Waarom mag er geen slof gebruikt worden op het inrij terrein

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Waarom mag er geen slof gebruikt worden op het inrij terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 11:55

Deze vraag houdt me al een tijdje bezig.
Er is ooit gezegd dat een slofteugel niet gebruikt mag worden tijdens het inrijden voor de competitie start. Als dat gesignaleerd wordt volgt uitsluiting.
Zonder daar nou hele een discussie aan te wijden van het het hoe en waarom, het nut of niet nuttig zijn van een slofteugel te bespreken ben ik benieuwd of iemand in staat is om uit te leggen waarom die regel destijds ingesteld is.

Ik weet het niet, wie weet het wel?

Yontheke

Re: Waarom mag er geen slof gebruikt worden op het inrij terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:56

Met een slofteugel zou je zowiezo al niet moeten rijden, waarom dan wel op een inrijterrein?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:59

Dat is niet de vraag Yontheke... :)
Ik zou het antwoord op de vraag van TS trouwens ook niet weten..waarom een thiedeman wel mag en andere hulpteugels niet ¿?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:07

Ik ben niet zo thuis in het wedstrijdreglement, maar zijn er überhaupt hulpteugels toegestaan?

Tartarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:19

Er zijn in de dressuurregelementen geen hulpteugels toe gestaan. Dit omdat dressuur draait om de harmonie tussen ruiter en paard, en dat je door dressuurmatig te rijden je paard gymnastiseerd. Met een slofteugel dwing je een paard in een houding en heb je geen harmonie en gymnastiseer jij je paard ook niet.

Daarnaast hoort iemand die niet zonder een slof kan rijden niet thuis op een dressuurwedstrijd.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:22

Tartarus schreef:
Met een slofteugel dwing je een paard in een houding en heb je geen harmonie en gymnastiseer jij je paard ook niet.

Wat een onzin!

Hmz ik ga de regelementen er is bij pakken, ik heb nl iemand is een keer met slof los zien rijden (m1) en daar is nooit iets mee gebeurd. Ga het is bekijken.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 09:38

Toch vreemd dat niemand de herkomst van deze regel weet.
Of vergis ik me en mag het wel?

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 09:43

er staat mij iets bij dat er wel bijgezet mag worden tijdens longeren maar tijdens rijden geen idee. ik ga nu ffkes kijken

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 09:46

Uiteraard kan ik er naast zitten, en is het niet juist wat ik nu denk dat wèl waar is.
Er is vast wel iemand opbokt die wel competies rijdt en dan dit misverstand uit de wereld kan helpen. Begin te twijfelen aan mezelf...

Let wel! Ik heb het over het inrij terrein voor de competities, voor zover ik weet is het gebruik van de slofteugels verboden op straffe van uitsluiting.

Wie .... ?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 09:55

Tartarus schreef:
Er zijn in de dressuurregelementen geen hulpteugels toe gestaan. Dit omdat dressuur draait om de harmonie tussen ruiter en paard, en dat je door dressuurmatig te rijden je paard gymnastiseerd. Met een slofteugel dwing je een paard in een houding en heb je geen harmonie en gymnastiseer jij je paard ook niet.

Daarnaast hoort iemand die niet zonder een slof kan rijden niet thuis op een dressuurwedstrijd.

Dan moet je misschien toch het regelement nog eens nalezen want op het losrijterrein zijn een martingaal en een thiedeman wel toegestaan.

Verder ga ik niet met je in discussie over een slof, maar gezien jouw reactie weet jij niet de inwerking van een slof bij correct gebruik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 09:57

naar mijn weten mag er geen enkele hulpteugel op het losrijterrein......

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 09:59

het is niet toegestaan gebruik te maken van slof oid in de wedstrijdring
tijdens het losrijden is het toegestaan om te rijden met glijdende martingaal en thiedeman teugel alleen in combinatie met een trenshoofdstel. enkelvoudige bijzetteugels vastgemaakt aan het bit en het zadel mogen gebruikt worden tijdens het longeren met een enkele longe. dus conclusie tijdens het inrijden mag je met glijdende martingaal of thiedeman rijden maar niet met slof! enkelt tijdens prijsuitreikingen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:00

Jawel de thiedemann is toegestaan! Eigenlijk best raar ja als je het zo bekijkt.

Overigens is bij longeren alleen toegestaan bijzetten middels een enkele verbinding, het zogeheten vastzetten...dat is helemaal bijzonder want juist met een lijn door het bit naar de zijkant geef je het paard meer speling. Maar dat is dus echt niet toegestaan.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:01

KiWiKo schreef:

Klopt dat het vroeger nooit mocht, maar nu is het wel toegestaan. Je kunt het nalezen in het discipline regelement pagina 49/50.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:02

Een slof teugel is een hulpteugel om je paard te leren zich in een houding te laten rijden. Vaak wordt hij gebruikt omdat een paard zich sterk maakt of omdat hij door een stukje heen gereden moet worden, dus hij zakt niet genoeg. Als ik dit zo lees, dan heb ik al een frons, dan klopt het eigenlijk al niet, dan forceer je al.

Dus als je zo moet inrijden dan is je paard niet wedstrijdklaar. Als je nog de hulp van hulpteugels nodig hebt, dan is je paard niet ontspannen nageeflijk en dat is pas het moment dat je paard wedstrijdklaar is. Als een paard geconditioneerd is om in een houding te lopen vanwege de slofteugel, dus niet de juiste houding aanneemt tijdens het losrijden, wat dus eigenlijk alleen maar spieren opwarmen is, dan truuk je alles en dat is niet de bedoeling.

Lijkt mij dat daardoor deze regel is bedacht.

Lijkt mij ook logisch.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:02

aukelizzy het staat 2 posts boven je bericht ;) heb het even neergezet

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 10:03

chelletju schreef:
het is niet toegestaan gebruik te maken van slof oid in de wedstrijdring
tijdens het losrijden is het toegestaan om te rijden met glijdende martingaal en thiedeman teugel alleen in combinatie met een trenshoofdstel. enkelvoudige bijzetteugels vastgemaakt aan het bit en het zadel mogen gebruikt worden tijdens het longeren met een enkele longe. dus conclusie tijdens het inrijden mag je met glijdende martingaal of thiedeman rijden maar niet met slof! enkelt tijdens prijsuitreikingen

Zoiets staat me ook bij, is dat overgenomen van de vernieuwde reglementen?

Maar nu de volgende stap... waarom is dat verschil er?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:03

chelletju schreef:
aukelizzy het staat 2 posts boven je bericht ;) heb het even neergezet

Ik zag het, dank je.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:05

KiWiKo schreef:

Martingaal en thiedemann gaan op en af, de ene reglementswijziging wel, de volgende niet en dan weer wel :+

Van mij zouden ze heel het spul mogen schrappen en ik begrijp idd ook niet waarom wel een thiedemann en geen slof.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 10:06

Heeft iemand blz 49,50 ?

Ik heb zelf alleen de verouderde versie namelijk... :o
Is er misschien een jurylid op bokt ? *D (Die zitten vandaag natuurlijk te bibberen in een of andere binnenbak, maar je weet nooit)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 13-02-10 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:06

ja waarom geen idee. ik vind persoonlijk dat als je dressuurt het niet nodig moet hebben het moet vanuit de ontspanning komen van zowel paard als ruiter en de harmonie en niet door de gedwongen manier. ik denk daarom!
van mij mogen ze alles afschaffen. nergens voor nodig

paardentango als je even terug leest zie je dat ik het heb samengevat.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 10:08

@chelletju bedoel je pag 49/50 ?

Die had ik gequote, die bedoel je denk ik? Die is overgenomen uit het reglement.

Weet iemand ook waarom de ene wel mag, en de andere niet. Er moet toch een reden voor zijn denk ik dan. Iemand heeft dat bedacht en het is overgenomen.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 13-02-10 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:12

Ik ben jurylid maar daarom weet ik nog niet waar die regel vandaan komt. Ik weet alleen hoe de regels luiden.....

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 10:14

We wachten af...

Het zit me al zo lang dwars dat ik niet, meer, weet waarom dat zo was/is. Er moet toch een reden zijn. Snap ook goed dat je als jurylid niet alle herkomst van regels weet.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:16

Als eerste wil ik even zeggen dat ik geen discussie wil starten over slofgebruik, maar ik ben van mening dat wanneer je een slof goed gebruikt het zeker een toegevoegde waarde heeft. Echter kan 9 van de 10 (amateur) ruiters niet met een slof omgaan en dan doe je er idd meer kwaad dan goed mee. Wanneer er een slof op het losrijterijn toegestaan wordt zullen er denk ik meer ruiters zijn die naar een slof gaan grijpen, met de gevolgen van dien. Een thiedeman en martingaal kan je minder snel verkeerd mee rijden. ( uitzonderingen daar gelaten ) Misschien dat dat de reden is, anders zou ik het echt niet weten.