Zoals het nu staat gaan we van donderdag tm zaterdag (het concours is 4 dagen, maar we gaan dus 3). Ik heb zojuist gebeld voor een box, zelf slaap ik in een tent geloof ik (ga samen met een groepje andere dames). Nu zit ik alleen een beetje met voor welke dagen ik me opgeef voor de wedstrijd zelf.
Ik heb dus geen idee hoe mijn paard het gaat vinden en eerlijk gezegd vind ik de omgeving daar te mooi om de kans voorbij te laten gaan om een lekkere buitenrit te gaan maken. Maar om nu 6 proeven en een buitenrit van twee uur te gaan doen is denk ik toch wat teveel van het goede.
Hij heeft wel een goede tot zeer goede basisconditie (ben nu wel weer aan het opbouwen na de winterstop, maar het duurt nog twee maanden tot aan de wedstrijd en hij pakt het goed op), maar als ik zijn reactie bekijk op zijn allereerst wedstrijd ooit (is inmiddels 6 jaar geleden), dan twijfel ik toch een beetje. De wedstrijd toen ging best goed, hij was wel erg kijkerig op het terrein, maar goed het was voor ons beide de eerste keer dat we met de trailer op pad gingen voor een wedstrijd. We reden zelfs een winstpunt (in mijn ogen nog steeds onwaarschijnlijk, maar goed, jury beslist
). De dag na de wedstrijd heeft hij gestrekt liggen slapen in zijn box en zelfs in het weiland heeft hij gelegen (doet ie soms nu ook wel eens, niet specifiek na een wedstrijd). Inmiddels is hij natuurlijk vaker op concours geweest en meestal geef ik hem de dag na de wedstrijd vrij in de vorm van weidegang of een rustige training. Komt ook omdat ik zelf dan moe ben.
Ander probleem: op de trailer wil hij geen water drinken (eten doet hij wel heel graag), thuis drinkt hij uit een potje (box) en uit een grote zwarte ton in het weiland. Mijn zorg is dat hij daar niet zou willen drinken, wat uiteraard niet handig is. En qua voeren heb ik ook een probleempje, ze voeren daar natuurhooi, waar hij niet goed tegen kan. Ik moet dus zelf hooi/kuil meenemen, maar hoeveel? Ook voeren ze daar andere brok dan op stal, maar goed, brok is makkelijk mee te nemen.
En wat kan ik doen als hij in de stress schiet? Tuurlijk laat ik dan de wedstrijd voor wat het is en zal ik doen wat ik kan om hem te kalmeren en desnoods gaan we naar huis (het is zo'n 2 uren met de trailer rijden).
Kortom, tips gevraagd over hoe te handelen op meerdaagse concoursen! Zelf neig ik dus naar twee dagen wedstrijd en een dag lekker rijden in het bos. Maar welke verdeling maak ik dan, want de opgave voor de wedstrijd moet eigenlijk vandaag de deur uit.