''vrolijk'' paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

15carlijn15

''vrolijk'' paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 16:32

Ik heb een heel vrolijk paard. Overal waar ik rij, behalve thuis, hangt hij de macho uit. Hij bokt, springt van links naar rechts, vertrekt zomaar in galop,... Niet echt fijn om te trainen. Ik wilde wedstrijd gaan rijden, maar op deze manier zal dat dus niet lukken. Heeft iemand een ideetje voor mij? Bach geven werkt niet en de Pavo NervControl is iets te duur :o

dressagelady

Re: ''vrolijk'' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:39

Hou hem bezig, rij veel overgangen, figuren, zorg dat hij zijn aandacht bij jou houdt! Waar ben je in de les mee bezig met 'm? En wat zegt je instructie ervan?

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 16:42

dressagelady schreef:
Hou hem bezig, rij veel overgangen, figuren, zorg dat hij zijn aandacht bij jou houdt! Waar ben je in de les mee bezig met 'm? En wat zegt je instructie ervan?

Ik probeer van hem bezig te houden maar dat lukt niet. Ik rij constant figure, van stap naar draf en omgekeerd. En zij zegt gewoon blijve longere maar ik ben niet van plan om hem altijd een half u te longere

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:44

Maak je thuis ook buitenritten? Paarden die thuis buitenritten maken zijn meestal minder nerveus op wedstrijdterrein of ergens anders.
Is je paard soms nog erg jong?
Ik herken het wel overigens, goed bezighouden en aan het werk zetten is de gouden tip :+
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 15-02-10 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 16:45

Vlinder32 schreef:
Maak je thuis ook buitenritten? Paarden die thuis buitenritten maken zijn meestal minder nerveus op wedstrijdterrein of ergens anders.
Is je paard soms nog erg jong?

ja ik rij minsten 1x per maand buiten en hij is een ruin van 6j

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:47

Dat is niet erg vaak, misschien kun je het wekelijks gaan doen? Zodat je daar regelmaat in krijgt?
Veel afwisseling helpt ;-) Veel buiten zetten zodat hij zijn energie kwijt kan en misschien minder krachtvoer? Of is hij thuis wel helemaal rustig?

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:38

ik zou eerst een beetje kijke van wat voor voer hij heeft ja,
en aan de ene kant moet je wel blij zijn:P veel pony's/paarden zijn zo mak als een lammetje en doen niet, maar die moet je wel aantrappen om wat te laten doen.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 15:27

Vlinder32 schreef:
Dat is niet erg vaak, misschien kun je het wekelijks gaan doen? Zodat je daar regelmaat in krijgt?
Veel afwisseling helpt ;-) Veel buiten zetten zodat hij zijn energie kwijt kan en misschien minder krachtvoer? Of is hij thuis wel helemaal rustig?

Hij krijgt niks van krachtvoer, staat minimum 8u per dag buiten. En thuis is hij heel braaf

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 15:27

xTweetyx schreef:
ik zou eerst een beetje kijke van wat voor voer hij heeft ja,
en aan de ene kant moet je wel blij zijn:P veel pony's/paarden zijn zo mak als een lammetje en doen niet, maar die moet je wel aantrappen om wat te laten doen.

ja op die manier heb ik idd geluk :p

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:48

Hey,

van longeren voor het rijden krijgt een paard (op langere tijd) alleen maar meer energie. Dus dat niet meer doen. Mijn paard is ook een spring in het veld en heb veel les gehad (nu nog steeds). Ik heb een tijdje onder het tempo moeten rijden, ging hij harder, meteen weer terugpakken. Dit heb ik een paar maanden moeten doen en nu kan ik mijn paard op arbeidstempo laten rijden en zelfs een stukje wegrijden. Je moet er wel echt heel veel geduld mee hebben, maar dan heb je erna ook wat!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:04

Als je paard thuis zo braaf is, is het dus omdat hij het niet gewend is. Hij zal vanzelf wennen en rustiger worden naar mate je hem vaker meeneemt ergens naar toe.
Oefenen oefenen oefenen, en probeer naar ontspanning toe te rijden en zelf ook te ontspannen natuurlijk ;-)

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 16:05

Vlinder32 schreef:
Als je paard thuis zo braaf is, is het dus omdat hij het niet gewend is. Hij zal vanzelf wennen en rustiger worden naar mate je hem vaker meeneemt ergens naar toe.
Oefenen oefenen oefenen, en probeer naar ontspanning toe te rijden en zelf ook te ontspannen natuurlijk ;-)

ik rij hem 3x per week thuis, 1x per week bij een vriend met zowel binnen als buitenbak, en 1x bij m'n lesgeefster. En zo doe ik dat al 3j en hij word alleen ma vrlijker

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 16:09

Michellkuh schreef:
Hey,

van longeren voor het rijden krijgt een paard (op langere tijd) alleen maar meer energie. Dus dat niet meer doen. Mijn paard is ook een spring in het veld en heb veel les gehad (nu nog steeds). Ik heb een tijdje onder het tempo moeten rijden, ging hij harder, meteen weer terugpakken. Dit heb ik een paar maanden moeten doen en nu kan ik mijn paard op arbeidstempo laten rijden en zelfs een stukje wegrijden. Je moet er wel echt heel veel geduld mee hebben, maar dan heb je erna ook wat!

Ik laat hem constant veruimen, overgangen en oefeningen maken maar dat kan ik 2u doen eer hij rustig is

Roxy_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:12

mijn vriendin gebruikt ook gele kleine muisjes, ze noemt het muisjes, weet niet hoe het echt heet...
haar paard is ook zo...

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:56

Ik gebruik bij mijn paarden wel eens nervohorse of magnesium. Daar worden ze rustiger van.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:12

volg het topic even, heb hier ook last van met mijn paard!

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:58

Aan zijn energielevel ligt het zo te horen niet, hij krijgt genoeg beweging. Ik heb dit probleem in het begin ook gehad met mijn dier. Achteraf gezien, was het een stukje vertrouwen wat je nog niet hebt, de combinatie die elkaar nog niet voldoende kent. Hij deed het elke keer weer, waardoor ik het ook ging verwachten en onbewust anders ging rijden.

Ik weet niet hoelang je je paard al hebt? Misschien kun je thuis wat meer zijn grenzen opzoeken, zodat jullie daar beide mee om leren te gaan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:59

De vraag is of hij vrolijk is, of misschien ergens last van heeft. Ligt het zadel verder wel goed?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:01

Inderdaad, niet ieder paard dat bokt, springt en de matcho uithangt is vrolijk... regelmatig gezien dat zulke paarden dit soort dingen doen, doordat vluchten voor werk, gewicht ruiter, rijvaardigheden van de ruiter.

Ga na of het paard gezond is, of je zadel goed ligt en of je wel op een paardvriendelijke manier rijdt. heb je les? vraag je instructrice hoe je dit aan moet pakken.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:32

Als dit echt vrolijkheid is... Wat ik betwijfel, dan moet je hem gewoon lekker veel mee blijven nemen, mijn paard is ook zo, maar nu hij vaker mee is geweest blijft dat steeds beter gaan :)

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:43

Het l9ijkt mij dat als het het zadel is dat hij er op vde thuisbassis ook last van moet hebben????

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:58

Het hoeft niet het zadel te zijn hoor, het kan ook zijn dat het allemaal voor het paard veel te veel is in zijn hoofd.... Waardoor hij druk/vrolijkw ordt...

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:01

De mijne was ook erg druk toen ik ze pas had.
Ze was toen net 4 geworden :P
Als we binnen reden was er niet aan de hand, maar als we buiten of op vreemd terrein reden verschrok ze bij ALLES!
Zelfs als er nog maar een paard aan de andere kant van de pist in galop aansprong ging zij er leuk achteraan.
We reden toen 4x per week, en ik ging elke keer als we gereden hadden een kleine wandeling in het bos maken (uitstappen).
En dit deed ik zonder zadel om haar beter aan te voelen.
De dagen dat we niet reden ging ik gewoon een kleine wandeling maken aan het halster zonder iemand erop.
Na dit 2 maanden gedaan te hebben reageert ze nergens meer op!
Als we nu rijden is ze altijd heel geconcentreerd, en luistert veel beter naaar de hulpen.
Ik weet niet of dat zo bij ieder paard gaat, maar je kan het wel proberen :)

brendastral

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:03

wel ik heb net hetzelfde met de mijne. altijd super goed gegaan en ik wil gaan trainen voor dressuurwedstrijden en hij begint. als ik nog maar in draf wil gaan begint hij al met bokken en stijgeren. het enigste wat hij wil is galloperen.
van mijn lesgeefster moet ik hem aandrijven tot in draf en wil hij galloperen gewoon in galop laten gaan. als hij een beetje moe word en je wilt trug gaan draven en hij draaft een stukje drekt naar stap gaan en gewoon overgangen van stap naar draf, draf halt, halt draf, tussendoor is een galoppje en klaar. ik hoop dat dit gaat werken voor jou en voor mij ;)

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 15:44

Sjel schreef:
Aan zijn energielevel ligt het zo te horen niet, hij krijgt genoeg beweging. Ik heb dit probleem in het begin ook gehad met mijn dier. Achteraf gezien, was het een stukje vertrouwen wat je nog niet hebt, de combinatie die elkaar nog niet voldoende kent. Hij deed het elke keer weer, waardoor ik het ook ging verwachten en onbewust anders ging rijden.

Ik weet niet hoelang je je paard al hebt? Misschien kun je thuis wat meer zijn grenzen opzoeken, zodat jullie daar beide mee om leren te gaan.

heb hem 3j