je paard. Ik hoor mezelf ook altijd dingen denken als " straks diagonaal uitgestrekste draf, dan nu in de bocht iets meet verzamelen" en daar komt mijn moeder dat tussen door met " kxm handveranderen in gestrekte draf" en dat wordt in gedachten gewoon samengevoegd.
In je lessen kun je daar al op werken, als je instructie dingen tegen je zegt om daar bewust in je hoofd nog een keer over na te denken door het te herhalen in combinatie met alle dingen die jij dan met je paard zou moeten doen als voorbereiding... Snap je?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 16:30

ja ik snap je :), klinkt inderdaad heel logisch. Hardop in je hoofd denken welke stappen je moet doen zeg maar? dat is iets wat ik van de week inderdaad nog even kan gaan oefenen!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:32

je moet er zowiezo op vertrouwen dat je paard wel loopt. in de proef heb je daar echt geen tijd meer voor om dat te corrigeren, en je moet je inderdaad focussen op de stem. Ik krijg altijd klachten van anderen omdat ik zo luid en duidelijk voorlees dat de rest zich niet meer kan concentreren op hun eigen lezer, :o maar voor de gene die ik voorlees is dat natuurlijk wel fijn :D

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:32

Ik leer altijd mijn proeven uit mijn hoofd, zou ze op de wedstrijd eventueel ook zo uit mijn hoofd kunnen leren. Alleen dat durf ik niet aan, bang voor een blackout of dergelijke.
Maar doordat ik ze uit mijn hoofd ken, weet ik wat er komen gaat, dat vind ik een heel fijn gevoel! :)
En door de voorlezer krijg je even een extra bevestiging, zodat je helemaal zeker weet welke oefening je moet gaan doen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:33

Ja precies. Dat bedoel ik.
Als er gezegd wordt bij a afwenden en dan wijken, dan herhaal jij voor jezelf, straks wijken, dan nu in de hoek dat... en die teugel... en dat been meer of minder... En als je bijna bij de hoefslag bent komt in je proef de volgende opdracht al weer en die overdenk je op dezelfde manier.
In het begin ben je heel druk over vanalles aan het denken maar als je er vaak mee oefent voor jezelf wordt het een normale denkmethode en zal het meer vanzelf gaan...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 16:34

dat vertrouwen is ook inderdaad een aandachtspunt, altijd al geweest voor mij. Moet meer vertrouwen op mijn eigen kunnen en in mijn paard. Alleen dit wordt de eerste wedstrijd en de eerste wedstrijden met mijn vorige paard staan nog heel duidelijk in mijn geheugen..En niet op een positieve manier. Dit paard is absoluut anders maar een of andere manier is het lastig die knop om te zetten. Ik ga werken aan de tip van Nickeltje & hem uit mijn hoofd leren, ben ik dubbel save:).

Ik herhaal al wel in mijn hoofd wat mijn lesgeefster altijd zegt. hetgeen waar ik op moet letten bij bepaalde oefeningen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:43

Heb je toevallig de KNHS dvd van de proeven ook? Zelf "oefen" ik mijn proeven altijd een paar keer op papier en kijk ik een paar keer de proef op dvd. Soms rijd ik thuis de proef ook, maar dat moet ik niet te vaak doen, omdat mijn paard heel goed meedenkt en dan weet wat er gaat komen. Maar vooral het uittekenen op papier helpt mij enorm. Tijdens de proef zelf goor ik de voorlezer wel, maar rijd ik eigenlijk min of meer automatisch de juiste kant uit, ook als de voorlezer zich vergist of wat aan de late kant is.

Princelover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:05

Ik leer mijn proeven ook uit het hoofd, heb namelijk al een aantal x gehad, dat een meisje van stal mij voor zou lezen op de wedstrijd en er toen niet was, blijven hangen bij de tent of bij andere meiden van stal, en dan sta je wel mooi zonder voorlezer, dus heb toen ook gevraagt aan de jury of ik het zonder voorlezer mocht doen, ze vonden het een groot risico maar heb toen wel mooi 212 punten gehaald, en een grote compliment onder aan het coupon, mijn tip zelf oefenen. op nemen op mp3 speler en tijdens het oefenen in hebben!

Succes!

silke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:56

je moet je proef ook een beetje uit je hoofd weten als je a afwenden hoort meot je weten dat je bijv moet gaan wijken maar als je wijken hoort meot je weten dat je dan moet afwenden

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:53

Vraag je voorlezer wat harder en duidelijker te lezen, maar ken bovendien ook je proefje uit je hoofd. Als er verkeerd voorgelezen wordt bijvoorbeeld, ben je niet ineens de weg kwijt.

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:30

ikzou ze uit je hoofd leren

Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:13

Ik heb dit ook regelmatig...vooral als het lekker gaat, dan hoor ik gewoon niet meer dat er voorgelezen wordt. Niet handig.
Proeven leren scheelt al veel maar als er net nieuwe proeven zijn gaat het nog wel is mis.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:17

Dat voorlezen zouden ze van mij gewoon mogen verbieden na de Bklassen. Al dat geschreeuw (en vaak echt van dat scherp geknar) en altijd alles dubbel herhalen is heel storend, zeker met meerdere ringen naast elkaar.

Dus idd uit je hoofd leren rijden. Mijn inziens kom je dan ook meer aan het rijden en kan je beter inspelen op andere zaken, waar je bij een voorlezer altijd een stuk concentratie kwijtspeelt door het moeten luisteren naar wat er gezegd wordt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:25

Ik heb het ook. Tis zó druk in mijn hoofd dat het regelmatig te laat door dringt wat de lezer zegt.
Uit mijn hoofd leren doe ik ook, maar ook dat is niet heilig bij mij door de drukte in mijn hoofd. Thuis gaat het wel, dus het zijn echt zenuwen.
Voor mij werkt beide het beste, dus leren én een lezer.
Vind de proefjes ook best op elkaar lijken waardoor ik ze ook snel door elkaar haal wanneer ik op wedstrijd ben }:0

Vind het wel fijn dat de proefjes nu niet elke maand meer veranderen, dat scheelt al veel voor mij :o

Vedaulaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:27

Ik heb dat ook altijd, dan ben ik zo geconcentreerd aan het rijden en zo met mijn paard bezig dat ik het vergeet wat er gezegt word, ik spreek altijd af met mijn lezer dat ze het 2 keer moet zeggen en vlak voor de oefening het herhalen en hard en duidelijk lezen. succes! bij mij helpt het

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:52

ik heb het ook := en dan nog als extra handicap dat ik 50% doof ben.
mijn voorlezers moeten dus van mij altijd schreeuwen, en het meerdere malen herhalen, anders gaat het mis omdat ik ze niet versta.
uit m'n hoofd leren heeft weinig zin, teveel zenuwen zodat ik de boel door elkaar haal, en 2 paarden in verschillende klasses, dus om nou elke keer 4 proeven te leren.. no way :+
ga ik straks wijken in een B proef ofzo :=

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 08:52

En áls je dan hard genoeg blèrt EN het 3x herhaald, dan kan Lowara het nóg presteren om aan de verkeerde kant van de bak terecht te komen :')
Het is een gave, echt waar :j _O-
;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 14:13

Bij mij is het afgelopen weekend goed gegaan :D. Een paar keer zelf geoefend op papier en gelezen. Heb het inderdaad 1 keer nodig gehad omdat ik het niet goed gehoord had .. Paard was ook voor de eerste keer mee, maar die gedroeg zich voorbeeldig. resultaat 5de met 185 en 10 de met 172. laatste proef zat spanning in was de inrij pak ineens wel heeel druk met 9 paarden.