Mijn verzorgpaard gaat gemakkelijk de trailer in. Ze staat in een ruime 2 paards trailer als ze naar concours gaat. Ik groom de eigenaresse altijd als ze wedstrijd heeft - helemaal leuk.
Het paard is wel gestresst als ze geladen moet worden, zodra de transportbeschermers omgaan, gaat ze poepen. Ze poept (op een gegeven moment diarrhee) zichzelf helemaal leeg. Op wedstrijd is ze de laatste tijd (sinds ze met de trailer moet) erg mat. Ze is niet actief, niet fel, en soms tegendraads, terwijl het een super braaf paard is wat het thuis geweldig doet. Ze loopt nu L2.
Wij denken dat de traillerreis voor haar zoveel energie kost, dat het batterijtje leeg is als ze de ring inmoet. Heeft iemand hier tips voor? Evt. voedingssuplementen / bepaalde dingen die we kunnen doen om haar weer fit en wakker te krijgen? Ik hoop het!
Ik moet er wel bij zeggen: de trailer die ze vroeger had, had geen raampje voor en was vrij gammel. Nu heeft ze een gloednieuwe met raampjes, en meer ruimte. Zou dat schelen?
Probeer te zorgen dat ze de trailer niet alleen meer associeert met wedstrijd maar ook met 'leuke' dingen. Neem haar eens mee naar het bos of zo. En verder zou ik zo dicht mogelijk bij huis starten. Komt ze ook bezweet van de trailer?
Goede tip! Daar hadden we het gister al over ja - om ook leuke uitstapjes met de trailer te doen. Ze komt niet echt bezweet uit de trailer. Maar ze is ook geschoren, dus zweet zie je bij haar uberhaupt niet zo snel meer.
Lijkt me dat je het probleem bij de wortel moet aanpakken, de stress op de trailer dus, en niet aan symptoombestrijding moet doen op wedstrijd.
Kan best aan het verschil van trailer liggen. Mijn pony vond 'n 2 paards helemaal niks, en nu geen problemen met een 1 1/2 paards.
Ik weet niet hoe lang jullie moeten rijden naar wedstrijd, maar probeer de druk eraf te halen, ga gewoon laden en zoals hierboven al geopperd wordt iets leuks doen. Kijk ook even naar het rijgedrag van de chauffeur. In het begin zou ik niet te ver gaan rijden enz. enz. Maak 't normaal, ga desnoods een keertje laden, ergens uitladen, weer terug erop, weer ergens uitladen enz. Zonder dat paard verder iets moet. Succes.
Luseres
Geplaatst: 15-03-10 18:11
Voordat ze vertrekt op haar/zijn gemak stellen met poetsen en na de reis hetzelfde doen?
ik volg even, mijn paard gaat super gemakkelijk trailer of camion op (om het nog maar 6x gedaan te hebben) maar is ter plaatse altijd "leeg" van de stress. Is ook vaak bezweet, loopt nog welgeteld een 15 minuten "normaal" maar al rustig en gecontroleerd voor haar doen en daarna is ze niet langer vooruit of heel tegendraads.
Ballard_L
Geplaatst: 15-03-10 20:38
Misschien kan je het paard eerst masseren met lavendelolie. Dat werkt rustgevend en het helpt haar te ontspannen. Zowieso is het inderdaad een goed idee om haar goed te laten wennen aan de trailer, zodat ze het niet ziet als iets engs. Voordat je de trailer ingaat masseren met lavendelolie en haar een lekkere poetsbeurt geven. Dan probeer je haar in de trailer te zetten. Wil ze niet, ga dan weer terug, poets haar weer en stel haar op haar gemak. probeer het daarna nog eens totdat ze goed in de trailer staat zonder stress. Stop op een hoogtepunt en doe het vaak nog een keer. Als ze in de trailer staat moet je haar goed belonen en haar er gelijk weer uit halen. Succes!
rescue druppels gebruiken. daar wordt een dier rustig van. dat smeer je gewoon achter zijn oren of op zijn tong. (vb door een paar druppeltjes op een appel te doen en die op te laten eten) of bananen voeren