Problemen met de enting, en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mistie

Problemen met de enting, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 20:12

Hoi!

Mijn pony is afgelopen weekend gecontroleerd, en toen bleek uit de papieren dat ze in 2000 één maand te laat geënt is,
werd verder uitgesloten voor het kampioenschap.
Afijn, niks meer aan te doen... we zouden niet weten waar het door is gekomen omdat de pony altijd optijd is geënt... maar dat doet er verder ook niet meer toe, gebeurd is gebeurd niks meer aan te doen.

Nu heb ik dus vandaag een officiele waarschuwing gekregen van de KNHS :+
Heb al een afspraak bij de dierenarts, morgen wordt ze geënt, en over 6 weken weer zodat de basisenting weer klopt.

Nu is het zo dat ik 14 maart een wedstrijd heb, mag ik daar dan starten? Aangezien ik het probleem gelijk opgepakt heb, en er nu druk mee bezig ben om het wel te laten kloppen.

Groetjes!

Marieke_K

Re: Problemen met de enting, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:16

Je mag alleen starten als je basisenting in orde is. Dat is niet het geval omdat je tweede enting pas over 6 weken is.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:21

Als ze morgen geent wordt en je doet het voor 14 maart nog een keer dan mag je wel starten. De basisenting moet tussen 4 en 6 weken voor de 2e keer.
Dus als je het morgen doet, en 4 weken later, op 12 maart nog een keer voldoe je aan je basisenting en mag je dus starten.

Als je de 2e enting pas na je wedstrijd doet mag het dus niet.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 20:22

Hm dat word niet starten dan denk ik..... Aangezien de andere paarden ook worden geënt de tweede keer als Misty geënt word, aangezien zij anders wel héél vroeg zijn (normaal in April/Mei geënt)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:24

Mistie schreef:
Hm dat word niet starten dan denk ik..... Aangezien de andere paarden ook worden geënt de tweede keer als Misty geënt word, aangezien zij anders wel héél vroeg zijn (normaal in April/Mei geënt)

Als je toch graag wilt starten. Dan doe je Misty toch een keer tussendoor weer. Dan doe je haar nu 2 keer. Dan over een half jaar ofzo alleen Misty en dan in april/mei weer alle paarden tegelijk?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:25

nee ,er mooet ook nog eens 7 dagen tussen je laatste enting en de wedstrijddag zitten.deze regel komt van de tijd dat er nog met levende entstof gewerkt werdt,paarden kregen verzwakt virus ingespoten. tegenwoordig wordt er al met dode entstof gewerkt maar de regels zijn daar nog niet op aangepast.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 20:27

Dan moeten we nog een keer voorrijdkosten betalen...
En als ze 12 maart geënt word is ze 14 sowieso ziek, dat heeft ook geen nut.

Basisenting is maar 2x, dus dan hoeft ze over een half jaar niet weer? Of bedoelde je iets anders?

Ze wordt morgen geënt,
en dan over 6 weken weer (alle paarden tegelijk).
Dan doen we volgend jaar in april weer... :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:35

hoe komen jullie nu op 4 weken?

Laat morgen enten
dan 22 dagen later (moet minimaal 21 dagen tussen basis entingen zitten) tweede enting
en dan moet er nog 7 dagen tussen tweede enting en wedstrijd zitten.
http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=151& ... pCatID=166

Als ik het goed uitreken dan moet je dus de 2e enting op zaterdag de 6e doen dan mag je de 14 maart gewoon starten.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:39

Let je volgend jaar dan wel op dat je niet weer te laat bent? Zelfs een dag te laat mag niet, dus al je over 6 weken weer doet zit je in eind maart.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:42

knollentuin schreef:
nee ,er mooet ook nog eens 7 dagen tussen je laatste enting en de wedstrijddag zitten.deze regel komt van de tijd dat er nog met levende entstof gewerkt werdt,paarden kregen verzwakt virus ingespoten. tegenwoordig wordt er al met dode entstof gewerkt maar de regels zijn daar nog niet op aangepast.

Dat wist ik niet, bokt is zeer nuttig af en toe.

Mijn paarden zijn nog nooit ziek geweest van een enting.

Dat met die 6 maanden bedoel ik mee:
Enting 12 feb
Enting 12 maart
Enting in april zou dan 1 maand te laat zijn, dus doe je het bijvoorbeeld in september en dan in april weer alle paarden tegelijk.

Maar als je ze 12 maart allemaal laat enten ben je volgend jaar april dan toch te laat?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:44

waarom zou je je paard laten enten om de 6 mnd?

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:47

jury schreef:
waarom zou je je paard laten enten om de 6 mnd?

Omdat dat effectiever is tegen hetgeen waarvoor je inent (igv basisenting). Na een jaar werkt de enting niet meer optimaal, dus wil je het echt goeddoen, dan zou je twee keer per jaar moeten enten

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:50

Regelementsvraag, zie link van jury. Simpel zelf op te zoeken dus hier een slotje.