Witte hekjes, hoe laten wennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Witte hekjes, hoe laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 22:19

hallo,

Ik heb binnenkort weer een aantal indoor wedstrijden en zoals sommigen misschien
al weten zijn te grote wedstrijdbakken afgezet met witte Z-hekjes.
Mijn pony is daar als de dood voor en en heb al 6 proeven met haar weten te verprutsen
omdat ze door het lint ging van die dingen, en dat heb ik natuurlijk liever niet!

Dus hoe kan ik een normale proef rijden zo meteen met die hekjes, en wat zijn jullie ervaringen
met zulke probleempjes?
Echt waar, elke tip word nu zeker gewardeerd!

Gr. Lotte

biesbas

Re: Witte hekjes, hoe laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:21

Zou je niet een paar hekjes in jullie bak thuis kunnen zetten?, zodat ze er aan went.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:22

Timmer zelf een paar simpele hekjes in elkaar, verf ze wit en zet ze overal op het erf neer.
Emmer met wat brokjes, elke dag een stukje dichter bij een hekje en je pony weet niet beter meer.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:22

Misschien is er ergens in de buurt een oefenwedstrijd,

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 22:23

biesbas schreef:
Zou je niet een paar hekjes in jullie bak thuis kunnen zetten?, zodat ze er aan went.

daar dacht ik ook al aan, alleen waar moet je die vandaan halen?
we zijn niet echt in staat om veel geld uit te geven aan dat soort hekjes, bovendien sta
ik op een pensionstal met alleen een goed op maat gemaakte binnenbak...

Mijn vader zat al aan witte tuinstoelen te denken en dan in elke hoek, is dat wat?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 22:24

MarChak schreef:
Timmer zelf een paar simpele hekjes in elkaar, verf ze wit en zet ze overal op het erf neer.
Emmer met wat brokjes, elke dag een stukje dichter bij een hekje en je pony weet niet beter meer.

tja, alleen is het momenteel wel erg glad, en ze heeft ijzers om, dus lijkt het me nu ook geen optie!

irissahorse schreef:
Misschien is er ergens in de buurt een oefenwedstrijd,

nope, denk t niet ;)

bedankt voor jullie reacties :D!

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:24

kan je niet gewoon vaak op concour gaan, oefenwedstrijden, zoveel mogelijk oefenen!

mijn pony vond het ook altijd eng, maar nu na vaak op concour gaan,
gaat het al veel beter :)

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:25

Wij hebben gewoon op de bakrand een witte plank getimmert, en ze ziet het echt want de eerste paar keer wilde ze er niet voorbij maar ik weet natuurlijk niet of je het zonde vind van je bak rand.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:25

Ik zou ergens wat plankjes vandaan halen en wit verven, of je billy kast uit elkaar slopen voor het goede doel ;)

Tuinstoelen lijken er denk ik te weinig op, en dan heb je straks een paard dat gewend is aan tuinstoelen maar nog steeds denkt dat hekjes heel hard bijten :j

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 22:26

xEline schreef:
Wij hebben gewoon op de bakrand een witte plank getimmert, en ze ziet het echt want de eerste paar keer wilde ze er niet voorbij maar ik weet natuurlijk niet of je het zonde vind van je bak rand.

zoals al werd vermeld, we staan op een pensionstal, dus ik denk niet dat ik nog leef als ik wat met hun bak doe _O-

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 22:27

Yessy schreef:
Ik zou ergens wat plankjes vandaan halen en wit verven, of je billy kast uit elkaar slopen voor het goede doel ;)

Tuinstoelen lijken er denk ik te weinig op, en dan heb je straks een paard dat gewend is aan tuinstoelen maar nog steeds denkt dat hekjes heel hard bijten :j

haha ja, dat is ook zo :j

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 22:28

Marlyy schreef:
kan je niet gewoon vaak op concour gaan, oefenwedstrijden, zoveel mogelijk oefenen!

mijn pony vond het ook altijd eng, maar nu na vaak op concour gaan,
gaat het al veel beter :)

ik ben al B+10 en ga binnenkort eindelijk weer beginnen ( we zijn alweer een halfjaar uit de wedstrijden
ivm peesblessure gehad) en daarvoor niet veel wedstrijden gereden, ja 6 wedstrijdjes en daarvan 3
outdoor met hekjes wat echt niet ging _O-
en als ik zo in de L1 ben heb ik geen zin in minpunten :n

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:29

_Bitje_ schreef:
xEline schreef:

zoals al werd vermeld, we staan op een pensionstal, dus ik denk niet dat ik nog leef als ik wat met hun bak doe _O-

Oh haha ik las een bericht hier boven met in je bak thuis :P Maar dan kan je ze misschien tegen de rand aan leggen?

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:29

Heee, ik zou gewoon lekker oefenen.
probleem is alleen wel dat je bij wedstrijden niet uitgebreid de tijd krijgt je paardje te laten wennen..

Dan maar bij ons op de manege komen, wij hebben de hekjes bijna altijd staan :+ .
Misschien kun je inderdaad zelf wat timmeren en verfen en met die stoelen kan je altijd proberen :D .

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 22:33

bedankt al voor jullie snelle reacties!

mijn vader heb ik zo ver gekregen om misschien een paar hekjes
te laten maken,
:D

gewoon 4 lange hekjes in een volte plaatsen, kan
dat ook? anders moet pa zo veel maken! :')

Whaha...ja Sietske, ik kan wel eens langskomen _O-

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:37

Ik heb ook een paard gereden die als de dood was voor witte hekjes. Heb meegedaan aan oefenwedstrijdjes waar dus geen druk op stond. Gewoon laten lopen en belonen als ie braaf is. Schrikgedrag negeren en net doen alsof je gek bent. Dus niet bang zijn als ie proeven verkloot. Gewoon rustig blijven.
Heb mijn paard rijdens de proef ook gewoon beloond als ie braaf was. af en toe hand door de manen. Maakt echt niks uit.
Niet focussen op het enge dus. Dan loert je paard er alleen maar meer op. Als je krampachtig probeert die witte hekjes "normaal" te laten zijn, werk je m.i. schrikgedrag alleen maar in de hand.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 22:40

ilse86 schreef:
Ik heb ook een paard gereden die als de dood was voor witte hekjes. Heb meegedaan aan oefenwedstrijdjes waar dus geen druk op stond. Gewoon laten lopen en belonen als ie braaf is. Schrikgedrag negeren en net doen alsof je gek bent. Dus niet bang zijn als ie proeven verkloot. Gewoon rustig blijven.
Heb mijn paard rijdens de proef ook gewoon beloond als ie braaf was. af en toe hand door de manen. Maakt echt niks uit.
Niet focussen op het enge dus. Dan loert je paard er alleen maar meer op. Als je krampachtig probeert die witte hekjes "normaal" te laten zijn, werk je m.i. schrikgedrag alleen maar in de hand.

oke, bedankt voor je tip!
alleen zijn hier nooit oefenwedstrijden!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:43

naja, wat mij betreft start je normale wedstrijden. maakt niet uit... gewoon even voor het gevoel rijden i.p.v. de punten. jezelf geen druk opleggen en zorgen dat een wedstrijd voor je paard een positieve ervaring wordt.
Dus ook niet meer gaan vragen als het eventjes goed gaat. gewoon het proefje uitlopen en net doen alsof je gek bent. als ie ontspant, direct belonen! neem de tijd voor m. komt allemaal vanzelf!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 22:45

ilse86 schreef:
naja, wat mij betreft start je normale wedstrijden. maakt niet uit... gewoon even voor het gevoel rijden i.p.v. de punten. jezelf geen druk opleggen en zorgen dat een wedstrijd voor je paard een positieve ervaring wordt.
Dus ook niet meer gaan vragen als het eventjes goed gaat. gewoon het proefje uitlopen en net doen alsof je gek bent. als ie ontspant, direct belonen! neem de tijd voor m. komt allemaal vanzelf!

ok, bedankt! :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:47

Wie vind die hekjes eng? Jij of je paard?

De eerste keer dat ik met mijn paard tussen de witte hekjes kwam vloog ze ook alle kanten op. Later hoorde ik dat ze nog nooit tussen de witte hekjes was geweest dus ik dacht dat het aan de hekjes lag.
Totdat ik een keer de gelegenheid had de avond voor de wedstrijd al tussen de hekjes te rijden en toen keek madam er niet eens van op :roll:

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 22:48

Falona schreef:
Wie vind die hekjes eng? Jij of je paard?

De eerste keer dat ik met mijn paard tussen de witte hekjes kwam vloog ze ook alle kanten op. Later hoorde ik dat ze nog nooit tussen de witte hekjes was geweest dus ik dacht dat het aan de hekjes lag.
Totdat ik een keer de gelegenheid had de avond voor de wedstrijd al tussen de hekjes te rijden en toen keek madam er niet eens van op :roll:

whaha, dan zal de spanning ook wel meespelen! *ziet mezelf al slaaptabletjes inemen voor de rust*

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:51

Tsja, ik zou toch echt zelf witte hekjes in elkaar timmeren.
Er is geen optie een paard er aan te laten wennen als je het niet hebt. Hout kan je overal vandaan halen voor niet al te duur, hoeven geen mooie nette planken te zijn, als het maar wit is, en een laag hekje.
Gewoon midden in de bak wat hekkies neerzetten.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:52

maar het is niet alleen het feit dat er witte hekjes staan. misschien heeft het ook te maken met het feit dat je in een vreemde bak rijdt én de hekjes én de wedstrijdspanning. ik weet t niet.
je kunt t proberen hoor... maar ik denk dat je je dan gewoon teveel focust op het fenomeen 'wit hekje'.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:59

ilse86 schreef:
maar het is niet alleen het feit dat er witte hekjes staan. misschien heeft het ook te maken met het feit dat je in een vreemde bak rijdt én de hekjes én de wedstrijdspanning. ik weet t niet.
je kunt t proberen hoor... maar ik denk dat je je dan gewoon teveel focust op het fenomeen 'wit hekje'.

Dat bedoelde ik dus eigenlijk ook te zeggen met mijn post. Ik dacht dat het de hekjes waren (in een bekende bak overigens), maar later bleek dat het mijn spanning was die in de weg zat.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:01

ja, precies. dus ik zou juist géén witte hekjes thuis gebruiken. Op concours zijn de meeste paarden toch heel anders dan thuis, dus daar kun je toch weinig van navertellen.