Nu 2 verliespunten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Basic_

Nu 2 verliespunten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 14:47

Hallo,

Ik wist even geen betere titel.

Ik heb 13 december wedstrijd gehad in het M1.

Vlak voor het einde van mijn proef sprong mijn paard uit de ring, ik ben er daarna meteen weer ingegaan en mocht van de jury wel mijn proef afmaken.
Uiteraard tellen de punten die ik eventueel had gehaald niet mee en ben ik uitgesloten wegens uit de ring springen.

De stand na die wedstrijd stond eigenlijk op M1+7.. Maar op de knhs staat mijn stand nog om M1+5, afgelopen weken heb ik 2 wp's gehaald maar die staan er uiteraard nog niet bij.
Nou vroeg ik me af of ik wegens de uitsluiting nu 2 verliespunten kreeg?
Van het regelement word ik niks wijzer dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Als het zo is.. zou dat betekenen dat ik eigenlijk 3 punten aftrek heb? ( de proef waarin hij uit de ring sprong had ik eigenlijk winst gehad..)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:49

Volgens mij ben je pas uitgesloten als je paard drie keer de ring uit is geweest, of in totaal langer dan ... seconden.
Zo heb ik een keer geschreven in het M1 en M2 bij een jury die net op onze vereniging de nieuwe proeven voorlichting had gedaan.
Maar ik kan het helemaal mis hebben hoor!
Misschien even in het regelement van de KNHS kijken?

Uitsluiting kost in ieder geval wel verliespunten in jouw klasse, hoeveel dat weet ik niet.

upendo

Re: Nu 2 verliespunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:50

Misschien moet je ze even mailen. :j

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 14:53

Mijn moeder is bestuurslid van de vereniging en heeft op de site gekeken ingelogd op de vereniging en daaruit blijkt dus dat ik 2 verliespunten heb..

Vind het echt heel vreemd.. omdat mijn paard1x de ring uitspringt.. loop ik 3!!! punten mis..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:54

als het een geheel afgesloten ring was dan ben je uitgesloten (als je er zelf voor kiest om de ring niet dicht te doen dan wordt dat ook gezien als afgesloten ring)
als dat niet het geval was dan krijg je -2 punten (vergissing)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:55

Citaat:
Indien een paard tijdens de proef tussen het moment van binnen rijden en verlaten
van de ring bij A, bij een gesloten ring, met alle vier de hoeven buiten de
ring terecht komt, zonder dat er sprake is van een val, volgt uitsluiting van de
betreffende combinatie, ook wanneer zich bij de letter A een vaste opening bevindt
of de deelnemer er voor gekozen had de ring niet door een helper te laten
sluiten en de ring derhalve niet geheel is afgesloten.
\
Citaat:
Een combinatie die wegens uitsluiting de ring moet verlaten, krijgt 2 verliespunten,
met uitzondering in geval van;..niet van toepassing

Dus helaas, ja. Er vanuit gaande dat jou ring afgesloten was.
Laatst bijgewerkt door _sparta_ op 10-03-10 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:56

Als de ring dicht was, of alleen bij A open, das ben je uitgesloten als ie buiten de baan kwam. Uitsluiting betekent idd 2 verliespunten.. Je eventuele winstpunt is helemaal niet meegeteld, als het goed is heeft de jury duidelijk vermeld wat de reden van uitsluiting was en dus heeft de KNHS dit niet geregistreerd.

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 14:57

jury schreef:
als het een geheel afgesloten ring was dan ben je uitgesloten (als je er zelf voor kiest om de ring niet dicht te doen dan wordt dat ook gezien als afgesloten ring)

Ik heb dus wel 2 verliespunten.. de ring was alleen bij A open.. maargoed.. t is nou eenmaal zo.

_sparta_ Bedankt!

@ Relaxed: Dat weet ik, maar ik vind 2 verliespunten wel een beetje voerdreven.. maargoed dat zijn de regels nou eenmaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:59

Basic_ schreef:
jury schreef:

Ik heb dus wel 2 verliespunten.. de ring was alleen bij A open.. maargoed.. t is nou eenmaal zo.

_sparta_ Bedankt!

@ Relaxed: Dat weet ik, maar ik vind 2 verliespunten wel een beetje voerdreven.. maargoed dat zijn de regels nou eenmaal.

Waarom overdreven? Je pony is de ring uitgegaan en dat mag niet.. :n

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:01

Helaas heb ik een voorbeeld dat jury's de reglementen ook niet altijd kennen. Uit een afgesloten ring is inderdaad diskwalificatie, maar ik ben ooit uitgesloten bij een niet-afgesloten ring (buiten).

Paard was enorm ingekakt (nogál flegmatiek dier). Met de middendraf gingen we zo ongeveer op de kop de grond in en ik was er zo klaar mee dat ik haar 1 flinke tik met de zweep heb gegeven. Gewoon onder hands, op d'r kont, niks bijzonders. Daar kreeg ik een redelijk heftige reactie op en na ik zat toen 2 ringen verder. Ik was netjes binnen 60 seconden in de ring en het leek effectief geweest te zijn. En toen mocht ik niet verder :?
Jury zei letterlijk dat ze 'om een bordje heen rijden' nog wel over het hoofd zag maar dit niet, terwijl het gewoon letterlijk in de reglementen staat. Ik ben naar het secretariaat gegaan om de reglementen in te zien en het klopte inderdaad. Federatievertegenwoordiger erbij, hij is naar de jury gegaan met de reglementen, heeft de jury de uitsluiting veranderd 'wegens unfair straffen'. Heb toen nog een klacht ingediend bij de KNHS maar ik had meteen protest moeten indienen op de wedstrijd, dus helaas ook 2 verliespunten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:08

Naz schreef:
Helaas heb ik een voorbeeld dat jury's de reglementen ook niet altijd kennen. Uit een afgesloten ring is inderdaad diskwalificatie, maar ik ben ooit uitgesloten bij een niet-afgesloten ring (buiten).

Paard was enorm ingekakt (nogál flegmatiek dier). Met de middendraf gingen we zo ongeveer op de kop de grond in en ik was er zo klaar mee dat ik haar 1 flinke tik met de zweep heb gegeven. Gewoon onder hands, op d'r kont, niks bijzonders. Daar kreeg ik een redelijk heftige reactie op en na ik zat toen 2 ringen verder. Ik was netjes binnen 60 seconden in de ring en het leek effectief geweest te zijn. En toen mocht ik niet verder :?
Jury zei letterlijk dat ze 'om een bordje heen rijden' nog wel over het hoofd zag maar dit niet, terwijl het gewoon letterlijk in de reglementen staat. Ik ben naar het secretariaat gegaan om de reglementen in te zien en het klopte inderdaad. Federatievertegenwoordiger erbij, hij is naar de jury gegaan met de reglementen, heeft de jury de uitsluiting veranderd 'wegens unfair straffen'. Heb toen nog een klacht ingediend bij de KNHS maar ik had meteen protest moeten indienen op de wedstrijd, dus helaas ook 2 verliespunten.

Uitsluiting.. Diskwalificatie is iets anders, dan mag je de hele wedstrijd niet meer starten, uitsluiting alleen de desbetreffende proef.

Maar wel l*llig dat je onterecht uitgesloten was, want het staat idd duidelijk in het reglement :j

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:11

Ik kan me het gevoel van "onredelijk" zwaar straffen wel begrijpen. Maar dat is iets persoonlijks en we rijden tenslotte onder de regels van knhs en die moeten natuurlijk zo veel mogelijk aangehouden worden.
Lijkt mee een leuke vraag waarom het uit de ring springen zo "gestraft" wordt.

Het enige wat ik kan bedenken is dat ze er dan vanuit gaan je je paard niet onder controle hebt en het daarom gevaarlijk kan zijn voor jezelf of voor anderen....

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 15:17

Ja, ach het zijn de regels en ik kan er verder ook niks aan doen.

caneitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:53

wow echt ja? Dat wist ik nieteens. Vanaf welke klasse geld dit eigelijk?

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:55

heb precies hetzelfde gehad als jou!
jury twijfelde nog heel erg of ze me niet zou uitsluiten omdat er buiten allemaal lawaai was (tractoren enzo) mocht proef wel uitrijden. daarna heeft ze in overleg met wedstrijdsecr. toch besloten om me uit te sluiten. heb ook -2 gehad.
als je uit een gesloten ring gaat hoor je uitgesloten te worden ;)

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:59

caneitje schreef:
wow echt ja? Dat wist ik nieteens. Vanaf welke klasse geld dit eigelijk?

Dat geldt in iedere klasse.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:02

Het is ook zo. Als bij de letter A de opening 'open' blijft. Dus deze wordt niet door derden dicht gedaan, dan wordt de ring door de jury als 'gesloten' beschouwd. Dus ook al is ie open bij A hij is dicht voor de jury.

@ X Maaiike: De jury had in uitzonderlijke gevallen e.v.t kunnen bellen om de proef stil te leggen, en later weer te hervatten. Dit wordt echter alleen in uitzonderlijke gevallen toegepast....

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:02

Ik vind het ook een heftige straf. Het is me zelf dus vorige week ook bijna gebeurd. Bij A staat het hek een meter naar achteren en ik kwam net na de A voor de andere hekjes uit. Mijn paard moest dus manouvreren om er binnen te blijven. Had me dus ook bijna 2 punten gekost. Voortaan misschien maar wel de A laten sluiten, ook een reden minder voor mijn paard om te kijken.

Stomme vind ik dat er tegenwoordig om het minste of geringste afgegroet wordt en dat je dat niets kost. Paard loopt niet fijn en ze zijn bang voor een verliespunt...snel afgroeten. Daar zou ook een straf op mogen staan.
Uitsluiting vanwege kreupelheid oid is iets anders, dat is in het belang van het paard.

Naz, als je paard een paar banen verderop beland, dan vind ik het niet vreemd dat je uitgesloten wordt. Dan heb je hem dus echt niet in de hand gehad. (Het is me zelf ook wel eens overkomen). Dat vind ik iets anders dan dat je net een metertje naast de baan komt of dat je (jonge) paard schrikt en net naast het hekje springt.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:04

Tja met dat betreft, als je alleen bordjes heb en je rijd daar achter, dan wordt dat als -2 vergissing beschouwd. Kun je dan weer beter hebben. Niet 3 x natuurlijk dan volgt alsnog uitsluiting.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:34

Basic_ schreef:
Mijn moeder is bestuurslid van de vereniging en heeft op de site gekeken ingelogd op de vereniging en daaruit blijkt dus dat ik 2 verliespunten heb..

Vind het echt heel vreemd.. omdat mijn paard1x de ring uitspringt.. loop ik 3!!! punten mis..

Ach ja, het leed dat dressuur heet.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:41

Heb je wel gekeken wanneer je stand bijgewerkt is? daar gaat namelijk ook wel een tijdje overheen :) (of lees ik nou helemaal verkeerd :$ )

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:42

DendroFleur schreef:
Stomme vind ik dat er tegenwoordig om het minste of geringste afgegroet wordt en dat je dat niets kost. Paard loopt niet fijn en ze zijn bang voor een verliespunt...snel afgroeten. Daar zou ook een straf op mogen staan.
Uitsluiting vanwege kreupelheid oid is iets anders, dat is in het belang van het paard.

Voorheen kostte dit wel verliespunten maar dit is juist aangepast om mensen die aan de 30 winstpunten zitten maar niet willen promoveren, niet de kans te geven om eeuwig in die klasse te blijven.
Als je bv aan de 29 wp zat en dus bijna over moest, waren er combinaties die dan op 1 wedstrijd beide proeven voor het eind afgroeten, 4 verliespunten aan de broek, dus hadden ze weer enkele winstpunten ruimte voordat ze over zouden moeten.
Ik heb genoeg Z1 ruiters gezien die de wissels niet bevestigd hadden en zo in het Z1 konden blijven rijden door dit regelmatig te doen.
Ik vind het juist wel goed dat dit afgeschaft is.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:43

Hoe geld dit wanneer de bak totaal niet afgesloten is? Heb zelf wel eens ergens gereden waar om en om hekjes staan. Dus steeds 2 meter hekje, 2 meter niets, 2 meter hekje, 2 meter niets. Dan is de bak totaal niet gesloten kan je dan ook uitgesloten worden als je paard de baan uit komt?

savana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:44

Wat ik me nog wel afvraag, als je meteen afgroet nadat het paard de ring uit is gesprongen, heb je dan ook verliespunten?
Volgens mij niet namelijk. Je bent dan vrijwillig gestopt, of geldt dit niet als een paard de ring uitspringt?

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 19:46

vibabu schreef:
Heb je wel gekeken wanneer je stand bijgewerkt is? daar gaat namelijk ook wel een tijdje overheen :) (of lees ik nou helemaal verkeerd :$ )

Mijn moeder heeft op de vereniging ingelogd en daar stond het.