eerste keer op wedstrijd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence_

eerste keer op wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 15:08

ik wil over ongeveer over een maand, beginnen met wedstrijden maar toch zit ik er wel een beetje mee..
ik weet dus niet wat meneertje gaat doen op wedstrijd, hij is namelijk helemaal wild op andere paardjes en ook
kan hij afentoe wat heet zijn. (ik denk ook wel eens van zou die niet aan de kletter gaan?? :? ) waar ik nu zo benieuwd naar ben is wat deed jullie paard/pony de eerste keer op wedstrijd..

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:11

hihi dit wil jij vast niet horen... Hij was zo bang op het inrijterrein dat ie aan de race ging. Tijdens het proefje zelf was ie wel heel erg braaf. Het is denk ik wel slim om een paar keer van te voren je paard mee te nemen naar vreemde terreinen met een hoop schrikopstakels zoals vlaggetjes, kraampjes, honden, kinderwagens, rennende kinderen etc. Kan je alleen maar profijt van hebben.

Veel plezier!

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 15:13

Gooya schreef:
hihi dit wil jij vast niet horen... Hij was zo bang op het inrijterrein dat ie aan de race ging. Tijdens het proefje zelf was ie wel heel erg braaf. Het is denk ik wel slim om een paar keer van te voren je paard mee te nemen naar vreemde terreinen met een hoop schrikopstakels zoals vlaggetjes, kraampjes, honden, kinderwagens, rennende kinderen etc. Kan je alleen maar profijt van hebben.

Veel plezier!

ja ik ben al een keer met hem op vreemdterrein geweest op het begin was het even *wooow waar ben ik?* maar onder het rijden was hij echt super braaf! (maar ja wedstrijd is toch nog wel iets anders..)

__AM

Re: eerste keer op wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:25

Ik wil dus ook binnenkort gaan starten! Maar weet ook niet hoe mn pony zal reageren.. al ben ik vaak zat op ander terrein geweest en viel het wel mee. Maar dan had je die drukte niet, dus ben ook wel benieuwd!
En ik denk maar zo, gewoon kilometers maken.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:30

ikwas daar dus ook bang voor, heb nogal een scxhrikkerige merie die gekke dingen kan doen als er iets nieuws te zien is! daardoor durfde ik ook niet tot een stagenoot zei van 7 februarie heb je wedsrijd haha. ik wist niet waar dus kon me ook niet druk maken, en ik zal je vertellen ze was wat heet en heeft 1 bok gegeven(wel hoog) door de spanning maar was echt super braaf! braver als soms thuis..denk dat er zoveel nieuwe dingen waren dat ze daardoor veel meer bij mij bleef! was in de eerste proef 2de met 189 en de 2de proef was in een andere afgesloten bak waar ze geen andere paarden kon zien en daar was ook die ontploffing en spanning ,maar heb de proef goed kunnen rijden! daar had ik 175.
dus het viel achteraf reuze mee!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:32

Ik heb hem gewoon meegenomen... en lekker flink doorgereden zodat hij het niet eens in zijn hoofd kon halen om iets uit te vreten.
In de proef ging hij er wel vandoor maar had hem snel terug en gewoon door gereden.

Mijn 2e outdoor concour was Marum.. ik schrok me dood toen ik daar aan kwam rijden. 3 weilanden vol met trailers, vrachtwagens, een land met menners, 1 inspring bak met 2 springringen.
10 dressuur ringen, met losrijring, pony keuring, ..
tenten, shantykoor, omroepinstallantie, springkussen, zal ik nog even doorgaan.

Ik ben niet onder de man naar de losrij ring gegaan maar heb er gewoon naast gelopen zodat hij om zich heen kon kijken.

Daarna opgestapt en aan het werk gezet... heb nog nooit zo'n relaxe proef neer gezet.

Misschien een tip.. ik heb er rescue remedie ingegooit bij hem en bij mezelf net voor de wedstrijd. Het maakt je wat onverschilliger... en je bent niet zo nerveus.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:32

Ik had mijn eerste wedstrijd op een stal bij ons in de buurt.
was in mijn kerstvakantie, dus had hem een week daar op pension gezet ;)

heb stallen bij huis, dus was voor hem weer even wennen, andere paarden erbij, een binnenbak en die drukte.
Had 179 en 188 :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:35

Met Donna en Nobel ben ik eerst een paar keer op vreemd terrein geweest en ben ik gewoon gaan starten.
Met mijn jonge merrie ben ik nu ook al een paar keer op vreemd terrein geweest, met haar wil ik wel eerst een onderlinge starten om te kijken hoe ze reageert.

maaikeew1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:38

hmm mijn allereerste wedstrijdje kan ik me niet echt meer herrineren. volgens mij ging het wel goed.
de meest recente ging waardeloos.
ik had geen eigen witte rijbroek bij me en moest dus wisselen met een vriendin.
dat kon maar vlak van te voren omdat ze een kwartier voor mij reed.
dus ik dat paard inrijden en er een vriendin opgezet die dat paard heel goed kent.
zij hem doorrijden ik omwisselen, ik er weer op en de ring in.
paard was ongelofelijk heet wat ie normaal nooit is.
hij sprong continue over in galop waar die moest draven.
ook sprong hij dacht ik nog verkeerd aan waarbij ik maar een chagment heb geimproviseerd.
de hele proef ging waardeloos want ik was gespannen.
desondanks nog 210 punten precies.
dit keer doe ik met een ander paard mee. met dat paard had ik toch niet zo'n klik.
heb nu een met veel ervaring.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:26

Mijn paard was opvallend braaf de eerste keer :+ had 182 en 177 punten geloof ik.
Pas na 3 wedstrijden gereden te hebben kreeg hij het in zijn bol. De eerste paar keren was hij een beetje overdonderd denk ik :) Nu is het bij hem toch al alles of niks..

liesjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:05

toen ik voor het eerst ging was mijne eigenlijk zeer braaf.. thuis schrikt die zeer vaak maar op concour was hij blijkbaar zeer onder de indruk van alles om hem heen.. gewoon ontspannen blijven en niet teveel verwachten van de eerste keer (kan het alleen maar meevallen)

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:22

Geen idee, wij gaan in april voor het eerst starten! := Ze is nogal schrikachtig, dus ik ben van plan haar meteen aan het werk te zetten. Gelukkig starten we op ons eigen manegeterrein, dus dat is voor haar al wel vertrouwd. (al zal het er door alle trailers enzo wel iets anders uitzien)

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:27

Ik ga binnenkort ook starten,
startkaart is onderweg als het goed is.
Moet zeggen dat mn paardje laatste tijd steeds rustiger wordt
en bij angst niet meteen helemaal wegschiet,
kan haar beter/sneller weer bij me houden.
Ze komt alleen steeds helemaal zeiknat bezweet de trailer uit,
iemand daar nog tips voor?
(ja ze heeft al een zweetdeken op)

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:35

Mijn eerste wedstrijd ging redelijk goed, een uur van te voren al begonnen met losrijden, maar dat was een drama!
het was een soort rodeo :P
maar in de proef swingde die heerlijk en de jury was helemaal weg van hem :P
ik had 199 en 203 punten. Maar daarna heb ik nog 3 keer zo losgereden en nou krijgt die voor die op wedstrijd gaat altijd een biertje:P en dan bou ik het een beetje af. Want ja het zal tog een keer zonder moeten. Maar nu kan ik tenminste normaal losrijden lekker laag. Normalijks moets ik gaan galloperen en hopen dat ik bleef zitten :P
Maar wat kan er misgaan??
Gewoon proberen ! Komt wel goed +:)+

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:32

De eerste wedstrijd met het paard dat ik nu rij ging goed. Met inrijden was ze wel gespannen. Het eerste kwartier heb ik alleen maar heel hard gedraafd met haar hoofd in de lucht. Gelukkig ging ze daarna ontspannen. Tijdens de proef was ze heel braaf, alleen ging ze telkens hinniken naar haar vriendje die buiten aan het rijden was.
Ik denk dat je gewoon een keer op ander terrein moet gaan rijden zonder dat er wedstrijd is. En anders misschien longeren van tevoren. Dan zie je gelijk of ie gespannen is of niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:40

Meestal zijn ze de eerste keren zo overdonderd dat ze afgezien van veel kijken en roepen hartstikke braaf zijn en krijg je rond de derde/vierde/vijfde keer circus.

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:45

Hinneken jaa, heeel hard! :+ Maar voor de rest gewoon lekker losrijden, en het is voor de ervaring dacht ik! (mijn eerste wedstrijd dan) Maar werd wel algemeenkampioen! :P Was wel leuk!

Rij lekker ontspannen, dan komt het vast goed! ;)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:51

Ik denk dat je jezelf veel te druk maakt. Als je jouw zenuwen niet onder controle hebt springt het over naar je paard.
Vooral zelf rustig blijven dus!!;)

mellanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:17

Ik ben het met Ballard_L eens. Als je zelf rustig bent en blijft, komt het vanzelf goed.

Toen ik voor het eerst ging was mijn paard bang van andere paarden. Nu is dat nog steeds maar een heel stuk minder. Je kunt niet meer doen dan rustig te blijven en het blijven proberen ;)

TheHorseTeam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:25

Vaak reageren paarden op hun ruiter.
Ben je zelf gespannen, dan word het paard dat ook!
Ik weet niet of je een jong paard hebt, of al iets ouder..
En het karakter! Maar je kan natuurlijk ook altijd contact opnemen met de vereniging waar je wedstrijd hebt.
Of je misschien van te voren mag longeren!
Dan kan je paard even z'n ei kwijt..
Verder kun je zelf Rescue Bach innemen..
Dat werkt heel erg goed!

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:46

hij was kijkerig maar super ontspannen

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 15:09

TheHorseTeam schreef:
Vaak reageren paarden op hun ruiter.
Ben je zelf gespannen, dan word het paard dat ook!
Ik weet niet of je een jong paard hebt, of al iets ouder..
En het karakter! Maar je kan natuurlijk ook altijd contact opnemen met de vereniging waar je wedstrijd hebt.
Of je misschien van te voren mag longeren!
Dan kan je paard even z'n ei kwijt..
Verder kun je zelf Rescue Bach innemen..
Dat werkt heel erg goed!

jong paard ;)

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:32

Mijne deed niks. :+
Hij heeft zelf altijd op internationaal niveau gelopen, dus deed er eigenljik niet veel meer op uit.
Wel vond hij het erg mooi, waardoor hij maar niet moe werd. :D

Sanne31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:20

Het allerbelangrijkste probeer zelf rustig te blijven. Je bent er nu al mee bezig!! ZOnde je moet er juist van genieten.

Voor mijn 1e wedstrijd heb ik een paar keer geoefend op de manege waar ik wedstrijd moest rijden. Maw langzaam opbouwen.

Mijn 1e wedstrijd ging (jammer genoeg net geen winstpunt) helemaal geweldig.

Succes !!

lovesFIRE schreef:
ik wil over ongeveer over een maand, beginnen met wedstrijden maar toch zit ik er wel een beetje mee..
ik weet dus niet wat meneertje gaat doen op wedstrijd, hij is namelijk helemaal wild op andere paardjes en ook
kan hij afentoe wat heet zijn. (ik denk ook wel eens van zou die niet aan de kletter gaan?? :? ) waar ik nu zo benieuwd naar ben is wat deed jullie paard/pony de eerste keer op wedstrijd..