Tips gevraagd voor meerdaagsconcours

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

Tips gevraagd voor meerdaagsconcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 10:12

Whah!!! Ik ben eruit, ik ga me opgeven voor het meerdaagse concours in Vriezenveen in mei. Nu is mijn paard nog nooit een nacht van huis geweest en kan hij ontzettend in de stress schieten (bv vuurwerk, bomen hakselen bij de stal, de bak thuis is ineens anders), maar op concours is het een geweldig paard wat het erg gezellig vind om de hele dag aandacht te krijgen. Tuurlijk loopt het op wedstrijd niet altijd zoals gepland, maar over het algemeen geen klagen.

Zoals het nu staat gaan we van donderdag tm zaterdag (het concours is 4 dagen, maar we gaan dus 3). Ik heb zojuist gebeld voor een box, zelf slaap ik in een tent geloof ik (ga samen met een groepje andere dames). Nu zit ik alleen een beetje met voor welke dagen ik me opgeef voor de wedstrijd zelf.

Ik heb dus geen idee hoe mijn paard het gaat vinden en eerlijk gezegd vind ik de omgeving daar te mooi om de kans voorbij te laten gaan om een lekkere buitenrit te gaan maken. Maar om nu 6 proeven en een buitenrit van twee uur te gaan doen is denk ik toch wat teveel van het goede.

Hij heeft wel een goede tot zeer goede basisconditie (ben nu wel weer aan het opbouwen na de winterstop, maar het duurt nog twee maanden tot aan de wedstrijd en hij pakt het goed op), maar als ik zijn reactie bekijk op zijn allereerst wedstrijd ooit (is inmiddels 6 jaar geleden), dan twijfel ik toch een beetje. De wedstrijd toen ging best goed, hij was wel erg kijkerig op het terrein, maar goed het was voor ons beide de eerste keer dat we met de trailer op pad gingen voor een wedstrijd. We reden zelfs een winstpunt (in mijn ogen nog steeds onwaarschijnlijk, maar goed, jury beslist :+ ). De dag na de wedstrijd heeft hij gestrekt liggen slapen in zijn box en zelfs in het weiland heeft hij gelegen (doet ie soms nu ook wel eens, niet specifiek na een wedstrijd).

Inmiddels is hij natuurlijk vaker op concours geweest en meestal geef ik hem de dag na de wedstrijd vrij in de vorm van weidegang of een rustige training. Komt ook omdat ik zelf dan moe ben.

Ander probleem: op de trailer wil hij geen water drinken (eten doet hij wel heel graag), thuis drinkt hij uit een potje (box) en uit een grote zwarte ton in het weiland. Mijn zorg is dat hij daar niet zou willen drinken, wat uiteraard niet handig is. En qua voeren heb ik ook een probleempje, ze voeren daar natuurhooi, waar hij niet goed tegen kan. Ik moet dus zelf hooi/kuil meenemen, maar hoeveel? Ook voeren ze daar andere brok dan op stal, maar goed, brok is makkelijk mee te nemen.

En wat kan ik doen als hij in de stress schiet? Tuurlijk laat ik dan de wedstrijd voor wat het is en zal ik doen wat ik kan om hem te kalmeren en desnoods gaan we naar huis (het is zo'n 2 uren met de trailer rijden).

Kortom, tips gevraagd over hoe te handelen op meerdaagse concoursen! Zelf neig ik dus naar twee dagen wedstrijd en een dag lekker rijden in het bos. Maar welke verdeling maak ik dan, want de opgave voor de wedstrijd moet eigenlijk vandaag de deur uit.

Moska

Re: Tips gevraagd voor meerdaagsconcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 11:40

Niemand tips?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:18

thuis al water geven uit emmer al dan niet met appelsap.
Ik vind een tweedaags concours altijd al vermoeiend, dus probeer dat eerst eens dichterbij zodat je je paard ook niet gelijk in een vreemde stal moet zetten.
Neem eigen hooi en krachtvoer mee.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 12:22

Voor zover ik weet is dit het meest dichtstbijzijnde meerdaagsconcours voor ons. Wedstrijden zijn over het algemeen al een eind rijden (drie kwartier tot vijf kwartier rijden), tenminste de leuke en grotere wedstrijden. Gevolg van het stallen in een uithoek van het land... Uitproberen wordt dus lastig.

De tip van appelsap zal ik eens uitproberen, thuis drinkt hij dus wel uit tonnen/emmers, maar op concours dus niet. Dat zal wel een stukje spanning zijn, want thuis drinkt hij meestal dircect na het rijden. Eten doet hij wel goed op vreemde plaatsen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 14:34

Heb de coupons inmiddels opgestuurd. Heb in ieder geval opgegeven voor de 1e dag en de 3e dag. Ben erg benieuwd, misschien maak ik me wel zorgen om niets.

Maar tips zijn nog steeds welkom!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:07

Ik zou een dag van te voren vertrekken, dan is hij al een dag/nacht gewend in de vreemde stal voor hij moet presteren.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 22:40

Dat gaat helaas niet lukken. We vertrekken op donderdag. Zit ook niet zo in over de 1e dag, meer over hoe hij de eerste nacht en de volgende dag gaat ervaren. Maar goed,alles is inmiddels gereserveerd en opgegeven. Nu afwachten of we op tijd in vorm zijn, de les van gisteravond was hoopvol iig!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:33

ik snap dat je wel wilt buitenrijden, maar dat is daar lastig tot niet te doen... de wedstrijd wordt gehouden aan een lange weg met aan de ene kant het dorp en aan de andere kant een behoorlijk steile tunnel onder een autoweg door.
ben dus bang dat het met buitenrijden niets wordt.

verder is vriezenveen een heel mooi concours, ruim opgezet en de dressuurbanen liggen op een mooie weide een stukje (meter of 800) van de binnenhal en springringen af.

voor 3 dagen zou ik 2 a 3 baaltjes hooi meenemen. wat je aan brok mee moet nemen kan je uitrekenen aan de hand van wat hij thuis krijgt.
sommige paarden hebben echter wat extra brok nodig op een meerdaagse om niet in te kakken op bijvoorbeeld de 3e dag

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 21:40

Het is de bedoeling dat we een buitenrit gaan maken vanaf de stal in Den Ham (Lourenshoeve)waar we overnachten. Daar schijnen wel mooie uitrijmogelijkheden te zijn. Het is vast beter dan bij ons in de buurt, geen ruiterpaden en alleen maar bermen met veel landbouwverkeer.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:47

Eigen water meenemen wil ook nogwel eens helpen en inderdaad thuis al oefenen met emmertjes water en ook die emmer meenemen op wedstrijd.

Appelsap is ook een goeie en anders er een paar stukken wortel of appel ingooien, dan moet hij wel zijn hoofd erin steken.

Als je niet weet hoe hij reageert is 3 dagen wel lang, maar neem aan dat als het niet gaat je gewoon weer naar huis gaat.
Ook geen drama. (jammer, maar dan is het niet anders, stel dat hij na 2 dagen helemaal op is)

Brok gewoon zelf meenemen, je weet hoeveel je normaal voert + extra.
Zelfde geldt voor het ruwvoer, liever wat te veel mee, dan te weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:46

Kan je niet vast een keertje oefenen, gewoon je paard een paar dagen op een andere stal zetten, gewoon in de buurt zodat hij wel kan wennen aan een andere locatie en het 'risico' een stuk kleiner is, omdat je immers dichterbij huis zit?

Verder zoveel mogelijk dingen meenemen die voor hem vertrouwd zijn, weet niet of hij nu iets van een speelbal oid heeft? Evt kan je hem die nu geven en dan straks meenemen, als hij zich daaraan gaat hechten, heeft hij in ieder geval iets vertrouwds mee

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 18:08

Zou idd misschien ergens een nachtje kunnen blijven, maar mocht dat van te voren niet lukken, en het gaat mis tijdens die 3 dagen, dan ga ik gewoon naar huis idd. Jammer maar helaas. Qua conditie verwacht ik geen problemen, het is meer mentaal zeg maar.

Hij heeft verder geen speeltjes (behalve de andere ruinen om mee te spelen), maar over het algemeen trekt hij zich snel op aan andere paarden, ook al kent hij ze nog maar kort. De andere paarden die mee gaan zullen als het goed is bij elkaar komen te staan, dus misschien moet ik daar een paar keer mee gaan rijden, zodat ze kennis kunnen maken.