waarneer ben je goed genoeg voorn eerste knhs proef?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

waarneer ben je goed genoeg voorn eerste knhs proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 20:32

om het even kort te maken,
ik wil graag starten in de dressuur
maar wanneer ben ik goed genoeg?
ik wil graag weten welk niveau ik ongeveer moet kunnen rijden.
omdat ik niet wil dat een eerste echte wedstrijd gelijk een drama wordt, en ik alles nog moet aanvragen
wil ik het pas doen als ik weet dat ik het ook kan.
mijn pony kan M dressuur, en ik mag nu F8 starten.

groetjes!

p.s. een filmpje van iemand die in B1 start zijn altijd welkom!

Joyce_

Re: waarneer ben je goed genoeg voorn eerste knhs proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:44

Als je instructrice zegt dat je goed genoeg bent? :) Als je voltes, gebroken lijnen en diagonalen netjes op de letter kunt rijden. Als je je pony netjes voorwaarts en ontspannen nageeflijk kunt laten lopen. Als je je pony een paar pasjes voorwaarts kunt zetten (middendraf, middenstap).

Dan kom je wel een heel eind hoor! :)
Succes met de wedstrijden!

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:48

Dan kan je allang starten!!
het ligt er maar net aan wat je wilt..
ik rijdt al wedstrijdjes maar ik doe het puur voor ervaringen en lol dus niet voor de punten
maar als je paardje M kan kan je allang B starten..!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:35

Dat je paard M heeft gelopen zegt nog niet zoveel. Het moet vooral ook in de ruiter zitten.
Overleg met je instructrice of je er aan toe bent. En hopelijk kan zij jou begeleiden! :)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:42

Als jij de f7 al hebt gehaald, dan ben je er al aan toe om met wedstrijden te beginnen.

zie fnrs
Wat is een manegestartkaart?
Met een manegestartkaart mag je deelnemen op een manegepaard of -pony aan KNHS dressuur- en springwedstrijden. Een manegestartkaart is een persoonsgebonden document, dit wil zeggen dat de punten die je haalt op KNHS wedstrijden voor jouw rijstijl worden gegeven. Je wordt dus niet als combinatie beoordeeld. Dit betekent dat je iedere keer aan de start kan verschijnen met een ander manegepaard, zodat jouw manege niet een vast paard voor jou ter beschikking hoeft te stellen.

Bij welk niveau mag je een manegestartkaart aanvragen?
Bij de volgende niveaus mag je een manegestartkaart aanvragen:
F8 B dressuur
F12 L1 dressuur
C4 B springen

Dit zijn de niveau's waar je het mee kan vergelijken. Dit is wel voor starten met een manegepaard.
Succes!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 08:23

ik vind die vergelijkingen eigenlijk niet helemaal opgaan,eerlijk gezegd.

ik ben F11 met mijn pony met 1 PP,maar ik vind ons B niveau nog niet geheel voldoende voor winstpunten,maar ik zal het binnenkort wel merken.

overleg gewoon eens met je instructrice,maar ik denk wel dat je het best kan proberen!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:09

Inderdaad, je FNRSniveau moet je je niet teveel aan vasthouden. Het is totaal niet te vergelijken met KNHS, er worden op hele andere dingen gelet en over het algemeen veel strenger gejureerd.
Ook het niveau van je pony heeft er niet altijd wat mee te maken. Ik ken een Z2pony, maar daar zou ik écht geen winst op kunnen rijden, hoe geweldig ze ook loopt onder haar eigen baasje.. :)

Ik zou vooral afgaan op het advies van je instructrice! :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:40

Misschien is het een goed idee om komend weekend eens op een wedstrijd te gaan kijken, de B te zien rijden, op te schrijven welke combinaties op jouw niveau zitten en dan bij de uitslagenlijst te kijken hoeveel ze hebben gescoord?

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:39

Snoevie schreef:
ik vind die vergelijkingen eigenlijk niet helemaal opgaan,eerlijk gezegd.

ik ben F11 met mijn pony met 1 PP,maar ik vind ons B niveau nog niet geheel voldoende voor winstpunten,maar ik zal het binnenkort wel merken.

overleg gewoon eens met je instructrice,maar ik denk wel dat je het best kan proberen!

Ben het daar niet helemaal mee eens.

Natuurlijk heeft het wel te maken op welk paard/pony je start.
Maar iemand die de F8 mag starten heeft echt wel de potentie om een B proef te rijden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:14

huh,ik zeg toch ook niet dat het niet te maken heeft met de pony waarop je start?
ik zeg ook niet dat een F8 ruiter niet automatisch de potentie wel of niet heeft voor een B proef,alleen dat je de manier van jureren niet vergelijken kan,en ze bij de KNHS gewoon naar andere dingen kijken en veel strenger zijn.
als je F8 met PP rijdt,zegt dat nog niet dat je in de B ook winstpunten zal halen

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:14

Snoevie schreef:
huh,ik zeg toch ook niet dat het niet te maken heeft met de pony waarop je start?
ik zeg ook niet dat een F8 ruiter niet automatisch de potentie wel of niet heeft voor een B proef,alleen dat je de manier van jureren niet vergelijken kan,en ze bij de KNHS gewoon naar andere dingen kijken en veel strenger zijn.
als je F8 met PP rijdt,zegt dat nog niet dat je in de B ook winstpunten zal halen

Inderdaad. Ik rij nu F9 en heb nog elke keer een pp gehaald, maar als ik nu B ga starten denk ik niet dat ik een winst zou rijden.
Qua figuren moet het makkelijk kunnen, maar de manier van jureren is gewoon heel anders.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:47

qua figuren is de B veel makkelijker voor mij dan de F11 die ik rij,alleen eisen ze bij de KNHS meer van je paard en jou als combinatie,bij de FNRS kijken ze meer naar de ruiter zelf.

xxlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:30

Je kunt misschien ook een keer naar een oefen dressuur wedstrijd gaan bij jou in de buurt :)

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:47

Wanneer jij denkt dat je er klaar voor bent, dan moet je gewoon die kans pakken, wat je fout doet in je eerste wedstrijd wordt dan natuurlijk op je protocol geschreven en aan die punten kan je dan werken voor je volgende wedstrijd :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:20

Ligt er idd aan...
Mijn pony KAN M1 lopen en beheerst enkele Z1 oefeningen.
Zelf (heb haar nog niet zo lang) heb ik de grootste moeite om haar ontspannen en nageefelijk te rijden. Maar wij gaan zaterdag ook gewoon een onderlinge rijden. Niet voor de punten zoals je zult begrijpen want dat zal wel drama zijn, maar puur voor de ervaring en voor het commentaar wat op de coupon gezet zal worden. Dus voor een leermoment ;)

nozliwki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:06

Gewoon lekker starten, dan zie je vanzelf hoe het gaat!