Starten met een jonge onervaren pony? Hoe??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Binckydenice

Starten met een jonge onervaren pony? Hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 11:50

Hallo Bokkers,

Zoals hier boven al staat aangegeven ben ik benieuwd hoe jullie je pony/paard wedstrijdproof maken.
Dus hoe ga je de eerste keer op wedstrijd met je paardje die nog nooit op ander terrein geweest is?

Zelf ben ik ooit van plan te gaan starten, alleen het idee om met mijn jonge ding op wedstrijd aan te komen zit mij al ontzettend tegen. Wie heeft er een aantal gouden tips om de spanning bij paard en ruiter te verminderen?

Ik ben benieuwd!

Graag hoor ik jullie ervaringen van de eerste keer op wedstrijd....

Lielle

Re: Starten met een jonge onervaren pony? Hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:52

eerst eens gewoon ergens anders gaan rijden, zonder wedstrijdspanning ;) En als dat goed gaat, eens inschrijven.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 11:55

Lielle schreef:
eerst eens gewoon ergens anders gaan rijden, zonder wedstrijdspanning ;) En als dat goed gaat, eens inschrijven.

Ergens anders de drukte opzoeken, dat is wel een goede optie...
In de buurt zit een rijvereniging waar ik eens zou kunnen gaan rijden.
Bedankt voor de tip!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:22

Tja, kilometers maken, zoals wij dat noemen. Veel andere plaatsen opzoeken en daar rijden. Gaat dit lekker dan inschrijven voor een wedstrijd. Ook kun je 'gewoon' gaan starten en dan afwachten hoe het gaat. Dit laatste doen wij eigenlijk altijd, maar dat komt ook omdat we voor het lessen of bijv. een oefenparcours zowiezo van huis af moeten. Dus zijn ze al één en ander gewend.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:29

Wij gaan altijd eerst een paar keer naar een vreemde binnenbak,kijken hoe de pony reageerd.
Dan eens meenemen naar les.
Wij vinden het gemakkelijker om indoor voor het eerst te starten.
Zit je er in ieder geval niet mee dat je zo veel moet sturen om ze binnen de bordjes te houden.
En verder er vanuit gaan dat de eerste paar wedstrijden er voor zijn om allebei te wennen.
Dus geen hoge resultaten verwachten,gewoon gaan rijden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:38

Een paar keer meenemen naar vreemd terrein en dan gewoon gaan starten. Of je nu ergens gewoon gaat rijden of dat het een wedstrijd is, dat maakt niet zoveel verschil.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:42

Blijven rijden zoals je het thuis doet is ook heel belangrijk. Niet meegaan in zijn/haar gedrag. Eerste keer dat ik vreemd terrein was ik een beetje onder de indruk van zijn frissigheid en hobbelde ik als het ware gewoon met hem mee en liet ik hem te veel zijn gang gaan. (dramatische proef haha, ik ging bijna de hele proef door in galop)

De keer daarop ben ik gewoon zo gaan rijden als thuis, wat al een stuk beter resultaat gaf! Ik reed nog geen winstpunt, maar voor mijn gevoel hadden we iets overwonnen.

Hoe vaker je op verschillend vreemd terrein komt, hoe beter het gaat. Daarbij hangt er ook veel van het karakter af van je paard. Vooral niet denken we gaan nu op wedstrijd gaat dat maar goed, maar gewoon lekker rijden, winstpunten maken nog niet zoveel uit. Dat komt vanzelf wel!
Laatst bijgewerkt door noekje op 11-01-10 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:01

KarinvdM schreef:
Of je nu ergens gewoon gaat rijden of dat het een wedstrijd is, dat maakt niet zoveel verschil.

Voor het paard niet, maar voor sommige ruiters maakt dat wel een wereld van verschil. (Plus dat het financieel wel aantrekkelijker is om gewoon ergens in een bak te gaan rijden)

Ik kan niets anders zeggen dan bovenstaande.
Wanneer je hem thuis voldoende vertrouwd dat hij naar je luistert (rem, gas, stuur werkt goed), meenemen naar andere terreinen.
Het is dan aan jezelf of je 'gewoon' ergens gaat rijden of meteen een wedstrijd start. Zolang jij er maar voor zorgt dat jij de stabiele factor bent en dat je je paard het vertrouwen kunt geven dat het allemaal niet zo erg is als het lijkt.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 14:18

Sjonniej schreef:
KarinvdM schreef:
Of je nu ergens gewoon gaat rijden of dat het een wedstrijd is, dat maakt niet zoveel verschil.

Voor het paard niet, maar voor sommige ruiters maakt dat wel een wereld van verschil. (Plus dat het financieel wel aantrekkelijker is om gewoon ergens in een bak te gaan rijden)

Ik kan niets anders zeggen dan bovenstaande.
Wanneer je hem thuis voldoende vertrouwd dat hij naar je luistert (rem, gas, stuur werkt goed), meenemen naar andere terreinen.
Het is dan aan jezelf of je 'gewoon' ergens gaat rijden of meteen een wedstrijd start. Zolang jij er maar voor zorgt dat jij de stabiele factor bent en dat je je paard het vertrouwen kunt geven dat het allemaal niet zo erg is als het lijkt.

Haha dan blijf ik voorlopig nog maar even thuis...
Tja het is lastig, maar het is een onzeker paardje met een onzekere ruiter op zijn rug :o

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:22

Ik ben met mijn jonge paard eerst naar een onderlinge wedstrijd geweest. Het paard kende het terrein, alleen had ze nog nooit witte bordjes gezien! De witte bordjes vond ze eerst eng, dus het is belangrijk om als ruiter altijd rustig te blijven en kalmte in je stem te houden zodat je het paard op z'n gemak kan stellen!
Daarnaast is het belangrijk dat je niks verwacht van de proef! Het is belangrijk om het rijden van wedstrijden voor je paard een positieve ervaring te maken! Dus niet te streng zijn en je paard goed belonen als hij braaf is.
Ik heb tijdens mijn eerste wedstrijd twee proeven gereden. De eerste vond ze erg eng. Met name de bordjes! En ze slingerde enorm, maar dat geeft niet!
De tweede proef vond ze al veel minder eng. Ik ben ook tijdens de proef gewoon tegen haar blijven praten.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:27

Ik heb de jonge pony mee laten lopen in oefendressuur, wel een beoordeling maar niets wat telt en haar daar laten rijden door een amazone met zeer veel wedstrijdervaring zodat die haar er mooi vertrouwd doorheen kon loodsen.
Ging perfect en de pony heeft er een hele goede ervaring aan gehad.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:34

Wat een geluk dat jij zo'n ervaren amazone kon vinden die dat paard voor je wilde rijden in oefendressuur!
Ik heb zelf weinig wedstrijdervaring, maar ik denk dat je met rust ook een eind komt. Misschien is dat een ideetje voor mensen die geen ervaren amazones/ruiters tot hun beschikking hebben. Mijn paardje reageerde er in elk geval super positief op!

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:37

Gewoon lekker veel op ander terrein rijden, of bij je instructrische als ze eigen bak heeft. bij vriendinnen. en zelf nugter zijn. ben met me pony ook samen onervaren begonnen en inmiddels ga ik stressloos op wedstrijd. k zie wel wat ik er van bak en waar ik eindig. rustig in en uit ademen en niet teveel verwachten van jezelf. ik bedenk punten waar ik graag aan wil werken in me proef. en dan ga ik dat proberen te doen. en als het lukt ben ik supper te vreden ookal gaat de rest slecht. gewoon lekker diep in en uit ademen., avond van te voren al je spullen al klaar leggen in de auto/ trailer. en uitgebeid douchen, wijntje drinken en dan naar bed.! werkt goed.!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:41

Da's inderdaad ook een goeie! Zelf zorgen dat je goed voorbereid bent, zodat je je op de wedstrijddag alleen nog maar met je paard bezig hoeft te houden!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:42

Die van mij is ook heel erg kijkerig op wedstrijd. Heel vervelend. Veel wedstrijden rijden heb ik gehoord.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:49

Ja, en je vooral niet teveel storen aan dat kijkerige. Dat gaat er vanzelf af! Ongewenst gedrag gewoon negeren en positief gedrag belonen!

xCarolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:50

Ik ga vaak eerst oefenparcoursjes rijden op andere tereinen als oefening :).

Voor de rest neem ik ze gewoon mee, vaak lopen ze nog niet perfect, en gaat het niet goed ..
Maar het is altijd een goede leer :).

Beide pony's die ik nu rijd vindne het nog steeds spannend, altijd eerst lekke rustig opzadelen, nog even een borsteltje erover heen, en dan lekker in gaan stappen :).
Overal ed tijd voor nemen die ze nodig hebben, en natuurlijk extra belonen als ze het gedaan hebben, zelfs al ben ik uitgebeld ofzo :P.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 09:47

xCarolaa schreef:
Ik ga vaak eerst oefenparcoursjes rijden op andere tereinen als oefening :).

Voor de rest neem ik ze gewoon mee, vaak lopen ze nog niet perfect, en gaat het niet goed ..
Maar het is altijd een goede leer :).

Beide pony's die ik nu rijd vindne het nog steeds spannend, altijd eerst lekke rustig opzadelen, nog even een borsteltje erover heen, en dan lekker in gaan stappen :).
Overal ed tijd voor nemen die ze nodig hebben, en natuurlijk extra belonen als ze het gedaan hebben, zelfs al ben ik uitgebeld ofzo :P.

Neem je ze mee op wedstrijd zonder dat je een wedstrijd rijdt? Hoe reageren ze gemiddeld hierop?

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:47

veel trainen en priveles nemen:)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 12:50

doortjuhhh96 schreef:
veel trainen en priveles nemen:)

Wat heeft dat er nou mee te maken????
Ik volg genoeg lessen in de week en train voor zijn leeftijd ook genoeg... Conclusie?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:35

Wat je ook kunt doen is gewoon is wat wedstrijden af gaan, en daar zonder te starten beetje rond rijden. Als je dit van te voren even overlegd met het secretariaat is het vaak geen probleem. Je betaalt dan ook lang niet zoveel als wanneer je start, hooguit dat ze een kleine vergoeding willen, en jij hebt geen druk van presteren of zenuwen ofzo. Maar toch maken jullie eigenlijk verder alles mee op zo'n wedstrijd, het omroepen de vlaggen, de bordjes etc. etc. ;)

Wel even van te voren overleggen!! :)

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:36

Ik rij een aantal keer buiten mededelingen mee..
Dan ben ik niet gestrest en dan kan het ook niet bij je pony komen.. Gewoon gaan en doen alsof je op les gaat ;)

Alleen dan in je ''Nette'' kleren :P Succes

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:48

gewoon zoveel mogelijk op verplaatsing gaan en kijken of je jonge paard ook daar evenveel vertrouwen heeft in jou als thuis.
Ik heb met m'n 4-jarige in de herfst gewoon deelgenomen met een oefenwedstrijd. Ik wist eigenlijk ook niet hoe ze zou gaan reageren. Voor het eerst ingevlochten, op de vrachtwagen met een vreemd paard, een halve dag staan wachten, veel vreemde paarden, ook alleen achterblijven, jurytafel, paraplu's,...
Maar mijn meisje was super braaf en beheerst. 't leek alsof ze niets anders deed. Alleen tijden het rijden van mijn proef merkte ik welke tol ze betaalde, ze was van de stress compleet leeg en niet genoeg vooruit waardoor ik er veel moest aanzitten, wat ze absoluut niet pikt. Maar ja verder was ze super braaf.
't enige wat ik ervoor mee gedaan heb, was thuis een stoel in de piste gezet, letterbordjes, kegels en verder af en toe gaan wandelen waar we auto's, nadars en lintjes zijn tegen gekomen.
Als je een paard hebt dat "bevriesd" en waar je amper of niet meer tot doordringt, daarbij zou ik het allemaal heel langzaam aanpakken. eerst wat gaan wandelen (vertrekken in vertrouwde omgeving is toch altijd anders dan uitgeladen worden op vreemd terrein), dan een vreemd oefenterrein (met bordjes) zonder andere paarden, dan andere paarden,...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:07

Mijn vierjarige, inmiddels 5 jarige, heb ik vanaf het begin gewoon meegenomen naar les enzo, de overstap naar wedstrijd was dus klein en zo gemaakt :)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 09:16

_Marinke_ schreef:
Wat je ook kunt doen is gewoon is wat wedstrijden af gaan, en daar zonder te starten beetje rond rijden. Als je dit van te voren even overlegd met het secretariaat is het vaak geen probleem. Je betaalt dan ook lang niet zoveel als wanneer je start, hooguit dat ze een kleine vergoeding willen, en jij hebt geen druk van presteren of zenuwen ofzo. Maar toch maken jullie eigenlijk verder alles mee op zo'n wedstrijd, het omroepen de vlaggen, de bordjes etc. etc. ;)

Wel even van te voren overleggen!! :)

Bedankt voor de tip!
Ik zal binnenkort eens met een stalgenoot meegaan, alleen maar om te kijken en niet om te rijden ;) Even kijken hoe hij reageerd...