lid zijn rijvereniging met pony en starten bij de pony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

lid zijn rijvereniging met pony en starten bij de pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 17:05

Mijn dochter is tot op heden al jaren lid van zowel een rijvereniging als een ponyclub.
Ze is nog geen 18, en start zowel paarden als pony's en tot 18 jaar heb je dan dispensatie om van 2 verenigingen lid te zijn, en betaal je het lidmaatschap KNHS via de rijvereniging.

Maar nu zaten de we de KNHS- regelementen eens door te lezen, maar als ze lid is van de rijvereniging, daar een startkaart aanvraagd voor haar pony, mag ze dan met die pony starten op ponywedstrijden?

Met paarden uiteraard niet, dat is ook te vinden,maar MOET je lid zijn van een ponyclub, of mag je ook lid zijn van een rijvereniging om met je pony tussen de pony's te kunnen starten?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:22

Ik dacht dat je echt bij een ponyclub moest zitten (maar dat is ze toch schreef je?).
Ben wel benieuwd naar het antwoord als je de KNHS gecontacteerd hebt, die tijd komt er voor ons ooit ook nog.

Alane

Re: lid zijn rijvereniging met pony en starten bij de pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 13:29

Mijn dochter is dus lid van 2 verenigingen, maar het kwam zo spontaan ter sprake of dat uberhaupt nodig was, en dat je als lid van de rijvereniging met een pony ook mag starten op ponywedstrijden (uiteraard de 18 nog niet gepasseerd)
Want dat scheelt dan aanzienlijk in de contributiekosten.

De regelementen zeggen hier helemaal niets over. In ieder geval niet dat het niet mag.

Met alleen een pony lijkt het me logisch dat je lid bent van de ponyclub, maar als je zowel bij de paarden als de pony's start, scheelt het aanzienlijk in de kosten om lid te zijn van 1 vereniging.

heb nog geen antwoord van de KNHS.
mar vroeg me eigenlijk af of andere bokkers hier mischien een antwoord op hadden, mischien wel uit ervaring dat wel of niet kan.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 16:25

Is het niet zo dat je onder het verenigingsnummer van de rijvereniging gewoon startkaarten kan aanvragen voor alle leden ongeacht of ze starten met een paard of pony?

Wij zijn een PSV, maar hebben nog wel twee verenigingsnummers (oude PC en LR),

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 16:33

Mijn dochter start zowel bij de paarden als bij de pony's en is maar 1x lid van de rijvereniging.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 17:58

Is eigenlijk wel vreemd...zouden we meerdere pony's hebben kan ze dus voor 2 verenigingen uitkomen op ponywedstrijden, immers kent de KNHS daar de uitzondering op, lid zijn van 2 verenigingen en voor beide verenigingen uitkomen op wedstrijden.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:56

Ik ken wel mensen die voor de ene vereniging uitkomen in de dressuur en bij een andere vereniging uitkomen met mennen. Het lijkt mij dat het toch mogelijk moet zijn om onder de "paarden" vereniging zowel te starten bij de pony's als bij de paarden. Daarom hebben we toch ook nieuwe statuten gekregen?

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:00

Als je wilt starten bij de pony's moet je lid zijn van een ponyclub als je wilt starten bij de paarden moet je lid zijn van een rijvereniging. Je kunt namelijk via een rijvereniging geen ponystartkaart aanvragen en via een ponyclub geen paardenstartkaart. Die dispensatie is trouwens niet tot 18 jaar, je kunt ook mennen of voltigeren bij een andere vereniging, in principe zou je zo lid kunnen zijn bij vier verenigingen. Wij zijn een PSV met een pc, een rv, een voltigevereniging en een menvereniging. Al deze vier hebben nog hun eigen verenigingsnummer bij de KNHS. Als een van onze ponyleden op een paard wil starten moet ik hem/haar voor de KNHS lid maken van onze lr, wil hij/zij dan ook nog bij het mennen starten dan moet ik hem/haar ook nog bij de KNHS lid maken van de menvereniging. Bij de voltige wordt het helemaal ingewikkeld, daar zal ik je maar niet mee lastigvallen. Allemaal erg omslachtig, maar volgens de KNHS kan dat niet anders, ze betalen maar 1 maal contributie bij de KNHS. Doordat wij een PSV zijn berekenen wij dus ook maar een maal contributie per lid, het maakt voor onze eigen administratie namelijk niet uit waar ze lid van zijn voor de KNHS. Vroeger waren wij drie verenigingen en iemand die dus voor drie disciplines uit zou willen komen moest dan voor iedere vereniging contributie betalen, die mensen zijn nu dus veel voordeliger uit.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 14:52

Grainey schreef:
Als je wilt starten bij de pony's moet je lid zijn van een ponyclub als je wilt starten bij de paarden moet je lid zijn van een rijvereniging. Je kunt namelijk via een rijvereniging geen ponystartkaart aanvragen en via een ponyclub geen paardenstartkaart. Die dispensatie is trouwens niet tot 18 jaar, je kunt ook mennen of voltigeren bij een andere vereniging, in principe zou je zo lid kunnen zijn bij vier verenigingen. Wij zijn een PSV met een pc, een rv, een voltigevereniging en een menvereniging. Al deze vier hebben nog hun eigen verenigingsnummer bij de KNHS. Als een van onze ponyleden op een paard wil starten moet ik hem/haar voor de KNHS lid maken van onze lr, wil hij/zij dan ook nog bij het mennen starten dan moet ik hem/haar ook nog bij de KNHS lid maken van de menvereniging. Bij de voltige wordt het helemaal ingewikkeld, daar zal ik je maar niet mee lastigvallen. Allemaal erg omslachtig, maar volgens de KNHS kan dat niet anders, ze betalen maar 1 maal contributie bij de KNHS. Doordat wij een PSV zijn berekenen wij dus ook maar een maal contributie per lid, het maakt voor onze eigen administratie namelijk niet uit waar ze lid van zijn voor de KNHS. Vroeger waren wij drie verenigingen en iemand die dus voor drie disciplines uit zou willen komen moest dan voor iedere vereniging contributie betalen, die mensen zijn nu dus veel voordeliger uit.

Mijn dochter is dus lid van een pc en lid van een RV, beide staan geheel los van elkaar (zelfs andere gemeente) en bij beide had ze een startkaart, maar ook dan betaal je maar 1X KNHS contributie. Uiteraard wel 2 X contributie vereniging. De KNHS berekend de contributie dan ook niet door naar de PC.
Ik zie geen verschil tussen startkaart paard als startkaart pony, behalve dat bij pony de categorie er bij staat. En tot op heden ook nog geen belemering in de reglementen staan... dat je dus verplicht lid moet zijn van een PC om op ponywedstrijden te starten.

En hoorde en zag ik dat een kennis dus lid is bij een RV en start met een pony tussen de pony's en met haar paard uiteraard tussen de paarden.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:44

Je kan lid zijn van twee vereningingen, maar je kan onder de RV geen startkaart aanvragen met een pony om bij de pony´s te starten. Een menner die lid is van een MV moet namelijk een startkaart voor bijvoorbeeld dressuur via de RV aanvragen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:55

k heb het afgelopen jaar op een wedstrijd die wij organiseerden een deelnemer gehad die met een pony tussen de pony's wilde starten, zij had echter een startkaart aangevraagd via een rv, hierdoor had ze een paardenstartkaart ontvangen. Ze is hier een paar keer op gestart tussen de pony's, toevallig waren dit wedstrijden waar alleen pony's starten, dus de organisaties was het niet opgevallen. Ik heb echter het concoursprogramma, die haar er direct uithaalde en bij de paarden plaatste. Dit heb ik met haar opgenomen, ze dacht namelijk dat ze een gewone ponystartkaart had, zij heeft contact opgenomen met de KNHS. Ze heeft toen een nieuwe startkaart moeten aanvragen, via een pc. Ik heb hetzelfde gehad met een menner die op onze menwedstrijd wilde starten met een 'rijstartkaart', was ook eerder niemand over gevallen, mijn programma haalde hem er echter ook meteen uit. Deze was, toen ze de juiste startkaart had, ook nog alle winstpunten kwijt. Waarschijnlijk heeft die rijvereniging van die kennis toch nog een pc in de gelederen, anders dan mag en kan het niet. De kosten voor een startkaart van een paard liggen trouwens hoger en heb je een pony die start bij de paarden dan staat de categorie er momenteel ook gewoon bij op, dit kan voor de organisaties van wedstrijden soms heel verwarrend werken, kun je alleen nog maar kijken naar de lr/rv of de pc om te ontdekken of iemand bij de pony's of bij de paarden wil starten. Wij hebben hier iemand op een A tje rondrijden die gewoon bij de paarden start, is dus een rv.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 18:00

van die kennis weet ik zeker dat het alleen gaat om een rv, in de dezelfde hal is wel een pc ondergebracht, net als een mv, maar alles zijn opzichzelf staande verenigingen. en de uitschrijvende pc wist dat ze ingeschreven staat bij een rv met haar pony.

Maar kan er niets over vinden in de reglementen dat je perse lid moet zijn van een pc om met een pony tussen de pony's te starten.

Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar de KNHS, maar nog geen bericht. :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 11:03

en heb bericht van de KNHS.
Men mag van het jaar dat men 12 jaar wordt t/m het jaar dat men 18 wordt, zowel bij de paarden als de pony's starten, echter moet de deelnemer dan wel lid zijn van zowel een ponyclub als een rijvereniging of van 2 afdelingen (paarden en pony's) binnen 1 vereniging.